Hur låter Magnepan

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pgv

Hur låter Magnepan

Inläggav pgv » 2005-05-16 23:09

:?: Någon som har eller har hört på Magnepan högtalare? Behöver de en strömstark förstärkare? Behövs en subbas?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-16 23:11

De jag hört har låtit en smula orena och basfattiga. :roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-05-17 00:14

Basfattiga misstänkte jag, men jag trodde de skulle låta väldigt rent. Tack för ditt inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-17 07:55

Finns många modeller att välja mellan och skillnaderna är väldigt stora. De stora systemen är det som gäller om man vill ha mera "fullregistriga" återgivare. Dessvärre så blir det då dyrt, väldigt dyrt. De små modellerna, t.ex. MG-II (flera versioner) eller MG-1.5 är klena i basen. De ännu mindre är helt ointressanta tycker jag.
Har själv ett av de mera "fullregistriga" systemen, Magneplanar Tympani III-A i krafigt modifierat utförande (dessvärre ej slutfört) ståendes i ett hörn sedan länge. Kräver aktiv delning och fyra kanaler för effektförstärkningen. De saknar inte bas utan den största bristen är punktformigheten. Punktforimgheten är dock bättre på senare generationer. Där är å andra sidan prisvärdheten inte speciellt bra...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-17 09:13

De låter trevligt, snudd på lite romantiskt. Hyperfin upplösning av diskant dock. Bastappet på akustisk kortslutning gäller dem som alla andra dipoler... Reflexen i bakvägg ger ett trevligt konstgjort djup i sceneriet.

Har ett par gamla MG1.4-or som står ganska oanvända... jämfört med senare investeringar är de inte riktigt med i matchen, men det är en gammal modell och förmodligen lite åldrade också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-05-17 09:19

dom e väldigt "romantiska" som nattlorden säger. Ett ständigt "skimmer" i ljudet. Tråkigt, basfattigt, odynamiskt och en smula diffust.
Låter skitbra till stråkmusik men det är väl också allt som fungerar. Stoppa i en låt med lite trummor och fart och fläkt och allt faller som ett korthus i orkanväder.

edit: däremot är de känsliga på uppställning. har lyssnat hemma hos en ägare som hade spenderat lite tid på uppställningen. Dock är det nog rätt lite att jobba med från början så ljudet går ju mer från dåligt till mediokert.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-17 09:31

Håller inte riktigt med... Det var Billy Idol som sålde mig på dem en gång i tiden... Cyberpunk-skivan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-05-17 10:53

Ok.
De jag sett var Magnepan SMGa. Men då är de nog inte vidare intressanta. Tack för kommentarer :D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-17 13:18

jodå

basfattiga.. de läre aldrig klara några högre ljudstyrkor i
basområdet, dock har de en hel del lågbas.

De slår igenom rätt lätt.
NN

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-05-17 14:21

Grumligt och trist ljud är mitt intryck av det lilla jag har hört. Inget i min smak.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-17 17:01

pgv skrev:Ok.
De jag sett var Magnepan SMGa. Men då är de nog inte vidare intressanta. Tack för kommentarer :D

SMGa... Minst MG-2.7 går det ju åt. Flera modeller som är intressanta: MG-3.3, MG-3.5, MG-3.6, Tympani IV och Tympani IVa. Då är förstås prisklassen en annan.... Vill man spara så kan MG-1.6 tillsammans med basmoduler vara aktuella. Alla de små äldre Magnepan-modellerna låter välidgt tamt jämfört med t.ex. Tympani III-A som jag har använt i flera år. Man ska heller inte glömma att ett rum anpassat för vanliga "framåtstrålare" kan vara riktigt opassande för dipoler.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2005-05-21 16:28

Magnepan är placeringskänsliga, det krävs långt avstånd till bakvägg. Gamla modeller ansågs dynamikfattiga. På nya modeller är dynamiken bra. Nackdelarna är låg känslighet, liten spridning i sidled och att de kan låta ljust med en del elektronik. Fördelarna är främst bra stereoperspektiv och mycket detaljerat ljud.

Med rätt kringutrustning och i ett vettigt rum låter ett par (nya) Magnepan bättre än det mesta. Smaken är som baken, men jag tror att de flesta som sågat Magnepan i den tråden inte har lyssnat på dem under speciellt bra förutsättningar.

Återgå till Köpråd