5-80 Hz, låg dist och prisvärt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-20 06:19

MagnusÖstberg skrev:Skojjar du nu boom?

Är parametrarna så för LMS elementet att det blir ok i under 70 liter sluten låda?

Då är ju elementet helt värdelöst designat om man vill starkt och med distfri återgivning eftersom luften i lådan kommer komprimmera och bli olinjär pga det höga trycket i lådan.

Är det som boom påstår så funkar väl elementet jättebra ända tills konen börjar röra lite på sig, men då känns det ju som om själva poängen försvinner.

ser man på den mätning som finns i den lådvolymen på 283 liter slutet så är det nog inte så allvarligt som du vill ha det till och den finns längre upp i tråden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-20 07:40

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Skojjar du nu boom?

Är parametrarna så för LMS elementet att det blir ok i under 70 liter sluten låda?

Då är ju elementet helt värdelöst designat om man vill starkt och med distfri återgivning eftersom luften i lådan kommer komprimmera och bli olinjär pga det höga trycket i lådan.

Är det som boom påstår så funkar väl elementet jättebra ända tills konen börjar röra lite på sig, men då känns det ju som om själva poängen försvinner.

ser man på den mätning som finns i den lådvolymen på 283 liter slutet så är det nog inte så allvarligt som du vill ha det till och den finns längre upp i tråden

Jag läste fel, men det är inte lätt att följa det du skriver.

Det är ju 130 liter per element du anser lagom för en 18" med väldigt stor slaglängd. Det är galet lite även det!!

Känns rätt bortkastat att ha ett element som mäter jättefint, men som bara passar i en låda som gör att det distar iallafall om man försöker spela starkt :twisted:

Kan ingen räkna på vid vilken slaglängd det börjar bli kritiskt med lådtrycket?

Om du går på LMS basarna så skippa 200liter du kommer att få ett så lågt Q värde att du kommer att tappa out put men om du går ner till runt 130 liter så kommer det att hända saker men om du sätter 2 basar i 260 liter så är det okej med Q värdet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-05-20 08:19

Ragnwald skrev:Det blir en riktigt intressant sommar, syns det. :wink:

:-) Jag är rätt långt fram i min planering och skyndar långsamt. Har några andra saker jag först behöver bygga på huset/utbyggnaden innan jag kan börja med det viktigaste rummet. :oops:

Men eftersom i stort sett allt annat viktigt i anläggningen varit bestämt vad det skall vara så har mitt fokus/ilandsproblem senaste tiden varit att hitta rätt baselement.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-05-20 09:05

MagnusÖstberg skrev:Känns rätt bortkastat att ha ett element som mäter jättefint, men som bara passar i en låda som gör att det distar iallafall om man försöker spela starkt :twisted:

Kan ingen räkna på vid vilken slaglängd det börjar bli kritiskt med lådtrycket?

Jag håller nog med dig Magnus. Basta har ett sätt att räkna X-max som jag inte riktigt greppar (det räknar ngn form av RMS-värde, så det går inte att simulera så att elementet når sitt x-max), men i vilket fall:

* LMS 5400, 130 liters sluten låda, 900 W (den maximala effekt jag kommer använda per element) ger enligt Basta 160 dB ljudtryck inuti lådan vid 5 Hz och sedan sjunkande, 150 dB vid 50 Hz.

* LMS 5400, 200 liters sluten låda, 900 W ger 158 dB vid 5 Hz och sedan sjunkande, 147 dB vid 50 Hz.

* Ett 12" element, 55 liters sluten låda, xmax p-p 35 mm, 400 W ger 161 dB vid 12 Hz och går under 160 dB först vid 20 Hz. 154 dB vid 50 Hz.

Svante skrev:<snip>
160 dB 3% dist
150 dB 1%
<snip>

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-20 09:59

Iof, om man använder 4 st så är det ju säkerliggen så att man sällsynt kommer pumpa in 900w i ett element och då kommer disten säkert hålla sig kanske tom runt 1/8 av det där..

Helt klart är iallafall att man bör kalkylera med ett antal av de där och det blir ju rätt dyrt :?

Det känns intuitivt som multipla 12" basar är en rätt smart väg att gå! Det går ju såklart att räkna på det också - hur starkt tror man sig behöva spela och hur många 12" basar krävs för det? Kan man leva med den totala lådvolymen det innebär?

Jag önskar förövrigt att det fanns fler Bremenbasar och gärna i en 12" version :P - inte för att jag behöver det, men för att det vore kul om alla som ville ha härliga bassystem kunde ha dem som alternativ!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-20 11:01

Behöver man inte kompromissa, så varför göra det - go all way.

Är man tvungen att kompromissa, kan ju Fynda RSW-1260, vara intressant att testa med, för inga pengar alls.
http://www.fynda.se/pdf/datablad-proson-rsw-1260.pdf
Kul om någon vill simulera med detta element och visa oss resultatet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-20 11:15

Vänta lite nu, VEM har nämt kompromissa som en option?? :D På det här forumet??? 8)

LMS elementet framstår som en jävla kompromiss - det är helt enkelt inte byggt för att kunna ge den bästa prestandan.

Det är ju coolt med ett element som kan flytta skitmycket luft, men sämre att det bara kan göra det i en låda som då skulle ge mer än 3% dist redan innan man ens är i närheten av dess mekaniska gräns beroende på att de valt parametrarna som du gjort.

De tror väl inte att folk skulle köpa dem om den hade krävt den lådstorleken elementet borde haft för lägsta dist! Bygger man lådan i den storleksordningen blir ju q-värdet alldeles för lågt 8O :?
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-05-20 11:25, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-20 11:22

Ragnwald skrev:Behöver man inte kompromissa, så varför göra det - go all way.

Är man tvungen att kompromissa, kan ju Fynda RSW-1260, vara intressant att testa med, för inga pengar alls.
http://www.fynda.se/pdf/datablad-proson-rsw-1260.pdf
Kul om någon vill simulera med detta element och visa oss resultatet.

Klart att det inte blir några pengar alls när det inte finns såna element till salu..? :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-20 11:25

Vet inte om det är mig du svarar?
Jag har inte påstått någonting, utgår från de mätningar som redan finns tillgängliga.
Om några veckor, ska jag uttala mig, hur booms konstruktion fungerar.

Har du siffror på annat element mätt i det fria, som du anser vara bättre, så visa oss gärna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-20 11:30

KarlXII skrev:Klart att det inte blir några pengar alls när det inte finns såna element till salu..? :?

Lagervara ser jag på min skärm i alla fall. Har du ringt och kollat?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-20 11:51

Ragnwald skrev:Har du siffror på annat element mätt i det fria, som du anser vara bättre, så visa oss gärna.

?

Det är ju en liten räkneövning på tillkomande dist pga högt inre tryck i lådan. Det spelar ingen roll om du mäter eller inte, det är ett faktum.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-20 12:24

Ragnwald skrev:
KarlXII skrev:Klart att det inte blir några pengar alls när det inte finns såna element till salu..? :?

Lagervara ser jag på min skärm i alla fall. Har du ringt och kollat?

Sorry, fel av mig. Missade den.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-20 12:38

MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:Har du siffror på annat element mätt i det fria, som du anser vara bättre, så visa oss gärna.

?

Det är ju en liten räkneövning på tillkomande dist pga högt inre tryck i lådan. Det spelar ingen roll om du mäter eller inte, det är ett faktum.

Va? Du kan enkelt beräkna den distorsion som direkt uppstår av luften. Men, hur beräknar du enkelt (eller alls) hur elementets linjäritet påverkas av uppvärmingen som uppstår pga grund av nämnda luftfjäder?
Det går inte, i alla fall inte utan extremt komplicerade simuleringar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-20 12:40

Finns det någon som överhuvudtaget kan tillgodogöra sig de där sketna procenten, eller är detta en teoridebatt?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-20 12:40

MagnusÖstberg skrev:Vänta lite nu, VEM har nämt kompromissa som en option?? :D På det här forumet??? 8)

LMS elementet framstår som en jävla kompromiss - det är helt enkelt inte byggt för att kunna ge den bästa prestandan.

Det är ju coolt med ett element som kan flytta skitmycket luft, men sämre att det bara kan göra det i en låda som då skulle ge mer än 3% dist redan innan man ens är i närheten av dess mekaniska gräns beroende på att de valt parametrarna som du gjort.

De tror väl inte att folk skulle köpa dem om den hade krävt den lådstorleken elementet borde haft för lägsta dist! Bygger man lådan i den storleksordningen blir ju q-värdet alldeles för lågt 8O :?

Va?
LMS elementet är det element som visat bäst prestanda någonsin i mindre lådor. Det finns inget element som kommer i närheten?
För de som vill ha ett kompetent system utan massa stora lådor så är de fortfarande det bästa alternativet. Det går att bygga lika bra system billigare men då tar de mycket mycket mer plats.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-20 13:15

Kitchenmaster skrev:Jag håller nog med dig Magnus. Basta har ett sätt att räkna X-max som jag inte riktigt greppar (det räknar ngn form av RMS-värde, så det går inte att simulera så att elementet når sitt x-max),

Finns det några mätningar som tyder på att man kan använda den till dess x-max? Det verkar ju vara ett rätt flytande påstående om man ska tro vissa.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-05-20 13:52

subjektivisten skrev:Finns det några mätningar som tyder på att man kan använda den till dess x-max? Det verkar ju vara ett rätt flytande påstående om man ska tro vissa.

Av det jag sett går det inte att nå x-max med LMS 5400 vid extremt låga frekvenser om distorsionen fortfarande skall vara vädligt låg. En av de mätningar jag sett krävde vid 8 Hz 750 W i 200 liters låda, men då var distorsionen väldigt hög för att vara LMS-elementet (ca 36 %).

Men... fortfarande har jag inte sett ett enda element som kommer ens i närheten av LMS 5400 monterad i 200 liters sluten låda, gällande låg distorsion. Må vara att den skulle prestera ännu bättre med andra värden, men mätningarna visar ändå på extrem prestanda.

Skulle någon hitta ett billigare element* med motsvarande prestanda skulle jag så klart välja det och dessutom vara tipsaren evigt tacksam, men hittills har jag som sagt inte kunnat se några bevis för en lösning som kommer i närheten. Därför ligger LMS 5400 kvar på förstaplatsen tills vidare. :)

*
- Max 33 000 kr totalt.
- Max 2400 liter slutna lådor.
- Tillgängliga mätdata som påvisar att lösningen överträffar LMS 5400 gällande distorsion.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-20 16:52

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vänta lite nu, VEM har nämt kompromissa som en option?? :D På det här forumet??? 8)

Va?
LMS elementet är det element som visat bäst prestanda någonsin i mindre lådor. Det finns inget element som kommer i närheten?
För de som vill ha ett kompetent system utan massa stora lådor så är de fortfarande det bästa alternativet. Det går att bygga lika bra system billigare men då tar de mycket mycket mer plats.

vi har nog delade åsikter där, åtminstonde om du närmar dig maximal slaglängd. Men allt är ju en definitionssak - det kanske inte finns stora element som är bättre, vad vet jag?

Jag skulle dessutom tro att de element som komorok köpte av Alexi distmässigt och anpassat till en vettig lådstorlek är bättre - men de tillverkas ju inte längre - och hade säkert kortare slaglängd (ca 40mm linjär) också??
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-20 17:30

Kitchenmaster skrev:Av det jag sett går det inte att nå x-max med LMS 5400 vid extremt låga frekvenser om distorsionen fortfarande skall vara vädligt låg. En av de mätningar jag sett krävde vid 8 Hz 750 W i 200 liters låda, men då var distorsionen väldigt hög för att vara LMS-elementet (ca 36 %).

Men... fortfarande har jag inte sett ett enda element som kommer ens i närheten av LMS 5400 monterad i 200 liters sluten låda, gällande låg distorsion. Må vara att den skulle prestera ännu bättre med andra värden, men mätningarna visar ändå på extrem prestanda.

Det jag funderar på är:
*Hur högt spelar du, i verkligheten?
*Borde du inte skaffa större toppar än i28? Känns som dom kommer ev vara en begränsande del i set-upen.
*Det som Ingvar tog upp att allt inte syns i ett fåtal mätningar (jag har personligen ingen koll på det men förlitar mig på Ingvars kunskap där).

Lycka till iaf :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-20 17:47

Jag är fortfarande nyfiken på hur LMS skulle prestera i 420 liter..
Måste nog sätta mej in i dom där förbannade programmen..
Men det kommer nog kosta minst ett nytt tangentbord... :oops:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-20 18:02

bakerman22 skrev:Jag är fortfarande nyfiken på hur LMS skulle prestera i 420 liter..

Extremt lågt q-värde, börjar falla av svintidigt och kommer vobbla ordentligt i lådan.. typ
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-20 18:17

Kitchenmaster skrev:Basta har ett sätt att räkna X-max som jag inte riktigt greppar (det räknar ngn form av RMS-värde, så det går inte att simulera så att elementet når sitt x-max), men i vilket fall:

Jag hänger inte riktigt med på vad du inte greppar. För det som jag tror att det är, verkar det inte vara för det skriver du om. Simulera så det når sitt Xmax är väldigt enkelt. Det sker per automatik och jag vet faktiskt inte ens om att det skulle gå att slå av. Det skulle väl då vara om man någon annan data begränsar och slår i taket först. Säg ett element med Xmax ±8mm. Kommer i simuleringen (kurva: Cone excursion at MOL) att begränsa vid 5,657mm. Så som det borde. En liten snabb räkning på miniräknaren ger 5,6568544 (åtta delat i roten ur 2). Så jag ser inga problem där.

PS. Det som jag tycker är oklart i Basta är om Xmax anges som enkel väg eller hela/dubbla. Tycker det borde stå "±".

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-20 18:18

MagnusÖstberg skrev:Extremt lågt q-värde, börjar falla av svintidigt och kommer vobbla ordentligt i lådan.. typ

Varför vobbla?

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-20 18:41

MagnusÖstberg skrev:
bakerman22 skrev:Jag är fortfarande nyfiken på hur LMS skulle prestera i 420 liter..

Extremt lågt q-värde, börjar falla av svintidigt och kommer vobbla ordentligt i lådan.. typ

Och vad grundar du det på .

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-20 19:06

Kitchenmaster: Ange xmax = xmax *1,41 .
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-05-20 19:58

Mich skrev:
Kitchenmaster skrev:Basta har ett sätt att räkna X-max som jag inte riktigt greppar (det räknar ngn form av RMS-värde, så det går inte att simulera så att elementet når sitt x-max), men i vilket fall:

Jag hänger inte riktigt med på vad du inte greppar. För det som jag tror att det är, verkar det inte vara för det skriver du om. Simulera så det når sitt Xmax är väldigt enkelt. Det sker per automatik och jag vet faktiskt inte ens om att det skulle gå att slå av. Det skulle väl då vara om man någon annan data begränsar och slår i taket först. Säg ett element med Xmax ±8mm. Kommer i simuleringen (kurva: Cone excursion at MOL) att begränsa vid 5,657mm. Så som det borde. En liten snabb räkning på miniräknaren ger 5,6568544 (åtta delat i roten ur 2). Så jag ser inga problem där.

PS. Det som jag tycker är oklart i Basta är om Xmax anges som enkel väg eller hela/dubbla. Tycker det borde stå "±".

//Michael

Det jag inte greppar är just varför det är begränsat vid RMS-värdet? :oops: Om elementet har ett x-max på +- 8 mm, varför skall det då inte gå att få elementet att slå så långt, om elementet i övrigt är byggt att klara det?

Svante har tidigare skrivit lite om ämnet här, men jag förstår ändå inte.

DanNorman skrev:Kitchenmaster: Ange xmax = xmax *1,41 .

Ja, jag antar att det är ett sätt. Men det skulle kännas bättre att förstå varför Svante gjort på detta sätt. Det känns som att det borde finnas en anledning till det. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-20 22:44

Kitchenmaster skrev:Det jag inte greppar är just varför det är begränsat vid RMS-värdet? :oops: Om elementet har ett x-max på +- 8 mm, varför skall det då inte gå att få elementet att slå så långt, om elementet i övrigt är byggt att klara det?

men det slår ju max, det var det jag försökte visa i och med min räkning. ...ja, eller nu antar jag saker. För jag vet inte igentligen, utan antar att Basta gör rätt. Så jag tror det är så här. Elementet slår max ±8mm, men kurvan ritas vid 5,7mm. Okey, jag kan förstå att det vid första anblick kan verka lite märkligt. Det är en sträcka/längd mått och de brukar anges som max värdet, i många vardagliga saker. Exempelvis en linjal på 30cm är just 30cm lång. Nu är detta i ett annat sammanhang. Betänk de andra sakerna som visas i samma diagram. De är inte några max (peak) värden, för så anges de inte (ABC för växelström). Nu har jag inte kollat igenom allt som kan visas, men jag misstänker att Xmax skulle bli det enda som anges i ett icke standard värde sett (det där blev knöligt, får nog sluta försöka förklara). Det jag försökte säga var att slaglängdens värde är så som alla andra värden, för att inte bli ett unikt undantag. För då skulle det bli ännu konstigare (och felaktigt, skulle nog flera tycka).

PS. Jag kanske skulle läsa manualen och det du länkade till.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-20 22:51

Jaha, nu läste jag det Svante skrivit. Det var mycket bättre och kortare än det jag skrev. Det jag kanske skulle vilja tillägga är att rms värden användas 'normalt' sett för växelström och växelspänning. Dock inte alltid, beror på sammanhang. Det gäller också effekt och energi. När man kommer till effekt och främst energi så börjar det bli helt självklart att prata om rms. Det är liksom det det är till för, kanske man kan säga. Eller vem vill betala 41% mer på elräkningen! För något som man inte får.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-20 22:52

Kitchenmaster skrev:
DanNorman skrev:Kitchenmaster: Ange xmax = xmax *1,41 .

Ja, jag antar att det är ett sätt.

Nej, då blir 'allt' fel.

//Michael

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-21 00:05

Hur var det nu med 5400 i 420 liter...?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum