sztation skrev:Vad blir det då
Och varför inte?
Tippar att det beror på djupet på absorbenten. Om du tar 100 st absorbenter i djupled så får du 8 meter djup absorbent runt om i rummet. Fråga Lindroos vad han tror om detta
mvH
Peter
Moderator: Redaktörer
sztation skrev:Vad blir det då
Och varför inte?
Varför frågar du inte Lindroos om det själv Peter om du inte förstår hur basabsorbenter fungerar?petersteindl skrev:sztation skrev:Vad blir det då
Och varför inte?
Tippar att det beror på djupet på absorbenten. Om du tar 100 st absorbenter i djupled så får du 8 meter djup absorbent runt om i rummet. Fråga Lindroos vad han tror om dettaFunkar det som basabsorbent.
mvH
Peter
MagnusÖstberg skrev:Varför frågar du inte Lindroos om det själv Peter om du inte förstår hur basabsorbenter fungerar?petersteindl skrev:sztation skrev:Vad blir det då
Och varför inte?
Tippar att det beror på djupet på absorbenten. Om du tar 100 st absorbenter i djupled så får du 8 meter djup absorbent runt om i rummet. Fråga Lindroos vad han tror om dettaFunkar det som basabsorbent.
mvH
Peter
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Varför frågar du inte Lindroos om det själv Peter om du inte förstår hur basabsorbenter fungerar?petersteindl skrev:sztation skrev:Vad blir det då
Och varför inte?
mvH
Peter
Man brukar räkna att för allt infallande ljud som går genom absorbenten (kräver att den har tillräcklig yta) så dämpar den relativt effektiv ner till den frekvens som har en våglängd som är 4ggr längre än djupet på absorbenten. Om absorbenten är placerad framför en begränsningsyta som reflekterar hårt.
8*4=32m => 11Hz Bör ansers vara rätt effektiv för bas dårå.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det blev tydligare nu ja.
Det har inget med att vilja förstå eller inte, det tillkom information som du kanske inte kunde Peter?
Med den volymen som i det här fallet skulle finnas tillgänglig, 2x800liter, borde man väl iallafall kunna göra två avstämda lådor istället för att hantera två eventuella problemfrekvenser? Iallafall om de placeras rätt.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det blev tydligare nu ja.
Det har inget med att vilja förstå eller inte, det tillkom information som du kanske inte kunde Peter?
...
MagnusÖstberg skrev:Nej, jag vet inte om du kunde. Om du hade kunnat förklara bättre, varför valde du att inte göra det då?
För mig var appromixationen om 4x djupet på absorbenten ny iallafall och ger verkligen en inblick i hur stor (i alla dimensioner) en bredbandig absorbent blir
MagnusÖstberg skrev:Det är man ju sett bilder på, men kanske inte reflekterat fullt ut på djupkraven...
petersteindl skrev:Ofta slutar de vara ekofria vid 60-80 Hz. Mig veterligen finns det inget ekofritt rum som är ekofritt ner till 10 Hz![]()
-Martin- skrev:petersteindl skrev:Ofta slutar de vara ekofria vid 60-80 Hz. Mig veterligen finns det inget ekofritt rum som är ekofritt ner till 10 Hz![]()
Det är klart att det finns. Lösningen är att göra väggarna "eftersläppliga" så att de släpper ut bastonerna "i det fria"...
Naqref skrev:-Martin- skrev:petersteindl skrev:Ofta slutar de vara ekofria vid 60-80 Hz. Mig veterligen finns det inget ekofritt rum som är ekofritt ner till 10 Hz![]()
Det är klart att det finns. Lösningen är att göra väggarna "eftersläppliga" så att de släpper ut bastonerna "i det fria"...
Fast då släpper man samtidigt in ljud utifrån. Sen behöver det ju inte bli ett problem. I Israel så kör de ut i öknen och mäter vissa stora objekt. Markytan blir då reflekterande.
-Martin- skrev:Men hur många ljud som "släpps in" är under 100 Hz? (Skulle det uppstå får man väl göra ett flertal mätningar och sortera bort när det inträffar ?)
Naqref skrev:-Martin- skrev:petersteindl skrev:Ofta slutar de vara ekofria vid 60-80 Hz. Mig veterligen finns det inget ekofritt rum som är ekofritt ner till 10 Hz![]()
Fast då släpper man samtidigt in ljud utifrån. Sen behöver det ju inte bli ett problem. I Israel så kör de ut i öknen och mäter vissa stora objekt. Markytan blir då reflekterande.
sztation skrev:
Men jag fick ett svar tidigare om att minerulull INTE absorberar bas, låt säga runt 100hz, ens med ett sådant omfång.
Går det eller går det inte?
Och om det inte går tillräckligt, finns det något material som gör det isåfall tillräckligt väl att en sådan sjuk konstruktion skulle vara värd att försvara och bygga?
Kronkan skrev:Sztation!
Här en länk till ett exempel hur en stenullskiva absorberar i olika frekvenser, tjocklekar och från vägg.
http://www.bullerbekamparen.se/pdf/1379.pdf
Själv har jag använt material från Bullerbekämparen för att minska efterklangen. Obervera att jag inte ger dig något specifikt råd utan mera en allmän upplysning.
Det som inte framgår av olika produktblad är hur materialet diffuserar. Alltså försenar den energi som återvänder in till rummet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster