Sweetspot 2011 | Jönköping | 7-8 maj

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-09 22:04

Objektivisten skrev:
RogerGustavsson skrev:De här har jag glömt men det var inget som attraherade mig.
Bild

Högtalarna är väl Totem? Vem demade där?

Här blir det många frågor... Nja, vet inte vem som demade men det lät inte vidare när jag var där så jag drog vidare till nästa rum. Tiden rinner iväg fort på mässor och mina fem timmar försvann i ett nafs.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-09 22:57

RogerGustavsson skrev:
paa skrev:Vad hette dom mindre högtalarna på denna bilden:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... G_5122.jpg

Lyssningsintryck?

Gunsiger tror jag. Kolla på http://www.no-frills-audio.se/ Lyssnade inte dem.

Konstigt att dom inte heter "gunslinger" bara?
Verkar vara HAD som tillverkar dom där. Spännande elliptisk waveguide. Synd att de inte har uppdaterat sin hemsida ( http://www.manovi.se/audio.html ), kanske dom har en ny som jag inte hittat?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-05-09 23:46

RogerGustavsson skrev:
Objektivisten skrev:
RogerGustavsson skrev:De här har jag glömt men det var inget som attraherade mig.
Bild

Högtalarna är väl Totem? Vem demade där?

Här blir det många frågor... Nja, vet inte vem som demade men det lät inte vidare när jag var där så jag drog vidare till nästa rum. Tiden rinner iväg fort på mässor och mina fem timmar försvann i ett nafs.

Ja det är Totem högtalare.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-05-09 23:48

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... G_5122.jpg

Lyssningsintryck?

Gunsiger tror jag. Kolla på http://www.no-frills-audio.se/ Lyssnade inte dem.

Konstigt att dom inte heter "gunslinger" bara?
Verkar vara HAD som tillverkar dom där. Spännande elliptisk waveguide. Synd att de inte har uppdaterat sin hemsida ( http://www.manovi.se/audio.html ), kanske dom har en ny som jag inte hittat?

Bild
De mindre är HAD högtalare, synd man inte var där då det skulle vara intressant att få lyssna på både HAD och de stora Caveman.
Senast redigerad av distad 2011-05-09 23:52, redigerad totalt 2 gånger.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-05-09 23:48

dessa totem spelades på en löjligt låg volym när jag besökte rummet
så jag ansåg nog att de var oanvändbara för att spela på
och gick där ifrån
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
No_frills_audio

Inläggav No_frills_audio » 2011-05-09 23:56

caveman15 vist tusan kunde de dunka
men vilket dist när han drog på med daft punk
sedan gick de nog inte så ruggigt djupt

Rörsteget är bara på 15-20 W så det blir ju lite sådär när man eldar på.
Normalt lyssnar jag på väldigt låg nivå i ett mycket stort rum.
Caveman går ner till 25Hz ungefär.

Gunsinger kallas så för Ingvar var rädd att en känd revolverman skulle hoppa ut ur spegeln hemma hos honom om han kallade dem för gunslinger. Antagligen en yttring av Ingvars helt oberäkneliga humor...

Både Caveman och Gunsinger säljs som byggsats fast då kallar vi Caveman för Caveboy i stället.

MVH Bernt

Byggbild:
Bild

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-05-10 00:13

Bild

Lyssningsintryck?

Länk:

http://www.no-frills-audio.se/viewtopic.php?f=31&t=13
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-05-10 00:23

Rörsteget är bara på 15-20 W så det blir ju lite sådär när man eldar på.

fast du fegade ju inte :lol:
som så många andra gorde :cry:
det var ju också ett jäkla pang på rödbettan i systemet
:lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2011-05-10 01:17

Rädd och rädd, men Roland Deschain är nog inte att leka med så det kändes bättre att ha ryggen fri.

Oberäknelig?? Brittmarie betraktar mig som ytterst förutsägbar.

Det finns nog inte så många lyssningsintryck av Gunsinger från mässan, det blev inte så hemskt mycket spelat på dem, Caveman tog den mesta platsen men vi skapar nya tillfällen snart.

Ingvar
Ansvarig för och designer bakom HAD
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Användarvisningsbild
lennartj

Stenålder

Inläggav lennartj » 2011-05-10 01:17

Det var ena riktiga hedersgrottmän som lät mig spela medhavda LP, till exempel Elgars cellokonsert med Paul Tortelier. Dramatiken i framförandet gick fram fint, men jag är snäll om jag säger att stråkklangen var "intressant". :oops:
De senaste decennierna har det kommit fram åtskilliga högtalare, både med horn och utan, med hög effektivitet och betydligt mindre färgning än förr.
Här var dock färgningen fortfarande på stenåldersinvå.
Grottmmännen är nog de mest färgade nyframtagna högtalare jag hört på 30 år, 8O men definitivt inte de tråkigaste. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Stenålder

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-10 08:27

lennartj skrev:Dramatiken i framförandet gick fram fint, men jag är snäll om jag säger att stråkklangen var "intressant".

Ja, stråkarna försvann väl nästan?

Användarvisningsbild
lennartj

Stråkklang?

Inläggav lennartj » 2011-05-10 08:48

Nej, jag känner stycket väl och hörde stråkstämmorna spelas även om de inte klingade som jag är van vid live eller via vad som brukar kallas HiFi :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-10 09:32

IngvarAhlberg skrev:Det finns nog inte så många lyssningsintryck av Gunsinger från mässan, det blev inte så hemskt mycket spelat på dem,
...
Ingvar

Kan du berätta något om diskanthornet/waveguiden eller vad den kallas?

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2011-05-10 09:42

Instämmer!
Inget jag skulle mixa en inspelning i direkt. Men är ägarna av dessa högtalare glada så är jag glad. :)
Hellre musik.

Användarvisningsbild
No_frills_audio

Inläggav No_frills_audio » 2011-05-10 11:17

Mer om Gunsingerbyggsatsen:
http://www.no-frills-audio.se/viewtopic.php?f=31&t=13

Elementen är:

http://www.faitalpro.com/img/products/s ... asheet.pdf

http://www.faitalpro.com/img/products/s ... asheet.pdf

Waveguiden har jag inte koll på. Vad säger Ingvar?

Sen finns massor av info här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77206 (lång tråd)

MVH Bernt

Användarvisningsbild
No_frills_audio

Inläggav No_frills_audio » 2011-05-10 11:51

Jag tänkte ge min syn på färgningen.

Det är så att förstärkaren spelade helt utan återkoppling och den färgar en hel del då. Jag byggde den som ett experiment alldeles nyligen och inkluderade en ställbar feedback som dessvärre valde att inte fungera längre när vi kopplade upp i Jönköping. :(

Förstärkarens grundkaraktär tycker jag dock är mycket trevlig och den passar mitt ljudideal bra. Men helt utan återkoppling blir det oundvikligen färgat och här hemma kör jag med 1,5dB eller 3dB återkoppling. Det blir stramare och påverkar klangen betydligt. (Förutom att THDn går ner från 0,3 till 0,15 ungefär, och IMD liknande siffror.)

Det är alltså inte bara högtalarens fel. Själv tyckte jag att det funkade någorlunda bra, fel i klang stör mig mindre än dynamiska begränsningar.

Bra att detta kom upp. Jag vill gärna bjuda hem Lennart på lyssning vid något tillfälle så kan vi testa den ställbara återkopplingen och se vad som kommer fram ur det. :)

MVH Bernt

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2011-05-10 12:34

Diskanten är, som Bernt länkar till, Faital HF104.
En kompressionsdriver med ringmembran av Ketone, Faitals egna polymermaterial, och neodymmagnet.

Hornet heter Faital STH vilket står för short tractrix horn.
Det är ett eliptiskt tractrixhorn gjutet i aluminium, ganska kraftigt gods och mycket förstyvningsribbor, nästan helt "dött" när man knackar på det.

Då det är ganska kort lastar det bara ner till ca 1500 men vi delar vid drygt 3k.

Ingvar
Ansvarig för och designer bakom HAD
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-10 13:29

No_frills_audio skrev:Jag tänkte ge min syn på färgningen.

Det är så att förstärkaren spelade helt utan återkoppling och den färgar en hel del då. Jag byggde den som ett experiment alldeles nyligen och inkluderade en ställbar feedback som dessvärre valde att inte fungera längre när vi kopplade upp i Jönköping. :(

Förstärkarens grundkaraktär tycker jag dock är mycket trevlig och den passar mitt ljudideal bra. Men helt utan återkoppling blir det oundvikligen färgat och här hemma kör jag med 1,5dB eller 3dB återkoppling. Det blir stramare och påverkar klangen betydligt. (Förutom att THDn går ner från 0,3 till 0,15 ungefär, och IMD liknande siffror.)

Det är alltså inte bara högtalarens fel. Själv tyckte jag att det funkade någorlunda bra, fel i klang stör mig mindre än dynamiska begränsningar.

Bra att detta kom upp. Jag vill gärna bjuda hem Lennart på lyssning vid något tillfälle så kan vi testa den ställbara återkopplingen och se vad som kommer fram ur det. :)

MVH Bernt

Kul med lite "återkoppling" från tillverkarna!

Användarvisningsbild
lennartj

Hellre pentod PP

Inläggav lennartj » 2011-05-10 13:52

No_frills_audio skrev:Jag tänkte ge min syn på färgningen.

MVH Bernt

Tack,
jag kommer gärna, helst medförande egna slutsteg för jämförelsens skull, SRPP klass-A med KT88 i pentodkoppling, på hela 25W, för att ge lite hum om mitt förstärkarideal. Nu väntar jag sedan tre veckor på ryska teflonkondensatorer med hopp om att hitta den optimala klangbalansen med klarhet i toppen utan överdrivet "glitter" parat med tyngd och kontroll i botten.
SET är inget för mig, de kan låta förföriskt med enklare singer/songwriter-musik, men symfoniorkester brukar resultera i platt fall, grötigt och skrälligt. Visserligen i varierande grad för olika förstärkar-/högtalarkombinationer, men aldrig förbehållslöst bra.

Användarvisningsbild
No_frills_audio

Inläggav No_frills_audio » 2011-05-10 15:24

Det verkar kul. Jag har ett otal olika steg här också. Det som spelade i Jönköping var ett PP med 6336A dubbeltrioder på utgången. Jag är mitt i en flytt just nu men när jag kommit i ordning ordentligt så får vi försöka få till något. Ses vi kanske på DIY-träffen på Chalmers nästa helg?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-05-10 15:52

Bild

Hur låter HAD-högtalarna här på bilden? Verkar vara ett mycket intressant koncept tycker jag.

Kanske kunde man tänka sig en golvmodell istället, eftersom golvytan ändå måste tas upp.
En stativmodell ger ju dock ett luftigare och mindre dominant intryck i möbleringen (högre WAF, vilket kan vara helt avgöande för köp).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-05-10 16:18

profbd skrev:dessa totem spelades på en löjligt låg volym när jag besökte rummet
så jag ansåg nog att de var oanvändbara för att spela på
och gick där ifrån

Totem vill ha mycket sås för att låta alls.
Finns det tillräckligt med pulver i det rörslutsteget?

Kanske därför man spelade så lågt?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-05-10 16:53

Men varför så höga stativ? För stående lyssnare?

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
No_frills_audio

Inläggav No_frills_audio » 2011-05-10 17:57

Max_Headroom skrev:Bild

Hur låter HAD-högtalarna här på bilden? Verkar vara ett mycket intressant koncept tycker jag.

Kanske kunde man tänka sig en golvmodell istället, eftersom golvytan ändå måste tas upp.
En stativmodell ger ju dock ett luftigare och mindre dominant intryck i möbleringen (högre WAF, vilket kan vara helt avgöande för köp).

Hur de låter kanske är bäst andra svarar på (vi gillar dom ju såklart)
men vi planerar dels en storleksmässigt större högtalare än Caveman 15
http://www.no-frills-audio.se/viewtopic ... p=172#p172
och även en modell i storlek mellan de på bilden, Caveman 12 med 12" koax.
http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/12XA30Nd.pdf

I Caveman 15 sitter förresten dessa
http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/15XA38Nd.pdf

Sedan pratar vi om basstöd i hornform också, vi får se.

Vi är rätt trötta på tramsig meshifi... Det får ju hända nånting nån gång.

MVH Bernt

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-05-10 18:27

No_frills_audio skrev:
Vi är rätt trötta på tramsig meshifi... Det får ju hända nånting nån gång.

MVH Bernt

:lol:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-10 18:39

Bernt, snälla, peta in en signatur som berättar att du representerar företaget. Från forumets policy:

6. Bransch-människor måste uppge det!
För de som har någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges. Branschmedlemmar är välkomna att ge en presentation under "medlemspresentationer".

Har du problem så pm:a mig så hjälper jag till!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
No_frills_audio

Inläggav No_frills_audio » 2011-05-10 18:56

Sorry KarlXII! Såg inte att signaturen ej var "ikryssad" i profilinställningarna!
Hoppas det fungerar nu
www.no-frills-audio.se
Petter - Claes - Bernt
Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-10 19:52

Lysande, tack! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj

DIY-besök

Inläggav lennartj » 2011-05-10 22:48

No_frills_audio skrev:Det verkar kul. Jag har ett otal olika steg här också. Det som spelade i Jönköping var ett PP med 6336A dubbeltrioder på utgången. Jag är mitt i en flytt just nu men när jag kommit i ordning ordentligt så får vi försöka få till något. Ses vi kanske på DIY-träffen på Chalmers nästa helg?

Jadå, men i år kommer jag bara för att lyssna och titta. Jag brukar inte bygga själv, utan bara modda.
Förra året var en kombination av undantag och missförstånd.
Väldigt sent på fredagskvällen förra året upptäckte jag att jag ofrivilligt var uppsatt som utställare och det var väldigt få på listan, så jag tänkte att jag får väl bjuda till lite. Då hade jag mina "OB52"-subbar som är min egen idé och design som jag inte visat i de sammanhangen tidigare.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-10 23:27

Gunsinger.
Hur är stor lådan samt hur är den avstämd ?
Första ordningens filter elektriskt för att det ger bättre impulssvar skriver man, men eftersom diskanten faller med ungefär första ordningen under 3kHz, så delar man alltså med ett andra ordningens filter, som övergår i ett tredje ordningens längre ner. Man har missat att ange att man delar med andra ordningen (eller mer).
Basen har en fet peak vid 3kHz att ta hand om (dock borta 45 grader off axis). Borde låta riktigt elakt på en del material, tex distade gitarrer och en del röster. Dessutom har man skippat baffelstegskompensationen, om man som jag förstår delar basen med första* ordningen vid 3kHz?
Borde ge rätt taskig spridning vertikalt dessutom.

Men det kanske låter bra ändå? Det här är bara några saker jag kom att tänka på.

*Blir tredje ordningen akustiskt.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi