Nytt projekt, som är startat... UPDATE 9/7!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-04-15 14:34

DosDedos skrev:Bygg ett enklare fräsbord,mycket enklare att kontrollera bitarna då!

Ja det hade jag planerat att göra!

Men tror du att det är lättare att fräsa baffeln med ett fräsbord och röra på baffeln, eller att ha baffeln fast och röra på fräsen?

Användarvisningsbild
DosDedos

Inläggav DosDedos » 2011-04-15 14:49

Inte hela baffeln,jag tänkte på kanterna.
Om du fräser det välvda först sen fräser kanterna på ett fräsbord.
Du kan fräsa dom på högkant mellan anhållet och en avrundningsfräs.
Det kommer att bli en liten kant mellan det välvda och kantradien,men den fixar man med slipklossen.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-04-15 14:57

DosDedos skrev:Inte hela baffeln,jag tänkte på kanterna.
Om du fräser det välvda först sen fräser kanterna på ett fräsbord.
Du kan fräsa dom på högkant mellan anhållet och en avrundningsfräs.
Det kommer att bli en liten kant mellan det välvda och kantradien,men den fixar man med slipklossen.

smaaaart :)

Jag va helt inställd på att jag var tvungen att fräsa kanterna först! Men det funkar ju utmärkt med din idé!

Ja frässtålet går ju 90° så det fräser ju in lite i den välvda ytan, men borde det inte funka att man har lite längre avstånd. Så frässtålets yttersta kant inte tar i ytan? det blir ju inte en komplett 1/4 cirkel men det blir nog snyggt ändå.
Förstår du vad jag menar?

Användarvisningsbild
DosDedos

Inläggav DosDedos » 2011-04-15 15:09

Jag förstår vad du menar för det var så jag själv menade :)
Om du har ett stål med styrlager på så kommer du inte helt emot ändå,för lagret tar i det välvda.
Ett litet förslag:fräs kanten i högtalarförsänkningen 45grader innan du fräser välvningen.
Ska elementet vara försänkt i ytterkant så måste du ha en rätt så djup fas,och då blir det en rejäl kant i mitten.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-04-15 15:33

DosDedos skrev:Jag förstår vad du menar för det var så jag själv menade :)
Om du har ett stål med styrlager på så kommer du inte helt emot ändå,för lagret tar i det välvda.
Ett litet förslag:fräs kanten i högtalarförsänkningen 45grader innan du fräser välvningen.
Ska elementet vara försänkt i ytterkant så måste du ha en rätt så djup fas,och då blir det en rejäl kant i mitten.

Vad bra :)

Hmm, menar du för mid/bas elementet?
Diskanten ska jag bara försänka så att den hamnar exakt med baffeln men för mid/bas så hade jag tänkt att försänka det totalt, asså montera det på själva lådan, och bara ha ett hål i baffeln. Eller tror du inte det blir bra?

Förstår inte riktigt hur du menar med 45° fräsningen? Menar du kanten i mitten mellan diskant och mid/bas?

Användarvisningsbild
DosDedos

Inläggav DosDedos » 2011-04-16 13:19

Ok,jag trodde att du skulle försänka basen så att den kom i nivå med baffeln i ytterkant.
Hursom helst så blir det ju en större försänkning i mitten,så då tänkte jag att kanten på försänkningen kunde brytas med45 grader.
Om det är vettigt att försänka elementet så mycket kan jag inte svara på,det får dom mer kunniga här på forat svara på.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-04-16 14:20

DosDedos skrev:Ok,jag trodde att du skulle försänka basen så att den kom i nivå med baffeln i ytterkant.
Hursom helst så blir det ju en större försänkning i mitten,så då tänkte jag att kanten på försänkningen kunde brytas med45 grader.
Om det är vettigt att försänka elementet så mycket kan jag inte svara på,det får dom mer kunniga här på forat svara på.

Jaha, okej då förstår jag! Får se hur jag gör, om det funkar bra att försänka mid/basen totalt så tror jag att jag gör det!

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-04-29 10:05

Efter mer eftertanke kring bygget så tror jag att jag skippar den roliga formen jag först hade tänkt att bygga. Verkar bara skapa mer problem.. även om designen är rolig.

Det blir nog att jag kör på en vanlig fyrkantig låda men med någon form utav roligare baffel.

Sen funderar jag på att skippa accutons rekomendationer om en 10.5l låda och istället försöka simulera själv.
Har laddat ner basta och ska knåpa lite!

Hur djupt tror ni att jag kan få dessa element att gå?
och vad är att föredra, sluten eller reflex låda?

Mvh
S

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-29 13:21

S skrev:Efter mer eftertanke kring bygget så tror jag att jag skippar den roliga formen jag först hade tänkt att bygga. Verkar bara skapa mer problem.. även om designen är rolig.

Det blir nog att jag kör på en vanlig fyrkantig låda men med någon form utav roligare baffel.

Sen funderar jag på att skippa accutons rekomendationer om en 10.5l låda och istället försöka simulera själv.

Mvh
S

Jag tycker inte du ska låta bli att ha böjda sidor, Jag har sen jag byggde mina ångrat att jag inte byggde med böjda sidor, och det är ju inte så jättejobbigt när man bara ska bygga stativare som inte är så höga.

Bara ett tips! :)
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-04-29 18:37

Jonka_ skrev:
S skrev:Efter mer eftertanke kring bygget så tror jag att jag skippar den roliga formen jag först hade tänkt att bygga. Verkar bara skapa mer problem.. även om designen är rolig.

Mvh
S

Jag tycker inte du ska låta bli att ha böjda sidor, Jag har sen jag byggde mina ångrat att jag inte byggde med böjda sidor, och det är ju inte så jättejobbigt när man bara ska bygga stativare som inte är så höga.

Bara ett tips! :)

Vad tycker du är det positiva med böjda sidor :)?

Om jag bygger böjda sidor blir det nog med rakt avslut där bak, det blir så knepigt att göra det snyggt för port och terminaler annars...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-30 00:33

Har aldrig haft chansen att jämföra själv men man läser ju titt som tätt att det ska vara fördelaktigt med icke-parallella väggar.

Tänkte efterssom du valt så fina element så borde du göra en så optimal låda som möjligt åt dom att trivas i :)
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-04-30 10:12

böjda sidor kan innebära mer problem också. det blir tex svårare att förutsäga vilka resonanser som uppstår och vid vilka frekvenser. Stående vågor kommer du alltid att ha. Fördelen med en rektangulär låda är att du kan förutsäga dessa väldigt enkelt.
Så på det stora hela ska man nog mest se böjda sidor som ett estetiskt värde.

Det som är viktigt är lådvolym/avstämning. Baffelmått och elementplacering (relativt lådan och varandra). Urtag på insidan av elementhålet så det kan "andas". Och dämpmaterialets egenskaper och placering.
Sen är det ju förstås filtret som sätter den slutgiltiga prestandan. Den "bästa" lådan i världen är helt bortkastad om filtret är dåligt genomfört.

edit: Men det är ju inget fel med utseendet på tex sonus faber cremona.. :)

Bild

edit: annars har jag alltid varit svag för Sonus Faber Extrema =

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-04 23:52

Kraniet skrev:böjda sidor kan innebära mer problem också. det blir tex svårare att förutsäga vilka resonanser som uppstår och vid vilka frekvenser. Stående vågor kommer du alltid att ha. Fördelen med en rektangulär låda är att du kan förutsäga dessa väldigt enkelt.
Så på det stora hela ska man nog mest se böjda sidor som ett estetiskt värde.

Det som är viktigt är lådvolym/avstämning. Baffelmått och elementplacering (relativt lådan och varandra). Urtag på insidan av elementhålet så det kan "andas". Och dämpmaterialets egenskaper och placering.
Sen är det ju förstås filtret som sätter den slutgiltiga prestandan. Den "bästa" lådan i världen är helt bortkastad om filtret är dåligt genomfört.

edit: Men det är ju inget fel med utseendet på tex sonus faber cremona.. :)

Bild

edit: annars har jag alltid varit svag för Sonus Faber Extrema =

Bild

Ja men det känns lättare att göra "rätt" med en fyrkantig låda. Om man vet exakt vad man göra så kan man nog göra med böjda sidor och annat kul och få ett bättre resultat..

Ska börja med att göra ett par provlådor till att börja med iaf!

Ja visst är sonus faber fina ;)

/S

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-10 22:43

Riktigt intressant bygge! Jag gjorde en liknande högtalare i sommras, eller ett par då, helt andra element, men formen och byggsättet!

Tänk bara på att trä krymper när det torkar, något som jag underskattade.
Din plywood är dock förhoppningsvis torrare än min ekplanka va.
Mina lådor har nu krympt nånstans mellan 5-10 millimeter.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-11 10:49

Andr82 skrev:Riktigt intressant bygge! Jag gjorde en liknande högtalare i sommras, eller ett par då, helt andra element, men formen och byggsättet!

Har du några bilder på ditt bygge?

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-11 12:32

S skrev:
Andr82 skrev:Riktigt intressant bygge! Jag gjorde en liknande högtalare i sommras, eller ett par då, helt andra element, men formen och byggsättet!

Jag har massor av bilder, men jag ska lära mig att lägga in dom bara..
Själv använde jag dock inga högteknologiska verktyg som fräsar, då vet jag inte om trät hade räckt till, men det skulle ju förbättrat passformen jämför med att såga 25mm ek med sticksåg.. hehe

Edit: Det va ju inte så knepigt!

Bild

Bild
Limmas för fullt.. Blev lite att slipa för att få finish påt sen, men det va inga problem med en bandslip och lite envishet.. :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-05-11 15:54

Andr82 skrev:
S skrev:

Själv använde jag dock inga högteknologiska verktyg som fräsar, då vet jag inte om trät hade räckt till, men det skulle ju förbättrat passformen jämför med att såga 25mm ek med sticksåg.. hehe

Bild

Bild
Limmas för fullt.. Blev lite att slipa för att få finish påt sen, men det va inga problem med en bandslip och lite envishet.. :)

Ser ut att vara ett jättefint bygge! Förtjänar det inte en egen tråd?

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-11 16:09

johaneriksson skrev:
Andr82 skrev:
S skrev:

Bild

Bild

Ser ut att vara ett jättefint bygge! Förtjänar det inte en egen tråd?

Det tycker jag med!

Kan inte ha varit kul att såga 25mm ek med sticksåg :)
Är det massiva ekskivor :O Ser inte ut att vara limträ?

/S

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-11 16:14

Tack tack, om jag kände till denna sidan när jag byggde dom så kunde dom ju fått en egen tråd.
Det är ekplanka, jag har en såg i släkten, så jag fick dom precis som jag ville, 28cm breda.
Jo, jag rekomenderar inte att göra som jag gjorde, det gick åt ett par sticksågsblad, men jag slapp va ensam alla dom timmar jag byggde, då det fanns ett getingbo i närheten.. :) hehe

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-19 13:27

Hur går det med projektet?
Jag är väldigt nyfiken! :)

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-19 14:16

Andr82 skrev:Hur går det med projektet?
Jag är väldigt nyfiken! :)

Kommer att börja till sommaren! Är utomlands nu, så det är fortfarande i planeringsstadiet!

Men håller på att kolla på lite andra designer, här är en bild :) :
Bild

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-19 14:32

Det ser jävligt snyggt ut, men den varianten närmast ser ut att bli en smula dyr!

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-19 14:44

Andr82 skrev:Det ser jävligt snyggt ut, men den varianten närmast ser ut att bli en smula dyr!

Hehe, jo den närmre varianten är en senare uppgradering :) Kommer att kosta över 10 000 bara i element att uppgradera haha (men det blir jävla snyggt!!)

Men funderar på att göra antingen en golvare eller stativare i den designen. Lutar mest åt en golvare, då jag har plats för det och det blir snyggare tycker jag!

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-19 15:28

Såhär kan det se ut med designen jag har tänkt +2st 15" basar!

Bild

Ps. vita fyrkanten är en projektorduk.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-19 17:33

Snyggt!
Så du har gett upp stativaren och fräsa ut massor av bitar ur plywood?
Vad använder du för något för att rita grejerna?
Finns det något bra gratisprogram?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-19 17:48

Det finns ett trä-material som kallas Panzerholz och tom är skottsäkert. Används bla som inredning i banker. Det är ett laminat och, om jag förstått det hela rätt är vartannat lager någon form av dämpande lim, typ. Jag har en liten bit hemma som är 30 mm tjock, det verkar gå att få tag på i många olika tjocklekar.

Bild

Kanske något att prova? Har själv funderat på att använda urfrästa skivor (ett antal limmade på varandra) till högtalarlåda, så den randiga sidan kommer utåt. Borde bli snyggt och stabilt.

Fast frågan är förstås om lådan "äter" energi istället för att energin strålar ut från högtalarelementen?

/ B

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-19 18:15

Andr82 skrev:Snyggt!
Så du har gett upp stativaren och fräsa ut massor av bitar ur plywood?
Vad använder du för något för att rita grejerna?
Finns det något bra gratisprogram?

Jo jag tror det, iaf för nu.. Har ju kvar alla ritningar så det kan bli ett senare projekt. Kommer att ta så himla långt tid att göra och jag är ganska otålig, haha!

Jag använder sketchup, det är gratis! Men sen använder jag ett externt renderingsprogram (keyshot2 heter det), det är därför bilderna blir så snygga ;)

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-19 18:16

Bill50x skrev:Det finns ett trä-material som kallas Panzerholz och tom är skottsäkert. Används bla som inredning i banker. Det är ett laminat och, om jag förstått det hela rätt är vartannat lager någon form av dämpande lim, typ. Jag har en liten bit hemma som är 30 mm tjock, det verkar gå att få tag på i många olika tjocklekar.

Bild

Kanske något att prova? Har själv funderat på att använda urfrästa skivor (ett antal limmade på varandra) till högtalarlåda, så den randiga sidan kommer utåt. Borde bli snyggt och stabilt.

Fast frågan är förstås om lådan "äter" energi istället för att energin strålar ut från högtalarelementen?

/ B

Var hittar man detta material?

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-07-09 21:01

Har börjat lite på lådorna nu för min senaste design!

Bild

Golvhögtalare, 90cm hög, 20cm bred. Ca 35 liter tror jag att det ska va!

Hade tänkt att göra fronten i ett eget stycke som jag klär in med läder. Eller lackar svart... får se! Resten av lådan ska vara vit, antingen matt eller pianolack!

Bild

Bild

Bild

Bild

Funderar även på att bygga en center och kanske små mupps som surrounder av de fyra vifa elementen jag har hemma!

/S

Föregående

Återgå till DIY-forum