Vilken skivspelare får stanna

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Vilken skivspelare får stanna

Inläggav Vinylcalle » 2011-05-29 23:39

Sitter här hemma med det angenäma problemet att en Technics SL-1025 har kommit förbi.
Har sedan tidigare en Yamaha PF-1000 och tyvärr kommer jag nog inte kunna behålla båda två. Och det är här jag nu behöver hjälp. Vilken ska jag behålla? Givetvis kommer jag inte att enbart basera valet på detta utan jag kommer givetvis att bland annat lyssna på dom båda.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-29 23:52

Jag skulle behålla Technicsspelaren. Använde den som "verktyg i arbetet" i några år och var mycket imponerad av den bl.a. för att den var så snabb i starten. Yamaha däremot är inget av mina favoritmärken. PF-1000 tror jag dock att jag bara har hälsat ytligt på och möjligen spelat med några gånger. Gillade inte tonarmen av någon anledning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-30 01:55

Sälj Technicsspelarn! ....till mig :)

Nej men allvarligt talat, PF-1000 verkar mer experimentell, Technics'en är gissningsvis mer gedigen och beprövad i sin utformning på flera områden.

Båda är läckra, tänk efter noga vilken du gillar mest, känsla och handhavande är ju ganska viktigt vid vinylspelande. Lite placebo, men ändå typ :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-30 07:39

Om du skall göra dig av med Yamman så hojta.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-05-30 10:30

Skaffa en förstärkare med dubbla phonoingångar och behåll bägge spelarna, vet jag. Det verkar ju vara två utmärkta skivspelare. Och så slipper du ta ställning mellan direktdrift och remdrift...

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-05-30 22:07

Fjonkalicious skrev:Om du skall göra dig av med Yamman så hojta.

Tjena Fjonken. Du har absolut första tjing på Yamman då du visat intresse på den redan sedan tidigare. En hel del pekar väl mot att jag också tvingas göra mig av med den.

Har du sett mina tidigare PM?

Måste låna hem en bättre nålvåg också så jag kan ställa in nåltrycket bättre. Vågar knappt spela med den just nu då projects nålvåg verkar rätt dålig.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-05-30 22:11

Micke23 skrev:Skaffa en förstärkare med dubbla phonoingångar och behåll bägge spelarna, vet jag. Det verkar ju vara två utmärkta skivspelare. Och så slipper du ta ställning mellan direktdrift och remdrift...

Absolut båda spelarna är superfina och jättebra. Hade därför gärna behållt båda. Tyvärr har jag nog inte pengar till det just nu bara. Samt att jag sedan tidigare vet att jag inte trivs med två likvärdig produkter samtidigt (känns lite onödigt).

Förstärkaren har redan 2 ingångar. Däremot har jag enbart en bra pickup (Sumiko Blue Point Special). Så ska jag ha dubbla likvärdig pickuper så är det åtminstone 2000-4000 kr till.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-30 23:10

Calle, jag har fått ditt pm. Haft lite mkt, har inte fått tid till att svara bara.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-05-31 08:36

Vinylcalle skrev:
Micke23 skrev:Skaffa en förstärkare med dubbla phonoingångar och behåll bägge spelarna, vet jag. Det verkar ju vara två utmärkta skivspelare. Och så slipper du ta ställning mellan direktdrift och remdrift...

Absolut båda spelarna är superfina och jättebra. Hade därför gärna behållt båda. Tyvärr har jag nog inte pengar till det just nu bara. Samt att jag sedan tidigare vet att jag inte trivs med två likvärdig produkter samtidigt (känns lite onödigt).

Förstärkaren har redan 2 ingångar. Däremot har jag enbart en bra pickup (Sumiko Blue Point Special). Så ska jag ha dubbla likvärdig pickuper så är det åtminstone 2000-4000 kr till.

MvH Carl

Okej, då förstår jag dilemmat. Det är ju trevligt att kunna välja mellan två bra alternativ i alla fall, om man nu blir tvungen att välja. Lycka till!

Återgå till Vintage-hifi