S skrev:Glebster skrev:S skrev:Glebster skrev:Rörlängden är ju inget problem när man utformar subben som ett rör men lite trixigare att få in i en konventionell låda... Minns jag rätt hamnade jag på ca 70cm rör (diameter 70mm). Vilken avstämning får du med din konfigurationen ovan, känns som att den borde bli lite väl hög?!
Jag har inte så mycket att jämföra med men de trycksätter mitt vardagsrum med öppen planlösning helt ok för att vara två tior. Personligen tror jag det är ett av de bättre 10-tums elementen som finns tillgängligt på marknaden.
Låter lovande

80L låda, 23hz avstämmning. 10cm port, 49cm lång. Gjort i WinISD.
/S
Jag hade nog siktat på att reducera lådvolymen något och en avstämning runt 20-21Hz istället. Men jag är inte på något sätt en expert, tycker bara att simuleringarna ser vettigare ut då.
(Väljer du en lådvolym kring 50 liter får du ett Q som vid pluggning av BR-röret ligger runt 0,5 vilket i sin tur är en konstruktion som lämpar sig för LT/PEQ.)
Laddade ned basta och såg det nu

Det blir nog en låda runt 50l som är sluten, sen testar jag att LT:a med minidsp:n och om jag inte blir nöjd så testar jag en BR låda!
Fungerar det vanliga 2vägs crossover pluginet för att LT:a?
Mvh
S
Edit: Vad tror ni om en 50l sluten låda med lite LT, som sedan skulle kunna göras om till BR avstämd till 24hz med ett rör på 75cm diam och 46cm långt?
1. Låter som min lösning... (sen kan du ju även laborera med mängd isolering)
2. Fungerar säkert utmärkt förutsatt att du får in rören och använder strutar. Jag hade övervägt bygga en något större låda, kanske 60 liter.
3. Svanteslits för att motverka missljud från de långa BR-rören kan vara på sin plats.
4. Kör 2.1 Advanced-filtret istället. Då kan du växla till mono vid behov, i övrigt är de nära nog identiska. Med översättningstabell kan du konstruera en LT annars går det fint att bara rycka och dra i kurvorna... (PEQa).
5. Har du övervägt sätta två motriktade baselement i samma låda i syfte att släcka vibrationer (den av Piotrs så ofta förespråkade lösningen)?
Edit: diverse.