Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Lågohmigt, trögdrivet och effektsvagt, borgar inte för djupa toner.
phon skrev:Ma behöver inte ha röret inuti lådan.
RogerGustavsson skrev:Om man vill återge lågbas krävs det rätt hög ljudnivå. Det behöver inte betyda att ljudnivån upplevs som galet hög. Om känsligheten är låg finns det väl risk för termisk distorsion?
MagnusÖstberg skrev:Elementet har extremt låg känslighet kombinerat med låg effekttålighet. Inget bra scenario alls!
Eftersom elementet har låg impedans kommer det krävas flera steg och många element för en vettig lösning.
Med 4 stycken har du en känslighet på 88db, med 8 stycken 91db, give or take lite hit och dit. Mindre än 4 stycken är inte att tänka på tycker jag - och det krävs dessutom 4 steg för det...
MagnusÖstberg skrev:Elementet har extremt låg känslighet kombinerat med låg effekttålighet. Inget bra scenario alls!
Eftersom elementet har låg impedans kommer det krävas flera steg och många element för en vettig lösning.
Bonkas skrev:Problemet är att Basta vill ge basreflexröret längden 98.2cm... (4")
Det blir ju lite svårt rent praktiskt.. Ett 3" blir mer hanterliga 53,7cm men är det tillräckligt för basen?
Purre skrev:Bonkas skrev:Problemet är att Basta vill ge basreflexröret längden 98.2cm... (4")
Det blir ju lite svårt rent praktiskt.. Ett 3" blir mer hanterliga 53,7cm men är det tillräckligt för basen?
" = tum. 4" = 10.16cm.
Däremot så är ' = fot. En fot är 30.48cm (eller 12 tum).
Amerikanerna säger ju 6'4" som exempel och det blir då 193.04cm
Bonkas skrev:Jag är ingen höjdare på att använda programmen än..men jag sitter på en kanonfin låda för ett 10" element som är på rätt så exakt 33l..
Jag tycker att jag får hyfsade kurvor med den lådan och Seas L26ROY..
Någon som har bättre pejl på hur programmen funkar får mycket gärna ta en titt och se om det kan vara något..
boom skrev:Bonkas skrev:Jag är ingen höjdare på att använda programmen än..men jag sitter på en kanonfin låda för ett 10" element som är på rätt så exakt 33l..
Någon som har bättre pejl på hur programmen funkar får mycket gärna ta en titt och se om det kan vara något..
Basreflex eller slutet och skall det vara basreflex till den basen så skiter det sig den är inte bra men troligen så är den framtagen till att andvändas som bil element.
Bonkas skrev:boom skrev:Bonkas skrev:Jag är ingen höjdare på att använda programmen än..men jag sitter på en kanonfin låda för ett 10" element som är på rätt så exakt 33l..
Basreflex eller slutet och skall det vara basreflex till den basen så skiter det sig den är inte bra men troligen så är den framtagen till att andvändas som bil element.
Jag har simulerat basreflex men sluten låda funkar lika bra praktiskt. Jag tror dock att det blir omöjligt att nå 25hz på hyfsad nivå i rum med en 33l sluten låda nästan oavsett element..
Märkligt att du tycker ROY är kass, jag har läst motsatsen här och där, men efter att ha kikat i din bastråd så förstår jag att du och jag nog har olika krav på vad som är bra bas..*s*
Grymt!
MagnusÖstberg skrev:Ser ut som alldeles utmärkt element för aktivt kompenserad sluten låda!
MagnusÖstberg skrev:Större blir den då inte, snarare rätt lagom då element och stag tar upp lite yta. Bra utgångspunkt för en testlåda!
Här har du ett projekt med elementet:
http://metku.net/index.html?path=mods/subwoofer/index_eng2
Det finns en bild i början som visar en 25 liter sluten låda.
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 18 gäster