Sweetspot 2011 | Jönköping | 7-8 maj

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-09 12:26

Det är inte så att en del av er som gillar att spela högt har i er högtspelande råkat ut för att få en sänkning av smärttröskeln?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-09 12:28

Naqref skrev:Det är inte så att en del av er som gillar att spela högt har i er högtspelande råkat ut för att få en sänkning av smärttröskeln?

Utveckla? :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-05-09 12:35

Naqref skrev:
Det är inte så att en del av er som gillar att spela högt har i er högtspelande råkat ut för att få en sänkning av smärttröskeln?

va du får prata högre :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-09 12:37

Det är inte helt ovanligt att när man ådrar sig hörselskador (ex vis på konserter) så höjs inte bara hörseltröskeln utan smärttröskeln sänks också. I vissa mer extremare fall så är det så illa att smärttröskeln för ljud ligger lägre än hörseltröskeln och då gör det ont i öronen innan man ens hör vissa ljud.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-09 12:48

Möjligt. Själv har jag använt hörselproppar på konserter sedan mitten av 90-talet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-09 13:06

KarlXII skrev:
Harryup skrev:
petersteindl skrev:Det finns finska högtalare som heter Aurelia. Är det dessa det syftas på?

Ja, jag hörde dom också, tyvärr. Dom lät av någon orsak verkligen inte bra.

mvh/Harryup

Ihåligt?
Som att diskant och baselement spelar lite för sig själv sådär??

Jag tror att för den som gillade det ljudet skulle den funkat fint.
Annars så påminde Rolf Wikströms sång som om man skulle spelat för högt i en gammal hederlig telefon.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-09 13:55

Harryup skrev:
KarlXII skrev:
Harryup skrev:
petersteindl skrev:Det finns finska högtalare som heter Aurelia. Är det dessa det syftas på?

Ja, jag hörde dom också, tyvärr. Dom lät av någon orsak verkligen inte bra.

mvh/Harryup

Ihåligt?
Som att diskant och baselement spelar lite för sig själv sådär??

Jag tror att för den som gillade det ljudet skulle den funkat fint.
Annars så påminde Rolf Wikströms sång som om man skulle spelat för högt i en gammal hederlig telefon.

mvh/Harryup

Roffe låter ju lite bräkande och knarrigt även på en bra anläggning.

Tacka vet jag Tom Waits han tar hjälp av megafon :D

http://www.youtube.com/watch?v=1wfamPW3Eaw
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ajna

Inläggav ajna » 2011-05-09 14:27

Jag hann med ett par timmars lyssnande i söndags. Tycker att det är intressant att se hur pass olika de som skrivit om sina upplevelser (faktiskt,euphonia) värderar olika anläggningar. För min del uppskattade jag lyssningsstunderna jag hade hos tre svenska högtalartillverkare. Har jag svensk hörselsmak? Vet inte. Jag jämför väl som alla andra mitt subjektiva syn/hörselminne av akustisk musik med hifi återgivningen . Dessa tre högtalare fick mig att njuta. Respons, Caveman 15",Larsen8. Jag tror dock att valet av musik kan påverka mer än utrustning. God musik låter mer eller mindre bra på vilken anläggning som helst medans musik som inte säger mig personligen någonting, låter dåligt hur bra/dyr anläggningen är.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-09 15:28

Caveman och Response var trevliga överraskningar, Larsen tog tyvärr lunch mellan 12:30 och 14+ så det missde vi.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-09 15:31

Lite bilder från Sweetspot-mässan:

Magnepan MG-1.7 med elektronik från Audio Research. Ivar fegade med demomusik modell Musak på rätt låg nivå.... Hann med att spela ett halvt spår på min egna CD. Hade väntat mig mera av dessa Magnepan.
Bild
Sonus Faber med elektronik från Moon och vinylspelare från Brinkmann. Trist demomusik som inte sa så mycket om återgivningskapacitet. Kändes som det inte var lönt att fråga om att spela medhavd CD. För de pengarna hade i varje fall jag väntat mig mera. Rummet gav bummlig bas.
Bild
Bild

Här började likna något. Bumlig bas i det rummet med det lät ändå rätt bra och jag fick spela min CD. Den danske demomannen ville direkt veta vad det var för musik jag körde. Han själv körde ett brett urval av musik. Högtalarna var från Rockport, elektroniken från EAR/Yoshino och vinylspelare från (tror jag) Oracle med mera.
Bild
Bild

De här fågelholkarna från System Audio var riktigt trevliga! Ingen avgrundsdjup bas men i många fall fullt dugliga, inte minst tack vare att rummets basresonanser inte sattes igång. Däfos-spåret från min CD höll på att ge baselementen fnatt.... Elektronik från Primare.
Bild

Tidal högtalare modell större som drog igång rummets basresonanser ordentligt. VTL-elektronik och Wadia CD. Potential till bättre ljud än vad som bjöds. Lyssnade inte på min CD men killen från Ultimate i Vimmerby hade en del att spela.
Bild

Burmester spelades det inte på när jag var där.
Bild

Caveman 15 ljudledningssystem med koaxialelement modell stora. Lite väl dovt ljud, lite instängt. Spelade egen skiva. Sedan drogs det igång bautabas på hög volym... Bild
Bild

Canton som matade anläggninen via Spotify. Anständigt ljud.
Bild

Lyssnade på de stora Respons och där lät det bättre än vad kan minnas de gjorde i Jönköping för ca 25 år sedan. Då körde vi dem parallellt med hembyggda elektrostater med Tympani-basar. Då lät Respons/Renässans väldigt burkiga vid jämförelse. Här lät Respons riktigt bra trots ett litet rum.
Bild

DLS, nej tack...
Bild

De här har jag glömt men det var inget som attraherade mig.
Bild

Här var det tyska Blumenhofer-högtalare. Lite svaga i lågbasen men annars var de skapliga. Elektronik från fd. Jugoslavien.
Bild

Skivspelare modell större och dyrare från Dr. Feickert..
Bild

Nelson Pass-prylar förrutom CD-spelaren. Dyrt!!! För litet rum för dessa stora högtalare.
Bild

Lät inget vidare, jag lade inte namnen på minnet.
Bild

Amphion (hur det nu stavas) med Nuforce-elektronik (?). Spelades väldigt sparsmakad musik när jag var där med betoning på det högupplösta formatet som användes. För mig obekant musik som verkligen inte stressade anläggningen.
Bild

Aurelia-högtalare med för mig tveksam återgivning. Hade gärna sett mera invinkling av dem. Nu blev det hål i mitten och det lät inte trevligt i övrigt heller. Lite påstridiga demomän…
Bild

Generellt tycker jag högtalarna var uppställda med för litet avstånd i mellan. Hade gärna velat ha dem mera isär (vilket inte gick i de mindre rummen) och mera invinklade. Sista rummet som jag besökte var Larsen. Lyssnade på L8 som nu lät mindre ljusa mot prototyperna i Skillingaryd. John Larsen spelar gärna högt och Däfos gjorde sig faktiskt bra! En genomgående skavank var att de stora rummen hade akustik som var olämplig för kvalificerad återgivning. Personligen tycker jag flera av de superdyra anläggningarna presterade sämre än flera mera överkomliga. Att mycket krut läggs på annat än välljudet är rätt tydligt, inte minst på vinylriggarna för flera hundra tusen.

På flera av anläggningarna spelade jag min hembrända CD med bl.a.:

Freedom – Give me that old time religion
Empire Brass – Saint James Infirmary
Carmina Burana – Tanz
Carmina Burana – Were diu werlt alle min
Däfos – The gates of Däfos
Stravinsky – Eldfågeln, Infernal Dance

Väl hemma, kan man köra samma skiva och konstatera att så dåligt låter det inte hemmavid. Visst det saknas förmåga att spela lika starkt som flera av de stora anläggningarna men i övrigt står det sig rätt väl. Tar man sedan priset med i bilden, blir jämförselsen haltande...

Var senare på kvällen iväg på symfonikonsert och då kan man rätt snabbt konstatera att det är en bit till hifi i de allra flesta fall när det gäller audioanläggningar!

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2011-05-09 15:48

Tack för trevligt bilrepotage Roger!
Delar många av dina upplevelser.
Hellre musik.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-05-09 16:06

Tack för det lilla bildreportaget! Ångrar lite att jag inte tog mig för att lyssna på
Rockport när de fanns på Sheraton.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-09 16:29

Fina bilder och kul med lite intryck. :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-05-09 18:03

Intressant att läsa andras intryck då de ofta skiljer sig från ens egna, iaf för min del?

Tvärt emot det som skrivits hittills så tyckte jag rätt bra om Aurelias högtalare. Jag fick spela med min egen musik och gillade det jag hörde.

Larsen var rätt ok de med men inte riktigt vad jag söker.

Caveman var en frisk fläkt som jag gärna lyssnar lite mer på i lugnare miljö.

Magnaplanarna hade jag höga förväntningar på, tyvärr infriades de inte.
De spelade bra men det var något som saknades för att magin skulle uppstå?

Jag tror jag söker ett anorlunda ljud jämfört med många? De flesta hifihögtalare spelar korrekt och bra men det är imho inte så vanligt att man hittar högtalare med kropp och själ som mäktar med att verkligen spela musik.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-09 18:12

profbd skrev:om man ville kapa glas var aurelia det man ska skaffa
som högtalare
NEJ TACK

Aurelia var riktigt mjuka och trevliga jämfört med Larsen... :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-09 18:18

Jo, alla tycker inte likadant....

