Moderator: Redaktörer
1800skold skrev:1. Kan jag använda DSP:n som filter enbart till basarna och dela vid ca 80hz eller kommer jag få problem om topparna och basarna överlappar mellan 40-80hz?
1800skold skrev:2. Jag kör idag balanserat mellan Hegel DAC:en och Bladelius förstärkaren. Är det någon som vet om det är möjligt att plocka ut signalen via pre out till miniDSP:n och sedan koppla tillbaka den på tape. Det går att använda enbart försteg eller enbart slutsteg men vet inte om det går att använda bägge med miniDSP:n mellan.
1800skold skrev:3. Om jag förstått det rätt så AD-omvandlar DSP:n signalen, behandlar den och DA-omvandlar tillbaka. Är det waste of money att köra en dyr DAC om man ändå har en till AD/DA omvandlare senare i kedjan?
kasper skrev:Vill bara passa på att tacka alla de som rekommenderat denna produkt!
Har nu haft minidsp några månader och är faktiskt grymt nöjd. Och det bästa är att jag fått chans att mecka en massa med PEQ, delningar av alla möjliga och omöjliga sorter osv. osv. Grymt skojigt! Har förmodligen gjort galet fel, men nu låter di hele faktiskt riktigt kul här hemma (med OA51.2 delta aktivt mot två TC1000 10" DVC vid 80 hz)!
Men ju mer jag vrider och meckar, desto mer inser jag att jag saknar kunskaper. Jag antar att det är det som kallas inlärning...
/G
Glebster skrev:kasper skrev:Vill bara passa på att tacka alla de som rekommenderat denna produkt!
Har nu haft minidsp några månader och är faktiskt grymt nöjd. Och det bästa är att jag fått chans att mecka en massa med PEQ, delningar av alla möjliga och omöjliga sorter osv. osv. Grymt skojigt! Har förmodligen gjort galet fel, men nu låter di hele faktiskt riktigt kul här hemma (med OA51.2 delta aktivt mot två TC1000 10" DVC vid 80 hz)!
Men ju mer jag vrider och meckar, desto mer inser jag att jag saknar kunskaper. Jag antar att det är det som kallas inlärning...
/G
Kul! Själv gör jag fortfarande små justeringar när nyfikenheten tränger sig på och man har några minuter över.
Nahaz skrev:Efterklangsgrafen uppe till höger ser inte så bra ut. Målet är att få bort det röda så mycket som möjligt där.
Jag upplevde att "bumligheten" i basen försvannn när jag fick ner efterklangen enligt mätningarna.
kasper skrev:@Nahaz och Glebster: Jättetack för att ni tar er tid och kommenterar!![]()
Så för att sammanfatta: Jag bör ändra filterlösning, flytta runt basmodulerna, dra ner basnivån och pilla annorlunda med PEQ:n. Inte många rätt där inteHärligt! Jag har verkligen massor att lära, så det var nyttiga kunskaper.
Nivån och filtren är ju lättlöst, värre med placering. Jag har en ENORM rumsresonans vid 40 hz, som jag lyckas EQ:a bort, men jag inser att en annan placering kanske skulle göra susen. Men jag vet inte om det låter sig göras, varken platsmässigt eller estetiskt.
Nä, jag får läsa på och återkomma. Jättetack hursomhelst!
/G
Kraniet skrev:hmm jag testade min nya mikrofon nyss och jag märkte nu av en slump att disten verkar gå upp markant när man gör stora EQ-korrigeringar. jag har tex dragit ner nivån vid 50Hz för att motverka en rumsresonans. Lika mycket som jag dragit ned nivån lika mycket går disten upp verkar det som.
Någon annan som kan verifiera detta?
Glebster skrev:Kraniet skrev:hmm jag testade min nya mikrofon nyss och jag märkte nu av en slump att disten verkar gå upp markant när man gör stora EQ-korrigeringar. jag har tex dragit ner nivån vid 50Hz för att motverka en rumsresonans. Lika mycket som jag dragit ned nivån lika mycket går disten upp verkar det som.
Låter ju inget vidare! Försvinner alltså disten helt när du tar bort korrigeringen?
kasper skrev:Glebster skrev:kasper skrev:Vill bara passa på att tacka alla de som rekommenderat denna produkt!
/G
Kul! Själv gör jag fortfarande små justeringar när nyfikenheten tränger sig på och man har några minuter över.
Samma här. Kombinationen XTZ Room analyzer och minidsp är verkligen en beroendeframkallande kombination. Fast jag känner mig verkligen som en elefant i en porslinsfabrik när det gäller delning. I början körde jag väldigt brant delat, 48/48 BW och det såg ju fint ut och lät rätt ok. Sen har jag börjat mecka runt. Kör just nu nåt hopkok baserat på nån internetguide och en blandning av allmän okunskap
.
