Accutons element

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-10 19:15

vet inte om trådskaparen fick svar på sin fråga. tråden gick kanske lite OT (som vanligt.. :)

Jag tycker kanske elementen är lite för häftigt prissatta för att det ska kännas självklart att man ska använda accuton. Jag tror vidare att det är element som kan låta rätt så förskräckligt i en halvdan konstruktion. Bäste är det nog att använda de inom deras kolvformiga område. Tvåvägskonstruktioner med 7" basar kan därmed bli rätt så svårt.

Jag tror vidare att konen nog är bland det bättre (förutsatt det som står ovan) men att motorsystemen kanske är lite simpla. De underhängda elementen är nog att föredra om man vill ha en avsevärd förbättring (på alla punkter) från andra högpresterande element.

Scan-Speak Revelator, SB Acoustics, Skaaning, Wavecor Balanced drive, Visaton AL eller tom Dayton RS är värda att fundera på i sammanhanget, ifall man vill ha högpresterande och lågdistande element.

Det är iaf min uppfattning utifrån det jag läst och upplevt. :)

(är det förresten nån som kan upplysa om hur accutons motorsystem ser ut mer exakt? har de förlängda polstycken, eller T-format eller andra symmetriska polstycken? Kortslutningsringar? Koppar i gapet? Den uppfattning man får från hemsidan är att det är relativt enkla magnet/motorsystem det handlar om.)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-10 19:30

Jag har spelat en hel del på deras tidigare 7" (den med 4 skruvhål).

På normala ljudvolymer låter den fantastiskt rent, klart och distortionsfritt.
Jag spelar ofta mycket mycket starkare än normala ljudvolymer och då tyckte jag tyvärr att den hårdnade i ljudet, när man riktigt pressar den alltså.

För normalt bruk... -ett jättebra element, kanske inte det mest prisvärda men...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-10 21:26

Tittar man på Raidhos element så känns det en vettigare applikation av hårdmembran och modern motorkonstruktion.
http://www.raidho.dk/home
Mvh
Magnus

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-05-10 22:35

Det är ju lite svårt att jämföra då de flesta andra tillverkare inte visar distorsionsmätningar på sina element men så vitt jag förstått det så har accuton en hel del element med riktigt låg dist i alla fall. Det verkar inte gälla alla deras element dock.

Föregående

Återgå till Teknikforum