Digital korrigering vs fysisk rumsanpassning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CJNE

Digital korrigering vs fysisk rumsanpassning

Inläggav CJNE » 2005-05-19 08:16

För en som inte besittar några djupare kunspaker i ämnet så verkar det ju som att digital rumskorrigering skulle kunna vara ett alternativ till att "madrassera" väggar och golv för att kompensera de artefakter som rummet ger, iallafall om man nöjer sig med att sitta still på ett ställe och lyssna.
Kan någon med mer kunskap verifiera detta?
De uppenbara fördelarna med detta torde ju vara att det går att få bra ljud utan att göra några specialla ingrepp på rummet och att högtalarna kan möbleras in med mer hänsyn taget till det rent estetiska.
Finns det fler fördelar?

Nackdelar finns det ju säkerligen också, som till exempel att mer apparater måste användas i signalkedjan samt att lyssniningspositionen med "bra ljud" blir lite låst.
Flera nackdelar?

Jag kanske har missupfattat saker och ting, rätta mig gärna om jag har fel.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-19 09:09

Det är inte "VS" utan "and"

Min erfarenhet är att högfrekventa reflexioner och efterklangstid bara kan hanteras via akustisk anpassning. Diffusorer och absorbenter är den enda bra lösningen här.

Vad gäller bas (< 250 Hz ) som ger stående vågor är parametrisk EQ ett praktiskt alternativ till basfällor. Basfällor kan man om man har fru/flickvän i stort sett bara använda om man har dedikerat rum. Bäst är så klart akustisk anpassning så att man slipper EQ. Men en EQ kan göra underverk om det är korrekt implementerat. EQ kan också användas till att påverka högre frekvenser > 500 Hz men då endast för att kompensera för tex överdämpning, ej för reflexioner och efterklangstid.
Senast redigerad av Margaux 2005-05-19 09:11, redigerad totalt 1 gång.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-19 09:11

Använder digitalt filter själv och delar man Musik/Bio/vardagsrum så blir det svårt med basen. Uppåt i registren så är det mycket lättare med absobenter och diffusorer, men i djupaste basen blir dessa för dom flesta orimligt stora. En tubetrap är jämförelsevis väldigt begränsad.
Och med som så mycket annat, man måste mäta in dom noga, nästan rätt är fel. Och därför så har folk många gånger förutfattade meningar om hur en digital eq "låter". Har själv ALDIG stött på att dom skulle förstöra ljudet mer än vad dom bidrar med rätt injusterade. Och en icke färgande eq är ju lite svårt att ha eftersom det är en typ av färgning man vill åstadkomma. Dock är min erfarenhet att det blir inte billigt.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-19 09:20

Harryup - vi är väldigt överrens! :)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-19 09:29

Visst, men man tjänar fortfarande på att ställa högtalarna rätt etc.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-19 09:29

I arkiven finns mycket att läsa om detta spörsmål. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-05-19 09:32

Hmm, jag hade fått för mig att det gick att göra mer med system byggde med exempelvis http://drc-fir.sourceforge.net/doc/drc.html, men efter lite mer ingående läsning verkar det som att det egentligen bara handlar om EQ det också, så det verkar som jag är lite ute och cyklar :oops:

Harryup:
Vad är det som tenderar att inte bli billigt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-19 09:47

CJNE skrev:Harryup:
Vad är det som tenderar att inte bli billigt?

Livet i största allmänhet :-)
Och digital eq i synnerhet ihop med en rimligt bra mätutrustning.
Vill du dessutom styra eq ifrån lyssningplatsen (mycket bekvämt då möjligheterna är många och menyerna på apparaterna kryptiska) så behöver du något program typ SiaSoft SmaartLive.

Jag har jämfört Behringer, JBL och BSS och det finns skillnader men upp till var och en att jämföra.
Skall du använda dom som aktiva filter också?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-19 09:52

Morello skrev:I arkiven finns mycket att läsa om detta spörsmål. :D

Jo, Morello det gör det, fast jag upplever att alla diskussioner görs i allmänhet utifrån teoretiska kunskaper och möjligen någon test gjord för länge sedan så "man vet hur det är".
En större nyfikenhet och nya praktiska erfarenheter ifrån "motståndarna" på hur långt utveckligen har gått skulle vara en tillgång till diskussionen. Kunskaper är ibland en färskvara. Gäller oss alla.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-05-19 23:07

Harryup skrev:Jag har jämfört Behringer, JBL och BSS och det finns skillnader men upp till var och en att jämföra.

Bra fråga! Eftersom jag inte vet vad det innebär och vilken nytta jag skulle ha av det så passar jag på den tills jag vet mer :)
Det låter som ett filter som förändras dynamiskt utifrån det ljud som passerar (vild gissning)?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-19 23:58

CJNE skrev:
Harryup skrev:Jag har jämfört Behringer, JBL och BSS och det finns skillnader men upp till var och en att jämföra.

Bra fråga! Eftersom jag inte vet vad det innebär och vilken nytta jag skulle ha av det så passar jag på den tills jag vet mer :)
Det låter som ett filter som förändras dynamiskt utifrån det ljud som passerar (vild gissning)?

Ja dynamisk kompression finns också att tillgå om man skulle känna för det men det var inte det jag tänkte på dynamiken är dålig redan på skivor.
Snarare, skall du samtidigt använda elektronisk delning så att du använder ett slutsteg per högtalarelement och inga vanliga delningsfilter i högtalaren? Man får mer möjligheter med aktiva filter vilket normalt inte alltid betyder bättre ljud men det finns fördelar.

Återgå till Generellt om hifi