Kör 48/24 LR. Ser ut så här i basen, tycker det ser bra ut, men vad tusan vet jag:
Hur delar ni andra?
Det enda jag saknar är möjlighet att köra basen i mono men ändå kunna använda olika volym och delay "per kanal". Jag tänker ha fler än 2 basar, men har svårt att placera dem på samma avstånd som de nuvarande två.
steveo1234 skrev:kasper skrev:Glebster skrev:kasper skrev:Vill bara passa på att tacka alla de som rekommenderat denna produkt!
/G
Samma här. Kombinationen XTZ Room analyzer och minidsp är verkligen en beroendeframkallande kombination. Fast jag känner mig verkligen som en elefant i en porslinsfabrik när det gäller delning. I början körde jag väldigt brant delat, 48/48 BW och det såg ju fint ut och lät rätt ok. Sen har jag börjat mecka runt. Kör just nu nåt hopkok baserat på nån internetguide och en blandning av allmän okunskap
.
Kör 48/24 LR. Ser ut så här i basen, tycker det ser bra ut, men vad tusan vet jag:
Hur delar ni andra?
Det enda jag saknar är möjlighet att köra basen i mono men ändå kunna använda olika volym och delay "per kanal". Jag tänker ha fler än 2 basar, men har svårt att placera dem på samma avstånd som de nuvarande två.
Den mätningen visar verkligen hur värdelöst det 2D-kurvor är att representera vad man hör. 2D ser jäkligt bra ut, 3D ser horribel ut. Öronen hör avklingningen...
steveo1234 skrev:...
Den mätningen visar verkligen hur värdelöst det 2D-kurvor är att representera vad man hör. 2D ser jäkligt bra ut, 3D ser horribel ut. Öronen hör avklingningen...
Glebster skrev:Kraniet skrev:hmm jag testade min nya mikrofon nyss och jag märkte nu av en slump att disten verkar gå upp markant när man gör stora EQ-korrigeringar. jag har tex dragit ner nivån vid 50Hz för att motverka en rumsresonans. Lika mycket som jag dragit ned nivån lika mycket går disten upp verkar det som.
Låter ju inget vidare! Försvinner alltså disten helt när du tar bort korrigeringen?
kodapa skrev:steveo1234 skrev:kasper skrev:Glebster skrev:kasper skrev:Vill bara passa på att tacka alla de som rekommenderat denna produkt!
/G
.
Hur delar ni andra?
Kan du förklara lite mer vad du menar med 2d och 3d här? Och hur 3d ser horribelt ut? Jag har ingen XTZ room analyzer...
kasper skrev:steveo1234 skrev:...
Hej!
Nu har jag spenderat dagen med att släpa basmoduler (tack för rådet Nahaz, och ryggvärken för all del
) . Nå, nu ska ju tråden handla om minidsp och inte XTZ Room analyzer, så jag ska inte bli alltför långrandig. Men, jag tror att man inte ska fästa alltför stor uppmärksamhet på de häringa efterklangsmätningarna (hur horribla de än må vara). Jag kanske gör helt galet, men efterklangsmätningarna blir lite som de vill, verkar det som, särskilt vid 3-positionsmätning. Med exakt samma mikrofonposition och mätningar direkt efter varandra kan mätningarna bli väldigt olika. Och jag menar verkligen mycket olika, just när det gäller efterklangsbiten.
Nå, så här ser mätningarna enbart på basmodulerna ut. Inte riktigt lika horribelt, eller?
steveo1234 skrev:kodapa skrev:steveo1234 skrev:Den mätningen visar verkligen hur värdelöst det 2D-kurvor är att representera vad man hör. 2D ser jäkligt bra ut, 3D ser horribel ut. Öronen hör avklingningen...
Kan du förklara lite mer vad du menar med 2d och 3d här? Och hur 3d ser horribelt ut? Jag har ingen XTZ room analyzer...
Med 2D menar jag den klassiska frekvens vs amplitudkurvan. Med 3D så menar jag frekvens vs amplitudkurva med tidsaxel tillagd. 3D visar då avklingningen över tiden också. Tittar du på kurvan ovanför så ser frekvens vs amplitudkurvan utmärkt ut. Rakt och fin med små toppar och dalar. Tittar du på hur avklingningen ser ut däremot så ser du att det finns en ENORM stående våg vid kanske 40hz eller så och sen en stående våg till vid en lägre frekvens. Den lägre frekvensen gör förvisso inte så mycket, men, en stående våg vid 40hz är inge kul.
Jag tyckte det var ett utmärkt sätt att demonstrera varför det inte är så meningsfullt att tala om enbart en första kurvan (2D) när detta är ett skeende som örat mer uppfattar som den andra kurvan (3D).
Nahaz skrev:Jag har också upplevt att mätningarna (speciellt efterklangen) skiljer väldigt mycket från gång till gång, även om man har micken på samma ställe.
Jag är övertygad om att det blir så på grund av den låga volymen
kodapa skrev:steveo1234 skrev:kodapa skrev:steveo1234 skrev:Den mätningen visar verkligen hur värdelöst det 2D-kurvor är att representera vad man hör. 2D ser jäkligt bra ut, 3D ser horribel ut. Öronen hör avklingningen...
Med 2D menar jag den klassiska frekvens vs amplitudkurvan. Med 3D så menar jag frekvens vs amplitudkurva med tidsaxel tillagd. 3D visar då avklingningen över tiden också. Tittar du på kurvan ovanför så ser frekvens vs amplitudkurvan utmärkt ut. Rakt och fin med små toppar och dalar. Tittar du på hur avklingningen ser ut däremot så ser du att det finns en ENORM stående våg vid kanske 40hz eller så och sen en stående våg till vid en lägre frekvens. Den lägre frekvensen gör förvisso inte så mycket, men, en stående våg vid 40hz är inge kul.
Jag tyckte det var ett utmärkt sätt att demonstrera varför det inte är så meningsfullt att tala om enbart en första kurvan (2D) när detta är ett skeende som örat mer uppfattar som den andra kurvan (3D).
Är det inte just det man ska ha minidsp till (bl.a.)? Att eq:a bort problemen med en stående våg? Jag har tidigare uppfattat dig som en stor förespråkare av eq istället för rumsfix? Fast det är klart att det är bäst att trixa med placering först...
Aha, när jag tänker på 3d tänkar jag mer på såna här diagram, därav min förvirring...![]()
[/url]
steveo1234 skrev:Nu vet jag inte riktigt vad du menar med trepositionsmätning. Men, ett av kraven man måste ställa på ett mätsystem är att att den har hög repeterbarhet. Om samma uppställning visar olika resultat på samma mätobjekt så är inte mätsystemet tillräckligt bra. Jag har ingen erfarenhet av XTZ`s produkt så jag kan inte kommentera den. Jag tror att detta är ett följdproblem av att XTZ´s mätprogram mäter vid lågt ljudtryck så det blir en massa störningar. Jag föredrar att inledningsvis mäta vid 90-100db ungefär för att minimera störningar för att därefter gå upp till avslutande mätningar på 110db för att se vilken påverkan som rummet ger mätningarna när jag spelar på den nivån som jag vanligtvis lyssnar.
För övrigt så verkar din övning gett resultat. Du har ju gått från en horribel kurva till en som jag skulle säga ser mycket bra ut! Det är bara att gratulera.
kasper skrev:steveo1234 skrev:Nu vet jag inte riktigt vad du menar med trepositionsmätning. Men, ett av kraven man måste ställa på ett mätsystem är att att den har hög repeterbarhet. Om samma uppställning visar olika resultat på samma mätobjekt så är inte mätsystemet tillräckligt bra. Jag har ingen erfarenhet av XTZ`s produkt så jag kan inte kommentera den. Jag tror att detta är ett följdproblem av att XTZ´s mätprogram mäter vid lågt ljudtryck så det blir en massa störningar. Jag föredrar att inledningsvis mäta vid 90-100db ungefär för att minimera störningar för att därefter gå upp till avslutande mätningar på 110db för att se vilken påverkan som rummet ger mätningarna när jag spelar på den nivån som jag vanligtvis lyssnar.
För övrigt så verkar din övning gett resultat. Du har ju gått från en horribel kurva till en som jag skulle säga ser mycket bra ut! Det är bara att gratulera.
Tackar!
Problemet (eller nåt) är ju att basarna vid den senaste mätningen, står på exakt samma plats som tidigare, dvs. vid första mätningen, och miken står även den på samma plats. Reliabiliteten för mätningarna av efterklang är mao mycket låg. Det är säkert helt sant att det behövs högre volym vid mätningarna. Jag kör så pass starkt som XTZ-grunkan fixar utan att automatsänka. Andra mätsystem jag ägt har definitivt krävt högre volym för att ge bra mätningar.
Så, frågan är väl om jag kan lita på just nåt med XTZ-grunkan? Det blir nog till att skaffa bättre grejor, antar jag (håhåjaja). Nå, med "LTS-svepet" (med en sek per hz från 0 - 120) låter det i alla fall jämnt och fint, i alla fall upp till 80hz...
Men minidsp:n är verkligen en grymt skojig produkt att äga
steveo1234 skrev:Då går mätningarna och inställningarna att göra direkt i datorn och skicka över direkt till miniDSP också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 244 gäster