Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Man kunde kanske sammanfatta det så här: många återutgivna kompaktskivor är för korta och många nyproducerade skivor är för långa.
Bill50x skrev:Annars tycker jag nog att väldigt många CD´s är för långa, det borde sovras mer i materialet.
/ B
PekkaJohansson skrev:Tycker att tanken att lägga två kompletta originalalbum på en cd är utmärkt, särskilt om det görs i kronologisk ordning.
perstromgren skrev:PekkaJohansson skrev:Tycker att tanken att lägga två kompletta originalalbum på en cd är utmärkt, särskilt om det görs i kronologisk ordning.
... speciellt när en dubbel-LP får plats på en CD. Ett bra exempel är Stevie Wonders Songs in the Key of Life.
perstromgren skrev:PekkaJohansson skrev:Tycker att tanken att lägga två kompletta originalalbum på en cd är utmärkt, särskilt om det görs i kronologisk ordning.
... speciellt när en dubbel-LP får plats på en CD. Ett bra exempel är Stevie Wonders Songs in the Key of Life.
perstromgren skrev:Hurvadetnu... gjorde inte Johnny Winter en skiva med 3 sidor? Den borde ju ledigt få plats på en CD; jag vill minnas att det var av utstyrningsskäl den tog sådan plats.
Ja, det kan den. Men CD´n följer inte standarden (Red book), den kan bara brännas med vissa program och den kan inte spelas på alla cd-spelare. Det går heller inte att använda vilken cd-r som helst.Meanderdahl skrev:(Kan verkligen en CD bli 98 minuter, jag trodde det fanns nån absolut gräns vid 78?).
Bill50x skrev:Ja, det kan den. Men CD´n följer inte standarden (Red book), den kan bara brännas med vissa program och den kan inte spelas på alla cd-spelare. Det går heller inte att använda vilken cd-r som helst.Meanderdahl skrev:(Kan verkligen en CD bli 98 minuter, jag trodde det fanns nån absolut gräns vid 78?).
/ B
Vallejos skrev:Hittar följande på Tekniska Museets sida:
CD-skivan planerades ursprungligen kunna rymma en timmes speltid. Det innebar att de fick en diameter på 11,5 cm. Under utvecklingsarbetet ändrades diametern till 12 cm. Orsaken var att Sony insisterade på att en CD-skiva borde kunna rymma hela Beethovens nionde symfoni. Den längsta inspelningen av detta verk var hela 74 minuter lång.
Prozac skrev:Vallejos skrev:Hittar följande på Tekniska Museets sida:
CD-skivan planerades ursprungligen kunna rymma en timmes speltid. Det innebar att de fick en diameter på 11,5 cm. Under utvecklingsarbetet ändrades diametern till 12 cm. Orsaken var att Sony insisterade på att en CD-skiva borde kunna rymma hela Beethovens nionde symfoni. Den längsta inspelningen av detta verk var hela 74 minuter lång.
Gillar att Beethoven fick vara med och sätta gränsen för hur stor en cd blev
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster