Nya högtalare....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-16 09:52

mangs skrev:Intressant bygge! Lite annorlunda med det man i vanliga fall ser här och på andra ställen. Hur har du kommit fram till det filter du tänkt använda utan att ha byggt och mätt?

Ett litet tips kan vara att fasa av hålet invändigt kring basen då den kan få lite svårt att "andas iom 3*19 mm. jag ahr själv missat det en gång och mellanregistret blev lite konstigt och bumligt. Lycka till!

vill göra ngt annorlunda, inget som alla andra bygger (traditionella lådor då). har jobbat ganska mycket med just dessa element förut så jag bygger filtret lite efter det och modifierar och justerar sen när jag provlyssnat. har även tänkt på fasa hålet invändigt men bestämde mig för att provlyssna först för att se hur mycket eller om jag behöver göra det.
Själv är bäste dräng....!

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-16 09:54

Haakan_W skrev:du tänker inte ha nån sorts vinkling på elementen?

nä, elementen ska jag inte vinkla. jag ska däremot ha spikes som tiltar hela högtalaren innåt rummet. vilket även gör att jag kan ställa vinklen precis som jag vill ha den. (i viss mån självklart)

mangs

Inläggav mangs » 2005-05-16 10:37

Castor skrev:

vill göra ngt annorlunda, inget som alla andra bygger (traditionella lådor då). har jobbat ganska mycket med just dessa element förut så jag bygger filtret lite efter det och modifierar och justerar sen när jag provlyssnat. har även tänkt på fasa hålet invändigt men bestämde mig för att provlyssna först för att se hur mycket eller om jag behöver göra det.

Ok I see.

P17 är ett utmärkt element som är lätt att jobba med så resultatet lär bli bra. Det man kanske bör tänka på i detta fallet är att avstånden till de olika elementen kommer skilja sig markant jämfört med en konventionell låda och därför bör fltrena ta hand om detta. Iom att du kan fixa med filtrena i efterhand så är ju det problemet löst :D

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-16 11:51

mangs skrev:
Castor skrev:

Ok I see.

P17 är ett utmärkt element som är lätt att jobba med så resultatet lär bli bra. Det man kanske bör tänka på i detta fallet är att avstånden till de olika elementen kommer skilja sig markant jämfört med en konventionell låda och därför bör fltrena ta hand om detta. Iom att du kan fixa med filtrena i efterhand så är ju det problemet löst :D

håller helt med, P17 är ett mycket bra element! tanken med högtalarna är ju att ljudet ska bli mer spridande. precis min tanke 8) justeringar görs i filtret i efterhand

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-16 12:45

Jag tycker det är ett kul och annorlunda projekt! Har tittat många gåner i din tråd! 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

mangs

Inläggav mangs » 2005-05-16 13:22

Tänkte bara fråga hur du fick tag i de ursnygga skyltarna? Sådana skulle även jag vilja ha till mina projekt.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-16 15:58

EngelholmAudio skrev:Jag tycker det är ett kul och annorlunda projekt! Har tittat många gåner i din tråd! 8)

hela ena högtalaren står klar där hemma sånär som på fronten. tänkte ställa upp den på lyssningsplats och sen ta lite bilder som jag tänkte publicera imorron. :lol:

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-16 16:00

mangs skrev:Tänkte bara fråga hur du fick tag i de ursnygga skyltarna? Sådana skulle även jag vilja ha till mina projekt.

har ett företag här i Malmö som gör dom till mig. blir alltid lika snyggt. gratis är det inte men vad gör det.... :wink:

mycket snyggare i verkligheten

Castor_inaktiv

MIDA klara sånär som fronten/nätet

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-17 09:41

Då börjar det dra ihop sig till en färdig högtalare. Igår såga jag ut en ram till fronten, betsa den i samma färg som högtalaren. tyckte det var smartare o såga ut en hel ram ist för att limma/tappa/skruva ihop 4 olika delar. bilderna gör sig över huvud taget inte rättvisa, mycket snyggare i verkliga livet.... 8)

undersidan med basreflex, spikes och skyltar
Bild

Ena "MIDA" högtalaren på plats! tro mig, den står stabilt. 26 kg för dessa små klossar är inte o leka med 8)
ljudet blev helt suveränt. trodde först, precis som ngn fågel sagt, att ljudet skulle konstra i frekvensen eller att mellanregistret inte skulle få luft o andas i me tanke på 3x19 mm baffel, men icke!
hade först tanke om att bygga en baslåda med samma stuk (baselementet riktat uppåt), men det projektet kan jag lägga ner för bas finns det massor av!! otroligt hur mycket bas de små levererar. de som säger att 6,5 tummare inte kan leverera tillräckligt med bas, kom hem till mig o lyssna :) :)

MIDA på plats i hörnet
Bild

ramen på plats utan nät. blev mycket bättre än jag vågat tro. använde sticksåg och rasp. ville ha ett gediget intryck så ramen gjordes i 16 mm MDF.

Ram på plats
Bild

mangs

Inläggav mangs » 2005-05-17 10:30

Det verkar ju bli ett riktigt bra resultat, jag börjar bli sugen på att testa något liknande och jag har ett gång 6,5 från Vifa och SS som bara ligge roch skräpar så det här vore ju perfekt.

Företatgi malmö säger du, Du har inte lust att nämna vilket och till vilket pris, för det verkar helt klart intressant.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-17 10:58

mangs skrev:Det verkar ju bli ett riktigt bra resultat, jag börjar bli sugen på att testa något liknande och jag har ett gång 6,5 från Vifa och SS som bara ligge roch skräpar så det här vore ju perfekt.

Företatgi malmö säger du, Du har inte lust att nämna vilket och till vilket pris, för det verkar helt klart intressant.

du har inga 6,5 tummare som du kan tänka dig sälja?

företaget heter Malmö Gravyr Verkstad - gick på 600 kronor plus moms för alla skyltar
bor du själv i Malmö?
http://www.malmo-gravyr.se

mangs

Inläggav mangs » 2005-05-18 08:47

Jodå, det kanske jag har, Jag har just nu 6 stycken VIFA PL18 som jag inte använder och 2 st SS18w8545 som jag iofs nog skall använda i ett bygge. Vidare har jag två stycken Vifa P17 som jag använder men då jag byggt nytt har jag nog ej plats för dessa burkar mer. Sedan har jag 2st SEAS CB17RCY. Dessutom har jag några billigare Peerless-basar som ligger och skräpar.

Finns det något av ovanstående som du är intresserad av? :)

(Jag bor precis utanför Malmö)

/Mangs

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-18 12:56

mangs skrev:Jodå, det kanske jag har, Jag har just nu 6 stycken VIFA PL18 som jag inte använder och 2 st SS18w8545 som jag iofs nog skall använda i ett bygge. Vidare har jag två stycken Vifa P17 som jag använder men då jag byggt nytt har jag nog ej plats för dessa burkar mer. Sedan har jag 2st SEAS CB17RCY. Dessutom har jag några billigare Peerless-basar som ligger och skräpar.

Finns det något av ovanstående som du är intresserad av? :)

(Jag bor precis utanför Malmö)

/Mangs

Vifa basarna PL18 och P17 är jag intresserad av, men hur många vet jag inte ännu. hur mycket ska du för 2 PL18?? oxå väldigt intresserad av dina SEAS CB17RCY. möjligt jag är intresserad av fler än 2 men måste först kolla plats och idéer :wink:

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-18 12:59

Ser komplett ut nu förutom då skylten som ska sitta på frontramen då:
Bild

Ramen på plats med nätet monterat:
Bild

Spiksen:
Bild

Terminal:
Bild