Spelade också med egen musik på såväl Aurelia, Larsen 8 och Caveman 15". I mina öron var Larsen 8 klart bäst av dessa tre. Caveman funkade inte alls med min musik. Om det var högtalarna eller elektroniken som gjorde att det lät "bromsat" vet jag inte. Rummet antar jag var för litet för de stora pjäserna. Aurelia och Larsen 8 hade jag helt för mig själv, ingen annan var där när jag lyssnade och jag kunde placera mig var jag ville. Verkar finnas en del högtalare som kräver ordentligt pådrag för att komma igång. Eftersom jag bara några timmar senare var på konsert, vill jag hävda att Larsen 8 låg närmare den upplevelsen än Aurelia och Caveman. Även Respons låg på samma nivå som Larsen 8. De där stora pjäserna från Rockport, Pass, Tidal m.fl. tror jag var begränsade av rummen. Sonus Faber och Magnepan demades tyvärr på ett ofördelaktigt sätt, det gick inte att få någon uppfattning annat än att något borde göras. Kanske en annan placering? Väldigt långt från ett par Tympani i fallet MG-1.7.

bakerman22 skrev:
profbd skrev:om man ville kapa glas var aurelia det man ska skaffa
som högtalare
NEJ TACK

Aurelia var riktigt mjuka och trevliga jämfört med Larsen... :wink:

Körde du samma musik på de två?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-05-09 20:00

jag fick ivar att dra på lite
jag tyckte dom lät bra
men lite bas tunggung passade han på

ivar är ju gammal magnepanmissbrukare och han får snart hem en större model till sig själv
jag skall släpa mig hem till han och lyssna på dom

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-05-09 20:01

caveman15 vist tusan kunde de dunka
men vilket dist när han drog på med daft punk
sedan gick de nog inte så ruggigt djupt

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-09 20:31

profbd skrev:ivar är ju gammal magnepanmissbrukare och han får snart hem en större model till sig själv

Jo, han ska byta sina 3.6 mot de nya 3.7. 1980 ville han sälja ett par Tympani 1-D till mig. Blev inte så utan jag köpte ett Tympani-IIIA system som stod hos Svalanders HiFi. Det hade 8 paneler istället för 6....

Jag hade velat brassa på med min hembrända CD men då hade jag fått vänta till efter mässan.

Tyckte 1.7 lät lite "mellanbasiga" på det som spelades av Ivar.

Caveman 15" verkade tänkta för lyssning på väldigt hög volym men på mera vanlig akustisk musik var det ingen höjdare, det lät högtalare.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-09 20:48

RogerGustavsson skrev:De här har jag glömt men det var inget som attraherade mig.
Bild

Högtalarna är väl Totem? Vem demade där?
Senast redigerad av Objektivisten 2011-05-09 20:52, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-05-09 20:48

när man kommit förbi ivars lite buffliga säljstil tycker jag han är skön gubben

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-09 20:54

Vad hette dom mindre högtalarna på denna bilden:

Bild

Lyssningsintryck?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-09 21:10

@paa
Verkar vara nåt DiY projekt, googlat på no-frills-audio?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-05-09 21:40

RogerGustavsson skrev:
profbd skrev:ivar är ju gammal magnepanmissbrukare och han får snart hem en större model till sig själv

Jo, han ska byta sina 3.6 mot de nya 3.7. 1980 ville han sälja ett par Tympani 1-D till mig. Blev inte så utan jag köpte ett Tympani-IIIA system som stod hos Svalanders HiFi. Det hade 8 paneler istället för 6....

Jag hade velat brassa på med min hembrända CD men då hade jag fått vänta till efter mässan.

Tyckte 1.7 lät lite "mellanbasiga" på det som spelades av Ivar.

Caveman 15" verkade tänkta för lyssning på väldigt hög volym men på mera vanlig akustisk musik var det ingen höjdare, det lät högtalare.

Ursäkta en okunnig men vem är denna Ivar som demade Maggisarna? Tack för bilderna.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-05-09 21:45

en fd säljare på hifiklubben i jönköping

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-09 21:49

Ivar var också en i teamet på Audionord med Leif Häggmark som chef.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-05-09 21:50

profbd skrev:en fd säljare på hifiklubben i jönköping

Är han aktiv på något forum tro?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-09 21:53

paa skrev:Vad hette dom mindre högtalarna på denna bilden:

Bild

Lyssningsintryck?

Gunsiger tror jag. Kolla på http://www.no-frills-audio.se/ Lyssnade inte dem.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-05-09 21:54

RogerGustavsson skrev:Ivar var också en i teamet på Audionord med Leif Häggmark som chef.

Hmm, minns bara en Breitholtz som jobbade där när jag köpte mina MGIIa 1980.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-09 22:01

Panelguy skrev:
profbd skrev:en fd säljare på hifiklubben i jönköping

Är han aktiv på något forum tro?

Nja, det vet jag inte. 1980 var han nog inte hos Audionord utan fanns på en Expert-butik i Jönköping. Är det något du vill veta är han inte riktigt rätt man, han är säljare och inte tekniker. Det finns ingen som verkar svara vettigt på frågor rörande Magnepan hos Audionord. Det gör ju inte ens Magnepan själva! Det som finns att läsa i de numera utgånga patenten säger mera om vad man har att laborera med gällande deras högtalarprincip. Det är förvånasvärt små ändringar genom åren. Har flera gånger haft brevkontakt med Jim Winey och några av hans tekniker. Numera är det nästa generation av familjen som driver Magnepan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi