Varför distar (hårt) komprimerad musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Varför distar (hårt) komprimerad musik?

Inläggav Bill50x » 2011-05-19 16:23

Eller råkar det bara vara ett sammanfallande att de båda finns på samma fonogram (oftast)?

Lyssnar just nu på Lady Gaga "Born this way". Den låter om möjligt ännu mer distat (olinjär dist alltså...) än Veronica Maggios Satan i gatan :-(

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-19 16:48

Jag vet inte om det är så distat precis, det är snarare att ljudet är hårt processat för att uppnå ett visst "sound". Det ska alltså låta på det viset, lite rått och mycket syntetiskt. Alla cymbaler tex är hårt processade, det hörs tydligt.

Annars låter det fylligt och bra här och med väl separerad och fokuserad sångröst, säkerligen inspelad via en rörmikförstärkare för att låta lite extra "skitigt".

Alla spelar inte in för att uppnå "HiFi", en del vill bara ha just ett "sound".

edit. "Satan i gatan" låter ju _mycket_ sämre, låter som en hel röra med interferenser och fasfel. Spretigt, och dåligt. Men det kanske också är ett "sound", det skall antagligen låta som om allt är samplat genom en riktigt kass sampler, "street sound".

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-05-19 17:53

Jag hörde en gång Veronica Maggio på p3Live, då var hon helt fantastisk. Det hon har gjort i studioinspelningsväg kommer tyvärr inte i närheten av den magin som jag upplevde då...mycket på grund av den urusla produktionen (eller valet av sound om man nu vill kalla det så)

Varför den hårt komprimerade musiken distar är nog (tror jag) för att man låter den klippa lite i dom små toppar som finns för att ytterligare maxa den upplevda ljudnivån, eftersom ingen vet vad en volymratt är.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-05-19 18:56

Spelar det så stor roll om det är inspelningen (hård limitering) eller förstärkaren som klipper för intrycket?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-19 19:23

Jocke skrev:Spelar det så stor roll om det är inspelningen (hård limitering) eller förstärkaren som klipper för intrycket?

Ja, det låter helt annorlunda bla pga om förstärkaren eller någon del i anläggningen/signalkedjan klipper så blir det en massa hemska övertoner. Sånt har man med all sannolikhet filtrerat bort vid mastringen av skivan, så det som klipper på inspelningen blir på ett annat sätt, utan övertoner.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-19 21:11

xeizo skrev:
Jocke skrev:Spelar det så stor roll om det är inspelningen (hård limitering) eller förstärkaren som klipper för intrycket?

Ja, det låter helt annorlunda bla pga om förstärkaren eller någon del i anläggningen/signalkedjan klipper så blir det en massa hemska övertoner. Sånt har man med all sannolikhet filtrerat bort vid mastringen av skivan, så det som klipper på inspelningen blir på ett annat sätt, utan övertoner.

Framför allt klipper förstärkare vid mycket högre nivåer. Ofta har öronen börjat krokna då.

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-05-19 21:16

Så masterbearbetning skapar inte övertoner då? Tycker nog att fenomenen trots allt är besläktade...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-19 21:39

Jocke skrev:Så masterbearbetning skapar inte övertoner då? Tycker nog att fenomenen trots allt är besläktade...

Som Bill50x skriver distar de flesta förstärkare förhållandevis lite på normal eller ens hög lyssningsnivå. De allra flesta inspelningarna är oerhört mycket sämre än elektroniken i våra stereoanläggningar. Det gäller förstås särskilt inspelningar som har nivåhöjts så kraftigt att topparna klipper nästan hela tiden.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-19 21:55

PekkaJohansson skrev:De allra flesta inspelningarna är oerhört mycket sämre än elektroniken i våra stereoanläggningar. Det gäller förstås särskilt inspelningar som har nivåhöjts så kraftigt att topparna klipper nästan hela tiden.

Det märkliga är dock att om man tittar på vågformen i tex Audition så kan även en liten toppklippning ibland låta väldigt illa medan ett fonogram som klipper mest hela tiden ändå går att lyssna på. Jag tror det dels beror på vilken typ av musik man lyssnar på, dels NÄR disten har skapats. Om enskilda spår (kan iofs vara allesammans) överstyrs vid inspelning eller mix så kommer det låta illa även om mastringen inte vare sig komprimerar eller nivåhöjs. Dessutom låter dist annorlunda beroende på om det sker analogt eller digitalt.

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-20 00:15

Om vi snackar vinylmastring så kan mycket väl klippdisten medvetet processats fram efter RIAA pre-emfasen för att maxa det som graveras. När du sedan samplar och tittar på vågformen efter uppspelnings RIIAt (kraftig diskantsänking), så ser inte längre disten ut som klippdist. Men låter illa gör den naturligtvis likväl.
Man skulle lätt kunna luras att tro att vinylen inte har klippdist från mastringen (även om den har det) när man tittar på ljudeditorgrafen...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-05-20 00:31

Anledningen att hårt komprimerad musik distar är att dom oftast låter det dista för att få det att låta så högt som möjligt, peak dist helt enkelt

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-05-20 01:09

Same, same but different! ^^

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Varför distar (hårt) komprimerad musik?

Inläggav Svante » 2011-05-20 02:12

Bill50x skrev:Eller råkar det bara vara ett sammanfallande att de båda finns på samma fonogram (oftast)?

Lyssnar just nu på Lady Gaga "Born this way". Den låter om möjligt ännu mer distat (olinjär dist alltså...) än Veronica Maggios Satan i gatan :-(

/ B

I det fallet verkar det vara det gamla vanliga (den på Spotify): I processen när man tokmaximerar nivån så både komprimerar och limiterar man. MasVis visar tydliga tecken på limitering av 2-kanalsmastern och det ger dist. Komprimeringen, eller kanske snarare dynamikprocessningen (det är nog nåt mer än bara en kompressor på mastern) hörs ju tydligt också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-20 09:06

RogerJoensson skrev:Om vi snackar vinylmastring så kan mycket väl klippdisten medvetet processats fram efter RIAA pre-emfasen för att maxa det som graveras. När du sedan samplar och tittar på vågformen efter uppspelnings RIIAt (kraftig diskantsänking), så ser inte längre disten ut som klippdist. Men låter illa gör den naturligtvis likväl.

När det gäller Veronica startade det hela med en vinyl, ja. Men även mp3:orna låter (lika) illa. Lady Gaga har inte varit i närheten av en vinyl och låter nästan ännu sämre än Veronica.

Oavsett anledning, skittrist är det i alla fall.

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-20 09:17

Bill50x skrev:När det gäller Veronica startade det hela med en vinyl, ja. Men även mp3:orna låter (lika) illa. Lady Gaga har inte varit i närheten av en vinyl och låter nästan ännu sämre än Veronica.

Det betvivlar jag inte för en sekund. Ofta är det ren klippdist det är fråga om (förutom idiotlimitering etc), att man kör signalen i taket och sedan trycker på en bit till. Det är inte svårare än så. Det är svårt att tro att det är sant, men så förbaskat illa är det.
Sen kan man toppkomprimera/limitera med så korta tider att det riktigt fladdrar och väser, men distar något mindre och ser något lite rundare ut. Frågan är om det inte låter ännu värre.

Vad jag menade var att i vinylfallet, _kan_ disten _se_ annorlunda ut och misstas för att vara snällare. -Om man nu dömer genom att titta på kurvan. Men det kan ändå låta lika illa.
Om man inte dämpar diskanten och anpassar den till vinylformatets begränsningar så kan även detta bidra till att det ser mer dynamiskt ut än det egentligen är, även om resultatet hörbart distar ännu värre.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-20 09:30

Jag lyssnade just på Veronica på Itunes. "Satan i gatan" vad det distar. Ingen snygg dist heller. Låter riktigt illa.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-05-20 10:15

Bill50x skrev:Eller råkar det bara vara ett sammanfallande att de båda finns på samma fonogram (oftast)?

/ B

"Satan i gatan" låter mycket bra, bara anläggningen är bra nog.
Hörde nämligen just den låten i veckan vid en demo på ett bra system (inte hemma).
Dylika inspelningar kräver mycket, det kan man kanske på sin höjd kalla en kass produktion.

xeizo skrev:"Satan i gatan" låter ju _mycket_ sämre, låter som en hel röra med interferenser och fasfel. Spretigt, och dåligt. Men det kanske också är ett "sound", det skall antagligen låta som om allt är samplat genom en riktigt kass sampler, "street sound".

Se ovan...
Är enkelt att skylla på inspelningen, men det är ju därför mässjazz finns för de som vill ha enkla inspelningar som låter bra på det mesta.

PekkaJohansson skrev: De allra flesta inspelningarna är oerhört mycket sämre än elektroniken i våra stereoanläggningar.

Min erfarenhet är precis tvärt om. :wink:
De flesta anläggningar består av komponenter med tvivelaktig prestanda och dessutom är dåligt installerade i rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-20 10:39

sportbilsentusiasten skrev:Är enkelt att skylla på inspelningen, men det är ju därför mässjazz finns för de som vill ha enkla inspelningar som låter bra på det mesta.

Du har en poäng där :mrgreen:

Ska ta med mig Veronica nästa gång jag besöker High Fidelity!

/ B

Men att "mäss-jazz" låter bra är inte för att det är enkla inspelningar utan för att "first source" rules :-)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-20 10:41

sportbilsentusiasten skrev:
PekkaJohansson skrev: De allra flesta inspelningarna är oerhört mycket sämre än elektroniken i våra stereoanläggningar.

De flesta anläggningar består av komponenter med tvivelaktig prestanda och dessutom är dåligt installerade i rummet.

Jaså? Då får du gärna berätta vilken elektronik som inför tiotals procent distorsion, klipper alla toppar, trycker ihop dynamiken till ett minimum och ändrar tonkurvan i bas och/eller diskant med ett helt gäng decibel. Jag lovar, även den enklaste Siba-anläggning inför oerhört mycket mindre fel än nästan alla skivutgivningar som saluförs - särskilt från och med mitten av 1990-talet då den riktiga musikslakten startades.

sportis, du har även tidigare uttryckt att du inte tror på talet om inspelningarnas brister. Har du någon gång jämfört dåliga inspelningar/utgåvor med relativt goda? Är det kanske så att du lyssnar i efterklangsrik miljö eller genom högtalare som inte låter dig höra vad som finns på skivorna?

Jag brukar låta lyssnare få höra olika inspelningar och utgåvor just för att visa de stora skillnader som finns. Ingen brukar ha några som helst problem att höra vilka som innehåller mest fel. Läge för en lista på talande exempel?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-20 11:05

sportbilsentusiasten skrev:"Satan i gatan" låter mycket bra, bara anläggningen är bra nog.
Hörde nämligen just den låten i veckan vid en demo på ett bra system (inte hemma).
Dylika inspelningar kräver mycket, det kan man kanske på sin höjd kalla en kass produktion.

Det kan ju vara en smaksak också, du kanske tillhör målgruppen för den typen av produktion och att det är därför du tycker att det låter "bra" ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-20 11:13

PekkaJohansson skrev:Jaså? Då får du gärna berätta vilken elektronik som inför tiotals procent distorsion, klipper alla toppar, trycker ihop dynamiken till ett minimum och ändrar tonkurvan i bas och/eller diskant med ett helt gäng decibel. Jag lovar, även den enklaste Siba-anläggning inför oerhört mycket mindre fel än nästan alla skivutgivningar som saluförs - särskilt från och med mitten av 1990-talet då den riktiga musikslakten startades.

Fast jag förstår Sportis också. En riktigt bra anläggning kan (hyggligt) sortera ut musiken ur det brölet som många moderna inspelningar består av. Ungefär som att ett riaa med extrem överstyrningsreserv bättre hanterar knaster och repor. Hur det än låter i övrigt (frekvensgång, olinjär dist osv).

Det betyder dock INTE (enligt mig alltså) att man accepterar tingens ordning och anser att man måste ha anläggningar i miljonklassen för att spela av skräpet. Det är att ge efter och acceptera andras dåliga arbeten.

För det är trots allt inte så att ett komprimerat limiterat fonogram låter bättre i en bra anläggning än vad ett välproducerat dito gör. Långt ifrån. Och varför ska konsumenten behöva investera hundratusentals kronor extra i sin anläggning bara för att de riktigt sunkiga fonogrammen ska bli lyssningsbara? DET är en felsyn, enligt mig.

/ B

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-20 11:20

PekkaJohansson skrev: Då får du gärna berätta vilken elektronik som inför tiotals procent distorsion, klipper alla toppar, trycker ihop dynamiken till ett minimum och ändrar tonkurvan i bas och/eller diskant med ett helt gäng decibel.

Linn?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-20 11:45

MichaelG skrev:
PekkaJohansson skrev: Då får du gärna berätta vilken elektronik som inför tiotals procent distorsion, klipper alla toppar, trycker ihop dynamiken till ett minimum och ändrar tonkurvan i bas och/eller diskant med ett helt gäng decibel.

Linn?

Ajajaj, den sparken tog mitt i....

:D

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-20 11:57

sportbilsentusiasten skrev:"Satan i gatan" låter mycket bra, bara anläggningen är bra nog.
:mrgreen: Fredagshumor!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-20 13:08

<snip>

Jag antar du är ironisk?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bran

Inläggav bran » 2011-05-20 14:01

Bill50x skrev:
RogerJoensson skrev:Om vi snackar vinylmastring så kan mycket väl klippdisten medvetet processats fram efter RIAA pre-emfasen för att maxa det som graveras. När du sedan samplar och tittar på vågformen efter uppspelnings RIIAt (kraftig diskantsänking), så ser inte längre disten ut som klippdist. Men låter illa gör den naturligtvis likväl.

När det gäller Veronica startade det hela med en vinyl, ja. Men även mp3:orna låter (lika) illa. Lady Gaga har inte varit i närheten av en vinyl och låter nästan ännu sämre än Veronica.

Oavsett anledning, skittrist är det i alla fall.

/ B

Jag kom över en Spotify Premium rip av "Satan i Gatan". Jämför jag den med en CD-rip ser den inte lika illa ut! Nu är det väl inga stora skillnader men ändå.. Kanske Svante som verkar ha nån version av MasVis som kan analysera Spotify kan verifiera att det stämmer?

Stämmer det så är det ju höjden av ironi, CD-köparna får en ännu sämre version än de som pyntar en i förhållandet väldigt låg summa för sitt Spotify abonnemang.

Bild

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-05-20 14:43

RogerJoensson skrev:Jag lyssnade just på Veronica på Itunes. "Satan i gatan" vad det distar. Ingen snygg dist heller. Låter riktigt illa.

Jag gjorde en tråd för några veckor sedan med liknande titel, satan i gatan vad det sprakar och klickar, som jag senare tog bort. Jag tror nämligen inte det är mastringen som ställer till det. Jag tror det är i mixen det distar, ibland låter det nästan som att DAW:en tappat sync.

14 dB crest borde absolut inte ge upphov till dyl distorsion. I detta fall är det alltså troligen inte limiteringen som är boven (alltså brickwall-limitering - det som LTS slarvigt och felaktigt kallar mastring)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-20 15:09

Lyssnar just nu på Veronica i min mobiltelefon, genom högtalaren. Och det låter faktiskt vare sig sämre eller bättre än andra skivor jag har i telefonen. Så min telefon måste vara ruskigt bra då, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-05-20 15:16

"Satan i Gatan" låter ju helt sjuk! det MÅSTE vara medvetet, ingen ljudproducent kan väl göra ett så dåligt jobb att det låter så här?

Det måste bara vara ett medvetet "sound" val....

Att det ändå "smäller på bra" i en schysst anläggning är väl bara positivt isf.
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-20 15:20

philip skrev:Jag gjorde en tråd för några veckor sedan med liknande titel, satan i gatan vad det sprakar och klickar, som jag senare tog bort. Jag tror nämligen inte det är mastringen som ställer till det. Jag tror det är i mixen det distar, ibland låter det nästan som att DAW:en tappat sync.

Jag är noll kunnig i dessa frågor. Men min misstanke är att det inte är i mastringen som det dåliga ljudet kommer eftersom Veronicas röst är anständig, eller till och med riktigt bra. I normala svenska produktioner (Hellström, Vallgren mfl) så låter även rösterna kass.

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi