Dämpning bakom högtlalare, nödvändigt ont?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CJNE

Dämpning bakom högtlalare, nödvändigt ont?

Inläggav CJNE » 2005-05-16 10:40

Hej,

Jag gjorde misstaget att mäta upp mitt rum med en RadioShack ljudtrycksmätare och rives audio test-cd anpassad för denna, och resultatet blev ju ganska nedslående, det finns en bild på eländet med här under.
Det var iofs väntat att det inte skulle se perfekt ut eftersom jag inte ens har en matta på golvet (parkett) samt ganska kala (lättbetong fram+sidor, trä bak) väggar men att det skulle bli så där svajjigt var jag inte riktigt beredd på.

Så något måste göras åt akustiken, men kruxet är att det ska fungera som vardagsrum också, och med fungera menas både estetiskt och akustiskt.

Jag har sett att dämpning bakom högtlalarna ofta rekommenderas, finns det något alternativ till detta eftersom jag har svårt få den lösningen att fungera resnt estetiskt?

Jag funderar nämligen på att ställa en bokhylla som täcker upp i princip hela bakväggen och fylla upp den med böcker, det borde väl ge en hyffsat bra dämpning? Eventuellt kanske tillverka ett bakstycke till bokhyllan som kan fyllas med lämpligt dämpmaterial också. Isåfall kanske det kan vara ett alternativ tänkte jag.

Själv kan jag bara spekulera eftersom mina kunskaper i ämnet fortfarande är ganska begränsade, men jag tänkte att någon här kanske har lite bättre koll än vad jag har? :)

Bild

Mvh,
Johan Isacsson

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-16 11:08

Men j**lar vilken go knuff du har vid 31,5 Hz :) msåte va helmys å lyssna hemma hos dig :)

Kolla på helmholtzabsorbenter. !
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-16 11:27

Tyvärr ser det ut så här i alla vanliga rum. Se det inte som nedslående, se det snarare som att du nu insett vad som påverkar din lyssning mera än alla andra länkar i kedjan.

Det finns ingen enkel lösning. Matta och bokhylla gör det bättre men långt ifrån bra.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-05-16 11:40

1. Matta. Ju tjockare och mer heltäckande desto bättre.

2. Dämpning. Kolla svanås sortiment, t.ex. Stora tube traps i hörnen gör mycket. Ställ blommor uppepå dom så ser det trevligare ut. Det finns också väggpaneler som ser ut som konst. Annars kan man göra egena paneler och klä med valfritt tyg. Kan bli snyggt om man lägger ned ett par timmar. Kanske inte helt superopitmalt, men enormt mycket bättre än inget.

Det snackas en hel del om lyssningsrum, men dom flesta är trots allt nödgade att lyssna i vardagsrummet. Lyssningsrummet måste alltså fungera som vanligt rum också. Att få till en hyggligt bra akustisk miljö som funkar även som vardagsrum går och är inte så dyrt. För 10kkr kan du få förbättringar som inga apparater i världen kan matcha oavsett pris. Denna sanning döljs helt av alla komersiella tidskrifter. Om folk fick veta hur bra det gå att få det, relativt billigt, skulle High End industrin försvinna, jajamän!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-16 12:09

Max_Headroom skrev:
Det snackas en hel del om lyssningsrum, men dom flesta är trots allt nödgade att lyssna i vardagsrummet. Lyssningsrummet måste alltså fungera som vanligt rum också. Att få till en hyggligt bra akustisk miljö som funkar även som vardagsrum går och är inte så dyrt. För 10kkr kan du få förbättringar som inga apparater i världen kan matcha oavsett pris. Denna sanning döljs helt av alla komersiella tidskrifter. Om folk fick veta hur bra det gå att få det, relativt billigt, skulle High End industrin försvinna, jajamän!

det är ju just det här som alla måste förstå....folk köper kablar för 100k kronor å ändå ser frekvensgången ut så här (förövrigt det sämsta rum jag sett :D )

tips: markskivor på förstareflexen ca 5cm luftrum från väggen , stor jävla matta framför lyssningsposition samt 4st v-5or från svanå för å göra nåt åt peaken på 31hz

edit: prova flytta fram högtalarna också en decimeter eller nåt

Användarvisningsbild
soderberg

Re: Dämpning bakom högtlalare, nödvändigt ont?

Inläggav soderberg » 2005-05-16 14:06

CJNE skrev:Jag har sett att dämpning bakom högtlalarna ofta rekommenderas, finns det något alternativ till detta eftersom jag har svårt få den lösningen att fungera resnt estetiskt?

Nej, många tidiga reflexer sabbar direktljudet och då kommer det aldrig att låta riktigt bra. Du kanske kan hänga upp någon snygg matta på väggen eller något snyggt tyg (som ju dessutom kan dölja lite extra absorbenter)?

CJNE skrev:Jag funderar nämligen på att ställa en bokhylla som täcker upp i princip hela bakväggen och fylla upp den med böcker, det borde väl ge en hyffsat bra dämpning?

Nej, bokhyllor är tämligen meningslösa som absorbenter, men kan fungera som lätt diffuserande, särskilt om man kan låta bli att ställa alla böcker exakt i kanten av hyllan (dvs om man inte har en sambo som är kontrolldåre som ääähhmm en kompis jag känner har 8-) )
Jag skulle rekommendera att du har bokhyllan bakom dig istället. Då kan man dessutom peta in lite surroundhögtalare i den som man kanske inte hade fått hänga upp annars. Det gör heller ingenting om det är lite glest mellan böckerna.

Med tanke på den rejäla knuffen du har vid 30 Hz eller så undrar jag om du kanske har lyssningsplatsen direkt mot en vägg?
Det är dumt. Det är betydligt bättre att ha sin lyssningplats en bit ut i rummet. Inte helt fel att möblera lite på sniskan heller för den delen, om det passar med rummets utseende och dörrar etc.
Kolla upp www.harman.com. De har något white paper om hur man ska möblera för bra ljud. Läs det, tämligen verklighetsanpassat.

Just det, glöm inte mattor på golvet. Jättetjocka. IKEA har några ullmattor 2*3 m för ett par tusen eller så. Snygga, bra och billiga.
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-16 14:09

Haakan_W skrev:
Max_Headroom skrev:

det är ju just det här som alla måste förstå....folk köper kablar för 100k kronor å ändå ser frekvensgången ut så här (förövrigt det sämsta rum jag sett :D )

tips: markskivor på förstareflexen ca 5cm luftrum från väggen , stor jävla matta framför lyssningsposition samt 4st v-5or från svanå för å göra nåt åt peaken på 31hz

edit: prova flytta fram högtalarna också en decimeter eller nåt

Vem tror det är bäst att dämpa 31 hz peaken i främre hörnen?
Och vem röstar för att bakre hörnen är bättre?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2005-05-16 14:20

paa skrev:Vem tror det är bäst att dämpa 31 hz peaken i främre hörnen?

Jag röstar egentligen på "inte alls, köp en AV32R-DP istället eller annan apparat med parametrisk EQ", att dämpa passivt vid den frekvensen kommer att vara oacceptabelt ur estetisk synpunkt oavsett vilka hörn det dämpas i.

Spelar det f.ö. någon roll? Vid så låga frekvenser lyssnar man ju ändå på hur högtalarna driver ens lyssningsrum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-05-16 14:21

Max säger: 31Hz peaken tycker jag kan vänta lite. Den låga frekvensen gör att det krävs relativt skrymmande saker för att få ordning på den. Få skivor har dessutom någon större output i det området så problemet torde vara litet.
Enligt mina egna högst ovetenskapliga försök så är det lämpligt med tube traps (=bredbandsabsorbenter, i regel inte verksamma under 100Hz mer än marginellt) i hören bakom högtalarna. Så där blir det i så fall upptaget.

Är man smart och kan lägga några tusen tar man hem ett proffs som får kika på just det aktuella rummet och föreslå åtgärder just där. Säkert mycket bättre än att lyssna på Max råd som bara bygger på erfarenheter i hans eget rum, som är helt annorlunda.
Goda råd är dyra, Max råd är gratis.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-05-16 14:23

tjena, släng in en sån här under mattan så blir det ännu tjockare:

Länk!

har du nån ritning på rummet, CJNE?

Ändrade länken lite bara.

/antisidoscrollningsmaffian ;)

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-05-16 14:32

I brist på ett foto kommer här en grov "skiss" på hur rummet ser ut.
Mätningen gjordes i "sweetspot" dvs huvudhöd i mitten av soffan som är vänd mot fronthögtalarna:
Fronthötalarna står ca 40 cm ut från väggen, en aning invinklade.

SR/SL: Surroundhögt. left/right
FR/FL: Fronthögt. left/right

Surroundhögtalarna användes inte vid mätningen.

Kod: Markera allt
          Öppning
----------|     |-------------
|                SR       SL |             
|                            |
|                ----------- |
|                |  Soffa  | |
|             ---            ||     
|             |S| --------   || 
|             |o| | Bord |   ||<- Fönster
|             |f| --------   ||         
|             ---            |
|          _____    ____     |
|         |ÖSpis|FR |TV|  FL |     
------------------------------

Tack för alla tips hittills!

soderberg:
Det var alltså tänkt att bokhyllan ska stå bakom (alltså täcka den bakre väggen). Menar du att det skulle vara effektivare med exempelvis en matta eller tygabsorbenter där istället?

Mvh,
Johan Isacsson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-16 14:40

Max_Headroom skrev:

Max säger: 31Hz peaken tycker jag kan vänta lite. Den låga frekvensen gör att det krävs relativt skrymmande saker för att få ordning på den. Få skivor har dessutom någon större output i det området så problemet torde vara litet.

Efter mina erfarenheter så kommer det inte att gå att få bas utan "eftersläp" med en sådan peak, dock skulle jag försöka låna en Behringer parametrisk eq eller liknande för att testa att kurera det problemet. Mycket dämpmaterial blir det vid dom frekvenserna och energimängderna.

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2005-05-16 14:46

CJNE skrev:.....
soderberg:
Det var alltså tänkt att bokhyllan ska stå bakom (alltså täcka den bakre väggen). Menar du att det skulle vara effektivare med exempelvis en matta eller tygabsorbenter där istället?

Mvh,
Johan Isacsson

Det där med fram och bak är svårt ju....
Jag menar att bokhyllan gärna kan stå på den väggen där du har dina surroundhögtalare. Väggen man har bakom sig får gärna reflektera, men på ett så diffust sätt som möjligt. Bokhyllor, gröna växter, lite tavlor, diplom från simskolan m.m.
Väggen bakom fronthögtalarna däremot bör vara klädd med något dämpande.
Gärna någon trevlig gardin vid fönstret också som man kan dra för när man ska finlyssna. Kan ju också fungera som mörkläggning vid TV-tittande.

Är det någon speciell anledning att du bara använder halva rummet?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-05-16 15:03

Ok då tror jag vi att vi har rett ut fram och bak :)
I den andra delen av rummet står en matsalsgrupp som tar upp i stort sett hela den ytan.

En liten fundering angående EQ...
Rent logiskt så måste ju en inblandning av EQ medföra att signalen blir en aning "förstörd", även om det kanske inte är så mycket.
Är det så att det man vinner på att använda en sån ändå är så mycket mer värt att man inte ska bry sig om det? (i mitt fall te x så är det ju ganska grova puckllar som kan rättas till med EQ).

Mvh,
Johan Isacsson

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-05-16 15:12

jag hade en liknande peak vid 40hz som gjorde basen allt annat än rolig att lyssna på. Lyckades kurera bort den med en parametrisk eq. Men se till att använda ett mycket lågt q-värde när du justerar, annars riskerar du att även dra ner nivån ytterligare vid 60hz... och då blir det iallafall inte bra.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-16 15:17

CJNE skrev:Ok då tror jag vi att vi har rett ut fram och bak :)
I den andra delen av rummet står en matsalsgrupp som tar upp i stort sett hela den ytan.

Rent logiskt så måste ju en inblandning av EQ medföra att signalen blir en aning "förstörd", även om det kanske inte är så mycket.
Är det så att det man vinner på att använda en sån ändå är så mycket mer värt att man inte ska bry sig om det? (i mitt fall te x så är det ju ganska grova puckllar som kan rättas till med EQ).

Mvh,
Johan Isacsson

eq gör det ju mycket bättre än du har det nu, men jag har aldrig fått till det riktigt...bäst vore det med helmholtzabsorbenter

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-05-16 15:30

Max_Headroom skrev:1. Matta. Ju tjockare och mer heltäckande desto bättre.

2. Dämpning. Kolla svanås sortiment, t.ex. Stora tube traps i hörnen gör mycket. Ställ blommor uppepå dom så ser det trevligare ut. Det finns också väggpaneler som ser ut som konst. Annars kan man göra egena paneler och klä med valfritt tyg. Kan bli snyggt om man lägger ned ett par timmar. Kanske inte helt superopitmalt, men enormt mycket bättre än inget.

Max, men om mah har det optimalarummet så borde man få ännu bättre ljud om man kopplar in en highendapparat. Vore ju konstigt annars.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-05-16 15:39

mats skrev:
Max, men om mah har det optimalarummet så borde man få ännu bättre ljud om man kopplar in en highendapparat. Vore ju konstigt annars.

Ja, men bara om High End betyder "jättebra", inte "jättedyr".

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-16 15:46

Max_Headroom skrev:
mats skrev:

Ja, men bara om High End betyder "jättebra", inte "jättedyr".

bra talat, bättre slösa pengarna på annat...ljudet är ju ändå lika bra

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2005-05-16 15:47

CJNE skrev:.................

Mvh,
Johan Isacsson

Förstörd och förstörd.... Tycker du att signalen är "oförstörd" med din megapuckel i basen?
Jag skulle absolut inte kunna tänka mig att vara utan min och om man ser till hur mycket bättre ljud det faktiskt blev så är det bland det mest prisvärda jag kunde investera i. Att hyra akustiker och hantverkare skulle blivit betydligt dyrare.
Som vanligt är det dock inte en enda åtgärd som är det alena saliggörande. Man kan t.ex inte använda EQ för att höja en dipp, annat än mycket försiktigt, medans någon typ av absorbent både höjer dippar och minskar toppar, vilket är deras stora fördel. En annan fördel med absorbenter är att man dessutom jämnar till frekvensgången överallt i rummet. Nära hörn, där det är för mycket bas minskar den och mitt i rummet ökar den. EQ kan bara fixa bättre ljud över en begränsad yta.
Ska man använda EQ duger det dock inte med några SPL-mätare från RS för att mäta upp frekvensgången, man behöver något med minst 1/12 oktav i upplösning, gärna bättre. Mina värsta toppar har ett Q-värde runt 15 och sådana syns överhuvudtaget inte med den upplösning du har mätt. Din enda topp i basen skulle t.ex mycket väl kunna vara 2 när man tittar lite närmare.

