Fötter/socklar till Ino pi60?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Fötter/socklar till Ino pi60?

Inläggav Pinnick » 2005-05-17 00:39

IngOehman: Hej jag såg en bild på i28 eller i32 i någon tråd som hade socklar med hål på undersidan för SD-fötter. Finns det även socklar/fötter till pi60 och pi60s måntro? Hur gör man sådana i sådana fall, och hur sätter man fast dem om man byggt klart dem redan? Går det att använda dubbelhäftande tejp så att man kan plocka loss dem månne vid behov eller kan man skruva fast dem bara med skruvar ;)?

mvh,
/Pinnick

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Fötter/socklar till Ino pi60?

Inläggav IngOehman » 2005-05-17 01:01

pinnick_swe skrev:IngOehman: Hej jag såg en bild på i28 eller i32 i någon tråd som hade socklar med hål på undersidan för SD-fötter. Finns det även socklar/fötter till pi60 och pi60s måntro?

Foten till i28 passar inte, den är för liten, men det finns faktiskt en annan fot ritad till just pi60/pi60s, som passar prima. De lyfter högtalarna bara en halv cm mer än "bara SD-fötterna", som ju är inräknade i konstruktionen, oavsett om fotplatta används eller ej.

Har nog ritning på dem liggande någonstans, men grundregeln är att de skall vara 25 mm höga, och ha 4 stycken 20 mm djupa håligheter för SD-fötter i undersidan om man vill kunna använda dessa.

Yttermåtten skall lämpligen vara: Bredd =33,5 cm, Djup = 35,5 cm. Tjockleken (det vill säga höjden) skall som sagt var 2,5 cm.

Överkanterna på foten (alla fyra sidor) skall vara fasade 10 mm (45 grader), 10 mm sett från sidan alltså. Den nedanförvarande "återstoden av sida" skall för tydlighets skull alltså vara 15 mm. Skall man vara ännu tydligare kan påtalas att den 45 grader fasade ytans höjd sedd snett uppifrån blir 10*sgr(2) mm.

De fyra hålens centrum skall vara 3,5 cm från resp kant, och deras diametrar skall vara 5 cm.

Hur gör man sådana i sådana fall, och hur sätter man fast dem om man byggt klart dem redan? Går det att använda dubbelhäftande tejp så att man kan plocka loss dem månne vid behov eller kan man skruva fast dem bara med skruvar ;)?

mvh, Pinnick

Man bör skruva fast dem underifrån med minst tre tillräckligt långa skruvar. Om man tar bort fotplattan gäller det att komma ihåg att det är hål in till lådan dock. Någon mjukt skikt (disktraseliknande kanske) är lämligt att ha mellan ögtalarens botten och den nya fotplattan, således att potentiell skallerrisk undvikes.

Vh, Ing. Öhman

PS. Själv tycker jag att pi60 (/pi60s) är snyggare utan fotplatta, men det är ju en smaksak. Lite stadigare står de ju med fotplatta dock.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-05-17 01:14

Det var månne mer om de skulle stå lite stadigare om någon fick för sig att olyckligen ramla in i en eller två :-) Fast det kanske inte gör så mycket från eller till kom jag på ju !
Fast det vore nog snyggt i mitt tycke samt att man döljer dämpfötterna. Nåväl tack så mycket hur som helst! :-)

mvh
Pinnick

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-18 00:34

En kul lösning (som jag inte sett att någon gjort) för dem som är avundsjuka på spikfotsanvändarnas möjlighet att skruva på spikarna för att få högtalarna perfekt vertikalt stående är följande:

Gör fötterna (B * D) 42 * 44 cm istället, fräs sedan hålen för de två främre fötterna i varje fot 20 mm djupa, men gör de två bakre genomgående! Skruva därefter (per fot) 2 stycken 8 cm långa bandjärnsbitar (20 * 4 mm t ex, med ett 10 mm gängat hål i mitten och två 5 mm raka hål i ändarna) över de två bakre genomgående hålen. Gänga sedan ned en bult i resp gänghål och limma till exempel en femkrona på bulten när den kommer ut på undersidan (ännu bättre är förstås att punkta fast en tillräckligt stor järnbricka). Nu går det att genom att vrida på bulten justera höjden på de två bakre fötterna! Vill man ha en låsbar konstruktion ser man förstås till att ha gängat på en låsmutter på bulten innan man skruvar i den.

Beskrivningen i det ovanstående är rätt grov och inkluderar inte fasningar och liknande, men den som vill göra en deluxfot till pi60/pi60s kan säkert utforma detaljerna själv.

Vh, Ing. Öhman

PS.
Har faktiskt ritat en något triangelformad (skall man vara noga är den 7-kantig...) fot också, som bara använder tre SD-fötter, således att bara den bakersta bbehöver vara justerbar, varvid justeranordningen inte syns från lyssningsplats.

Skall jag vara ännu noggrannare använde jag en underifrån inskruvad storskallad bult dessutom (när jag skriver bult så menar jag maskinskruv, för det kallades bult fram till 80-talet, för den som inte var med på 60- och 70-talen) som jag skurit en spårskruvskalle i ändan på. Således behövde jag inte använda lim/punktsvets och platta.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-05-18 09:12

Jag har gjort en liknande anordning som den IÖ beskriver. Iaf sett till funktionen. Bilden är dålig, men den visar hylsor av aluminium som döljer SD-foten. Toppen av hylsan har ett gängat hål. I högtalaren sitter skruvar fast. Bara att skruva på fötterna och se glad ut. :D

Bild

Edit: Fast det är ju inga pi60... :wink:

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-05-19 18:22

Alltid kul att visualisera lite.

Så här blir den första foten Ingvar beskrev.

Bild

Bild

Har plockat bort basporten osv på bilderna, vet inte om det är ok att visa konstruktionen i detalj.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-05-29 23:21

Skulle det låta fel om högtalaren kommer upp en bit om man fick för sig att göra foten någon halv cm högre måntro?

mvh
/Pinnick

Återgå till DIY-forum