Är F/E-test ett bra sätt att komponera en anläggning!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-09 04:06

Ranefjord,

nu är det ännu senare på kvällen, men jag förstår inte varför man måste testa med NAD 208 i anl + som testobjekt...har läst ditt inlägg flera gånger.

Antingen hörs den eller inte! Man kan testa testobjektet på väldigt låg volym eller skyhög volym, men ändå lyssna på den behagligaste volymen ut i högtalarna. Det som är förändring är färgning oavsett hur testförstärkaren låter.

8O 8O 8O

T

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-09 04:22

Thomas: Beror på lite. OM Nad208 är neutral kan du inte garantera att skillnaderna du hör med två 208or inte kommer från testet i sig själv.

f/e testet är i grunden logiskt uppbyggt. MEN, logik är en männsklig egenskap och ingenting som kan garanteras funka ute i världen (som jag ser det). Visst, du kan argumentera för logiska kretsar, men skillnaden är att männsikan är medveten om det rationella i logiken, det är inte de logiska kretsarna. Som exempel bara, så vi slipper den diskusionen. ;)

Vad man gör när man testar två NAD208or på raken mot den enkla slingan är att 'till en viss del' testa testets legitimitet.

Förhoppningsvis hör man ingen skillnad, men tänk om skillnaden är ganska stor? Det är det ingen som egentligen vet.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-09 04:37

Och det är ju inte så svårt att göra testet, så jag ser inte vad problemet är förutom 'ork o vilja'. :)

Jag försöker inte 'sänka' testet. Jag tycker det är ett vettigt test. Men det skadar inte att dubbelkolla metoden, iallafall 1 gång.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-01-09 16:30

Morello vill du svara på min fråga (mitt förra inlägg) eftersom du verkar vara mycket insatt i det hela.

mvh

C

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-09 22:27

F/E test tror jag är en mycket bra metod att utvärdera en hifianläggnings färgningar, vilka dom är samt vad dom medför. Om det är någonting i färgningarna man gillar så är det ju bara finimang. :D
Då vet man var man har dom. Jag tror att det går att skräddarsy förstärkarens dist på ett subjektivt valljudande sätt. Så för F/E:s del gäller bara att finslipa metoden ev genom att ge en provkarta på alla typer av färgningar=avvikelser och undersöka på vilket sätt dessa färgningar går att addera och subtrahera.
För det säger sig självt att färgning 1+ färgning 2+ färgning 3+ färgning n tillsammans blir en smet som går att upplösa i ett i varje steg för sig hörbar förändring tillbaka till ursprunget.
Let forever be

matson

Inläggav matson » 2004-01-10 00:25

Man skulle ju kunna tänka sig att man har några/någon apparater i sin kedja som har klarat F/E-testet med "flying colours" och då kan plocka bort dom ur "färgningarnas ekvation" och leta orsaker till eventuella missljud på annat håll...... :wink:

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-05-29 22:56

Är det någon som komponerat sin anläggning med FE?. Om inte, kan man ju inte se den till att vara en bra metod för just detta.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-29 23:01

ThePreTor1aN skrev:Är det någon som komponerat sin anläggning med FE?. Om inte, kan man ju inte se den till att vara en bra metod för just detta.

Jag vill meddela dig att jag tycker det är jävligt irriterande beteende du har. Nu är det andra gången (minst?) på kort tid som du drar upp en gammal tråd med en kort one-liner, i syfte att skapa trassel. Det här är rent och skärt trollande. Som du märkte högg jag direkt, och det gläder dig säkert. Då får f-n sluta.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-29 23:08

Johan_Lindroos skrev:
ThePreTor1aN skrev:Är det någon som komponerat sin anläggning med FE?. Om inte, kan man ju inte se den till att vara en bra metod för just detta.

Jag vill meddela dig att jag tycker det är jävligt irriterande beteende du har. Nu är det andra gången (minst?) på kort tid som du drar upp en gammal tråd med en kort one-liner, i syfte att skapa trassel. Det här är rent och skärt trollande. Som du märkte högg jag direkt, och det gläder dig säkert. Då får f-n sluta.

Kan man F/E-testa Faktiskt.se?? Före och efter ThePreTor1aN??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-29 23:09

Johan_Lindroos skrev:

:lol:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-05-29 23:26

Johan_Lindroos skrev:

Finns väl inget förbud på forumet emot att skriva i gamla trådar? Om inte så är det okej tills det finns ett förbud så det är varken att skapa trassel eller trollande. Lyssna på någon bra skiva istället för att jaga upp dig på något som inte är något att jaga upp sig för, bara ett gott råd i all välmening. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-29 23:35

Problemet är väl bara, att många som skrivit i dessa gamla trådar, har hunnit ändra inställning. :)

DIY-audio tex, uppmanar att man i första hand ska söka gamla trådar.
Den som vet mest, tror minst.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-29 23:43

Värst är det väl för Callisto här ovan, som har väntat i över 7år på svar från Morello.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-05-29 23:49

Ragnwald skrev:Problemet är väl bara, att många som skrivit i dessa gamla trådar, har hunnit ändra inställning. :)

DIY-audio tex, uppmanar att man i första hand ska söka gamla trådar.

Jag drog upp denna gamla tråd http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 8&start=60
för att jag ville skriva ner vilket märke som jag har varit märkestroget emot ett tag (TRÅDEN HANDLAR BARA OM DET), men det började babblas om öl och kaviar (som jag även delade med mig av)så det är visst inte poppis för en del att man skriver i gamla trådar, trist tycker jag.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-29 23:52

Man borde låsa gamla trådar automatiskt efter en viss förutbestämd tid av inaktivitet. Vill någon skriva i en gammal låst tråd så kan denne någon sända sitt inlägg till närmaste mod med begäran om trådens upplåsning igen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-30 00:09

Vilken tidsgräns känns lämplig?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-30 00:18

FBK skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Finns väl inget förbud på forumet emot att skriva i gamla trådar? Om inte så är det okej tills det finns ett förbud så det är varken att skapa trassel eller trollande. Lyssna på någon bra skiva istället för att jaga upp dig på något som inte är något att jaga upp sig för, bara ett gott råd i all välmening. :)

Jag ser fram emot när du först och främst börjar skriva hifirelaterade inlägg. För mig går det bra om du gör det i en gammal tråd du känner är relevant.

Ett råd i all välmening :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-30 00:20

Ragnwald skrev:Vilken tidsgräns känns lämplig?

Om vi nöjer oss med ett par timmar, så skulle
det onekligen, "sätta sprätt på modsen" . . . . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-30 00:32

Ragnwald skrev:Vilken tidsgräns känns lämplig?

Jag vet inte, nåt halvår eller så kanske?

Man kan väl gärna kombinera begäran om upplåsning med nån lämplig påföljd om upplåsningen sedan endast resulterar i en troll-liknande oneliner.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-30 00:35

Låter, lätt som en plätt . . eller . . . :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-30 00:40

Jaaa a .. ?

Systemet finns ju redan på Faktisk, att begära upplåsning av låsta trådar. Möjligheten att låsa finns också, men bara manuellt tror jag. Det där är nog plättlätt att fixa med ett litet script.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-30 00:43

Finns en ju en speciell forumavdelning för såna här diskussioner - om man nu inte gillar att uppmuntra och fylla på gamla trådar menar jag. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-30 00:48

Huvudsaken är trådarna blir låsta, oavsett forumavdelning.

Man kanske skulle skriva nåt om Gu .. näe .. jag vågar inte ... tråden blir låst, men jag kanske blir blåst ... 8O 8O
Senast redigerad av phon 2011-05-30 00:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-30 00:49

KarlXII skrev:Finns en ju en speciell forumavdelning för såna här diskussioner - om man nu inte gillar att uppmuntra och fylla på gamla trådar menar jag. :)

Snappat . . . :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-30 01:10

phon skrev:Huvudsaken är trådarna blir låsta, oavsett forumavdelning.

Man kanske skulle skriva nåt om Gu .. näe .. jag vågar inte ... tråden blir låst, men jag kanske blir blåst ... 8O 8O

8O 8O Va 8O Menar du verkligen att om du skriver om Guru så blir trådarna låsta? Ere så? Tror du verkligen att Guru skulle blåsa dig? :P 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-30 01:35

Tråkigt om långa fina trådar som fortfarande är löpande högaktiva, plötsligt skulle stängas pga ålder. :(

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-05-30 08:00

ThePreTor1aN:

För att sk bumpa en såpass gammal tråd så får du komma med ngt avgörande mer intressant än att tex återupprepa trådens grundfråga. Det hör till gott forumbeteende att starta nya trådar snarare än att bumpa gamla. Du verkar heller inte ha ngt intresse för tråden du bumpar.

Du är härmed varnad för detta och kommer således automatiskt få semester vid upprepning.

Regnwald:
Hade den varit íntressant så hade man ju kunnat förvänta sig lite mer aktivitet de senaste 7 åren.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Föregående

Återgå till Generellt om hifi