Äkta LTS:are!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-30 09:01

Naqref skrev:Vilken märklig debatt?! 8O

Nåväl, oavsett om jag säger något eller inte så kommer det att tolkas åt det ena eller andra hållet. Därför tänker jag skriva något.

Som för mig som inte bor i någon av de större tätorterna som LTS har någon verksamhet i så ger det inte speciellt mycket längre att vara med. När man kommer till en viss nivå så ger artiklarna inget mer. Sedan är det en fördel för mig som kommande kommersiell aktör att inte vara på något sätt "lierad" med LTS. Tyvärr. Det är ett policybeslut helt enkelt.

Det utesluter inte att det finns en hel del goa gubbar i LTS som jag gärna umgås med. :)

Att artiklarna inte ger mer, och att du som kommersiell aktör undviker att liera dig med vissa aktörer köper jag.

Det var länge sen nåt annat än redogörelser för lyssningar, och en del musikrecensioner gav ens mig nåt. Men jag bor ju i Sthlm, så jag har ett skäl till.

Masweb, förstås: det var ju intressant som info betraktat. Men annars är det för mig som för dig. Utom att du är kommersiellt aktiv.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-30 09:15

Det är ett policybeslut helt enkelt.

Nu sa du det i alla fall. :(

Alla goda krafter och i synnerhet de med god insikt, bör ta ställning och visa öppet att de är emot försämrad ljudkvalité.
Ljudindustrin håller på att ta död på sig själv och marknadsaktörerna medverkar genom att såga av den gren de själva sitter på.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-30 09:22

MagnusÖstberg skrev:Haha, nä inte det minsta ;)

Som om jag skulle kunna bestämma vad folk fick skriva 8O , mitt inlägg:

MagnusÖstberg skrev:
Jag vill inte veta, så ni får ta det vi PM 8)

... var ju självklart bara en önskan. Det var ju ett så absurbt krav att jag trodde det skulle vara mer än övertdligt. Uppenbarligen fel av mig.

Bah, ibland missar man självklara saker. :oops:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 09:23

Ragnwald skrev:Ljudindustrin håller på att ta död på sig själv och marknadsaktörerna medverkar genom att såga av den gren de själva sitter på.

Är det ett problem annat än för industrin i sig? Det kanske istället dyker upp "Real HIFI"-inspelningar för säg tusenlappen som vi kan köpa. Skivor producerade av "hobby"-firmor utan f-skattsedel och momsredovisning men med två mickar och en bärbar dator.
Senast redigerad av Flint 2011-05-30 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-30 09:23

Ragnwald skrev:Jisses, har den snälle mx hamnat på ignor? 8O

Inte första gången i så fall. :twisted:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-05-30 10:07

Ragnwald skrev:

Alla goda krafter och i synnerhet de med god insikt, bör ta ställning och visa öppet att de är emot försämrad ljudkvalité.
-snip-

Anser du att det måste/bör göras via medlemskap i LTS för att vara en legitim ställning?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-30 10:29

StefanL skrev:
Ragnwald skrev:

-snip-

Anser du att det måste/bör göras via medlemskap i LTS för att vara en legitim ställning?

Bra fråga. Den kan ju vara bra om samma krav ställs från flera håll. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-30 13:46

StefanL skrev:Anser du att det måste/bör göras via medlemskap i LTS för att vara en legitim ställning?

Då får jag svara med en motfråga.
Är det fel att ta ställning, stå rakryggad och arbeta för att sprida kunskap inom ett ämne som intresserar dig?

Därmed inte sagt att LTS skulle vara den enda möjliga kanalen. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 13:55

Ragnwald skrev:
StefanL skrev:Anser du att det måste/bör göras via medlemskap i LTS för att vara en legitim ställning?

Är det fel att ta ställning, stå rakryggad och arbeta för att sprida kunskap inom ett ämne som intresserar dig?

Hur många dB lägre crestfaktor uppskattar du att skivindustrin hade legat (generellt på CD-skivorna då förstås) om inte nämnda förening så tappert hade kämpat för oss alla?

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-05-30 14:31

Ragnwald skrev:

Absolut inte, det är modigt att stå rakryggad och ta ställning. Men jag anser inte att ställningen behöver göras via ett medlemsskap i en verksamhet som är känd för det syftet.

Oberoende av vilken kanal det kan tänkas vara.

Att jag skrev LTS är för du kommenterade Naqrefs svar om att han inte var med längre.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-30 14:45

Flint skrev:Hur många dB lägre crestfaktor uppskattar du att skivindustrin hade legat (generellt på CD-skivorna då förstås) om inte nämnda förening så tappert hade kämpat för oss alla?

Uppenbarligen går det att saluföra vad som helst, men det är ju då inte heller så konstigt att den stora massan (den inkomstbringande) inte längre föredrar att lyssna på musik via CD-mediet, det tillför inte längre några fördelar.

Men visst är det märkligt hur en hel bransch kunde svänga helt om, på så kort tid, knappt ett decennie. Vem minns inte all 90-talsreklam om framtidens ljud. :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 14:53

Ragnwald skrev:
Flint skrev:Hur många dB lägre crestfaktor uppskattar du att skivindustrin hade legat (generellt på CD-skivorna då förstås) om inte nämnda förening så tappert hade kämpat för oss alla?

Uppenbarligen går det att saluföra vad som helst, men det är ju då inte heller så konstigt att den stora massan (den inkomstbringande) inte längre föredrar att lyssna på musik via CD-mediet, det tillför inte längre några fördelar.

Men visst är det märkligt hur en hel bransch kunde svänga helt om, på så kort tid, knappt ett decennie. Vem minns inte all 90-talsreklam om framtidens ljud. :(

OK. Du slipper svara på min direkta fråga. :)

Jag svarar istället vad jag tror. Noll dB. Jag tror med andra ord att LTS har noll (0) inflytande på skivindustrin. Jag skulle förstås önska att det vore mer men "inget som helst inflytande" är vad jag tror.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-30 14:59

Flint skrev:Jag svarar istället vad jag tror. Noll dB. Jag tror med andra ord att LTS har noll (0) inflytande på skivindustrin. Jag skulle förstås önska att det vore mer men "inget som helst inflytande" är vad jag tror.

Klart att det är så, vem tror något annat?
Men det fråntar inte oss som vet om denna bedrägliga utveckling och önskar en annan utveckling, ansvaret att försöka förmedla kunskapen om den.
Det är verkligen inte enbart föreningen LTS i Sverige som protesterar, röster höjs runtom i ljudteknikvärlden.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-30 15:04

Flint skrev:
Ragnwald skrev:

OK. Du slipper svara på min direkta fråga. :)

Jag svarar istället vad jag tror. Noll dB. Jag tror med andra ord att LTS har noll (0) inflytande på skivindustrin. Jag skulle förstås önska att det vore mer men "inget som helst inflytande" är vad jag tror.

Uppskattningsvis mellan 6 och 8 dB på LTS-släppet av Med rymden i blodet. I alla fall en början.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 15:11

Ja, då är det ju per definition inte längre 0 dB totalt utan 1^-87 nånstans. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-30 15:17

Nåja, av allt som produceras är ändå 99% skit. Jag bryr mig mer om enskildheterna än om medelvärdet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 15:21

Hur mycket är du villig att betala per skiva för välproducerad musik med korrekt crestfaktor. Svar önskas i formen Kr ental, tiotal, hundtatal och tusental utan kommentarer och undanflykter.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-30 15:43

Ragnwald skrev:

Ljudindustrin håller på att ta död på sig själv och marknadsaktörerna medverkar genom att såga av den gren de själva sitter på.

Det var ju en högst märklig men väldigt fri tolkning. :mrgreen:

Ser du det som ett motsatsförhållande att inte vara med i LTS och ändå värna välljudet? :wink: 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-05-30 15:48

Flint skrev:Hur mycket är du villig att betala per skiva för välproducerad musik med korrekt crestfaktor. Svar önskas i formen Kr ental, tiotal, hundtatal och tusental utan kommentarer och undanflykter.
Jag hade nog varit beredd att pröjsa det dubbla av vad den "dåliga" versionen kostar. Så om det släpps två versioner och den dåliga kostar 150:- hade jag lätt pröjsat 300:-.

Men det ställer samtidigt lite högre krav på att det är en skiva jag tror jag kommer gilla under en längre tid. Chansköpen blir färre. Jag tror inte att det är kommersiellt bärkraftigt att släppa en audiofilversion i vanliga skivbutiker. Men en fin-version som säljs på nätet kunde va en bra start?
Motstånd!

-Martin-

Re: Äkta LTS:are!

Inläggav -Martin- » 2011-05-30 15:50

majjen04 skrev:Undrar nu om alla andra LTS:are på detta forum endast använder gamla Sentec Diana och andra LTS referencer?

För mig blev det tyvärr ohållbart med fortsatt medlemsskap eftersom jag endast är innehavare av Sentec SC8/PA8/TU8. Eller var det för att jag glömde betala medlemsavgiften som gjorde att jag blev utslängd? :roll: :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-30 15:54

Flint skrev:Hur mycket är du villig att betala per skiva för välproducerad musik med korrekt crestfaktor. Svar önskas i formen Kr ental, tiotal, hundtatal och tusental utan kommentarer och undanflykter.

[kr]
ental: 5
tiotal: 2
hundratal: 1
tusental: 0

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-30 15:55

En okomprimerad utgåva kräver ju färre arbetstimmar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 16:03

Almen skrev:

[kr]

Tack för svaret :), men du var mig en snål j¤vel. 125:- för ett välljudande mästerverk med onad crestfaktor. Haver du ingen respekt för vare sig knarkande artister eller de fria marknadskrafterna. Även en skivbolagsmogul måste ju borsta tänderna ibland och tandkräm kostar pengar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 16:06

usling skrev:
Jag hade nog varit beredd att pröjsa det dubbla av vad den "dåliga" versionen kostar. Så om det släpps två versioner och den dåliga kostar 150:- hade jag lätt pröjsat 300:-.

Men det ställer samtidigt lite högre krav på att det är en skiva jag tror jag kommer gilla under en längre tid. Chansköpen blir färre. Jag tror inte att det är kommersiellt bärkraftigt att släppa en audiofilversion i vanliga skivbutiker. Men en fin-version som säljs på nätet kunde va en bra start?

Vettigt. Jag delar den uppfattningen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-30 16:08

125:- var vad Med rymden i blodet kostade. :)

Men jag tycker erfarenhetsmässigt att det är ungefär vad även små skivbolag och artister brukar kunna hålla på sina utgåvor. Som sagt, vill man ha helt orörd utgåva så slipper man lämna det till en "het" (läs: svindyr) mastringstekniker. Med nedladdning av 24-bitars utgåvor slipper man ännu ett steg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-30 23:38

Naqref skrev:Ser du det som ett motsatsförhållande att inte vara med i LTS och ändå värna välljudet? :wink: 8)

Nja, hur ska vi nu veta att du inte bara gillar läget? :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-31 01:11

LTS måste stoppas. Annars översköljs vi i framtiden av utgåvor av typen "Limahl - Unmastered hits" eller "Mässjazz som den borde låta" eller annat som mest har ett värde i att det just är omastrat, och kanske inte mycket annat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-31 02:05

phloam skrev:LTS måste stoppas. Annars översköljs vi i framtiden av utgåvor av typen "Limahl - Unmastered hits" eller "Mässjazz som den borde låta" eller annat som mest har ett värde i att det just är omastrat, och kanske inte mycket annat.
Blev det mer än en låt från Limahl?

Visserliggen hette den ju "Neverending Storie" men nog måste låten ta slut? 8O :?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-31 07:53

phloam skrev:LTS måste stoppas. Annars översköljs vi i framtiden av utgåvor av typen "Limahl - Unmastered hits" eller "Mässjazz som den borde låta" eller annat som mest har ett värde i att det just är omastrat, och kanske inte mycket annat.

Med rymden i blodet var ju riktigt dålig för övrigt. Ljudet kanske var okej, men
jag föredrar bra musik. :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-05-31 08:29

Flint skrev:
Almen skrev:

[kr]

Tack för svaret :), men du var mig en snål j¤vel. 125:- för ett välljudande mästerverk med onad crestfaktor. Haver du ingen respekt för vare sig knarkande artister eller de fria marknadskrafterna. Även en skivbolagsmogul måste ju borsta tänderna ibland och tandkräm kostar pengar.

Mellan 100 och 200 kr betalar jag gärna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi