Har ni hört inspelningar med helt naturlig röstklang?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Har ni hört inspelningar med helt naturlig röstklang?

Inläggav paa » 2011-05-17 11:02

Vi har ju tangerat saken i den andra tråden om apparaterna, men det kanske är inspelningen som är allra viktigast i sammanhanget? I alla fall, frågan är:
Kan ni rekommendera några inspelningar där det låter som det står levande människor och sjunger i lyssningsrummet?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Har ni hört inspelningar med helt naturlig röstklang?

Inläggav sprudel » 2011-05-17 11:10

paa skrev:Vi har ju tangerat saken i den andra tråden om apparaterna, men det kanske är inspelningen som är allra viktigast i sammanhanget? I alla fall, frågan är:
Kan ni rekommendera några inspelningar där det låter som det står levande människor och sjunger i lyssningsrummet?

Bra frågeställning. :)

Ett förslag, Kings Singers: The Beatles-"A hard days night"
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-17 11:14

Jag tycker att flera av Opus 3:s inspelningar även på sången låter väldigt realistiska. Det låter oerhört likt liknande livesammanhang jag bevistat.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-05-17 17:59

Svårt att säga eftersom jag inte vet hur det lät vid uppmickningstillfället. Men det finns en del wax där rösterna låter som riktiga. Om det sedan ÄR riktigt vet jag ju inte.

Exempelvis så har jag Vinx första skiva. Låter kanon rent allmänt.
Sedan har jag en skiva med "Real Group" också. Den med "Dancing Queen". Jag har bara spelat den en gång, utom just Dancing Queen, som är ett mästerverk. Restan av skivan är trist.
Stina Nordenstams "Memories of a colour" brukar jag ju ofta tjata om här på forumet. För er som ännu inte skaffat den; Gör det, så förstår ni varför jag tjatar så förbannat.

Nu ska jag ladda hem Yellos skiva där dom har med olika vokalister!

Edit: Ska jag inte alls det. Dom verkar inte ha gjort någon, utan dom låtar med olika vokalister verkar utspridda på många skivor. Jaha ja...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-17 18:31

Stina låter ju som om hon sjunger genom en tratt?
Alternativt ser kvinnan ut som en trumpet i ansiktet. :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-17 18:39

paa skrev:frågan är:

Det känns som att när Opus3-inspelningar och Stina Nordenstam ges som exempel antingen jag eller någon annan missuppfattat hela frågeställningen.

Så fort icke-raka mikrofoner*, icke-döda rum, och icke-icke-påverkande elektronik* och effekter används så är ju eventuell illusion om att personen skulle stå i rummet borta. Så tänker jag.

*Om inte enkel EQ används för att exakt kompensera eventuell mikrofonavvikelse.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-05-17 19:06

En skiva jag har med Nina Ramsby och Ludvig Berghe är åt det hållet. Man kunde tro att de var i rummet, om man alltså är i ett rum bredvid. Är man i samma rum blir perspektivet konstigt så då stämmer det inte.

En skiva med väldigt fin illusion av inspelningslokalen, i detta fall en kyrka, är en inspelning av Monteverdis Vesper med Jordi Savall et al. Kör, barockorkester och bara två rundtagande mikar. Det finns kritik mot just den inspelningen, lokalen är väl inte helt lyckad (men det råkar vara Monteverdis egen kyrka) och rösterna drunknar ibland i orkestern, men det är ju så det kan vara vid en live-konsert i en kyrka. Närvarokänslan är det i alla fall inget fel på. Jag tycker det är en fantastisk skiva.

EST live in Hamburg ger illusionen av ett jazzband som spelar på en estrad en liten bit framför mig när jag lyssnar. Det är fint. Mycket kringljud är det också.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-17 19:44

Alltså vi behöver inte gå in på filosofiska återgivningsideal, låter det som den levande människan sjunger där framför mig, istället för bara en jättebra hifianläggning, det är den upplevelsen jag menar.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-17 19:54

paa skrev:Alltså vi behöver inte gå in på filosofiska återgivningsideal, låter det som den levande människan sjunger där framför mig, istället för bara en jättebra hifianläggning, det är den upplevelsen jag menar.

Tycker den här har bra livenärvaro t ex http://open.spotify.com/track/1iW6jYwWpUCKNmc9EQYpMD, ja hela plattan, trots att det inte är ngn 'hifi-audiofil-super-duper-recording'.

Eller denna http://open.spotify.com/track/4MwXH4ZOVdLWdDEhpMrIC6 eller valfritt spår här http://open.spotify.com/album/7foiLbQUOIK8kzTuKtd4to
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-17 21:19

mapem skrev:EST live in Hamburg ger illusionen av ett jazzband som spelar på en estrad en liten bit framför mig när jag lyssnar. Det är fint. Mycket kringljud är det också.

Den låter fint här hemma också!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2011-05-17 21:24

Om frågan avser, som det ser ut, bra röstinspelningar som kan skänka en illsiuon av en sångare i rummet, så tycker jag att det finns ganska mycket att välja bland.

Svenska inspelningar är ofta bland de bästa som går att finna, Roffe Wikströms "Mitt hjärta är ditt" och "Allting förändras" är praktexempel på magnifik röstinspelning.

Alla Johnny Cash från american recordings är exceptionella när det gäller rösten, likaså det mesta från Leonard Cohen, t.ex Ten new songs.

Samtliga ovanstående är dock väldigt närmickade, i ett litet lyssningsrum blir det gärna lite "larger than life" men det låter som riktiga röster.

Emmylou Harris "All I intended to be" är magnifik i röstinspelning (magnifik skiva överhuvudtaget) och Merle Haggards Roots, inspelad i hans vardagsrum, rakt av, helt utan någon form av efterprocessing, där blir hela bandet stående i Ditt vardagsrum.

Ingvar
Ansvarig för och designer bakom HAD
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-17 21:30

Evelina av Peter Lemarc har en fin närvaro. Närmickat? Sådär... :)

http://open.spotify.com/track/7nitoDrAI6EnYaLBFtIGko
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-17 21:50

Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-17 22:14

paa skrev:...det låter som det står levande människor och sjunger i lyssningsrummet?

Alltså, det låter som att det står en fysisk person, en levande människa, i ditt lyssningsrum och sjunger. Utan inspelningslokalklang, närmickning, kompression, dist, reverb, eller dylikt.

Det vore intressant att höra. Jag har lite idéer för ett test som jag skulle vilja utföra, där man skulle kontrollera om det går att göra en inspelning/uppspelning där en lyssnare inte kan avgöra om det är en fysisk person i rummet som talar/sjunger eller om det är en uppspelning av en inspelning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-17 22:25

Detta har väl visats ett flertal gånger men alltid genom att inspelningen gjorts i samma rum som uppspelningen och som är ganska stort.
Det är när det kommer hem och i ett mindre rum som det blir svårt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-17 22:27

paa skrev:Detta har väl visats ett flertal gånger men alltid genom att inspelningen gjorts i samma rum som uppspelningen och som är ganska stort.
Det är när det kommer hem och i ett mindre rum som det blir svårt.

Ja, uppspelning i ett godtyckligt (tillräckligt bra) rum, tänkte jag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-18 12:33

Paul Simon har en del fina utgåvor också med bra röster.
"Diamond on the soles of her shoes" från Graceland, och "Satin summer nights" från Songs from the capeman.
Här finns mycket realism om anläggningen är kapabel att ta fram detta utan Hifi-överdrifter.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-18 13:28

KarlXII skrev:Evelina av Peter Lemarc har en fin närvaro. Närmickat? Sådär... :)

http://open.spotify.com/track/7nitoDrAI6EnYaLBFtIGko

Nja, lite konstig balans mellan sången och kompet. Sången känns överdrivet nära. En sådan basigig stämma har han väl knappast om han skulle sjunga till ett piano i samma rum?

Objektivisten skrev:Det här är väl motsatsen http://open.spotify.com/album/5VSwq1DDmmF7xEh8H4eRCj.

Fantastisk livefeeling! Inspelning från 1959!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-05-18 16:58

Kanske väl filosofiskt,
men jag vet faktikst inte om jag vill att det skall upplevas som att sångaren står i mitt lyssningsrum och sjunger.

Jag vill snarare att det skall upplevas som att vederbörande står i den lokal vederbörande stod i då vederbörande spelades in.

Nu talar jag om sådana inspelningar där sångaren står i en lokal där det är meningen att lokalen skall höras i inspelningen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-18 17:01

RogerGustavsson skrev:
Objektivisten skrev:Det här är väl motsatsen http://open.spotify.com/album/5VSwq1DDmmF7xEh8H4eRCj.

Fantastisk livefeeling! Inspelning från 1959!

Grymt! Men det hörs att det är Carnegie Hall. ;)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-18 17:15

Åh! Den var fin. Ska lyssna på den hemma. Tack! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-18 17:26

Jag hade den på LP och den är jättebra. Jag har CD:n också. Tyvärr saknas den absolut bästa låten på CD. Den heter "Take my mother home". Jag undrar om de fick hjärnsläpp då de tog bort den låten från CD-versionen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-05-19 10:41

Peter Gabriel - Ovo

Flera spår med en otrolig närvaro på själva sången. Bra platta rent allmänt. Inte någon jag spelar ofta, men när jag väl gör det så lyssnar jag verkligen. Det är inte någon muzak detta, men inte heller svårtillgängligt på något sätt. Musik, helt enkelt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi