Högtalarstativ av sten/betong?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Snygg

Högtalarstativ av sten/betong?

Inläggav Snygg » 2011-05-25 17:09

Behöver högtalarstativ i 500mm-längd (ungefär) men vill inte betala tusenlappar..
Såg dessa: http://www.bauhaus.se/plint-500mm.html

Om jag sätter möbeltassar under, kapar av stolpjärnen och lägger SD-kuddar uppepå.. Finns något ljudmässigt argument för att det vore en dum idé? Måla dem svarta så har man ju vad som borde vara stabila stativ för under 150:- paret..?

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2011-05-25 17:23

..tja förutom det där med SD-kuddarna då ... :wink: :wink:

Men allvarligt talat så ... vilken bra idé !!! De kan ju bli riktigt snygga ju med svart färg .. en idé till är att som du säger såga av järn-plinten , skaffa ett par snygga stenplattor som passar din högtalare (för ytterligare 100 spänn typ) och "silikona" fast dessa på toppen av plinten, ev. kan du borra ett hål i plattan och i den avsågade delen av plinten som sitter kvar i betongen och skruva fast plattan också.... kommer förmodligen bli ganska så stabilt ... :) :)

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-05-25 17:26

Läste precis om samma plint men på byggmax.. De väger visst 35kg styck..
Känns som ypperliga stativ..

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-05-25 22:44

gå å titta på dem för tusan!! lite järn att såga bort bara och
hoppas på att allt blir rakt av :P sen som du säger sd kuddar på och allt e klart.
(gillar inte själv silicon i det läget, kan låta som materialet!?)

lycka till!
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2011-05-26 09:33

Kan bli fräckt i ett modernt sparsmakat hem tillsammans med en brutal rörhäck.
Själv funderar jag på att montera in högtalarna i väggen så att man slipper se dem. Egentligen är det ganska fula saker som står i vägen allt som ofta.
SaLVE

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-05-26 09:41

Kan bli snyggt det där. Verkligen. Någon som känner
till måtten på fot och topp?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-05-26 09:47

Leca-block kanske, om man får föreslå?

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-26 09:59

De där är inte att leca med. 8) :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-05-26 10:03

Hämtar 2st ikväll och tar gärna måtten.
Kom precis på att det inte blir så billigt.. Grabben körde sönder vinkelslipen för nån månad sedan så ska jag kunna kapa järnen åker jag på att köpa en ny.. Nåväl, det behövs ju ändå..
Eller..vet någon om Bauhaus eller Byggmax brukar ha nån liten hörna där man kan få det gjort på plats för en liten slant?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-05-26 11:17

Snygg skrev:Hämtar 2st ikväll och tar gärna måtten.
Kom precis på att det inte blir så billigt.. Grabben körde sönder vinkelslipen för nån månad sedan så ska jag kunna kapa järnen åker jag på att köpa en ny..

Bild

:wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-05-26 11:49

Nefilim skrev:
Snygg skrev:Hämtar 2st ikväll och tar gärna måtten.
Kom precis på att det inte blir så billigt.. Grabben körde sönder vinkelslipen för nån månad sedan så ska jag kunna kapa järnen åker jag på att köpa en ny..

Bild

:wink:

Jo..för all del...

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-05-26 12:22

Köp på Cheapy istället och slipp vinkelslip:
http://www.cheapy.se/Produkt___Betongpl ... 079_13079_

För ser det inte ut som att det går att skruva av fästet? Se på stolpskorna dom säljer, dom har en bult i botten vilket väl borde betyda att plinten har ett hål med gängor i toppen. Dessutom billigare plint än på byggmax osv..

Och tråden kanske passar bättre i DIY delen med tanke på att det kommer utvecklas till ett DIY projekt?
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-05-26 21:16

nu blev jag lite kittslig. tänk om filtret är placerat i botten, kan inte ferritkärnorna om det nu finns sådana i filtret bli påverkade av det som sitter kvar i plinten efter avsågning 8O ! säg föralldel NÄE!
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-05-26 21:36

Tycker nog det fordras lite klass och stil...

Sådana här använder jag: Bild

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2011-05-26 22:22

jag HAR ett par liknande stativ. Plintarna är dock fundamenten av den typ som skall hålla vägskyltar på plats under markytan. Jag "hittade" ett par sådana utomhus. gratis. Plattorna ovanpå är "trottoarplatts-halvor"(också gratis). Bredden på dessa är perfekt för piP.
Jag fick lov att gugga på plasticpadding för att det skulle bli stabilt och vågrätt, varpå plattan fästes med borr och plugg. En duktig HILTI eller dylik är bra under detta moment.
Jag tyckte det blev riktigt snyggt och bra. Nackdelen är tyngden, och att de blev några cm för höga. När jag blir pensionär eller så, när jag får massor med tid över skall jag göra nya tunnare plattor, kanske lagom rostiga järnplattor. vi får se.
Jag kan fixa bild om någon är intresserad.
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-05-27 01:22

Det blev den typen Nahaz tipsade om med ett gängat fäste som gick att plocka bort.
Jäkligt stabilt, och ser "fett" ut..
Måtten var 20cm i fyrkant nere och 17cm uppe. Jag har bara möbeltassar undertill och SD mellan högtalare och stativ. Kanon, jag har svårt att tänka mig att dessa skulle göra jobbet sämre än stativ för 10ggr pengarna. Mindre än 200 spänn för ett par bra stativ känns riktigt roligt...
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-05-27 09:07

Bilder tack : )

Skall du måla stativen eller ha dom i betong "finish"?
Jag är lite sugen på att göra ett par sprayade svarta till en kompis i inflyttningspresent.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-05-27 11:07

Hur gör ni för att få sånna där monoliter stabila?

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-05-27 17:29

Nahaz skrev:Bilder tack : )

Skall du måla stativen eller ha dom i betong "finish"?
Jag är lite sugen på att göra ett par sprayade svarta till en kompis i inflyttningspresent.

Än så länge är de i betongfinish (rätt snyggt det med, det var en slät och fin yta på dem..) men de ska målas. Har inte bestämt än om det ska bli svart eller vitt. Bilder kommer i presentationstråden som filas på..

"peetwa"
Stabiliteten är inget större bekymmer. De väger 35-40kg och med 3 möbeltassar blir det stabilt och bra. Även botten var slät och fin så det är inga problem. Jag har en del 35x35cm släta betongplattor av den typen man lägger gångar med och då de bygger perfekta 5cm på höjden blir det nog sådana under plintarna. Lär se riktigt mulligt ut...

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-05-30 09:26

Det visade sig att det inte var optimala stativ ändå.. Innan jag hade testat med mina Dynaudiostativ tyckte jag att det var ok, men nu när jag jämfört blir högtalarna jäkligt bumliga i midbasen på betongen..
Så nu står de på Dynaudiostativen trots att jag då har öronen i höjd med midbasen snarare än diskanten. Det verkar dock inte påverka ljudet negativt..
Det ser däremot jäkligt spinkigt ut jämfört med plintarna.. Maffigt är bara förnamnet..

Återgå till Generellt om hifi