Hur mycket "dynamic headroom" behövs?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-23 22:10

petersteindl skrev:Undrar vad det är för nivå på ljudtryck i centrum på stora kyrkklockor? 8)

Jag stod under klockorna i tornet i Västerås stadshus när dom drog igång ... 8O 8O

Hade ingen ljudtrycksmätare med mig ... det hade nog inte hjälpt heller ... det var hela händerna in i öronen som gällde! :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-23 22:22

Ringaren i Notre Dame blev väl hörselskadad på kuppen, ja t o m döv enligt wiki.

Quasimodo, Ringaren i Notre Dame. Han är enögd, puckelrygg, vanskapt och djupt förälskad i den vackra Esmeralda. Han är döv, vilket han blev genom att ringa i klockorna, och talar knappt.

Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-24 00:22

Kraniet skrev:OCh vilka system har låg dist och hur avgör du det? Det är ju där hela problemet uppstår. Vilka metoder har du använt för att utreda vad som är låg dist? Vart går gränsen för "acceptabel" dist?

Hur jag avgör det? Jag använder öronen och olika sorters musik.
För mig så är ingen dist som jag märker av acceptabel.

Kraniet skrev:OCh dist förresten dist under vilka förhållanden? Till vilket programmaterial? Under vilka förutsättningar?

Under dom förhållande som jag lyssnar och med musik som jag lyssnar på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-24 23:19

phon skrev:
petersteindl skrev:Undrar vad det är för nivå på ljudtryck i centrum på stora kyrkklockor? 8)

Jag stod under klockorna i tornet i Västerås stadshus när dom drog igång ... 8O 8O

Hade ingen ljudtrycksmätare med mig ... det hade nog inte hjälpt heller ... det var hela händerna in i öronen som gällde! :lol:

Jag har alltid haft en viss fascination för kyrkklockor. De har ju egentligen inget stort register. De är på något sätt entoniga. De har dock en klar och distinkt upplevd tonhöjd trots att deras resonansspektrum snarast pekar på motsatsen. Det är inga jämna multiplar där inte.

Jag vet inget instrument som kan mäta sig i att ta kommandot så fullständigt. Sitter man på uteservering någonstans neråt Europa på någon stor plats och klockorna drar igång någonstans i närheten så stannar allt upp. Finns det musiker på torget så är det bara att lägga ner. De kan helt enkelt inte konkurrera. Det ser nästan larvigt ut om de fortsätter spela. Inte ens visuella saker kan konkurrera. Intressanta samtal kan man pausera. Klockorna tar kommandot helt. Det går ju inte ens att tänka. Undrar om det enbart är ljudstyrkan? Jag är inte säker på det. Det är besynnerliga musikinstrument om man får kalla dem för det. Deras invänngnings och utsvängningsförlopp är ju ganska långa, ungefär som en lång efterklangstid i en kyrka. Det blir en slags innomhusupplevelse utomhus. Det finns en slags intimitet i klangen trots att man är utomhus.

@ Svante. Tackar för uträkningen :) Jag skulle dock tro att deras SPL kan vara högre mitt i.

Nu har jag passat på att googla och hittat ett fint dokument från: Towers & Belfries Committee - SOUND CONTROL IN BELLTOWERS: http://www.cccbr.org.uk/towersandbelfries/pubs/sound-control-notes.pdf
Sidan 11 står det. 110-120 dBA i Bell Chamber d v s i rummet där klockorna finns så du är väl ungefär rätt på den undre delen av target.

Undrar hur man spelar in kyrkklockor så att det klingar live ur högtalarna så att grannarna 100 meter bort tror att Vatikanen har flyttat hit? 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-24 23:22

petersteindl skrev:Undrar hur man spelar in kyrkklockor så att det klingar live ur högtalarna så att grannarna 100 meter bort tror att Vatikanen har flyttat hit? 8)

MvH
Peter
Man pratar med lilltroll och sätter ihop ett system som spelar uniformt i alla riktningar. Sedan ringer man Vattenfall och frågar om de kan dra dit några 64A kablar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-24 23:47

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:Undrar hur man spelar in kyrkklockor så att det klingar live ur högtalarna så att grannarna 100 meter bort tror att Vatikanen har flyttat hit? 8)

MvH
Peter
Man pratar med lilltroll och sätter ihop ett system som spelar uniformt i alla riktningar. Sedan ringer man Vattenfall och frågar om de kan dra dit några 64A kablar.

Det här är väl inspelade klockor. http://www.metacafe.com/watch/192209/ac_dc_hells_bells/
Pålitlig, Flexibel, Robust

Föregående

Återgå till Generellt om hifi