1 meter långt basreflexrör??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bonkas

1 meter långt basreflexrör??

Inläggav Bonkas » 2011-05-20 11:10

Simulerade detta element:
http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=11011

Verkar optimalt för mina behov. Går djupt i liten låda (fb 23Hz i 42L) och känns ok i pris.
Problemet är att Basta vill ge basreflexröret längden 98.2cm... (4")

Det blir ju lite svårt rent praktiskt.. Ett 3" blir mer hanterliga 53,7cm men är det tillräckligt för basen?

En annan fråga är hur formen på lådan påverkar baskaraktären.
Drömmen vore att kunna använda det faktum att att basen är platt i lådans utseende (tänker mig innermått på 900mm bred, 350mm hög och 140mm djup =44L) och då vore inte längden på röret något större problem (i alla fall inte 3")..
Finns allvarliga nackdelar med att göra lådan så liten på djupet? Vore grymt smidigt att kunna lägga en sådan utmed väggen bakom varje fronthögtalare..
En stor kuk skänker glädje i ett fattigt hem..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-20 11:18

Lågohmigt, trögdrivet och effektsvagt, borgar inte för djupa toner.
Den som vet mest, tror minst.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-20 12:26

Ragnwald skrev:Lågohmigt, trögdrivet och effektsvagt, borgar inte för djupa toner.

...men inte så djupt eftersom det är detta man prioriterat med denna design för att möjliggöra montage i grunda låddor. :)

Vad gäller portlängd: Simulera i Basta (t ex) så ser du när pipresonanserna kommer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-20 12:29

Välj ett annat element och öka på djupet istället. 10cm klarar du av ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-20 12:31

...eller gör lådan över en meter bred istället. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-20 12:33

Ma behöver inte ha röret inuti lådan. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-20 12:37

phon skrev:Ma behöver inte ha röret inuti lådan. :)

Åsså kan man göra en phontratt. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-20 12:56

phon skrev:Ma behöver inte ha röret inuti lådan. :)

Måste röret vara kopplat till lådan? :roll:

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-20 14:34

Visst måste väl elementet klara "djupa toner"..? Enligt kurvan i Basta sträcker den ut en bit under 20HZ och i min värld är det lååååg bas. Att den sedan inte klarar galna ljudtryck är inte någon fara heller. Jag misstänker att vad jag kallar högt knappast skulle få många här att höja ögonbrynet..

Visst, jag har inga problem med att göra lådan djupare men jag tycker generellt att det verkar svårt att hitta element som spelar på dessa djup i motsvarande lådvolymer. Detta element verkar fixa 25hz på bra nivå ända neråt 32-33L och element som fixar det, utan EQ eller LT eller annat trixande, är inte så vanliga.
Men finns alternativ är jag idel öra.
En fundering jag nämnde i en annan tråd var om man överhuvudtaget kan bygga bättre för pengarna än att köpa en XTZ 18p (12"xxls) sub med en subamp 1 för strax under 5k men när man simulerar på elementet i de lådvolymer de använder så fattar jag inte hur xtz får det till -3db vid 20hz. Lådan är ju 40% för liten...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-20 14:58

-Martin- skrev:
phon skrev:Man behöver inte ha röret inuti lådan. :)

Måste röret vara kopplat till lådan? :roll:

Om röret har egen IP-adress så går det kanske med CAT5? :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-20 15:00

Om man vill återge lågbas krävs det rätt hög ljudnivå. Det behöver inte betyda att ljudnivån upplevs som galet hög. Om känsligheten är låg finns det väl risk för termisk distorsion?

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-20 15:48

RogerGustavsson skrev:Om man vill återge lågbas krävs det rätt hög ljudnivå. Det behöver inte betyda att ljudnivån upplevs som galet hög. Om känsligheten är låg finns det väl risk för termisk distorsion?

Jo, och visst blir det att elda watt för kråkorna.
Men det verkar få här ha problem med annars när man betänker alla LT och PEQ:ade basar som finns här....*s*

Finns bättre alternativ är jag som sagt idel öra. Det ska bli 2st drivna av något pa-steg i 2.5k-klassen eller ett xtz subamp 1. Max budget inkl. drivning är 5k per bas. Knappt 4k passivt alltså.
Kanske skulle köra ett par xtz 18p ändå.. Visar det sig att det inte alls stämmer att de lådorna spelar 20hz -3db så kan man väl alltid piffa till det lite i minidsp:n. Gillar bara inte idén på att köra i för stora effekter. Höja en bas med 6db vid 20hz ökar ju på effektkraven rätt duktigt och obegränsat kommer jag knappast ha att leka med.. Så djup bas som möjligt helt opåverkad är alltså målet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-20 16:25

Elementet har extremt låg känslighet kombinerat med låg effekttålighet. Inget bra scenario alls!

Eftersom elementet har låg impedans kommer det krävas flera steg och många element för en vettig lösning.

Med 4 stycken har du en känslighet på 88db, med 8 stycken 91db, give or take lite hit och dit. Mindre än 4 stycken är inte att tänka på tycker jag - och det krävs dessutom 4 steg för det...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-20 16:41

MagnusÖstberg skrev:Elementet har extremt låg känslighet kombinerat med låg effekttålighet. Inget bra scenario alls!

Eftersom elementet har låg impedans kommer det krävas flera steg och många element för en vettig lösning.

Med 4 stycken har du en känslighet på 88db, med 8 stycken 91db, give or take lite hit och dit. Mindre än 4 stycken är inte att tänka på tycker jag - och det krävs dessutom 4 steg för det...

Seriekoppling?
Iofs börjar det ge sig iväg i pengar här..
Jag har förstått att man klarar sig rätt långt med 1st bas (med peq/rumskorrektion i minidsp) så som klarar sig på egen hand eller 2st om det krävs, där går nog gränsen. Att släpa in 4, eller ännu värre 8, basar.. Då vore man nog inte gift så länge till..

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-20 19:33

Ragnwald skrev:Lågohmigt, trögdrivet och effektsvagt, borgar inte för djupa toner.

förklara gärna vad du menar, för jag förstår ingenting av inlägget
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-20 19:51

MagnusÖstberg skrev:Elementet har extremt låg känslighet kombinerat med låg effekttålighet. Inget bra scenario alls!

Tycker MÖ förtydligade på ett alldeles utmärkt vis. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Purre

Re: 1 meter långt basreflexrör??

Inläggav Purre » 2011-05-20 20:33

Bonkas skrev:Problemet är att Basta vill ge basreflexröret längden 98.2cm... (4")

Det blir ju lite svårt rent praktiskt.. Ett 3" blir mer hanterliga 53,7cm men är det tillräckligt för basen?

" = tum. 4" = 10.16cm.
Däremot så är ' = fot. En fot är 30.48cm (eller 12 tum).

Amerikanerna säger ju 6'4" som exempel och det blir då 193.04cm

Användarvisningsbild
Bonkas

Re: 1 meter långt basreflexrör??

Inläggav Bonkas » 2011-05-20 21:02

Purre skrev:
Bonkas skrev:Problemet är att Basta vill ge basreflexröret längden 98.2cm... (4")

" = tum. 4" = 10.16cm.
Däremot så är ' = fot. En fot är 30.48cm (eller 12 tum).

Amerikanerna säger ju 6'4" som exempel och det blir då 193.04cm

Menar såklart tum..

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-20 22:00

Inte för att jag begriper det :? Men medför inte långa basreflexrör problem med grupplöptider, eller vad tusan det heter!? :)
Så till vida att man får ett fasfel i kurvan vid avstämning, jmf med över avstmn!?

Edit: så kallad "långsam bas" :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-20 22:31

När basreflexröret börjar bli långt så gör man klokt i att öka "tube sections" till 10-20 för att se var pipresonanserna hamnar. Basta överskattar amplituden på dem, typiskt, men frekvenserna stämmer bra.

Det är inte troligt att du vill ha ett basreflexrör som är 1 m långt. Det brukar bli så om man försöker kombinera låg helmholtzfrekvens med liten låda och hög maxnivå (stor rördiameter). Man måste helt enkelt välja bort en av dem, sådana är fysikens lagar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-21 11:59

Jag är ingen höjdare på att använda programmen än..men jag sitter på en kanonfin låda för ett 10" element som är på rätt så exakt 33l..

Jag tycker att jag får hyfsade kurvor med den lådan och Seas L26ROY..
Någon som har bättre pejl på hur programmen funkar får mycket gärna ta en titt och se om det kan vara något..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-21 15:07

Bonkas skrev:Jag är ingen höjdare på att använda programmen än..men jag sitter på en kanonfin låda för ett 10" element som är på rätt så exakt 33l..

Någon som har bättre pejl på hur programmen funkar får mycket gärna ta en titt och se om det kan vara något..

Basreflex eller slutet och skall det vara basreflex till den basen så skiter det sig den är inte bra men troligen så är den framtagen till att andvändas som bil element.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-21 15:27

boom skrev:
Bonkas skrev:Jag är ingen höjdare på att använda programmen än..men jag sitter på en kanonfin låda för ett 10" element som är på rätt så exakt 33l..

Basreflex eller slutet och skall det vara basreflex till den basen så skiter det sig den är inte bra men troligen så är den framtagen till att andvändas som bil element.

Jag har simulerat basreflex men sluten låda funkar lika bra praktiskt. Jag tror dock att det blir omöjligt att nå 25hz på hyfsad nivå i rum med en 33l sluten låda nästan oavsett element..

Märkligt att du tycker ROY är kass, jag har läst motsatsen här och där, men efter att ha kikat i din bastråd så förstår jag att du och jag nog har olika krav på vad som är bra bas..*s*
Grymt!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-21 15:55

Bonkas skrev:
boom skrev:

Jag har simulerat basreflex men sluten låda funkar lika bra praktiskt. Jag tror dock att det blir omöjligt att nå 25hz på hyfsad nivå i rum med en 33l sluten låda nästan oavsett element..

Märkligt att du tycker ROY är kass, jag har läst motsatsen här och där, men efter att ha kikat i din bastråd så förstår jag att du och jag nog har olika krav på vad som är bra bas..*s*
Grymt!

Det största problemet är att det går inte att få ner f3db på den i en basreflex den går att få ner om man kör den i 25 liters låda och ett hiskelit långt rör
det var väl därför dom slaktade ut en massa basar till slavar för att få någon ordning på den fråga glebster varför han har en strumpa i sitt rör.
du ser bättre varför om du kör elementet i bassbox .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-21 17:18

Ser ut som alldeles utmärkt element för aktivt kompenserad sluten låda!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-21 18:05

MagnusÖstberg skrev:Ser ut som alldeles utmärkt element för aktivt kompenserad sluten låda!

Har ju en minidsp (inte i bruk ännu, men snart så..) så hur stor skulle den slutna lådan optimalt vara i det fallet? Inte större än 33L antar jag så då skulle ju lådan jag har funka.. Göra lådan större blir ju knepigt..*s*..men mindre är ju inga problem.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-05-21 18:15

Det är precis vad det är.

Linkwitz har valt elementet som ny bas i Orion istället för Peerless XLS 830452. Det modifieras på en del punkter för dipolapplikationen, men inget genomgripande som det verkar hittills.

Hade jag varit Bonkas skulle jag handla Peerless-elementet ovan dock. Det kommer att dyka upp ett stort antal på e-bay inom 4 månader till låga priser när amerikanska Orion-ägare ska uppgradera sina högtalare. XLS 830452 i grupper om 10 - 20 st i aktivt kompenserade slutna lådor kan bli mycket fina system.

In this I believe.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-21 18:25

Större blir den då inte, snarare rätt lagom då element och stag tar upp lite yta. Bra utgångspunkt för en testlåda!

Här har du ett projekt med elementet:

http://metku.net/index.html?path=mods/subwoofer/index_eng2

Det finns en bild i början som visar en 25 liter sluten låda.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-21 18:53

MagnusÖstberg skrev:Större blir den då inte, snarare rätt lagom då element och stag tar upp lite yta. Bra utgångspunkt för en testlåda!

Här har du ett projekt med elementet:

http://metku.net/index.html?path=mods/subwoofer/index_eng2

Det finns en bild i början som visar en 25 liter sluten låda.

Synd att det inte finns mätningar på den men han kanse pluggade porten som glebster med en strumpa.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-21 20:21

Vem vet, det har jag svårt att se, simuleringen ser ju fin ut och med rumstillskott blir det både djup och artikulation.
Jag saknar dig.

Nästa

Återgå till DIY-forum