Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-14 09:39

Grabbar, ignorera rhenrics, han är inte värd er tid.
- Militant slacker

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-05-14 09:44

Belker/Jax:
uppfattat. Icke konstruktiva troll-inlägg bör inte underblåsas.

Ville bara be (f.d.) Hotspur om ursäkt för att jag inte uppmärksammat nickname-bytet...

Lite seg efter enochenhalvtimmessömn - men piP:arna får fart på tillvaron igen just nu. Fast jag suktar lite på pi60 eftersom leveranstiden kortats ned avsevärt. Någon som vill har ett eller två par piP? De är dock kinaröda...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-14 09:55

pingvinlakrits skrev:Ville bara be (f.d.) Hotspur om ursäkt för att jag inte uppmärksammat nickname-bytet... Någon som vill ha ett eller två par piP?

Det behöver du inte be om ursäkt för och ja, du får gärna ge mig dina piP... :lol:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-05-14 09:57

Hetsporren:
frakten till Götet är ca 5000kr - fast då har jag lindat in dem i gladpack dessutom 8) .

Hämtning undanbedes - vill ju inte att grannarna ska undra vad det är för löst folk som stryker omkring här ute i förorten. :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-14 10:05

pingvinlakrits skrev:Hetsporren: Hämtning undanbedes

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-05-14 12:21

Eh, mer för hur han betér sig skulle jag tro. Sådant skitsnack klarar sig tråden utan.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Pi60s

Inläggav Morello » 2005-05-16 18:14

rhenrics skrev:Framgår väl ganska tydligt om man läser intervjun på sonicdesign.se att snacket om att inte ha någon koppling till högtalartillverkar- och/eller säljarbranschen, eller några ekonomiska intressen därav, är ren lögn och vilseförande marknadsföringstaktik. Motsvarande högtalare på bilden hade väl kostat typ 4000 spänn om den tillverkats av audio pro, men då hade man ju inte fått all hype på köpet.

djävulens största lögn var att lura människorna till att tro att han inte finns

Ett osakligt tillika otrevligt inlägg, vilket vi klarar oss bra utan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-16 23:24

Morello skrev:
rhenrics skrev:Framgår väl ganska tydligt om man läser intervjun på sonicdesign.se att snacket om att inte ha någon koppling till högtalartillverkar- och/eller säljarbranschen, eller några ekonomiska intressen därav, är ren lögn och vilseförande marknadsföringstaktik. Motsvarande högtalare på bilden hade väl kostat typ 4000 spänn om den tillverkats av audio pro, men då hade man ju inte fått all hype på köpet.

Eftersom du kände dig tvungen att aktualisera påståendet, fanns där uppenbarligen ett korn av (irriterande) sanning? Har nämligen svårt att tro att materialkostnaden för den högtalaren överstiger 3000 spänn. Hade den volymtillverkats av t ex audio pro hade man säkerligen kunnat sälja den med vinst för 4 eller 5 lök. Men det är klart, vill man gärna betala utvecklingskostnad (och uppehälle) för en förvirrad hobbykonstruktör som ramlar omkring i sin verkstad utan en tanke på att tjäna några pengar, så står det en ju fritt att göra så. Vittnesmålen om högtalarens fantastiska välljud förklaras nog enklast med place-bo, myt och illusion. Inte konstigt att det snackas mer än det spelas vid en demo. Att det sedan är konstruktören skulle för mig vara helt egalt. Jag skiter fullständigt i om det så är Nelson Mandela man hyrt in som talare. Om det är en demo så är det högtalaren jag vill lyssna på och inget annat.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-05-16 23:38

rhenrics skrev:
Morello skrev:

Eftersom du kände dig tvungen att aktualisera påståendet, fanns där uppenbarligen ett korn av (irriterande) sanning? Har nämligen svårt att tro att materialkostnaden för den högtalaren överstiger 3000 spänn. Hade den volymtillverkats av t ex audio pro hade man säkerligen kunnat sälja den med vinst för 4 eller 5 lök. Men det är klart, vill man gärna betala utvecklingskostnad (och uppehälle) för en förvirrad hobbykonstruktör som ramlar omkring i sin verkstad utan en tanke på att tjäna några pengar, så står det en ju fritt att göra så. Vittnesmålen om högtalarens fantastiska välljud förklaras nog enklast med place-bo, myt och illusion. Inte konstigt att det snackas mer än det spelas vid en demo. Att det sedan är konstruktören skulle för mig vara helt egalt. Jag skiter fullständigt i om det så är Nelson Mandela man hyrt in som talare. Om det är en demo så är det högtalaren jag vill lyssna på och inget annat.

Menar min herre då att alla högtalare för över 20 000kr är totalt oprisvärda då man kan köpa både papper, magnet och stål för en spottsjuver och bygga egna element istället? :P
Förresten, varför har inte Audio "plast" Pro gjort några så bra lådor någonsin om dom skulle kunna sälja dom med vinst för 4 papp?
Smells fishy...

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-05-16 23:38

Helchyst attityd grabben!! 8O
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-05-16 23:47

Är det så svårt att ignorera trollen? Ge fan i att svara så tröttnar eländet...

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-05-16 23:51

Ja i det här fallet var det omöjligt :wink:
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-05-17 00:02

apropå nelson mandela och högtalare kanske man borde ha omröstning om vem av gbw med radiomottagare på ryggen eller karlsson på taket med propeller som är intressantaste högtalar-talaren vid demning. Eller också skippar man det

(jaha var det högtalaren som var det intressanta? någon kanske borde lyssna först och prata sen )

ursäkta OT:n

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 00:06

lazyworm skrev:
Menar min herre då att alla högtalare för över 20 000kr är totalt oprisvärda då man kan köpa både papper, magnet och stål för en spottsjuver och bygga egna element istället? :P
Förresten, varför har inte Audio "plast" Pro gjort några så bra lådor någonsin om dom skulle kunna sälja dom med vinst för 4 papp?
Smells fishy...