Men den dagen den sorgen, åk nu till IKEA och köp mattor, tyg bokhyllor och vad mer och fixa till ditt rum. Köp också några dukar och lägg på soff- och matbord. Jag tror att du kommer att vara väldigt mycket nöjdare efter bara en sån behandling.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-16 17:00

Jovisst kan man använda RS-mätaren för noggrannare mätningar. Man kan använda NTI wavefile generator (gratis från www.nt-instruments.com) och exempelvis skapa testsignaler/en testskiva med sinustoner i 1 Hz intervall från 20-200 Hz om man vill. Då blir mätningen mera exakt men den gäller bara för just en enda position i rummet. Det räcker dock för att konstatera var problemen ligger i frekvensområdet, rumsnoder och utfasningar syns väldigt bra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-17 05:46

RogerGustavsson skrev: Då blir mätningen mera exakt men den gäller bara för just en enda position i rummet. Det räcker dock för att konstatera var problemen ligger i frekvensområdet, rumsnoder och utfasningar syns väldigt bra.

Just därför skall man mäta på alla lyssningsplatserna även om man optimerar för en plats. Och dina kurvor är tyvärr vanligare än man tror.
Men man kan ju alltid köpa dyra nätkablar för att fixa problemen. :wink:

Lycka till med dina tester.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-05-17 08:33

soderberg skrev:Förstörd och förstörd.... Tycker du att signalen är "oförstörd" med din megapuckel i basen?

Njaee, jag tycker väl inte direkt att det är nåt vidare bra.. :P
Men det jag menade med förstörd var att införandet av en EQ kan medföra till exempel mer bakgrundsbrus och annan oönskad påverkan av ljudsignalen.
Man jag håller med om att vinsterna med EQ nog med råge uppväger sådana "detaljer".

soderberg skrev:Men den dagen den sorgen, åk nu till IKEA och köp mattor, tyg bokhyllor och vad mer och fixa till ditt rum. Köp också några dukar och lägg på soff- och matbord. Jag tror att du kommer att vara väldigt mycket nöjdare efter bara en sån behandling.

Det låter som en bra plan det!
Jag får återkomma i ämnet när jag har tweakat lite och gjort en ny mätning.

Tackar för alla tips hittills! Fyll gärna på med fler om ni kommer på nåt, gärna då på sånt med bra WAF.

Jo förresten, som det är nu så använder jag ju ingen sub-bas, skulle det bli enklare att få bukt med problem om jag byter ut högtalarna mot ett par mindre samt kompletterar med en sub-bas som kan flyttas runt lite?

Mvh,
Johan Isacsson

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-05-17 09:08

CJNE skrev:Jo förresten, som det är nu så använder jag ju ingen sub-bas, skulle det bli enklare att få bukt med problem om jag byter ut högtalarna mot ett par mindre samt kompletterar med en sub-bas som kan flyttas runt lite?

Mvh,
Johan Isacsson

Inte en subbas, då kommer du antagligen att få ännu värre problem. Minst två, gärna fler. Tänk också på att ska du köra med subbasar bör du skära bort djupbasen från sidosystemet, alltså ha ett löst delningsfilter. Dom lösningar som finns i handeln med aktiva subbor där man ändå kör sidosystemen fullrange fungerar sällan bra. Jag har aldrig hört, eller ens hört talats om någon, som fått detta att fungera. Med 2 eller 4 subbar (lämpligen då med förstärkeriet utanför baslådorna vilket gör att 99% av markandens subar inte går att använda. Men det löser vi här på faktiskt.se, vi har lösningar som är billiga och bra även för detta!) och ett rent toppsystem så kan du få prestanda som slår fullrangehögtalare för många hundratusen kronor!

Kolla svanå milöteknik.
http://www.diffusor.com/

Du behöver inte bygga om hela rummet, rätt saker på rätt plats kan göra underverk för en rimlig kostnad. Med blommor och andra utsmyckningar kan WAF bli riktigt bra.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-18 18:58

lättbetong fram+sidor
Det jobbiga med lättbetong är att man får en väldig efterklang i rumsmoderna. Din 31Hz-peak lär sjunga ett bra tag så fort du slår an toner där i närheten. Detta löses enkelt och effektivt med en parametrisk eq. Tex Behringer 1124p. Den "förstör" inte heller signalen. Den gör att det låter bättre och tightare i basen och att övriga ljudet träder fram.

Undrar varför du får en sån peak på 10dB över snitt vid 6-8kHz. Denna, och dipparna under, borde gå att minska genom mattor på golvet samt minimering av tidiga reflexer vid sidan av vänster högtalare och bakom högtalarna. Men börja med mattan först det kommer att göra rumsakustiken mer behaglig men påverkar inte stereoperspektivet så mycket.

För att få mer fokus så kanske du behöver sätta upp dämpning alternativt placera högtalarna längre ut från väggarna typ ca en meter. Är det möjligt att möblera på andra ledden?

Användarvisningsbild
n3mmr

Rumsdämpning

Inläggav n3mmr » 2005-05-18 22:11

fyll rummet med sorbotan, eller glasull, eller vispgrädde
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-05-18 22:23

Trout skrev:Här är ett gratis "rumssimulationsprogram" som kanske kan lite
tips på högtalaruppställning, vet inte hur pass exakt det är men
lite flyttande kanske det kan spara in på.
http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm

Ser intressant ut, fast risken är väl att man kommer fram till att den optimala placeringen av högtalarna blir omöjlig att införa med hänsyn tagen till önskemål/krav från närstående individer som är mindre övertygade om vikten av bra akustik (WAF mao).

Fast jag får väl ta den risken :P

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-05-18 22:25

Här är ett gratis "rumssimulationsprogram" som kanske kan lite
tips på högtalaruppställning, vet inte hur pass exakt det är men
lite flyttande kanske det kan spara in på.
http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-05-20 00:46

På tal om dämpning, är det någon som kan bidra med bilder på Ino Audios Akustikskivor (gärna monterade/uppsatta/in action)? Kanske inte ser så mycket ut för världen, men vore ändå intressant att se.
Vadå anläggning? Jag använder min bärbara till att spela mp3-filer och lyssna på webradio tills jag har de rumsliga förutsättningarna för att motivera köp av en anläggning.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-06-09 10:35

hejsan, att flytta högtalarna ut eller in mot väggen kommer bara att flytta dipparna lite hit och dit i frekvens, problemet kommer att kvarstå!

dippen vid 50-60 Hz är 1/4-vågsutsläckning från bakvägg, och dippen vid ca160Hz är 3/4-vågsutsläckning från densamma. Att ställa absorbenter i hörnen kommer inte göra nån större effekt. det du behöver är en spaltpanel på bakväggen som är avstämd vid dessa frekvenser. Att komma åt 50Hz dippen kräver dimensioner som knappast är realistiska i ett förhållande :) men en panel avstämd på 170 Hz behöver inte bygga mer än ca 70-100 mm från vägg beroende på utförande.

Du har även samma typ av interferens från frontväggen, dip vid 800Hz, detta löser du t ex med en Ecophon 40mm akustikplatta (Master alpha) med ca 10mm luftspalt placerad i reflektionsytan mot lyssningsposition bakom högtalaren. En yta på ca 1200x600 mm som kan kläs med luftgenomsläppligt linnetyg eller snygg sarong.

Vid högre frekvenser har du interferenser mellan golv, tak och väggreflexer som oftast kan tas med hjälp av lämpligt placerade bokhyllor eller dämptavlor liknande den bakom högtalaren.

Du behöver bara se till att dämpa de första starka reflekserna eftersom det är dessa som färgar ljudet mest, senare i tidsförloppet är det bara skönt med lite diffuserad luftighet i ljudet.

Om du gör sånna här åtgärder kommer du jämna ut kurvan duktigt. Vill du veta mer så maila mig gärna.

/mats

Nästa

Återgå till Generellt om hifi