Skräms folk av hembiogrunkorna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-16 14:22

Har nu läst posterna och blir lite lättad övar att det är fler som haft problem. Man kanske inte är ensam att vara korkad då :)

Jag tillhör dessutom kategorin som är road av att läsa manualer men denna Denonmanual gick jag helt bet på!

Bio-snubben som hjälpte mig hitta felet tyckte den var lite rörig, det tog väl typ tio minuter av bläddrande i både reciver och manual innan felet/inställningen hittades.

Men nu funkar det även i bioläget och jag är jäkligt glad för det! Frågan är skall man måsta ta till expertis för att få grejerna att lira. Är det konsumentvänligt :? Skall man måsta vara ingenjör.

Jag säger som vapendragare Ronny Eriksson länken nedan ;)

http://open.spotify.com/track/2jYTj0aTAVDPoUFiBTOdVh
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-05-18 09:22

Det första jag skrev var tveksamma kretslösningar...
En bra kretslösning är alltid av högsta prioritet.

Lazyworm skrev:
Hej,
Jag håller inte med, jag skulle nog vilja påstå att det är oändligt gånger viktigare med ett bra schema och kretskortslayout än att köpa über dyra "special" komponenter.
Att gå mot "audio grade" komponenter känns som att sila mygg å svälja kameler :)
Finns dessutom många hemmabio receviers som mäter riktigt bra trots att dom inte är speciellt dyra.

Är det inte alltid så att man lär sig om man är intresserad?
Om man bara vill att grejerna ska funka utan att behöva bry sig så är hemmabio recievers jobbiga?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-18 09:26

bassman skrev:

Jag fattar inte ett jäla skit av vad han säger! :x
Nån som vet om Marantz 6004 har ett dialektfilter i inställningarna nånstans? :evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-18 09:45

bassman skrev:Har nu läst posterna och blir lite lättad övar att det är fler som haft problem. Man kanske inte är ensam att vara korkad då :)

Jag tillhör dessutom kategorin som är road av att läsa manualer men denna Denonmanual gick jag helt bet på!

Bio-snubben som hjälpte mig hitta felet tyckte den var lite rörig, det tog väl typ tio minuter av bläddrande i både reciver och manual innan felet/inställningen hittades.

Men nu funkar det även i bioläget och jag är jäkligt glad för det! Frågan är skall man måsta ta till expertis för att få grejerna att lira. Är det konsumentvänligt :? Skall man måsta vara ingenjör.

Klart det skall vara rättvist, alla skall ha problem ingen skall ha det bättre.

Vill uppmärksamma dig på att det är bristen på bra ingenjörsarbete när det grafiska gränssnittet är uselt och förvirrande som gör att man måste anlita ytterligare en ingenjör (maskopi?). Men det är också alla hopplösa svenska manualer som beskriver felaktiga förlopp, kanske en föråldrad tidig firmware som är utbytt sedan länge med nya val som följd, dåligt språk etc etc etc.
Jag skulle rekommendera www.denon.com och välja den amerikanska siten så får man uppdaterad och mycket mer omfattande information. Har själv installerat ett antal 4308 och det hade inte gått om man försökt hitta informationen i Sverige enbart. Kan rekommendera www.avsforum.com också.

mvh/Harryup

Föregående

Återgå till Generellt om hifi