Inte alls. Utvecklingskostnad är en helt och hållet befogad del av en högtalares pris. Men om man påstår att en högtalare tagits fram för eget bruk utan en tanke på försäljning för ekonomisk vinning, ja då ser ju genast prispåslaget lite märkligt ut. Tycker iallafall jag. Svaret på frågan om audio pro, är alltså att det skulle bli för dyrt med utvecklingen. Men eftersom högtalaren ifråga säljs enligt uppgift närmast till självkostnadspris utan en tanke på att göra vinst, så kan man ju lägga ut tillverkningen på entreprenad för att få upp volymen och ner priset. Låt Audio pro tillverka dem efter färdiga ritningar, så blir välljudet tillgängligt för så många fler. Det var väl det som var den så fina och genomgoda/osjälviska tanken med att alls erbjuda dem till privatpersoner? Eller, tanken kanske var att tjäna pengar på dem trots allt :?: Inget fel med det isåfall, men det luktar onekligen jävligt illa när man ljuger om sitt egentliga uppsåt och svamlar och försöker bortförklara hur man av en händelse och oavsiktligt råkat sälja...öh, ja ganska många högtalare är det väl vid det här laget?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 00:07

Audix skrev:Är det så svårt att ignorera trollen? Ge fan i att svara så tröttnar eländet...

Bländas du av dagsljus också?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-05-17 00:11

Bild

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-05-17 00:12

rhenrics: du kanske just borde lyssna på ett par ihopskruvade och inspelade Ino piP byggsatser (för ca 4000 va ?) innan du gör fler påhopp möjligen? Sen kanske det är lättare att ha en åsikt. Bara ett tips.

edit: oj förlåt inga mer inlägg.. det var inte meningen att hälla bensin på elden :(

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 00:18

pinnick_swe skrev:rhenrics: du kanske just borde lyssna på ett par ihopskruvade och inspelade Ino piP byggsatser (för ca 4000 va ?) innan du gör fler påhopp möjligen? Sen kanske det är lättare att ha en åsikt. Bara ett tips.

edit: oj förlåt inga mer inlägg.. det var inte meningen att hälla bensin på elden :(

Tja, min huvudpoäng var inte hur de (pi60s) låter utan hur mycket de säljs för i förhållande till sin egentliga materialkostnad, med samtidigt beaktande av tillverkarens egna påståenden om försäljningssyften, frånvaro av marknadstrategier och önskemål om att inte kopplas till en specifik lönsam bransch. Varken mer eller mindre. För det resonemanget krävs näppeligen en lyssning på de högtalare du nämner. Eller någon annan högtalare heller för den delen.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-05-17 00:21

.....
Senast redigerad av LarsR 2005-05-17 00:50, redigerad totalt 1 gång.
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-17 00:23

Jag får väl citera mig själv.
Jax skrev:Grabbar, ignorera rhenrics, han är inte värd er tid.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-17 00:24

rhenrics skrev:Tja, min huvudpoäng var inte hur de (pi60s) låter utan hur mycket de säljs för i förhållande till sin egentliga materialkostnad.
Vad vet du om vad inköpskostnaden för ingående delar är? Vet du över huvudtaget vad det sitter för element i?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-17 00:27

rhenrics.

FY SKÄMS PÅ DIG! :lol: :lol: :lol:

Nu är du nog portförbjuden hos Iö :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-17 00:29

Mayro skrev:rhenrics.

Kan inte du gå och leka lite med några nätkablar eller din Denver istället :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 00:30

Rydberg skrev:Vad vet du om vad inköpskostnaden för ingående delar är? Vet du över huvudtaget vad det sitter för element i?

Har ju jävligt svårt att tro att element och filter skulle kosta 40 lök iaf. Vad tror du själv?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-17 00:34

Rydberg skrev:

Kan inte du gå och leka lite med några nätkablar eller din Denver istället :wink:

få se nu då du svarar att det kostar 40 lök för element osv...ska bli rent kul matteklurande faktiskt.... :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-17 00:35

rhenrics skrev:
Rydberg skrev:Vad vet du om vad inköpskostnaden för ingående delar är? Vet du över huvudtaget vad det sitter för element i?

Har ju jävligt svårt att tro att element och filter skulle kosta 40 lök iaf. Vad tror du själv?

Jag tror att diskanterna kostar 3130,5 styck och baselmentet 6261 styck, lådorna kostar ca 7-8000 per kabinnetpar (fanérade i standard fanér)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-17 00:37

Mayro skrev:
Rydberg skrev:

få se nu då du svarar att det kostar 40 lök för element osv...ska bli rent kul matteklurande faktiskt.... :)
Om det inbegriper matte så kan ju inte du ta del av svaret ändå! :wink:

Du kan alltså slita dig från dina hifisäkringar och nätkablar! 8O :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-17 00:37

jösses säger jag bara...

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-05-17 00:40

.....
Senast redigerad av LarsR 2005-05-17 00:48, redigerad totalt 1 gång.
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-17 00:41

Rydberg skrev:
Mayro skrev:
Rydberg skrev:

Om det inbegriper matte så kan ju inte du ta del av svaret ändå! :wink:

Du kan alltså slita dig från dina hifisäkringar och nätkablar! 8O :lol:

nej då. Jag passade på att skriva på din tråd om dina brummande kvalitetssteg du köpt.... :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi