1 meter långt basreflexrör??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-24 12:49

variosboy skrev:
Kraniet skrev:sen finns det väl någon tumregel från IÖ också ang hur stor luftmassa porten bör ha(vilken jag inte kommer ihåg). En port med för liten portmassa kommer ge ett dåligt bidrag till elementet för att det ska vara så effektivt som möjligt.

IÖ och tumrelger? KNappast! hehe :wink:

nej jag kom på att han inte använder tumregler.. :)
det har iaf nämnts nånstans vad som kan anses vara en lämplig luftmängd.
det är väl en 100mm port i hans x-moduler och två i Y (eller är det 69mm)?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-24 15:09

Glebster skrev:
RogerGustavsson skrev:
Glebster skrev:
Ragnwald skrev:Hm.. latjo. Ju mindre diameter på porten desto bättre.
Tre 1"-rör blir således optimalt, i stället för ett 3"?

Men det var väl det dära som dementerades å det kraftfullaste på nåt amerikansk forum?

Sedan motsvarar tre 1"-rör inte ett 3"-rör i öppningsarea heller...

Det var inte öppningsarean som dementerades utan att "flera rör med mindre diameter" skulle vara fördelaktigt av andra anledningar såsom distorsion.

vilken tråd och forum var det? basportar proppade med sugrör var poppis under många år, menar dom att det bara var en bluff?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-24 15:11

celef skrev:
Glebster skrev:
RogerGustavsson skrev:
Glebster skrev:

Men det var väl det dära som dementerades å det kraftfullaste på nåt amerikansk forum?

Det var inte öppningsarean som dementerades utan att "flera rör med mindre diameter" skulle vara fördelaktigt av andra anledningar såsom distorsion.

vilken tråd och forum var det? basportar proppade med sugrör var poppis under många år, menar dom att det bara var en bluff?

Den jag åsyftar var ett försök av Svante(?) att proklamera Isodors visa ord på ett, om jag minns rätt, amerikanskt forum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-24 17:00

Kanske man kan dra en parallell till fyrventil resp tvåventil i topplocken på motorer?
Bättre fyllnadsgrad vid lägre varvtal.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-24 17:43

niklas skrev:
johaneriksson skrev:
boom skrev:
niklas skrev:L26ROY, 65 liters låda avstämd till 16(!) Hz (68 mm port blir 48,5 cm) med talspoletemp på 80 grader samt default roomgain i Basta!:

3:e ordningens LP filter vid 80Hz är pålagt också. Med svalare talspole stiger kurvan något under 30 Hz. Ser väl inte så pjåkigt ut?

Andvänder samma storlek på rör och lådvolym men får ett rör som är 54cm långt vad är fel????

Ni kanske har uppgett olika mängd dämpmaterial?

Du gör väl nåt fel som vanligt... :wink:

Nädå, skojja bara. Utöver mängden dämpmaterial så kolla att du kikar på "Actual port length" och inte på "Effective port length" (eller vad den andra heter).

52cm utan pardon och kör jag den i bassbox då är det bara att + på 11cm och dom mätningar som jag har gjort så stämmer inte avstämnings frekvensen i basta men den gör det i bassbox????

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-24 18:42

Om turbulens är problemet med basreflexrör så skulle man ju kunna tänka sig att många små rör skulle underlätta för bibehållen laminär strömning. Jag känner mig inte så övertygad. Turbulens sker väl strax utanför porten.

mvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-24 20:01

petersteindl skrev:Om turbulens är problemet med basreflexrör så skulle man ju kunna tänka sig att många små rör skulle underlätta för bibehållen laminär strömning. Jag känner mig inte så övertygad. Turbulens sker väl strax utanför porten.

mvH
Peter

"its all there", i tråden som jag länkade till ovan alltså.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-24 20:08

boom skrev:
niklas skrev:
johaneriksson skrev:
boom skrev:
niklas skrev:L26ROY, 65 liters låda avstämd till 16(!) Hz (68 mm port blir 48,5 cm) med talspoletemp på 80 grader samt default roomgain i Basta!:

3:e ordningens LP filter vid 80Hz är pålagt också. Med svalare talspole stiger kurvan något under 30 Hz. Ser väl inte så pjåkigt ut?

Andvänder samma storlek på rör och lådvolym men får ett rör som är 54cm långt vad är fel????

Nädå, skojja bara. Utöver mängden dämpmaterial så kolla att du kikar på "Actual port length" och inte på "Effective port length" (eller vad den andra heter).

52cm utan pardon och kör jag den i bassbox då är det bara att + på 11cm och dom mätningar som jag har gjort så stämmer inte avstämnings frekvensen i basta men den gör det i bassbox????

54 cm förut och nu 52 cm. Bassbox verkar ge olika resultat varje gång. Provar du ett par gånger till kanske du snart är nere i 48,5 cm. Sen får du plussa på precis vad du vill, det är simuleringar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-24 20:23

Basta tar fasta på att röret är "längre" än den faktiska längden, det gör nog inte Bassbox?!?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-24 20:40

niklas skrev:
boom skrev:
niklas skrev:
johaneriksson skrev:
boom skrev:

54 cm förut och nu 52 cm. Bassbox verkar ge olika resultat varje gång. Provar du ett par gånger till kanske du snart är nere i 48,5 cm. Sen får du plussa på precis vad du vill, det är simuleringar.

beror väl på hur mycket dämp det är i lådan

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-24 22:25

MagnusÖstberg skrev:Basta tar fasta på att röret är "längre" än den faktiska längden, det gör nog inte Bassbox?!?

Precis, hur definierar Bassbox rörets längd? Vi kanske jämför äpplen med päron.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-24 22:36

Glebster skrev:
celef skrev:
Glebster skrev:
RogerGustavsson skrev:
Glebster skrev:

Den jag åsyftar var ett försök av Svante(?) att proklamera Isodors visa ord på ett, om jag minns rätt, amerikanskt forum.

Nej det var här på Faktiskt.

Isidor lyckades nog övertyga mig om att basreflexrör med extremt stor diameter är dåligt och att det då är bättre att dela upp rören i flera. De ska dock inte bli för trånga heller, för då ökar de resistiva förlusterna för mycket och då behövs i stället en större låda.

"Normal" rördiameter är mao bäst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-24 23:35

Svante skrev: "Normal" rördiameter är mao bäst.

Det här måste vara faktiskts häftigaste tumregel 8) :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-24 23:35

Kraniet skrev: Men vill man få mer output behövs en större port. Ett alternativ är som sagt att köra med en slits med samma area (37,5cm2).

Jag vek ihop en slitsport till rörform genom att sätta ett rör i mitten på en 100 mm Phontratt, men jag har inte mätt hur mycket den tål än. Den matas nu av en Bremen-tia, på bilden är det en INO-åtta. Notera alla fina B&W-dimples ... :D

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-24 23:56

Det ser ut som du precis har gjort en birdie :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-25 00:04

Svarta bollar är fina. :)

Kantradien är tokstor.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-25 00:07

petersteindl skrev:Det ser ut som du precis har gjort en birdie :)

Exaktemente . . . :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-25 00:17

Svante skrev:
Glebster skrev:
celef skrev:
Glebster skrev:
RogerGustavsson skrev:
Glebster skrev:

Nej det var här på Faktiskt.

Isidor lyckades nog övertyga mig om att basreflexrör med extremt stor diameter är dåligt och att det då är bättre att dela upp rören i flera. De ska dock inte bli för trånga heller, för då ökar de resistiva förlusterna för mycket och då behövs i stället en större låda.

"Normal" rördiameter är mao bäst.

Tack för klargörande.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-25 00:18

Ragnwald skrev:Kantradien är tokstor.

Ja den är ju det ... men bollen kompenserar för allt! :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-25 00:41

Naturligtvis, du behöver inte förklara. :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-25 06:09

Glebster skrev:
MagnusÖstberg skrev:Basta tar fasta på att röret är "längre" än den faktiska längden, det gör nog inte Bassbox?!?

Precis, hur definierar Bassbox rörets längd? Vi kanske jämför äpplen med päron.

Bassbox ändrar inte på röret om man inte ändrar på volymen på lådan så den tar ingen hänsyn till dämp matrialet i lådan så som basta gör.
fick göra en jämförelse med mina fyndor och det skiljer 3cm i rörlängd i mellan programen men då skiljer det bara marginaler i hz .
Sen vet jag inte om det har med parameter inmatningen att göra jag tycker inte om att basta ändrar på parametrarna när man matar in dom så jag brukar alltitt kontrollera att parametrarna stämmer med det tillverkan uppger
I bassbox så är det ca 3% som är fel marginal på parametrar och då säger programet i från med rött vid den aktuella parametern.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-25 07:14

Det är inte det.

Bassbox talar om rent matematiskt hur långt röret skall vara. Basta tar fasta på att även om röret är 40cm långt så kommer luftpelaren i röret fortsätta lite längre än röret är byggt. För att få rätt avstämning måste man därför bygga sitt basreflexrör något kortare.

Det kan vara en orsak till skillnaderna.

Edit: Det mest irriterande stavfelet.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-05-25 07:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-25 07:44

För att reda ut skillnaderna (och eftersom jag är lat): Kan du posta

1. Vilken lådvolym, avstämningsfrekvens och rördiameter du har matat in i Bassbox, samt

2. Vilken lådvolym, avstämningsfrekvens, rördiameter och Viso du har matat in i Basta och

3. Vilka rörlängder programmen ger (både effective och actual för Basta)

...så kanske jag kan reda ut vad som orsakar skillnaderna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-25 08:48

LspCAD 5.25 ger för 60 liter (Ql 7, Qa7 och 40% dämpning) 45,3cm för ett 69mm rör och 18Hz avstämning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-25 09:18

Kraniet skrev:LspCAD 5.25 ger för 60 liter (Ql 7, Qa7 och 40% dämpning) 45,3cm för ett 69mm rör och 18Hz avstämning.

Ett jämförandetest av de vanligaste simuleringsprogrammen vore kul, samt, såklart, en kontrollmätning mot verkligheten... :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-25 17:20

Svante skrev:För att reda ut skillnaderna (och eftersom jag är lat): Kan du posta

1. Vilken lådvolym, avstämningsfrekvens och rördiameter du har matat in i Bassbox, samt

2. Vilken lådvolym, avstämningsfrekvens, rördiameter och Viso du har matat in i Basta och

3. Vilka rörlängder programmen ger (både effective och actual för Basta)

...så kanske jag kan reda ut vad som orsakar skillnaderna.

fynda 1060
Basbox
1 lådvolym 45 liter avstämd till 20hz rör 69x591mm 3% med dämp
Basta
2 lådvolym 45 liter avstämd till 20hz rör 69 mm ca 3%

bastas rör effective 618mm

bastas rör actual 554mm

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-25 21:05

Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-26 05:43

Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?

Problemet är nog basta då den ändrar lådvolym och rör längd när man lägger till lite iso.
Men andvänder man 0% iso i lådan så räknar dom lika

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-26 08:19

boom skrev:
Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?

Problemet är nog basta då den ändrar lådvolym och rör längd när man lägger till lite iso.

Ok, vid tillfälle ska jag simulera lite på det 10" elementet du brukar rekommendera och jämföra de båda.

Edit: Stavfel.
Senast redigerad av Glebster 2011-05-26 10:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-26 10:20

boom skrev:

Du menar att problemet är att Basta! gör rätt!!??
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum