Marantz SR6005 och Dynaudio Contour S3.4

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

LYD

Inläggav LYD » 2011-05-12 22:46

mx skrev:Skulle vara skönt att snabbt kunna växla till AUX2 utan att behöva stega sig
fram. Endas minuset just nu. :?

Du kan ta bort ingångar du inte använder. Kika lite i menyerna så hittar du rätt.
HiFi-handlare i Umeå - LYD HiFi & Hembio
www.hifi-lyd.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-12 22:48

LYD skrev:
mx skrev:Skulle vara skönt att snabbt kunna växla till AUX2 utan att behöva stega sig

Du kan ta bort ingångar du inte använder. Kika lite i menyerna så hittar du rätt.

Jag har ju fått den att lira med digitalboxen och TV:n nu i alla fall. Skönt med
en fjärrkontroll.

Ska kika på det där med att plocka bort ingångar. Sätter jag "None" på Input
Assign eller vart ska jag? Gick vilse i menyerna tidigare idag. Men nu har åter
sett ljuset.
Alea iacta est.

LYD

Inläggav LYD » 2011-05-12 23:06

mx skrev:
LYD skrev:

Jag har ju fått den att lira med digitalboxen och TV:n nu i alla fall. Skönt med
en fjärrkontroll.

sett ljuset.

Kommer inte ihåg exakt var i menyerna man hittar det. Har för mig att man bara kan gå in och radera ingångar i en lista. Du kan dessutom döpa om de befintliga till lite mer lattjo namn.
HiFi-handlare i Umeå - LYD HiFi & Hembio
www.hifi-lyd.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-12 23:07

LYD skrev:
mx skrev:
LYD skrev:

en fjärrkontroll.

sett ljuset.

Kommer inte ihåg exakt var i menyerna man hittar det. Har för mig att man bara kan gå in och radera ingångar i en lista. Du kan dessutom döpa om de befintliga till lite mer lattjo namn.

Detta måste utforskas. Jag vill ha lattjo namn. 8)
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-13 07:21

Mx: använder du den inbyggda dacen i marantzen ?

Jag frågar, därför den som sitter i tex. denon avr 2308 och avr 1507 låter lika bra som vilken utomstående dac som helst, vid de tester vi gjort.

Här blir det ingen praktiskt hörbar förbättring med inkopplande av en sådan.
Däremot kan vissa externa digitalkällor och da- omvandlare faktiskt låta sämre än den inbyggda dacen i receivrarna.

Eftersom släktskapet mellan denon och Marantz är stort numera- så är det ju troligt att dacen i marantzen är väldigt bra.

Hur har du kopplat?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-13 08:25

Richard skrev:Mx: använder du den inbyggda dacen i marantzen ?

Jag frågar, därför den som sitter i tex. denon avr 2308 och avr 1507 låter lika bra som vilken utomstående dac som helst, vid de tester vi gjort.

Däremot kan vissa externa digitalkällor och da- omvandlare faktiskt låta sämre än den inbyggda dacen i receivrarna.

Eftersom släktskapet mellan denon och Marantz är stort numera- så är det ju troligt att dacen i marantzen är väldigt bra.

Hur har du kopplat?

Jag använder den inbyggda D/A-omvandlaren både för ljud och bild. Den för
ljud är riktigt bra.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2011-05-13 12:13

mx skrev:
Somchart skrev:Om vi bortser från karaktär, finner du att du saknar något i ljudet som Hegeln förmedlade?

Om du spelar lite högre, någon skillnad där?

Nej, jag saknar ingenting faktiskt. Angående volymen så saknar jag ingenting
där heller. Spelar aldrig så högt att 150W (skulle väl gissa att den lämnar det
dynamiskt?) inte räcker i mitt vardagsrum.

OK, intressant!

Frun här i huset är tokig på alla prylar, så jag funderar också på att göra lite förändringar här så det vore fint att kunna gå på en 6005 eller liknande och känna sig nöjd.

MX, i nästan alla forum jag läst så säger man ju alltid hur svårdrivna Dynaudio är och att många tycker att Krell fungerar bäst till Contour-serien osv.

Hur ställer du dig till de påståenden nu när du kanske hunnit lyssna lite mer på 6005an?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-13 14:05

mx skrev:

Hur har du kopplat?

ljud är riktigt bra.

Du menar att du inte hör någon stor skillnad med en extern dac ? " Good enough " alltså ?

Har du provat att bi- ampa dina Dynaudio ( ett slutsteg från Marantz på basen, det övriga på diskant och mellan. ) ?

Jag tror bestämt att detta är möjligt på din modell. Det fungerar med denon avr 2308.

Har man väldigt trögdrivna högtalare kan det kanske bli en liten ljudförbättring, även om det egentliga " headroomet" blir mindre än en dB.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-13 14:43

Somchart skrev:
mx skrev:
Somchart skrev:Om vi bortser från karaktär, finner du att du saknar något i ljudet som Hegeln förmedlade?

Om du spelar lite högre, någon skillnad där?

Nej, jag saknar ingenting faktiskt. Angående volymen så saknar jag ingenting
där heller. Spelar aldrig så högt att 150W (skulle väl gissa att den lämnar det
dynamiskt?) inte räcker i mitt vardagsrum.

OK, intressant!

Frun här i huset är tokig på alla prylar, så jag funderar också på att göra lite förändringar här så det vore fint att kunna gå på en 6005 eller liknande och känna sig nöjd.

MX, i nästan alla forum jag läst så säger man ju alltid hur svårdrivna Dynaudio är och att många tycker att Krell fungerar bäst till Contour-serien osv.

Hur ställer du dig till de påståenden nu när du kanske hunnit lyssna lite mer på 6005an?

Jag tror att detta är en myt som eldar på sig själv. Jag gick också på den. Det
kändes dock som att lite empiri vore på sin plats och bam, Dynaudio Contour
S3.4 är inte alls trögdriven.

En normal förstärkare klarar av den utan problem.

Jag upplever ingen nedgradering på något sätt från Hegel HD10 och Hegel
H200 till Marantz SR6005. Bara smidigt. Samtidigt som jag slipper de
där blå jävla lysdioderna.

Tror att det där "du behöver en monsterförstärkare" för att dessa högtalare
ska komma till sin rätt härstammar från okunskap och någon tankevurpa
om att om högtalaren är dyr, så måste även elektroniken vara dyr.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-13 14:43

Richard skrev:
mx skrev:

Hur har du kopplat?

ljud är riktigt bra.

Du menar att du inte hör någon stor skillnad med en extern dac ? " Good enough " alltså ?

Har du provat att bi- ampa dina Dynaudio ( ett slutsteg från Marantz på basen, det övriga på diskant och mellan. ) ?

Jag tror bestämt att detta är möjligt på din modell. Det fungerar med denon avr 2308.

Har man väldigt trögdrivna högtalare kan det kanske bli en liten ljudförbättring, även om det egentliga " headroomet" blir mindre än en dB.

Mina icke-guldöron hör ingen skillnad jämfört med Hegel HD10 i alla fall.

Detta är en mycket bra förstärkare.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-13 14:45

Angående bi-amping så klarar inte högtalarna det. Dynaudio vill inte att man
förstör deras delningsfilter genom att förlänge dem med fler kablar.

Känner inget behov heller. Blir det ingen skillnad när jag kör Hegel H200 som
slutsteg, så blir det nog inte heller någon skillnad med bi-amp från Marantz
SR6005. :)
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-13 14:54

mx skrev:Angående bi-amping så klarar inte högtalarna det. Dynaudio vill inte att man
förstör deras delningsfilter genom att förlänge dem med fler kablar.

Känner inget behov heller. Blir det ingen skillnad när jag kör Hegel H200 som
slutsteg, så blir det nog inte heller någon skillnad med bi-amp från Marantz
SR6005. :)

Nej, troligen inte.

Nu blir jag sugen på den mindre modellen 5005 , eftersom det uppenbarligen inte innebär någon stor försämring i jämförelse med Hegels dac för 10000:-, och för/ slutsteg för 50000:-.

Jag måste säga att jag trots allt inte är förvånad- jag har ju upplevt samma sak med andra stereogrejor.

Det som är extra kul är att det nu med trolig säkerhet finns ett fullgott alternativ till denon avr 2807 , som låter lika bra, klarar fler ljudformat och dessutom är snyggare- och går att köpa i butik.
:)

Marantz.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-13 14:56

Hehe, är Marantz det nya Denon kanske? :lol:
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-13 15:03

mx skrev:Hehe, är Marantz det nya Denon kanske? :lol:

Man kan definitivt tro det, med tanke på bilderna på baksidan av denon avr 2311, samt Marantz 6005. ( klicka på länken till förstärkarebilderna, baksidan).

Denon:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=675720

Marantz:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=671031

Marantz- förstärkaren ger en bättre effektkub, vilket troligen beror endast på de inbyggda skyddskretsarna i denonapparaten.

Jag törs nästan lova att apparaterna ser väldigt lika ut på insidan.
Senast redigerad av Richard 2011-05-13 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-13 15:05

Jo, det har slagit mig också. Misstänker att det i princip är samma maskiner.
Som med det mesta nu för tiden.

Du får väl göra som eriken och styra skutan mot Mariehem du också för en
hifi-kväll.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-13 16:01

Mx, du har PM.

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2011-05-13 16:03

Kul! Kännas som att det blir ett spontanköp snart här!

Kan väl erkänna att jag kör Sonos ZP90 oftast som källa och jag har under det senaste åren haft Naim Dac, Rega Dac och Dac Magic. Jag klarar "tyvärr" inte av ett blindtest, men visst fasiken ser Naim Dacen trevligare ut!!!

MX, du verkar satt dig in i Marantz-världen. Själv så har jag bara haft en SR6004 för ett tag sedan men om jag förstått det rätt så måste jag upp i SR7005 för att få dubbla HDMI-ut (har tv och projektor).

Om vi bortser från några ingångar/utgångar och AirPlay (eller vad det nu heter) är det några större skillnader i försteg/slutsteg mellan 6005 och 7005?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-13 16:10

Återkommer efter hockeyn! :mrgreen:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-05-13 16:55

mx skrev:Detta måste utforskas. Jag vill ha lattjo namn. 8)

:) Är lika nybliven 6005-ägare som du och det är ju inte utan att man kliar sig lite i huvet och undrar vart man varit senaste tio åren. Många inställningar blir det. Har faktiskt gått så långt att jag plockat ur manualen ur sin plastpåse och bläddrat lite. :lol:

Angående D/A:n i 6005:an så har jag experimenterat lite med en riktigt bra DAC nu i eftermiddag i mitt system, och det finns lixom ingen anstymmelse till att jag hör skillnad mot en erkännt transparent DAC, så det kommer inte köras med någonting annat än den inbyggda. Supernöjd!

H

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-13 16:59

hevi skrev:

:) Är lika nybliven 6005-ägare som du och det är ju inte utan att man kliar sig lite i huvet och undrar vart man varit senaste tio åren. Många inställningar blir det. Har faktiskt gått så långt att jag plockat ur manualen ur sin plastpåse och bläddrat lite. :lol:

Angående D/A:n i 6005:an så har jag experimenterat lite med en riktigt bra DAC nu i eftermiddag i mitt system, och det finns lixom ingen anstymmelse till att jag hör skillnad mot en erkännt transparent DAC, så det kommer inte köras med någonting annat än den inbyggda. Supernöjd!

H

Detta var ju trevligt att höra. Det verkar vara ett extremt bra köp. :)

Antar att blocket kommer att överösas med för/ slutstegskombinationer till salu efter denna information.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-05-13 17:20

Richard skrev:Detta var ju trevligt att höra. Det verkar vara ett extremt bra köp. :)

Antar att blocket kommer att överösas med för/ slutstegskombinationer till salu efter denna information.

Ja, jag är ju nöjd (ännu så länge efter ca 5 timmars lyssning...) men jag tycker nog man ska lyssna för sig själv och se om man tycker det är vad man är ute efter. Jag hade ju som inget val då mitt gamla steg de senaste månaderna sakta sakta smugit in succesivt mer dist och diverse andra problem, så för mig är det ju som att någon "putsat rutorna" när man nu luftar sin 6005a till grannarnas förtret.

Men, för pengarna så tycker jag nog att det är prisvärt om man behöver det som 6005an har men som saknas i 5005an (vilket jag inte behöver, men jag köpte den ändå för den fans i lager och jag var desperat!)

H

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-13 20:13

Richard skrev:
hevi skrev:

H

Detta var ju trevligt att höra. Det verkar vara ett extremt bra köp. :)

Kanske slår Linn till och med? 8)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-13 20:13

hevi skrev:
Richard skrev:Detta var ju trevligt att höra. Det verkar vara ett extremt bra köp. :)

Ja, jag är ju nöjd (ännu så länge efter ca 5 timmars lyssning...) men jag tycker nog man ska lyssna för sig själv och se om man tycker det är vad man är ute efter. Jag hade ju som inget val då mitt gamla steg de senaste månaderna sakta sakta smugit in succesivt mer dist och diverse andra problem, så för mig är det ju som att någon "putsat rutorna" när man nu luftar sin 6005a till grannarnas förtret.

Men, för pengarna så tycker jag nog att det är prisvärt om man behöver det som 6005an har men som saknas i 5005an (vilket jag inte behöver, men jag köpte den ändå för den fans i lager och jag var desperat!)

H

Jag har lirat på min SR6005 i ett dygn nu och jag är enbart positiv. Vilken
maskin. Av med hatten från min sida.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-13 20:45

mx skrev:Jag har lirat på min SR6005 i ett dygn nu och jag är enbart positiv. Vilken maskin. Av med hatten från min sida.

Jisses, sätt på dig pjamasen och försök sova några timmar. :wink:
Grattis.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-14 07:37

Ragnwald skrev:
mx skrev:Jag har lirat på min SR6005 i ett dygn nu och jag är enbart positiv. Vilken maskin. Av med hatten från min sida.

Jisses, sätt på dig pjamasen och försök sova några timmar. :wink:
Grattis.

Vill inte! Jag vill bara spela musik hela natten lång. 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-14 07:39

mx skrev:
LYD skrev:
mx skrev:
LYD skrev:

en fjärrkontroll.

sett ljuset.

Detta måste utforskas. Jag vill ha lattjo namn. 8)

Jag har nu plockat bort massor med ingångar samt döpt om dem, men man
måste ju fortfarande stega sig fram till en del källor. Nåväl. Man kan inte få
allt här i livet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-14 07:40

Somchart skrev:Kul! Kännas som att det blir ett spontanköp snart här!

Kan väl erkänna att jag kör Sonos ZP90 oftast som källa och jag har under det senaste åren haft Naim Dac, Rega Dac och Dac Magic. Jag klarar "tyvärr" inte av ett blindtest, men visst fasiken ser Naim Dacen trevligare ut!!!

MX, du verkar satt dig in i Marantz-världen. Själv så har jag bara haft en SR6004 för ett tag sedan men om jag förstått det rätt så måste jag upp i SR7005 för att få dubbla HDMI-ut (har tv och projektor).

Om vi bortser från några ingångar/utgångar och AirPlay (eller vad det nu heter) är det några större skillnader i försteg/slutsteg mellan 6005 och 7005?

Jag har inte jämfört, men eftersom SR6005 och även SR5005 är så pass
transparenta som de är, så skulle jag inte satsa några pengar på att det är
någon större skillnad jämfört med SR7005.

Den har bara en HDMI-ut dock som sagt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-05-14 14:19

Richard skrev:Nej, troligen inte.

Nu blir jag sugen på den mindre modellen 5005 , eftersom det uppenbarligen inte innebär någon stor försämring i jämförelse med Hegels dac för 10000:-, och för/ slutsteg för 50000:-.

Jag måste säga att jag trots allt inte är förvånad- jag har ju upplevt samma sak med andra stereogrejor.

Det som är extra kul är att det nu med trolig säkerhet finns ett fullgott alternativ till denon avr 2807 , som låter lika bra, klarar fler ljudformat och dessutom är snyggare- och går att köpa i butik.

Marantz.

Förlåt men jag förstår inte ovan, ironi eller seriöst? Baserat på tidigare inlägg så tror jag tyvärr inte du skämtar? Vad baserar du i så fall ovan på? Får en känsla av att du alltid försöker övertala dig själv (och andra) att även det enklaste/billigaste är good enough. Det kan det ju vara om du har tex. pip men finns många som ställer väldigt mycket högre krav. Om inte annat bör ju Hegel kombon (ej lyssnat på denna själv) kunna leverera mer effekt?

Små skillnader kan vara viktiga för vissa (därav det "stora" intresset av LTS F/E tester), se bara på 2308 (som du gillar) och 2807. Där finns skillnader, inte gigantiska men helt klart hörbara. Har båda och förenklat så levererar 2308 mer bas och lite snällare topp. Minns inte vad som gjorde att LTS detekterade 2807 i F/E, men om det var för att den var lite för ljus så kanske det rent av är så att 2308 är mer transparent

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-14 14:21

NB skrev:
Richard skrev:Nej, troligen inte.

Marantz.

Förlåt men jag förstår inte ovan, ironi eller seriöst? Baserat på tidigare inlägg så tror jag tyvärr inte du skämtar? Vad baserar du i så fall ovan på? Får en känsla av att du alltid försöker övertala dig själv (och andra) att även det enklaste/billigaste är good enough. Det kan det ju vara om du har tex. pip men finns många som ställer väldigt mycket högre krav. Om inte annat bör ju Hegel kombon (ej lyssnat på denna själv) kunna leverera mer effekt?

Små skillnader kan vara viktiga för vissa (därav det "stora" intresset av LTS F/E tester), se bara på 2308 (som du gillar) och 2807. Där finns skillnader, inte gigantiska men helt klart hörbara. Har båda och förenklat så levererar 2308 mer bas och lite snällare topp. Minns inte vad som gjorde att LTS detekterade 2807 i F/E, men om det var för att den var lite för ljus så kanske det rent av är så att 2308 är mer transparent

Hegel kan helt klart leverera mer effekt, men nu snackar vi vid sjuka
volymer. :P
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-14 14:43

Ja, visst lämnar Hegel mycket effekt, men låter den bättre ?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi