Ett Vifa med 15 cm korg samt en DX19xxxxx 3/4" diskant.
Jag fräste till en ny baffelbit till mitt LEGO för MID/BAS och återanvände min diskantbit med den senaste inom kludd-teknologi.

Moderator: Redaktörer
celef skrev:vad är det för mik och kringutrustning?
lilltroll skrev:celef skrev:vad är det för mik och kringutrustning?
Mitt smådryga svar blir: Om du inte urfaltar baffelsteget samt påveran från den akustiska impedansen bakom elementet så är frågan i det närmaste oväsäntlig till bidraget under 16 kHz. (Tänker inte fastna i en ormolje debatt). >16 kHz skiter jag i och jag ska därför framledes mata in det magiska talet 0.73 istället för 0.833 i Sirp.
celef skrev:lilltroll skrev:celef skrev:vad är det för mik och kringutrustning?
Mitt smådryga svar blir: Om du inte urfaltar baffelsteget samt påveran från den akustiska impedansen bakom elementet så är frågan i det närmaste oväsäntlig till bidraget under 16 kHz. (Tänker inte fastna i en ormolje debatt). >16 kHz skiter jag i och jag ska därför framledes mata in det magiska talet 0.73 istället för 0.833 i Sirp.
jag var endast nyfiken på vilken mik du använde, men inte nu längre
lilltroll skrev:Då min hörgräns uppåt i frekvens numera ligger runt 16 kHz, så tänker jag inte bry mig om 2:a tons dist > 8kHz samt 3:e ton > 5.3 kHz.
petersteindl skrev:Vilken spänningen är på elementen vid distmätning? Det kanske står men jag ser det inte. Andratonen mellan 500 Hz till 1 kHz bör man också ta hänsyn till. Där är hörseln känsligare.
Din vilda gissning på piP skulle jag inte våga sätta en slant på om jag utgår från det jag minns från gamla mätningar. Åtminstone inte vad gäller de gamla elementen. De är ju nu utbytta och de nya elementen vet jag inget om.
MvH
Peter
lilltroll skrev:petersteindl skrev:Vilken spänningen är på elementen vid distmätning? Det kanske står men jag ser det inte. Andratonen mellan 500 Hz till 1 kHz bör man också ta hänsyn till. Där är hörseln känsligare.
Din vilda gissning på piP skulle jag inte våga sätta en slant på om jag utgår från det jag minns från gamla mätningar. Åtminstone inte vad gäller de gamla elementen. De är ju nu utbytta och de nya elementen vet jag inget om.
MvH
Peter
Alla mätningar är utförda så att ca 1W elektriskt kommer in runt det lokala minimumet över resonansen, dvs 2.00V @4 Ohm eller 2.83 V @ 8 ohm.
lilltroll skrev:Matat med UcD180 steg så går det att dra på ordentligt OM man delar bort allt under 80 Hz.
Spontant låter mellanregistret klart bättre jämfört med SS8545 eller CA18RLY som jag jämfört med.
CA18RLY är en riktig berg o dalbana i distkurvorna - det tror jag inte alls på för väl-ljud. Jag vill ha jämna raka dist- kurvor i användningsområdet.
De lutar mot 3 vägare eller 2.1 system således.
... har även en 5 1/4 Peerless HDS på bordet.
lilltroll skrev:Den här låter ganska bra on-axis, dvs distar inte så mycket, men spridningen är ju som från ett litet mellanregister![]()
Ska även jämföra med mitt andra SS9300, 3:e tonen under 5 kHz drar iväg ordentligt när jag drar på lite uteffekt, och det matchar inte alls mellanregistret dist. mässigt.
Mellanregistret ligger runt 0.1% 3:e ton från 100 Hz och uppåt med alla spolar och filter, medan diskanten maxar på 10% dist trots att jag delar vid 6 kHz L-R 12dB/okt.
SPL = 106 dB ref. 20 uPa @ 30 cm utan rumsreflexer.
lilltroll skrev:Suck
Om man delar 18 dB/oktav @ 80 Hz så går det att spela riktigt jäkla högt med midbasen. Kör man istället 2 vägs BR högtalare så behöver man inte bemöda sig med mer än 25 W stärkare.
Om man nu nöjer sig med forte så behöver inte diskanten tåla så mycket. Men om man gör ett 2.1 så kan man ösa in flera hundra watt totalt i systemet, och det sätter diskanten på prov. Dessutom vill jag ha bra spridning - vilket riskerar att sätta plånboken på prov.
Jag har alla fall förmånen att kunna byta ut valfritt element på några sekunder, och ladda in ett färdigt delningsfilter och lyssna. Dessutom skruva hit o dit på massa parametrar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 224 gäster