Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Vill påminna om allmänbildningens första lag "Låt andra tycka vad dom vill".
Det är helt ok E och IÖ att ni tycker som ni gör, men undvik att sprida ert budskap med emfas till oss andra som tycker på annat sätt eftersom vi inte kommer ändra uppfattning i frågan. Jag ser det som olyckligt om det skulle på faktiskt utvecklas ett språk där vi ändrar ords betydelser eftersom det försvårar kommunikationen. Om nu det inte är det som är målet förstås, för i så fall är det ju rätt väg att gå.
Mvh/Harryup
Det får väl stå för dom? Vi kan väl inte skapa egna definitioner här på forumet?mx skrev:Bill50x skrev:Behövs inte, vi har ju Wikipedia.mx skrev:Kanske borde finnas en klistrad tråd med definitioner?
Verkar ju inte fungera eftersom en del användare har egna definitioner och
avvisar SAOL exempelvis.
Bill50x skrev:Det får väl stå för dom? Vi kan väl inte skapa egna definitioner här på forumet?mx skrev:Bill50x skrev:Behövs inte, vi har ju Wikipedia.mx skrev:Kanske borde finnas en klistrad tråd med definitioner?
Verkar ju inte fungera eftersom en del användare har egna definitioner och
avvisar SAOL exempelvis.
Neutralt = tråkigt
Icke färgande = omusikaliskt
Korrekt = trist
Etc. Men så här kan det väl inte se ut?
/ B
E skrev:Klockrena exempel?
Låt oss ta det sista exemplet: "Om det är en försvagning av ljudstyrka
och ton, så kan ljudpinnen vara för långt placerad bakom stallet, eller
så kan ljudpinnen vara för tjock."
Notera orden "kan vara". Låter det som en tumregel? Knappast!
Mvh E*
petersteindl skrev:Vilken kunskap hade då dessa violinbyggare? Jo, de var skickliga hantverkare. De hade kunskap om hantverksutövande. De hade viss musikalisk kunskap och kunskap i tonskalor och de hade ett gott öra så att intonering av instrumenten kunde ske på ett bra sätt. Men, vad de egentligen gjorde, sett ur fysikens perspektiv, då de fixade den akustiska biten hade de ingen som helst aning om.
Däremot gjorde de rätt saker. Anledningen till detta står att finna i deras tumregler som gick vidare och förfinades genom tradition.
E skrev:petersteindl skrev:Här är några tumregler för hur ljudpinnens placering påverkar ljudkvaliteten i instrumentet:
Om ljudet är för tunt och gällt, är ljudpinnen placerad för nära f-hålet eller också spänner den för hårt eller så kan ljudpinnen vara för tunn.
Om ljudet är svagt genom förlust av ljudstyrka, särskilt i det lägre registret, är ljudpinnen placerad alltför nära mitten av instrumentet och mitten i det här fallet är för nära mittsträngarna.
Om det är en försvagning av ljudstyrka och ton, så kan ljudpinnen vara för långt placerad bakom stallet, eller så kan ljudpinnen vara för tjock.
På vilket sätt är det där tumregler? Jag tycker spontant inte alls att det
låter som tumregler, men jag är ingen violinexpert.
Mvh E*
Conan skrev:Men tycker ni tumregelförespråkare inte att det är att reducera yrkesskickligheten hos en erfaren hantverkare att hävda att han/hon endast använder sig av en rad tumregler? Underförstått är det ju i så fall så att en annan valfri person skulle kunna göra samma hantverk exakt lika bra om denna var lika bra på att följa tumreglerna som yrkesmannen.
Handlar yrkesskicklighet i grunden endast om förmåga till att följa ett antal tumregler? Jag skulle själv bli lite stött om nån skulle hävda att de kunskaper & förmågor jag har skaffat mig i mitt yrke, skulle kunna koka ner till ett antal tumregler.![]()
Tror heller inte att även om Stardivarius själv hade skrivit en 10 000 sidor tjock bok full med tumregler om violinbygge, så skulle en komplett lekman inte kunna bygga en lika bra violin endast genom att följa boken till punkt & pricka.
SAOB skrev:– TUM-REGEL .
[TUMME 1]
1) fys . regel som säger att om högerhandens fingrar pekar i en strömspoles strömriktning pekar tummen mot elektromagnetens nordpol; jfr sim-regel, skruv-regel , sbst. ¹ MOLL Fys. 3: 60 (1899 ).
[TUMME 2]
2) [
jfr eng. rule of thumb ] praktisk (ungefärlig) regel som är lätt att minnas o. tillämpa.
SAOL skrev:Tumregel: Enkel minnesregel.
petersteindl skrev:SAOB skrev:– TUM-REGEL .
[TUMME 1]
1) fys . regel som säger att om högerhandens fingrar pekar i en strömspoles strömriktning pekar tummen mot elektromagnetens nordpol; jfr sim-regel, skruv-regel , sbst. ¹ MOLL Fys. 3: 60 (1899 ).
[TUMME 2]
2) [
jfr eng. rule of thumb ] praktisk (ungefärlig) regel som är lätt att minnas o. tillämpa.
SAOLSAOL skrev:Tumregel: Enkel minnesregel.
NEO skrev:Tumregel: enkel (minnes)regel som stämmer någorlunda i normalfallet.
mx skrev:Så hur härleds detta till dumregler?
petersteindl skrev:mx skrev:Så hur härleds detta till dumregler?
Inte en susning, men läs allt som IngOehman skrivit angående tumregler och dumregler och grundregler genom åren så får du fram IngOehmans härledning.
MvH
Peter
E skrev:Det är förstås inte omöjligt.mx skrev:E skrev:mx skrev:Även icke-tumregler kan vara dumregler.
Kanske. Exempel, tack!
600 kronor i böter för att gå mot röd gubbe. Visserligen borttaget nu, men det
var en dum regel.
Att man inte skall gå eller köra mot rött är en tumregel. Finns det inget
skäl att stanna, skall man givetvis gå/köra. Det sparar såväl tid som
miljö. Fast om en polis ser dig och ditt fordon, ligger du risigt till.
Mvh E*
phloam skrev:Tänk om IÖ och E för en gångs skull kunde ändra uppfattning så vi alla kan gå vidare med ökad insikt och förståelse.
petersteindl skrev:phloam skrev:Tänk om IÖ och E för en gångs skull kunde ändra uppfattning så vi alla kan gå vidare med ökad insikt och förståelse.
Du menar att det finns en mängd personer som varken vet ut eller in och som just nu bara går och väntar på att få klartecken från IÖ och E så att dessa personer äntligen kan gå vidare i sina liv med ökad insikt och förståelse. Har jag uppfattat dig rätt då?
MvH
Peter
mx skrev:petersteindl skrev:phloam skrev:Tänk om IÖ och E för en gångs skull kunde ändra uppfattning så vi alla kan gå vidare med ökad insikt och förståelse.
Du menar att det finns en mängd personer som varken vet ut eller in och som just nu bara går och väntar på att få klartecken från IÖ och E så att dessa personer äntligen kan gå vidare i sina liv med ökad insikt och förståelse. Har jag uppfattat dig rätt då?
MvH
Peter
Så är det!
petersteindl skrev:mx skrev:petersteindl skrev:phloam skrev:Tänk om IÖ och E för en gångs skull kunde ändra uppfattning så vi alla kan gå vidare med ökad insikt och förståelse.
MvH
Peter
Så är det!
Usch då, det vilar alltså ett tungt lass på IÖ&E.
Det kanske är så att ingen eller bara ett fåtal kan gå vidare med sina liv utan att få klartecken från IÖ&E.
Är detta en dumregel, eller är det en grundregel?
MvH
Peter
Conan skrev:OK, vi köper den här definitionen:
NEO skrev:
Tumregel: enkel (minnes)regel som stämmer någorlunda i normalfallet.
Hur många "enkla minnesregler" tror ni ligger bakom en stradivarius-violin?Jag tror att yrkesmän av den kallibern vet hur man åstadkommer den klangen som eftersträvas av violinen, utan att behöva några som helst enkla minnesregler.
Det är ni tumregel-diggare som har en annan definition av ordet "tumregel" än vad som normalt menas. Bara för att stradivarius inte hade tillgång till moderna simuleringsprogram betyder inte att han satt och rabblade ramsor i huvudet för att kunna sitt yrke.
Kunskap och kunnande är inte samma sak som en "enkel minnesregel"!
Tumregel= kablarna bör kosta 10% av stereons totalbudget
Gott råd= en tjock matta på golvet ger ofta bättre ljud
Kunskap= en högtalare som står i ett hörn ger mer bas än en som står fritt placerad
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster