Haakan
F1:orna har följande membran ursprungligen från Scan Speak då:
Diskant 20 mm
Mellanregister: 150 mm (16 liter): 700 - 4. KHz
Övre bas: 180 (17 liter) : 37 - 810 Hz
Undre bas 250 mmm (47) : 20 - 180 Hz
Jag tycker högtalarna är underbara på de flesta parametrar. Naturligtvis kräver de sin placering och det tar ett tag att hitta den. Skillnaden mellan korrekt placering och felaktigt placering är mycket stor. Imaging påverkeras tex väldigt mycket om man har något mellan högtalarna. Att design har kommit före ingenjörsmässighet för dessa högtalare som en del säger är ren BS. Dock har de säkert blivit dyrare på grund av designen.
Väl rätt placerade tillhör de bland det bästa jag har hört. Tredimensionalitet i stereobild, neutralitet och klang är dess styrkor. De enda egentliga "svagheten" är då basen som med alla högtalare. De lyfter ett helt snäpp (även i mellanregistret men det beror nog mer på att jag avlastar slutsteget) med Profundus Y .Bamsefar jag behåller förresten dina ICE moduler

. De är kanon.
Detta med basen är dock inget unikt för dessa. Tex har ju Wilson just nu kommit med en (inte par dock) basmodul till Watt Puppy 7 som kostar 14000 Euro. Inte för att det egentligen säger så mycket men kombinationen Watt Puppy 7 med basmodul fick 103 poäng i tyska Audio mot 101 mot för Watt Puppy 7 ensamma. F1:orna fick 101 poäng en gång i tiden i MK I utförande. Billigare och antagligen bättre med två Inomoduler då för min del
Alla fullregister högtalare behöver ett par Ino basmoduler för att blomma ut. Tro mig

Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.
/Joachim