Lyssnar just nu på Lady Gaga "Born this way". Den låter om möjligt ännu mer distat (olinjär dist alltså...) än Veronica Maggios Satan i gatan
/ B
Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Spelar det så stor roll om det är inspelningen (hård limitering) eller förstärkaren som klipper för intrycket?
xeizo skrev:Jocke skrev:Spelar det så stor roll om det är inspelningen (hård limitering) eller förstärkaren som klipper för intrycket?
Ja, det låter helt annorlunda bla pga om förstärkaren eller någon del i anläggningen/signalkedjan klipper så blir det en massa hemska övertoner. Sånt har man med all sannolikhet filtrerat bort vid mastringen av skivan, så det som klipper på inspelningen blir på ett annat sätt, utan övertoner.
Jocke skrev:Så masterbearbetning skapar inte övertoner då? Tycker nog att fenomenen trots allt är besläktade...
PekkaJohansson skrev:De allra flesta inspelningarna är oerhört mycket sämre än elektroniken i våra stereoanläggningar. Det gäller förstås särskilt inspelningar som har nivåhöjts så kraftigt att topparna klipper nästan hela tiden.
Bill50x skrev:Eller råkar det bara vara ett sammanfallande att de båda finns på samma fonogram (oftast)?
Lyssnar just nu på Lady Gaga "Born this way". Den låter om möjligt ännu mer distat (olinjär dist alltså...) än Veronica Maggios Satan i gatan
/ B
RogerJoensson skrev:Om vi snackar vinylmastring så kan mycket väl klippdisten medvetet processats fram efter RIAA pre-emfasen för att maxa det som graveras. När du sedan samplar och tittar på vågformen efter uppspelnings RIIAt (kraftig diskantsänking), så ser inte längre disten ut som klippdist. Men låter illa gör den naturligtvis likväl.
Bill50x skrev:När det gäller Veronica startade det hela med en vinyl, ja. Men även mp3:orna låter (lika) illa. Lady Gaga har inte varit i närheten av en vinyl och låter nästan ännu sämre än Veronica.
Bill50x skrev:Eller råkar det bara vara ett sammanfallande att de båda finns på samma fonogram (oftast)?
/ B
xeizo skrev:"Satan i gatan" låter ju _mycket_ sämre, låter som en hel röra med interferenser och fasfel. Spretigt, och dåligt. Men det kanske också är ett "sound", det skall antagligen låta som om allt är samplat genom en riktigt kass sampler, "street sound".
PekkaJohansson skrev: De allra flesta inspelningarna är oerhört mycket sämre än elektroniken i våra stereoanläggningar.
sportbilsentusiasten skrev:Är enkelt att skylla på inspelningen, men det är ju därför mässjazz finns för de som vill ha enkla inspelningar som låter bra på det mesta.
sportbilsentusiasten skrev:PekkaJohansson skrev: De allra flesta inspelningarna är oerhört mycket sämre än elektroniken i våra stereoanläggningar.
Min erfarenhet är precis tvärt om.![]()
De flesta anläggningar består av komponenter med tvivelaktig prestanda och dessutom är dåligt installerade i rummet.
sportbilsentusiasten skrev:"Satan i gatan" låter mycket bra, bara anläggningen är bra nog.
Hörde nämligen just den låten i veckan vid en demo på ett bra system (inte hemma).
Dylika inspelningar kräver mycket, det kan man kanske på sin höjd kalla en kass produktion.
PekkaJohansson skrev:Jaså? Då får du gärna berätta vilken elektronik som inför tiotals procent distorsion, klipper alla toppar, trycker ihop dynamiken till ett minimum och ändrar tonkurvan i bas och/eller diskant med ett helt gäng decibel. Jag lovar, även den enklaste Siba-anläggning inför oerhört mycket mindre fel än nästan alla skivutgivningar som saluförs - särskilt från och med mitten av 1990-talet då den riktiga musikslakten startades.
PekkaJohansson skrev: Då får du gärna berätta vilken elektronik som inför tiotals procent distorsion, klipper alla toppar, trycker ihop dynamiken till ett minimum och ändrar tonkurvan i bas och/eller diskant med ett helt gäng decibel.
MichaelG skrev:PekkaJohansson skrev: Då får du gärna berätta vilken elektronik som inför tiotals procent distorsion, klipper alla toppar, trycker ihop dynamiken till ett minimum och ändrar tonkurvan i bas och/eller diskant med ett helt gäng decibel.
Linn?
sportbilsentusiasten skrev:"Satan i gatan" låter mycket bra, bara anläggningen är bra nog.
Hörde nämligen just den låten i veckan vid en demo på ett bra system (inte hemma).
Dylika inspelningar kräver mycket, det kan man kanske på sin höjd kalla en kass produktion.
<snip>
Min erfarenhet är precis tvärt om.![]()
De flesta anläggningar består av komponenter med tvivelaktig prestanda och dessutom är dåligt installerade i rummet.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Om vi snackar vinylmastring så kan mycket väl klippdisten medvetet processats fram efter RIAA pre-emfasen för att maxa det som graveras. När du sedan samplar och tittar på vågformen efter uppspelnings RIIAt (kraftig diskantsänking), så ser inte längre disten ut som klippdist. Men låter illa gör den naturligtvis likväl.
När det gäller Veronica startade det hela med en vinyl, ja. Men även mp3:orna låter (lika) illa. Lady Gaga har inte varit i närheten av en vinyl och låter nästan ännu sämre än Veronica.
Oavsett anledning, skittrist är det i alla fall.
/ B

RogerJoensson skrev:Jag lyssnade just på Veronica på Itunes. "Satan i gatan" vad det distar. Ingen snygg dist heller. Låter riktigt illa.
philip skrev:Jag gjorde en tråd för några veckor sedan med liknande titel, satan i gatan vad det sprakar och klickar, som jag senare tog bort. Jag tror nämligen inte det är mastringen som ställer till det. Jag tror det är i mixen det distar, ibland låter det nästan som att DAW:en tappat sync.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster