Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:Hur var det nu med 5400 i 420 liter...?
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Hur var det nu med 5400 i 420 liter...?
Äh, jag tycker det ser ut att fungera ganska bra vad gäller frekvenskurvan iaf.
Jag får ett Q på 0,38 typ när jag slarvsimulerar. Hoppas jag har rätt parametrar.
Jag vet inte hur distsiffrorna ser ut, men jag hade nog valt Aura sound NS18-
992-4A framför LMS Ultra. Jag tycker det ser ut som en osunt lång slaglängd
på LMS. Aura ser mer vettig ut och ger ett mycket bättre Q-värde i en låda
dimensionerad efter lådtrycket.
Där rök mina invändningar - det hade jag helt missat!boom skrev:Komorok skrev:bakerman22 skrev:Hur var det nu med 5400 i 420 liter...?
Äh, jag tycker det ser ut att fungera ganska bra vad gäller frekvenskurvan iaf.
Jag får ett Q på 0,38 typ när jag slarvsimulerar. Hoppas jag har rätt parametrar.
Jag vet inte hur distsiffrorna ser ut, men jag hade nog valt Aura sound NS18-
992-4A framför LMS Ultra. Jag tycker det ser ut som en osunt lång slaglängd
på LMS. Aura ser mer vettig ut och ger ett mycket bättre Q-värde i en låda
dimensionerad efter lådtrycket.
Dom flesta här generalisera att det skall vara slutet men bakerman skall ha dom i basreflex och då blir det något helt annat .
Och vad menar du med osund slaglängd??
Komorok skrev:Att det distar i det nästan ohörbara
registret får jag acceptera.
subjektivisten skrev:Komorok skrev:Att det distar i det nästan ohörbara
registret får jag acceptera.
Bara på faktiskt
Men det är den inte.Alexi skrev:Jag tycker mig ana en missuppfattning här, det är inte alls givet att dist ökar med ökad slaglängd, så att lägst dist åstadkoms med extremt lång slaglängd som aldrig nyttjas. Inom det linjära arbetsområdet bör disten vara lika liten.
Alexi skrev:Jag tycker mig ana en missuppfattning här, det är inte alls givet att dist ökar med ökad slaglängd, så att lägst dist åstadkoms med extremt lång slaglängd som aldrig nyttjas. Inom det linjära arbetsområdet bör disten vara lika liten.
subjektivisten skrev:Alexi skrev:Jag tycker mig ana en missuppfattning här, det är inte alls givet att dist ökar med ökad slaglängd, så att lägst dist åstadkoms med extremt lång slaglängd som aldrig nyttjas. Inom det linjära arbetsområdet bör disten vara lika liten.
Det är ju sant. Min poäng var att jag är intresserad av överdimensionera så jag aldrig är i närheten av hörbar dist (alltså den verkliga hörbara, inte 10% THD). Och som du säger så behöver det inte vara så att man alltid vinner på utnyttja lite av stor slaglängd.
MagnusÖstberg skrev:Har du blivit gammal och börjar kompromissa?
Varför bytte du filter till ES filter i dina högtalare? Var det inte för känslan av att veta att det var perfekt?
Komorok skrev:Jag menar att jag inte tycker om att se element röra sig så mycket. Och jag
tror inte att det går att få superlåg dist med så stora konutslag. Men det är
bara en känsla och en tro. Inget jag vet något om. Mina egna basar har ju
ett Xmax på 40mm. Men jag gillar inte att se dem röra på sig för mycket.
Usch...
Hur är det med doppler-effekt vid så stora konutslag förresten? Någon som
vet om det är något man behöver fundera på?
subjektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du blivit gammal och börjar kompromissa?
Varför bytte du filter till ES filter i dina högtalare? Var det inte för känslan av att veta att det var perfekt?
hehe, har jag börjat kompromissa när jag funderar på Y-8 på 19 kvm?![]()
ES filtret skaffa jag av ett par anledningar. Främst för jag ville ha säkringar i filtret + veta att Ino gjort filtret. Sen så är det good-feeling att veta att filtret är så bra som Ino kan göra det.
MagnusÖstberg skrev:Jag säger inget om filtret, men helt klart kompromissar du med allt under 10hz numera
MagnusÖstberg skrev:Det gör inget om du inte tror på det, den går inte att köpa iallafall.
Du har rätt, jag har FEL!boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Det gör inget om du inte tror på det, den går inte att köpa iallafall.
Men i regel så går det att hitta parametrar på den om inte så kan man maila konstruktören som säker har kvar parametrarna på den och namnet var på basen.
Jag har på 15 olika gamla lambda basar lite parametrar.
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Vänta lite nu, VEM har nämt kompromissa som en option??På det här forumet???
![]()
LMS elementet framstår som en jävla kompromiss - det är helt enkelt inte byggt för att kunna ge den bästa prestandan.
Det är ju coolt med ett element som kan flytta skitmycket luft, men sämre att det bara kan göra det i en låda som då skulle ge mer än 3% dist redan innan man ens är i närheten av dess mekaniska gräns beroende på att de valt parametrarna som du gjort.
De tror väl inte att folk skulle köpa dem om den hade krävt den lådstorleken elementet borde haft för lägsta dist! Bygger man lådan i den storleksordningen blir ju q-värdet alldeles för lågt![]()
Va?
LMS elementet är det element som visat bäst prestanda någonsin i mindre lådor. Det finns inget element som kommer i närheten?
För de som vill ha ett kompetent system utan massa stora lådor så är de fortfarande det bästa alternativet. Det går att bygga lika bra system billigare men då tar de mycket mycket mer plats.
vi har nog delade åsikter där, åtminstonde om du närmar dig maximal slaglängd. Men allt är ju en definitionssak - det kanske inte finns stora element som är bättre, vad vet jag?
Jag skulle dessutom tro att de element som komorok köpte av Alexi distmässigt och anpassat till en vettig lådstorlek är bättre - men de tillverkas ju inte längre - och hade säkert kortare slaglängd (ca 40mm
linjär) också??
KarlXII skrev:Hur är distortionen på såna där roterande historier?
steveo1234 skrev:KarlXII skrev:Hur är distortionen på såna där roterande historier?
Thigpen-lösningen? Mycket låg. Mycket MYCKET lägre än någon lösning med element i låda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster