Tips: Ett måste att besöka i Motala

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Cicaro

Tips: Ett måste att besöka i Motala

Inläggav Cicaro » 2011-05-12 16:28

Halloj!

Var på resande fot i helgen på väg till göteborg och släpade med mig resesällskapet till Ecotec i motala(vilken jag hittade hemsidan till i tråden om ställen som säljer vintagekomponenter). Ett besök jag sent kommer att glömma.

Det som skulle bli ett 15min stopp att köpa några VU-mätare och en puppa blev ett 2½ timme långt besök hos den pratglada herren som drev butiken. Han har en mäkta intressant historia att berätta om Luxor och en butik som troligtvis innehåller allt mellan himmeln och grus!

Tänker inte avslöja alltför mycket mer än att personen ifråga har mängder av delar till luxor m.m. och bara en bråkdel av vad han har på sin hemsida och kan rekommendera den hifiintresserade vintageentusiasten att ta sig förbi en dag när han har öppet. Inte för att handla utan för att avsätta tid för en pratstund och får höra hans historia. Men glöm för all del inte att ta med en summa kontanter ty det är lätt att handla något när det finns så mycket skoj och udda saker! Historian vi fick höra av herrn i butiken var förvisso mer inriktad på tv och sattelitmottagare än ren hifi även om det fanns gott om hifidelar också, och vem kan motstå att köpa en puppa utan att veta något om den mer än fabrikatet när priset är allt annat än hutlöst.

Så hoppas ingen tror det här är reklam för det är inte vad jag menar med posten utan är ett rent tips på ett ställe värt att besöka för den som är ute och åker och råkar passera Motala en dag när stället är öppet.

/Olle
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-12 16:52

Jag får träffar på en massa försäljare av pelletsbrännare. Kan du notera en adress och kanske rentav hans öppettider? Jag har ärende till Motala i närtid och skulle gärna titta in.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2011-05-12 18:17

Har själv haft telefonkontakt med denne mycket trevlige herre.

Mycket serviceminded.

http://www.ecotec-online.se/

Adress:Kråkrisvägen 22, Motala
Telefon: 0141 - 58260
Öppetider: Måndag - Fredag, 16 - 18 (onsdagar stängt)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-05-12 18:23

Entrén är mycket anonym och har inga skyltar utan ser mer ut som det är ingång till en tvättstuga så ta med telefonnumret så du kan ringa när du är framme om du inte hittar. Är på den kortsidan av huset med två dörrar i källarplanet.. (Dessutom hade han glömt att han hade öppet när vi kom :-)

Och som sagt var mycket trevlig och serviceminded :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-05-14 16:28

På hemsidan står telefonnummer och öppettider. Lycka till alla hugade spekulanter. Väl värt ett besök kan intygas!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
jahfor

Re: Tips: Ett måste att besöka i Motala

Inläggav jahfor » 2011-05-22 23:29

Hej! Vilken puppa blev det då? och hur låter den?
Cicaro skrev:Halloj!

Var på resande fot i helgen på väg till göteborg och släpade med mig resesällskapet till Ecotec i motala(vilken jag hittade hemsidan till i tråden om ställen som säljer vintagekomponenter). Ett besök jag sent kommer att glömma.

Det som skulle bli ett 15min stopp att köpa några VU-mätare och en puppa blev ett 2½ timme långt besök hos den pratglada herren som drev butiken. Han har en mäkta intressant historia att berätta om Luxor och en butik som troligtvis innehåller allt mellan himmeln och grus!

Tänker inte avslöja alltför mycket mer än att personen ifråga har mängder av delar till luxor m.m. och bara en bråkdel av vad han har på sin hemsida och kan rekommendera den hifiintresserade vintageentusiasten att ta sig förbi en dag när han har öppet. Inte för att handla utan för att avsätta tid för en pratstund och får höra hans historia. Men glöm för all del inte att ta med en summa kontanter ty det är lätt att handla något när det finns så mycket skoj och udda saker! Historian vi fick höra av herrn i butiken var förvisso mer inriktad på tv och sattelitmottagare än ren hifi även om det fanns gott om hifidelar också, och vem kan motstå att köpa en puppa utan att veta något om den mer än fabrikatet när priset är allt annat än hutlöst.

Så hoppas ingen tror det här är reklam för det är inte vad jag menar med posten utan är ett rent tips på ett ställe värt att besöka för den som är ute och åker och råkar passera Motala en dag när stället är öppet.

/Olle

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-05-23 16:25

Det blev hela tre puppor: Excel ES-70F Rotel 2RC-4 Ortofon FF15 ED MkII

den enda jag testat hitills är Ortofonen som hamnade på min mitsubishitangential. Att den sen fick stanna där är en kombo av att det var lite pilligt att byta i den spelaren och att det lät bra(bättre än originalet som satt i!) :-)

Användarvisningsbild
civilpolisen

Inläggav civilpolisen » 2011-06-06 10:50

Jag har bott/bor delvis fortfarande på dessa breddgrader och dessutom har jag kört taxi i Motala. Denna affärsrörelse är inget man "känner till av misstag", så att säga.

Jag har personligen aldrig hört talas om denna rörelse.

Däremot är regionen ett mecka för alla med intresse för radio, satellit och tv, och där med angränsande områden.

Jag hade funderingar på piratradio, men området lämpar sig inte för den typen av verksamhet... Har jag insett. Sämsta valet i hela Sverige!! :-)

Bland annat Luxor och Nokia har haft stora installationer i Motala. Nu har dessa gått ur tiden, för all del, men de forna arbetarna finns kvar, i varierande grad. I Motala bor även många finnar, där många arbetat på Motala Verkstad men även med radio/tv/satellit -relaterad verksamhet.

Givetvis finns det verksamhet i angränsande eller avknoppningar från dessa rörelser. Ett företag heter A2B där stora delar av (den äldre skaran av) arbetsstyrkan har blivit skolade av Nokia och Luxor.

Som kuriosa! :-)

Första posten... fan vilken fånig bild!! En rosa maräng-pudel... Tack för det!! :-)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-06-06 17:16

Civilpolisen: varmt välkommen! Pudeln kan du ändra i dina inställningar.

Du menar att Motala är mindre bra för PR-radio pga av alla signaler från
sändare och liknande? Eller var det en annan koppling jag missade?

//Rampitsch

EDIT: PR-Radio är det som kallades Privatradio eller piratradio också.
Senast redigerad av rampitsch 2011-06-06 22:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
civilpolisen

Inläggav civilpolisen » 2011-06-06 22:28

PR = ??

Hela Sverige är säkert skapligt dåligt val för att sända eget. Motala hör dock till det extremt minst lämpliga området då det finns många radiotomtar på dessa breddgrader.

Nej, det var inte svar på något. Bara ren kuriosa i sammanhanget. Med förhoppning om att det roar någon vid något tillfälle!! :-)

Jag arbetar ibland som busschaufför och tänker att man skulle kunna bjuda passagerarna på piratradio, då eterns utbud på den svenska landsbygden är... "lite ointressant"

Idé:
Minidator strömmar med mobilt bredband från di.fm/eurodance
En radiosändare på separat batteri:
FM10C för 50 dollar
http://www.ramseyelectronics.com/site/d ... age=search

Det finns även kraftigare saker på den sidan.

När man tröttnat på det kan man ju gå vidare med nåt från http://veronica.co.uk/ som är mer rumsrent än namnet antyder.

Troligen kräver det separat elverk men å andra sidan skulle man täcka in stora delar av södra Sverige...

Som ni förstår har jag läst på en del. (Med betoning på lite... Allt är relativt.) Det skulle vara kul att få det där att *fungera*, men sen att drifta eller köra på heltid skulle jag faktiskt överväga att avstå...

Ursäkta mig för OT. Men jag tänker att dessa idéer kanske finner sin rätta form i detta forumet. Dock kanske inte i just denna tråden. Respekt!

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-09-24 12:46

Nu har jag ägnat en timme åt att justera inställningarna på LT-10V där ortofonpuppan hamnade. Gav riktigt bra ljudåtergivning nu! För sin tid en riktigt bra puppa tror jag

Återgå till Vintage-hifi