Komorok & Magnus:
Jag undrar om ni hänger upp er onödigt mycket på vilket ljudtryck det blir inuti en sluten låda?
1. Låt säga att jag monterar ett 12 tums element med x-max på ca 35 mm p-p i en 55 liter sluten låda och matar det med ca 500 W.
2. Om jag sedan jämför det med LMS-5400 monterad i 200 liters låda matad med ca 2000 W så har LMS lägre inre ljudtryck från 10 Hz och uppåt, om jag simuerat rätt i Basta!:
Om ovanstående simuerling stämmer hyfsat med verkligheten så undrar jag lite försiktigt:
A. Känner ni (Magnus och/eller Komorok) till någon leverantör som erbjuder en lösning som påminner om alt 1 ovan?
B. Om ja, skulle du (Magnus) använda orden "
yyyyy-Y" har så idiotiskt valda parametrar att disten av den olinjärt komprimmerade luften i dess kabinett i sig bidrar till 3% dist" om det systemet? (För protokollet: Jag gör det inte!)
C. Magnus, har du hört talats om någon som använt ett 10" element med x-max på ca 25 mm p-p i en 25 liters sluten låda matad med ca 100 W?

Enligt Basta! ger den konstruktionen över 160 dB vid typ 26 Hz. Om jag simulerat rätt alltså.
En relativt känd högtalarkonstruktör skrev bl.a. nedanstående i ett
intressant inlägg på forumet:
"
En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element."
Nu kan jag mycket väl tolka fel (Ingvar verkar inte så sugen på att delta i denna diskussion, i.a.f. inte i den andra tråden jag skapade som handlade om ungefär dessa saker), men jag tolkar informationen som att en
sluten låda kan vara mindre än 60*Vd och ändå falla in under "Extrema krav".
Rätta mig gärna om jag har fel i ovanstående, bara trevligt att få lära sig mer i ämnet. Om jag har fel så tar jag tacksamt emot feedback i form av
argument, hellre än verbala slagträn.