Lyssnade på musik för första gången på länge

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Lyssnade på musik för första gången på länge

Inläggav overture » 2011-05-17 22:19

Jag har de sista åren inte kunnat lyssna så mycket på musik i stereon pga av att jag har fru och barn. Detta har lett till många tankar om vad jag ska göra åt saken men rent praktiskt har det mest blivit hörlurslyssnande. En trist kompromiss men bättre än inget.

Kvar står det stora delade systemet i vardagsrummet, slutsteg står huller om buller och sladdhärvorna vet ingen ände. En symbol för konsumptionssamhällets eviga jagande och den konstanta missnöjdheten med det man har.

Idag bestämde jag mig för att besöka en hifibutik för att utvärdera ett "andrasystem" till kontoret. Något som är bra nog för lite enklare lyssning i ett litet rum. Jag tänkte att nu får säljaren ge mig lite tips baserat på vad jag har för förutsättningar. För att göra en lång historia kort rådde han mig att testa Naim och Hegel tillsammans med Audiovector och Dynaudio. Naim Nait5+ audiovector k1 (?) var inte något för mig men när vi bytte till dynaudios enklaste dm 2/6 då började foten stampa och jag kunde inte hålla mig från ett stort leende. Musik! För första gången på länge. Och med så enkla förutsättningar. Instegsmodeller! Hurra!

(som en parantes kan nämnas att jag passade på att prova dyrare modeller inom respektive märke men det lät antigen inte tydligt bättre (nait xs) eller tom sämre (excite). Hegel lät för övrigt ung. som det jag har hemma i stora systemet: korrekt men själlöst).

Skönt att kasta det teknokratiska mätaroket från nacken och bara ge sig hän. Kände att jag varit förvirrad i många år och glömt bort att leva och lyssna. Bara läst mätrapporter och specifikationer istället för att använda öronen och hjärtat.

Ironiskt nog är jag snuddande nära att vara tillbaka på ruta ett. Karusellen började nämligen med ett enkelt system med dynaudio a42 och arcam a80 för 7 år sen...

Nu ska jag sova på saken men det bubblar en slags glädje inom mig för att jag blivit påmind om hur kul det kan vara att lyssna på musik.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-17 22:23

Underbart uppfriskande läsning! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-17 22:33

Gutt o höra :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
mx

Re: Lyssnade på musik för första gången på länge

Inläggav mx » 2011-05-17 22:50

overture skrev:Jag har de sista åren inte kunnat lyssna så mycket på musik i stereon pga av att jag har fru och barn. Detta har lett till många tankar om vad jag ska göra åt saken men rent praktiskt har det mest blivit hörlurslyssnande. En trist kompromiss men bättre än inget.

Kvar står det stora delade systemet i vardagsrummet, slutsteg står huller om buller och sladdhärvorna vet ingen ände. En symbol för konsumptionssamhällets eviga jagande och den konstanta missnöjdheten med det man har.

Idag bestämde jag mig för att besöka en hifibutik för att utvärdera ett "andrasystem" till kontoret. Något som är bra nog för lite enklare lyssning i ett litet rum. Jag tänkte att nu får säljaren ge mig lite tips baserat på vad jag har för förutsättningar. För att göra en lång historia kort rådde han mig att testa Naim och Hegel tillsammans med Audiovector och Dynaudio. Naim Nait5+ audiovector k1 (?) var inte något för mig men när vi bytte till dynaudios enklaste dm 2/6 då började foten stampa och jag kunde inte hålla mig från ett stort leende. Musik! För första gången på länge. Och med så enkla förutsättningar. Instegsmodeller! Hurra!

(som en parantes kan nämnas att jag passade på att prova dyrare modeller inom respektive märke men det lät antigen inte tydligt bättre (nait xs) eller tom sämre (excite). Hegel lät för övrigt ung. som det jag har hemma i stora systemet: korrekt men själlöst).

Skönt att kasta det teknokratiska mätaroket från nacken och bara ge sig hän. Kände att jag varit förvirrad i många år och glömt bort att leva och lyssna. Bara läst mätrapporter och specifikationer istället för att använda öronen och hjärtat.

Ironiskt nog är jag snuddande nära att vara tillbaka på ruta ett. Karusellen började nämligen med ett enkelt system med dynaudio a42 och arcam a80 för 7 år sen...

Nu ska jag sova på saken men det bubblar en slags glädje inom mig för att jag blivit påmind om hur kul det kan vara att lyssna på musik.

DM är "gammal" Focus i en sämre låda, så den bör kunna spöa Excite
faktiskt. ;)

Roligt. Vilken Hegel-förstärkare var det?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-18 01:08

Helt rätt agerat, hoppas att du får mer tid att lyssna nu :)

Gjorde själv en liknande uppgradering av en mer användbar lyssningsplats än vardagsrummet dvs datorrummet. Men använde mig av en lite mer budgetmetod, även fast resultatet har blivit mycket bra, det är riktigt kul att lyssna vid datorn numera.

Jag körde på ett par Proson 31SA v.2 drivna av en gammal 2x100W Yamaha-förstärkare från Blocket och en Proson Rumble R-8 125W aktiv basmodul.

Det låter ungefär som ett par riktigt bra hörlurar som man sitter inuti, eftersom rummet är så litet, fördelen är att man slipper ha lurar på sig och att basen är mer fysisk förstås.

Ett par mer normalstora högtalare hade inte fungerat alls i mitt fall, eftersom jag sitter typ bara 50-60 cm från högtalarna.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2011-05-18 11:29

Ja, då har man sovit på saken. Sitter för en gångs skull och lyssnar på stora systemet medan jag skriver detta. Låter ju bra (så klart?) men minnet av gårdagens lilla övning ligger kvar som en varmt skimmer. På många sätt så upplevde jag faktiskt det lilla enkla systemet som mer givande än det jag lyssnar på nu. Så smidigt och essentiellt. Något som spelar musik utan att man behöver tänka på att det egentligen är för dålig akustik i rummet, att invinklingen kanske skulle vara större, att delningsfiltret kanske tar bort något etc...

Nu ska jag inte sälja mitt ino audio system (i16+px2) men en tankeställare fick jag mig allt. Kanske har det varit mer problem än avkoppling?

För att svara på frågorna ovan: Hegeln var en modell 70 som tydligen skulle vara bra. Den lät som sagt helt ok men i jämförelse med Naim var den tråkigare. Jag försökte som sagt hålla mig från massa tekno-ältande. Naim + dynaudio dm2/6 lät kalas och gav en fin musikupplevelse, något jag saknat alla år jag hetsat efter transparens och neutralitet. Musiklyssnandet har de sista 5 åren förvandlats till en oroshärd och mätövning med stort fokus på prylarna. Alltid har något varit fel, inte riktigt klart etc. Jag känner att jag inte kan vänta med att (upp)leva längre. Det är dags att bara njuta av den underbara upplevelse som musik är.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-18 11:48

overture skrev:... men en tankeställare fick jag mig allt. Kanske har det varit mer problem än avkoppling?

För att svara på frågorna ovan: Hegeln var en modell 70 som tydligen skulle vara bra. Den lät som sagt helt ok men i jämförelse med Naim var den tråkigare. Jag försökte som sagt hålla mig från massa tekno-ältande. Naim + dynaudio dm2/6 lät kalas och gav en fin musikupplevelse, något jag saknat alla år jag hetsat efter transparens och neutralitet. Musiklyssnandet har de sista 5 åren förvandlats till en oroshärd och mätövning med stort fokus på prylarna. Alltid har något varit fel, inte riktigt klart etc. Jag känner att jag inte kan vänta med att (upp)leva längre. Det är dags att bara njuta av den underbara upplevelse som musik är.

Grattis till upptäckten! Upptäckten att det, lekmannamässigt uttryckt, är en skillnad mellan ljud och musik. För av någon anledning kan ibland enkla anläggningar, eller andra än man tror, prestera en musikåtergivning som man inte får från de anläggningar man tror ska överglänsa allt. Jag vet inte hur många gånger jag sovit mig igenom demon av multimiljonanläggningar som låtit såååå perfekt men där musiken bara låtit död och trist.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-18 12:10

Jag har sedan en tid mönstrat av audiofartyget "Correctness" och hoppat på en ginglig bananflotte som kallas "Fun & Joy".

Det är kul om det låter bra, men det är bättre om det låter kul. :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-18 12:42

Bill50x skrev:Jag vet inte hur många gånger jag sovit mig igenom demon av multimiljonanläggningar som låtit såååå perfekt men där musiken bara låtit död och trist.

/ B

Det är inte perfekt om det inte låter rätt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-18 12:48

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Jag vet inte hur många gånger jag sovit mig igenom demon av multimiljonanläggningar som låtit såååå perfekt men där musiken bara låtit död och trist.

Självklart inte, men det är en definitionsfråga. Många lyssnar efter detaljer, hur enskilda instrument återges, hur rent det låter eller tex hur djupt basen går. Det är vad jag kallar att lyssna på ljudet. Och det finns åtskilliga dyr-fiutrustningar som gör detta med bravur. Allt låter bara perfekt, varenda ton finns där. Men det svänger inte, låtarna låter inte bra. Det är något tråkigt över det hela. Kort sagt, efter ett par minuters lyssnande får man intresse för något annat.

Ett sådant ljud är inte "rätt" och alltså inte perfekt, trots att det egentligen inte finns något att klaga på själva ljudet.

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-18 12:48

subjektivisten skrev:

/ B

Kan man tolka det som att om det låter rätt så är det perfekt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-18 12:50

sprudel skrev:
subjektivisten skrev:

Hehe, ja. Men frågan är, VAD är "rätt"? Vi har alla våra käpphästar.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-18 12:52

KarlXII skrev:Jag har sedan en tid mönstrat av audiofartyget "Correctness" och hoppat på en ginglig bananflotte som kallas "Fun & Joy".

Viss, men man måste trots allt ha klart för sig att stora fartyget har motor och satellitnavigering, men flotten driver dit strömmar och vinden blåser.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-05-18 13:00

subjektivisten skrev:

/ B

Rätt för vem, dig eller mig? Eller någon helt annan?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-18 13:05

paa skrev:
KarlXII skrev:Jag har sedan en tid mönstrat av audiofartyget "Correctness" och hoppat på en ginglig bananflotte som kallas "Fun & Joy".

Viss, men man måste trots allt ha klart för sig att stora fartyget har motor och satellitnavigering, men flotten driver dit strömmar och vinden blåser.

Fast man har ju kanske en inre kompass som ligger nära hjärtat? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-18 13:09

Max_Headroom skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Jag tror subjektivisten menade att om en person oavsett vem tycker att musiken bara låtit död och trist, så är det motstridigt att den också skulle ha låtit såååå perfekt. D v s att inte låta rätt i det här fallet är liktydigt med att musiken bara låtit död och trist. I det här fallet rör det sig om Bill50x.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-18 13:24

paa skrev:

Så finurligt av dig. :)
Men.... Thor Heyerdahl hittade tryggt till Raroia.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-18 13:24

Max_Headroom skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Hifi är på sätt o vis som kärlek, vill man verkligen ha en fru som är perfekt i alla andras ögon eller vill man ha det där unika som bara är perfekt för en själv? :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-18 13:25

petersteindl skrev:
Max_Headroom skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Jag tror subjektivisten menade att om en person oavsett vem tycker att musiken bara låtit död och trist, så är det motstridigt att den också skulle ha låtit såååå perfekt. D v s att inte låta rätt i det här fallet är liktydigt med att musiken bara låtit död och trist. I det här fallet rör det sig om Bill50x.

MvH
Peter

Är Bill50x död och trist? :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-18 13:30

Tror det bottnar i tvånget att återge musik korrekt ner under 60Hz, vilket oftast blir omöjligt.

Jag bypassar oftast och kör mina små stativfrontar i fullregister, vilket ger ett behagligare ljud som kan gå hela dagen, utan att skapa lyssningströtthet.

Men vill jag få gåshudskänslan och det vill jag då och då, så slår jag mig ner för att spisa med subsystemet inkopplat och naturligtvis på starkare ljudnivå. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-18 13:33

KarlXII skrev:Är Bill50x död och trist? :D
Ibland stämmer det ganska bra ;-)

Men för att återgå till ämnet, vad jag menade är; det kan mycket väl låta "rätt" i hifi-termer, dvs det som man ofta snöar in på när man jämför apparater. Basen är tight och fin, diskanten skimrar, röster låta nära och bra, dynamiken är fantastisk, ljudet är rent och klart. MEN, det engagerar inte. Lyssnar man på en helt ny artist är det lätt att dra slutsatsen att det är denne som inte kan leverera. Lyssnar man på en bekant artist som man vet är duktig så vet man också att något är fel.

Jag ser inget motsatsförhållande till att det kan låta "rätt" ut ljudperspektiv, men "fel" ur musikalisk synvinkel (ja, Richard, jag vet att apparater inte är musikaliska :-)).

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-18 13:36

Bill50x skrev:Självklart inte, men det är en definitionsfråga. Många lyssnar efter detaljer, hur enskilda instrument återges, hur rent det låter eller tex hur djupt basen går. Det är vad jag kallar att lyssna på ljudet. Och det finns åtskilliga dyr-fiutrustningar som gör detta med bravur. Allt låter bara perfekt, varenda ton finns där. Men det svänger inte, låtarna låter inte bra. Det är något tråkigt över det hela. Kort sagt, efter ett par minuters lyssnande får man intresse för något annat.

Ett sådant ljud är inte "rätt" och alltså inte perfekt, trots att det egentligen inte finns något att klaga på själva ljudet.

/ B

Nej, då är det inte perfekt. Det är ju helt ologiskt att påstå det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-18 13:37

sprudel skrev:Kan man tolka det som att om det låter rätt så är det perfekt?

Nej, att är det perfekt så låter det rätt. Logik 1.0

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-18 13:39

Bill50x skrev:Jag ser inget motsatsförhållande till att det kan låta "rätt" ut ljudperspektiv, men "fel" ur musikalisk synvinkel (ja, Richard, jag vet att apparater inte är musikaliska :-)).

/ B

Det är ju inte rätt om det inte återger signalen rätt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-18 13:46

subjektivisten skrev:
sprudel skrev:Kan man tolka det som att om det låter rätt så är det perfekt?

Nej, att är det perfekt så låter det rätt. Logik 1.0

Men eftersom det inte finns något "perfekt ljud" så måste man ju välja den karaktäristik/färgning som själv upplever som rätt för en själv, eller hur?

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2011-05-18 14:03

Men se där. Lite klassiskt tjafs om perfekt hit och dit. Subjektivitet etc etc. Detta är det som tar död på själen gossar. Sätt på en platta och njut istället!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-18 14:17

Även på en livekonsert, har man ju rätt att tycka att det inte låter bra. :wink:

Men många yngre deltagare på forumet, lyssnar på musik vars toner aldrig passerat genom syre, elektriskt från start till mål och de blir det ju stört omöjligt att uttala sig om vad som är korrekt.
Kanske klokt att du gå på subjektiva linjen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-18 14:37

Ragnwald skrev:Även på en livekonsert, har man ju rätt att tycka att det inte låter bra. :wink:

Visst, det händer rätt ofta. Har lyssnat på grupper som det svängt rejält om hemma men det låtit stendött live. Fast oftare motsatsen.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-18 15:17

sprudel skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Om "icke A medför icke B", innebär det inte att "A medför B".

A=låter rätt
B=perfekt
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-18 15:29

perstromgren skrev:
sprudel skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Om "icke A medför icke B", innebär det inte att "A medför B".

A=låter rätt
B=perfekt

Njae. Om B så gäller A var ursprunget. Jag var intresserad om reverse också gällde, vilket blir om A så gäller B, vilket kan vara sant, men behöver inte vara det. Dock är det tveksamt att påstå att det med säkerhet inte gäller. Därför min fråga.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Generellt om hifi