Den bästa har just blivit bättre

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-16 14:50

KarlXII skrev:
Kimpost skrev:Jag förutsätter att Linn mycket väl vet att deras 150-tusenkronors nätverksmojäng inte låter bättre än deras dito för 15-tusen. Så varför påstå det? Säg istället att den är exklusivare. Säg att den är unik, och producerad i endast ett fåtal ex. Säg att den har handsignerade komponenter. Säg att Ingemar Stenmark älskat med den. Men säg inte att den låter bättre.

Det vet vi ju inget om. Dels har vi ju inte hört den, och dels kan vi omöjligt veta vad Linn definierar som "bättre".
"Bättre" kan ju vara mer åt det transparenta hållet, men det kan också vara fråga om en omsorgsfullt designad färgning som tagit skotska ingenjörer tusentals manår att lyssna fram för att den ska låta....bättre. ;)
Det KAN ju vara så att den låter märkbart annorlunda än företagets andra produkter.

Och låter den annorlunda kan man ju faktiskt hävda att det är "bättre".
Finns det täckning då, tycker du? :D

Ja, kanske. När/om dessa egenskaper någonsin redovisas så ska jag ta ställning till saken! :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-05-16 14:53

mx skrev:
lennartj skrev:Du högg så snabbt att jag inte hann få in sista raden .
Se uppdatering i mittt förrra inlägg.

Varför skulle det ske i realtid? Andra CD-spelare klarade ju av att ha en liten
buffer och omläsning?

Vissa, ja - men långt ifrån alla.
Det finns spelare som tar god tid på sig i starten och som sedan spelar flera sekunder efter att man matat ut skivan.
Dock är jag inte säker på om datakontroll och eventuella omläsningar gjordes innan datat lades i bufferten hos alla som använde den här lösningen i alla fall (klantskallar har alltid funnits).
Jag är dåligt påläst beträffande hus Linns CD-spelare jobbade.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-16 15:14

lennartj skrev:
Richard skrev:Tack för infon om Löewe- kände inte till turerna i England.

Jo, man använder den billiga Dvd- plastdriven* som sitter inbyggd i alla datorer och så rippar man med exakt audio och konverterar till FLAC, så att det ryms mera på hårdisken.

Enligt Linn så blir ljudet bättre än från en konventionell cd- spelare, även om en billig plastdrive i datorn från samsung som kostar 200 spänn används vid rippningen.

Detta är motsatt det man förr påstod, under Karik/ numerik tiden.
Här var det endast driven av gjutgods, inte dacen, som gjorde det
överlägsna ljudet. Detsamma sades under Ikemi och cd- 12 eran.
Fr.o.m. Unidisc där man började med plastdrivers slutade man påstå att driven hade störst betydelse.

Io.m. Streamingspelarna så tog man helt bort driven. Dessa kopplas via ethernetkabel till datorn då man ska spela upp musiken. Linn använder inte trådlös överföring, vilket logitech gör ( klarar även trådat).

*Rippningen går alltså till på samma sätt som då man använder en vanlig SB Duet eller 3.

Här är ju Linn för en gångs skull ingenjörsmässiga gentemot kund.
Om checksummen stämmer efter rippning med EAC spelar det ingen roll om rippningen gjorts i en plastig DVD-brännare eller en i tungt gjugods.
Möjligen har den spinkigare driven fått göra några fler omläsningar innan rippningen är klar, men det är oväsentligt.

När det gällde Karik/ Numerik skedde uppspelningen i realtid och då finns inte tid för omläsning, utan endast mer eller mindre lyckad felkorrigering.

I och för sig, men hade inte Linn klockan i D/A:n? I så fall bör de ha tillräcklig möjlighet att minska jitter till miniminivå och då faller problematiken med fint drivverk. Det var väl det som var vitsen med deras kombo, eller? Man kan ju i och för sig ha problem med nätdelar som ger skräp bakvägen, men det har väl datorer också.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-16 15:35

Kimpost skrev:
-Martin- skrev:
Kimpost skrev:Jag skulle uppskatta Linns mojäng mer om de åtminstone kunde redovisa mätdata som gör den bättre.

Jag tror inte att presumtiva Linn-köpare kan tolka mätdata. Så ha inga illusioner...

Är de redan Linnfrälsta så är de ju. Jag tänker mer på alla stackars oljeshejker, på nyrika finansvalpar, på arvsrika brats och på Hollywood-miljonärer, som kan råka köpa dylikt för att de ärligt tror att de köper det bästa som finns.

Finns det intresseorganisationer som skyddar de stackarna? ;)

Nu har jag inte läst allt t.ex. manifestet men är det verkligen så att alla tillverkare presenterar mätdata för allt man säljer? Så vad som är värt hur mycket är ju rent subjektivt. Om man skall se på mätdata hur en grej låter så kan det ju vara svårt att få med hela kedjan om man t.ex. matchar apparater osv. Nej gudskelov så kan inte alla kunder tolka mätdata eftersom det skulle bli väldigt många tolkningar att hålla reda på. Hur mäter en Volvo V70 jämfört med en Kina-Saab 9-3?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-05-16 15:39

Trevlig tråd. Vissa sekter är okej, är man med i en annan är man idiot, lättlurad samt kötthuvud.

Ibland funderar jag på hur många av faktisktanvändarna fungerar. Och det är synd för här finns mycket kunskap och även trevligt folk.

Det har gått så långt att man är tvungen att försvara sig så fort man nämner att man är medlem här.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-16 15:54

Vinylcalle skrev:Trevlig tråd. Vissa sekter är okej, är man med i en annan är man idiot, lättlurad samt kötthuvud.

Man ska inte vara med i någon sekt alls, helst. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-16 15:55

Saliga äro de sektfärdiga, eller hur var det nu igen...
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-16 16:18

mx skrev:
lennartj skrev:Du högg så snabbt att jag inte hann få in sista raden .
Se uppdatering i mittt förrra inlägg.

Varför skulle det ske i realtid? Andra CD-spelare klarade ju av att ha en liten
buffer och omläsning?

Precis.

Cd har aldrig spelats av i realtid. Systemet fungerar ju inte så. Informationen ligger istället utspridd i olika data blocks över skivspåren. Därför kan man ta en svart tejpbit och tejpa små remsor över hela skivan utan att det hörs.

Alla cd- spelare har ett litet buffertminne.

Sådan här dylik dynga om cd- systemets avspelning i realtid, har spridits från cd- systemets början.

De som spridit felaktigheterna är främst hifijournalister och tillverkare av analoga skivspelare.

Ivor Tiefenbrun himself genomgick ju en test på 80- talet, där han påstods kunna höra skillnad mellan " dinosaurie" dacen PCM 1 från Sony, och det analoga masterbandet.
Ivor pekade i blindtester ut PCM1 som den mest välljudande.

Subjektivisten har visst hela testet och länken till det, som det skrivits om förr här på faktiskt.se.

Kanske bidrog dock detta test att man själva utvecklade Karik/ numerik, och man sneglade på sonys proffsgrejor- de hade nämligen en synkkabel mellan drivverket och dacen. Klockan satt i dacens närhet. Ivor gjorde likadant med sin spelare.

Numera har nästan alla digitalsystem klockningen alldeles bredvid dacen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-16 16:36

Jag tror missuppfattningen kommer av att normala CD-spelare bara läste av datat en gång. Sen när multispinn DVD-drivrar kom han man med att läsa datat flera ggr ifall det inte blev rätt direkt.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-16 16:51

Harryup skrev:Jag tror missuppfattningen kommer av att normala CD-spelare bara läste av datat en gång. Sen när multispinn DVD-drivrar kom han man med att läsa datat flera ggr ifall det inte blev rätt direkt.

mvh/Harryup

..och numera rippar man skivorna till datorn med upp till 64 ggr hastighet.
...just därför att det inte låter det minsta sämre.

...för drivverken har ju iverkligheten aldrig varit något problem. :)

Inte ens i cd: ns barndom.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-16 16:54

Fast EAC kan ju hålla på en hel natt och spela skivan om och om igen för att läsa rätt så visst finns det problem.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-16 17:05

Harryup skrev:Fast EAC kan ju hålla på en hel natt och spela skivan om och om igen för att läsa rätt så visst finns det problem.

mvh/Harryup

Hur ofta sker det ? Det måste vara ytterst sällan.

Jag har aldrig varit med om några omläsningar med över tusen skivor rippade.

Du kanske menar skivor som är så skadade att de inte kan avläsas alls ?
Senast redigerad av Richard 2011-05-16 17:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-16 17:06

Harryup skrev:Fast EAC kan ju hålla på en hel natt och spela skivan om och om igen för att läsa rätt så visst finns det problem.

mvh/Harryup

Det har jag aldrig varit med om.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-16 17:13

Har hänt med till synnes oskadade skivor även om det är sällan. En del skivor går inte att läsa alls trots att dom inte är kopieringsskyddade osv. Finns flera på forumet som skrivet om EAC's förmåga att läsa om och om igen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-16 17:14

Prolinn försvann ur tråden efter första inlägget...
Fan grabbar... Ni har nog gjort så att han inte vill ha någon längre... :?
Eller i alla fall inte betala 146500:- för den...
En stor kuk skänker glädje i ett fattigt hem..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-16 17:18

Bonkas skrev:Prolinn försvann ur tråden efter första inlägget...

Det var nog bara ren reklam. :wink:

Prolinn= Pro- linn = professionell linnhandlare.

8O :)

3000 antal trådvisningar hittills. Det är väl ungefär lika många som läste tidningen High fidelity förr, per dag.

Och denna reklamplats är gratis.

:)

Jag skulle tro att många vill höra på den nya, enligt reklamen fantastiska, apparaten, oavsett vad de läst.
Senast redigerad av Richard 2011-05-16 18:12, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-05-16 17:46

Inte så viktigt kanske, men siffran på 1900 är väl snarare antalet
trådvisningar och inte unika besökare.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-16 17:56

shifts skrev:Inte så viktigt kanske, men siffran på 1900 är väl snarare antalet
trådvisningar och inte unika besökare.

3000 menar du väl ?

Jag har väl aldrig skrivit annat än just trådvisningar. :wink:

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-05-16 18:20

Här spekuleras det friskt. Gå och lyssna (med öppet sinne och öppna öron).

Nej, deras billigare nätverksspelare låter inte lika bra som de dyrare. Det är busenkelt att höra om man inte förblindar sina sinnen med förutfattade åsikter.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-16 18:47

Om det är så enkelt att på riktigt höra skillnad, måste den ena eller den andra ha tämligen hög förvrängning av musiken.

Men jag tror inte att Linns kulle vara så klantiga att det är några särskilt stora hörbara skillnader mellan dessa båda apparater. Hörbara skillnader brukar ofta klart överdrivas av många säljare och vanliga konsumenter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-16 18:49

Johan_Lindroos skrev:Om det är så enkelt att på riktigt höra skillnad, måste den ena eller den andra ha tämligen hög förvrängning av musiken.

Precis vad jag tänkte. Om det är så stor skillnad är minst en av apparaterna riktigt usel.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-16 19:01

ja just det, den påstådda skillnaden kan ju vara mycket större än den faktiska
Bikinitider

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-05-16 19:02

Bonkas skrev:Prolinn försvann ur tråden efter första inlägget...

Det fanns nog en anledning till att han skrev detta inlägg, säkert finns det en länk till selleri där man nu diskuterar hur skeptiska vi är till nätverksspelare för 150pannor.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-16 19:22

Johan_Lindroos skrev:Om det är så enkelt att på riktigt höra skillnad, måste den ena eller den andra ha tämligen hög förvrängning av musiken.

Men jag tror inte att Linns kulle vara så klantiga att det är några särskilt stora hörbara skillnader mellan dessa båda apparater. Hörbara skillnader brukar ofta klart överdrivas av många säljare och vanliga konsumenter.

...måste den ena eller den andra ha tämligen hög förvrängning, skriver du.

Båda spelarna ( både den nya och den gamla ) kan också ha en hög förvrängning av musiken.

Jag säger inte att det är så, utan att det kan vara så.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-05-16 19:22

Vinylcalle skrev:Trevlig tråd. Vissa sekter är okej, är man med i en annan är man idiot, lättlurad samt kötthuvud.

Ibland funderar jag på hur många av faktisktanvändarna fungerar. Och det är synd för här finns mycket kunskap och även trevligt folk.

Det har gått så långt att man är tvungen att försvara sig så fort man nämner att man är medlem här.

MvH Carl

För mig får folk gärna köpa precis det de vill, jag kan ändra kötthuvud till "entusiastikt spendersam" istället. Min poäng handlade snarare om att, bara för att en produkt är väldigt högt pris-satt så behöver det inte automatiskt vara lönsam, tillräckligt många måste fortfarande köpa produkten för att den skall vara lönsam, jag kan tillexempel spekulera i att Denon´s highend usb för 5000kr inte var en kioskvältare, men jag kan ju ha fel :wink:

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-05-16 19:26

Är det någon som ens hört den första Klimax DS? Att man hört den första betyder i och för sig inte att man hört den senaste (den som ersätts) eftersom det erbjudits några mer eller mindre väsentliga uppgraderingar under resans gång, varav de flesta uppgraderingarna varit gratis.

Den har dessutom bland annat kunnat uppgraderas med föbättrad nätdel och diverse mjukvaruuppgraderinger som stöd för fler ljudformat, internetradio etc. Några av uppgraderingerna rörde dessutom ljudpåverkande aspekter som ändrad ditheringalgoritm, mer headroom i uppsamplingsstegen (för att bättre ta hand om de värsta loudness-mastrade skivorna).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-16 19:34

Ja, det var verkligen en besvikelse. Totalt omusikalisk och utan den minsta "stampa takten"-känsla.

Företaget ruttnar bort.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-16 20:11

Tengil skrev:[...]jag kan tillexempel spekulera i att Denon´s highend usb för 5000kr inte var en kioskvältare, men jag kan ju ha fel :wink:

USB, vad? En kabel? Den har jag missat. Jag såg att de sålde en snygg nätverkskabel för 5 000 spänn (har jag för mig) förut. Har för mig att de tog bort den ur sortimentet efter något år.

Såna där grejer får en ju att tappa förtroendet, åtminstone delvis, för företaget i fråga.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2011-05-16 20:14

Linns PR-avdelning skulle nog kunna sälja mjölk till en ko.

Men det fanns iofs en del att förbättra. Nätdelen kan inte vara någon
höjdare med tanke på detta resultatet.

Distorsion vid återgivning av en 50Hz sinuston:

Linn Klimax DS (den gamla och dåliga då ;) ):
Bild

Asus Essence STX (internt ljudkort som kostar 1500kr):
Bild
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-16 20:55

Supernollan skrev:Linns PR-avdelning skulle nog kunna sälja mjölk till en ko.

Men det fanns iofs en del att förbättra. Nätdelen kan inte vara någon
höjdare med tanke på detta resultatet.

Distorsion vid återgivning av en 50Hz sinuston:

Linn Klimax DS (den gamla och dåliga då ;) ):
Bild

Asus Essence STX (internt ljudkort som kostar 1500kr):
Bild

Kom inte hit och mät. Man ser klart och tydligt att den övre grafen svänger
mer.
Alea iacta est.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi