Vad är det som driver er? har ni någon gång reflekterat ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-31 10:49

DVD-ai skrev:Jag utgår från att ditt inlägg va riktat till mig, men då jag inte vet vad ordet "raljera" betyder så kanske jag tolkade inlägget fel ?

Det var definitivt inte riktat till dig. :) (Bill50x ger en bra definition av "raljera".) Det är formuleringar av denna typ

"Det är musiklyssnandet som driver mig, inte nån jäkla ångestskapande perfektionssträvan. Jag föreslår att de som primärt vill syssla med att nå perfekt återgivning kallar sin problemfyllda hobby för "Total Fidelity" eller nåt, så kan vi musiklyssnare njuta av vår i dagsläget nära nog perfekta "High Fidelity" i fred."

...som jag avser. Här använder skribenten fler ord på att raljera över andras syn på saken än på att beskriva sin egen syn.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-31 10:54

MichaelG skrev:
DVD-ai skrev:Jag utgår från att ditt inlägg va riktat till mig, men då jag inte vet vad ordet "raljera" betyder så kanske jag tolkade inlägget fel ?

Det var definitivt inte riktat till dig. :) (Bill50x ger en bra definition av "raljera".) Det är formuleringar av denna typ

"Det är musiklyssnandet som driver mig, inte nån jäkla ångestskapande perfektionssträvan. Jag föreslår att de som primärt vill syssla med att nå perfekt återgivning kallar sin problemfyllda hobby för "Total Fidelity" eller nåt, så kan vi musiklyssnare njuta av vår i dagsläget nära nog perfekta "High Fidelity" i fred."

...som jag avser. Här använder skribenten fler ord på att raljera över andras syn på saken än på att beskriva sin egen syn.

Hälsn. Michael

Vilket mycket väl kan vara en laddad motrektion på hur han uppfattar diskussionerna här om HiFi. Jag förstår reaktionen.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-05-31 11:01

Svar på ämnet:

Nyfikenheten på vad som finns på inspelningen är det som driver mig. Det
var det redan när jag började intressera mig i mitten av tonåren för ca 15 år
sedan. Just den biten har inte ändrat sig nämnvärt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-31 11:09

Man kan ju vara väldigt nöjd med den totala musikupplevelsen i ett system, trots att man är fullt medveten om ett antal svagheter.

Jag tex, är egentligen nöjd, men skulle önska att jag kunde vid vissa tillfällen, spela aningens starkare, än vad mitt systemet nu tillåter.
Men vad katten, jag klarar mig, ska egentligen inte klaga alls.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-31 11:18

Ragnwald skrev:Man kan ju vara väldigt nöjd med den totala musikupplevelsen i ett system, trots att man är fullt medveten om ett antal svagheter.

Jag tex, är egentligen nöjd, men skulle önska att jag kunde vid vissa tillfällen, spela aningens starkare, än vad mitt systemet nu tillåter.
Men vad katten, jag klarar mig, ska egentligen inte klaga alls.

Det är väl samma sak med det mesta, t.ex. bilar. Ibland vore det kul om man kunde få upp skrället i 300km/t.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-31 11:20

Varför suboptimera? Nästan 50% till kan du väl lägga på?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-31 11:30

MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Ahhh, ok men då e jag med ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-31 11:35

Nattlorden skrev:Varför suboptimera? Nästan 50% till kan du väl lägga på?

Subbar bör nog optimeras de med.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-31 11:41

Problemet med en uppgradering, är att de oftast haltar.

Nu med fyra subbasar sitter ljudtryckbegränsningen i fronthögtalarna och visst katten är det svårt att tänka bort det, fast man borde det. :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-31 11:49

MichaelG skrev:Jag kan inte undgå att förundras över somligas iver att raljera över andras drivkrafter. :roll:

Dom blev tappade i golvet efter födseln? Eller så är dom avundsjuka helt enkelt. Jag är glad att slippa se deras inlägg iaf. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-31 12:06

subjektivisten skrev:
MichaelG skrev:Jag kan inte undgå att förundras över somligas iver att raljera över andras drivkrafter. :roll:

Dom blev tappade i golvet efter födseln? Eller så är dom avundsjuka helt enkelt. Jag är glad att slippa se deras inlägg iaf. :D

Jag å andra sidan blir väldigt glad när jag ser dina inlägg.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-31 12:54

MichaelG skrev:Det var definitivt inte riktat till dig. :) (Bill50x ger en bra definition av "raljera".) Det är formuleringar av denna typ

Hälsn. Michael

Jag hade gärna sett att du inkluderat smileyn som avslutade det stycket i citatet. Utan den får det hela en tråkigare ton än avsett...!

Edit: Förresten så raljerar jag inte, jag är bara rak och ärlig och talar om hur det är :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-31 13:11

phloam skrev:Jag hade gärna sett att du inkluderat smileyn som avslutade det stycket i citatet. Utan den får det hela en tråkigare ton än avsett...!

Edit: Förresten så raljerar jag inte, jag är bara rak och ärlig och talar om hur det är :D

Lustigt nog var inte min avsikt att ge dig en känga, men jag inser att det nog var det jag gjorde. Och jag vet inte ens hur jag ska krångla mig ur detta nu... :)

Du och jag verkar i sak vara ganska överens om en pragmatisk syn på det här med HiFi. Men du verkar störa dig mer på att inte alla tycker som du och därmed argumenterar för andra synsätt. Skit i det! "Live and let live", säger jag. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-31 13:46

Det är lugnt, vi behöver nog alla en känga emellanåt :)

Live and let live, helt klart, men inte för mycket för då dör diskussionen :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-31 15:34

MichaelG skrev:Lustigt nog var inte min avsikt att ge dig en känga, men jag inser att det nog var det jag gjorde. Och jag vet inte ens hur jag ska krångla mig ur detta nu... :)

Busenkelt. Bara att hålla med om att hans (phloams) reaktion är berättigad istället för att raljera om att han raljerar.

/
Senast redigerad av Flint 2011-05-31 16:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-05-31 15:54

Flint skrev:
DVD-ai skrev:Det kräv ju en hel del insatser för att komma fram till "mål" om mna har som mål att ha en så naturtrogen återgivning som det i huvudtaget är möjligt att få.

Och om jag var (hobby)akustiker skulle jag förstås framhäva dessa åtgärder som livsviktiga i min marknadsföring för att få rätt klang i min kassakista.

:lol:
Flint skrev:
MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Vilket mycket väl kan vara en laddad motrektion på hur han uppfattar diskussionerna här om HiFi. Jag förstår reaktionen.

+1
Flint skrev:
subjektivisten skrev:

Jag å andra sidan blir väldigt glad när jag ser dina inlägg.

Jag med
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-31 16:34

subjektivisten skrev:

8O

....suck.....
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-05-31 16:43

Dra åt helvete vilken tråkig stämning det är här. Det skrivs mycket
intressanta inlägg men det enda folk verkar vara intresserade av är att
sprida duvspillning överallt. Ryck upp er för fan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-31 16:45

phloam skrev:Det är lugnt, vi behöver nog alla en känga emellanåt :)

Live and let live, helt klart, men inte för mycket för då dör diskussionen :mrgreen:

Ja så är det nog, och det är nog bara nyttigt att få lite motstond ibland så att man funderar lite över sin inställning till saker.
Sålänge det inte handlar om "rätten att få tycka som man gör" för den rätten har alla. Så länge det är sund skeptisism så är det bra för alla tror jag, och utan den så skulle som sagt ingen disskusion finnas :(

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-31 16:50

shifts skrev:Svar på ämnet:

Nyfikenheten på vad som finns på inspelningen är det som driver mig. Det
var det redan när jag började intressera mig i mitten av tonåren för ca 15 år
sedan. Just den biten har inte ändrat sig nämnvärt.

Ja det va exakt vad som i början va den drivande kraften, "vad missar jag?"
Men på senare 2 år så övergick det till något helt annat och snarare negativt... men värst va det nu det senaste året.

Jag ska tillbaka till den viljan jag hade i början och med en sundare syn som jag upplever att jag fått nu.
Jag tror nog att jag kommer att börja intressera mig ordentlogt för detta senare igen, kan ta lite tid bara att komma i fas, men någon dag så... :)
Men det viktiga då är som sagt att jag ska försöka se på hobbyn med lite andra ögon än tidigare.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-31 16:56

FBK, subben och Flint,
Ni får hemskt gärna delta i tråden på ett konstruktivt sätt och hålla er till topic.

Om ni inte kan fixa detta, oavsett anledning, om det är så att ni måste chata på varandra så gör detta någonannan stans.

Jag tycker att dom kommentarer som fälls inte hör hemma i tråden, dom är inget jag vill ska finnas i tråden och om ni ville acceptera detta så skulle det glädja mig. :)

Så snälla håll er till topic eller skriv inte alls...
Så vi som faktiskt vill diskutera i tråden kan göra det om trådens ämne!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-31 16:58

DVD-ai skrev:Men på senare 2 år så övergick det till något helt annat och snarare negativt... men värst va det nu det senaste året.

Jag ska tillbaka till den viljan jag hade i början och med en sundare syn som jag upplever att jag fått nu.
Jag tror nog att jag kommer att börja intressera mig ordentlogt för detta senare igen, kan ta lite tid bara att komma i fas, men någon dag så... :)
Men det viktiga då är som sagt att jag ska försöka se på hobbyn med lite andra ögon än tidigare.

Jag tycker att många personer här, bl.a. du, på senare tid har tagit en mycket sund vändning vad gäller musikåtergivning. Berättat hur trökigt det är att snurra runt i korrektträsket och aldrig bli nöjd och bara lyssnat på ljud och letat fel. Mycket hoppfullt. Lite av ett glasnost Faktiskt.se.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-31 17:20

Kul att du är tèbaks, Flint! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-05-31 17:24

Nu var ju detta...

phloam skrev:@ DVD-ai:

Tråden handlar ju om vad som driver på, och det är väl ingen som har missat att det tjänas stora pengar på att strävan efter perfektion i återgivningen upprätthålls. Den drivs på bl.a. genom att man vinklar det så att ju mer genuin musikälskare du är, desto perfektare och mer verklighetstrogen återgivning vill du ha.

Nu är det så, vilket jag försökt framhålla, att vi har anläggningar som är väldigt bra på att möjliggöra ett musiklyssnande. Ur den synvinkeln finns inga större fel på våra anläggningar. De funkar bra, är lätta att använda, ger fantastiskt bra ljud för relativt små pengar. Goda tider för musikälskaren.

Sen kan man istället se anläggningen som ett försök att nå perfektion i ljudåtergivningen - och se, plötsligt finns hur många och stora fel som helst! Det är - imho - den ambition som måste upprätthållas om man vill få folk att investera de där riktigt stora summorna pengar.

Problemet är då att elektroniken är i stort sett "maxed out", det är mest i området inspelningsteknik, rumsanpassning/akustik, samt val av högtalarsystem som man hittar de största utmaningarna om man vill ha perfektion.

Men vill man bara lyssna på musik så finns det verkligen inga stora hinder för att göra det idag. Man kan ha hela skivsamlingen i fickan, i digitalt ofelbart format och bästa tänkbara kvalitet.

Jag vill mest av allt lyssna på musik, med hög trohet i återgivningen. Det är musiklyssnandet som driver mig, inte nån jäkla ångestskapande perfektionssträvan. Jag föreslår att de som primärt vill syssla med att nå perfekt återgivning kallar sin problemfyllda hobby för "Total Fidelity" eller nåt, så kan vi musiklyssnare njuta av vår i dagsläget nära nog perfekta "High Fidelity" i fred :)

...riktat till DVDai, men eftersom du var missnöjd med mina synpunkter
på dina tidigare inlägg, så tänkte jag ta tillfället i akt att nu skriva att
det du skrivit i det ovanstående som jag fetat, är saker som jag håller
med om till 100%! :)

- - -

Men jag förstår inte varför du vill döpa om high fidelity till något nytt och
degradera high fidelity till att betyda low fidelity. :?

High fidelity har ju alltid handlat om att eftersträva en högre utsprungs-
trohet, och om DU blir fylld av ångest av det (och vill kalla det för "total
fidelity" eller något annat nytt, så förstår jag inte vad du vill uppnå med
det. Är det inte enklare att säga att du inte bryr dig om att uppnå en
hög fidelitet?

Dessutom är det även min uppfattning att åstadkommande av en hög-
klassig återgivning INTE alls primärt handlar om att göra stora invester-
ingar, utan i mycket högre grad handlar om att skaffa sig kunskap och
bygga upp och kombinera ihop sin anläggning på vettigt sätt!

Och just det är väl skälet till att ett diskussionsforum som faktiskt finns.

Alltså ett som INTE primärt bygger på att diskutera vad för superdyra
apparater man måste köpa, utan ett forum som i huvudsak handlar om
utbyte av kunskap, ett där det är tillåtet att säga att dyrare inte alltid
är bättre. Ett där det är tillåtet att säga att saker inte är så bra som de
skulle kunna vara.

- - -

Det du skrivit som jag rödmärkt, accepterar jag självklart att det är dina
åsikter, men de förvånar mig, mycket.

Både det du skriver där du anklagar andra för att vinkla saken genom
att statuera samband mellan hur mycket man tycker om m musik och
hur mycket man bryr sig om hifi-aspekten (något sådant har jag inte
sett att någon skrivit, så varför påstår du det?). Det är väl välkänt att
musikälskare kan ha hur dåliga anläggningar som helst.

Samtidigt så får jag konstatera av andra rödmärkta stycket att du inte
hör några problem från praktiskt taget några av våra inspelningar. Och
då är ju grattulationer på sin plats! Samtidigt hoppas jag att du förstår
att många av dem som drabbas av det du inte hör, undrar vad det är
som gör att du vill lägga dig i debatten om mastring. Om du inte förstår
eller hör problemen så kanske du inte är rätt person att debattera dem?

Jag menar inget illa med det, utan hoppas bara du förstår hur det kan
kännas för dem som kämpar för någonting de tycker är väldigt viktigt,
att få mothugg från någon som inte bryr sig om eller ens uppfattar att
problemet finnas. Förstår du hur jag menar?

Det gröna du skrivit håller jag på sätt och vis med om, men vill påminna
dig om att ungefär samma sak har man kunnat läsa under i varje fall 54
års tid, i hifi-tidskrifter. :)

Och sanningen är väl den, att det var ungefär lika sant då som nu. Det
har ju inte varit något större utveckling, i varje fall inte de senaste 35
åren. Inte om man ser på kedjan i sin helhet.

Frågan är dock om det är ett tecken på att vi är framme, att vissa varit
framme under hela denna tid, eller kanske att det inte går att komma
längre, under nuvarande grundläggande tekniska paradigm (med avse-
ende på standarderna) vill säga?

Eller kan det vara så att de bästa anläggningarna har varit väldigt bra
de senaste sisådär 54 åren (åtminstone de senaste 35) men att det
mesta inte varit det (inte då och inte nu) eftersom själva uppdraget att
åstadkomma det helt enkelt är för svårt/komplicerat för att dess lösning
skall kunna tillgodoses med de enkla tumregler för hur det skall gå till,
som varit förhärskande i branschen, under alla år, men kanske mer nu
är på 50- och 60-talet, då hifi-debatten i stort faktiskt låg på en mycket
högre nivå än man ser nuförtiden i hifi-tidskrifterna. Därmed inte sagt
att det är fel eller dåligt att det blivit så - men den som jagar rätt på
några nummer at R&T från perioden 1960-1980, eller tidiga utgåvor av
danska high fidelity, kan nog inte undgå att se att det hänt något.

Kanske är det till det bättre? Det beror ju mest på vad de som läser
nämnda tidskrifter vill läsa i dem. Men nog har det blivit mycket mindre
djup och mycket mera yta.

- - -

Sammanfattning: Tillräckligt bra musik har en styrka som gör att den
överlever och tar sig igenom det mesta. Så att själva musiken och dess
förmedling skulle drabbas av de problem som de flesta av dagens an-
läggningar uppvisar menar jag inte, och det tror jag vi är överens om.

Men upplevelsen av att lyssna på musik kan vara så mycket mera än
bara "de rent musikaliska komponenterna" (om uttrycket ursäktas).

Rika upplevelser av själva klangen, känslan av en fysisk närvaro i rum-
met, kraften och den rent fysiska omskakningen, kan vara saker som
går mer eller mindre förlorade i så många av även dagens fina anlägg-
ningar.

Kort sagt - jag menar att man misstar sig om man tror att det har hänt
så himla mycket de senaste säg 35 eller kanske till och med 45 åren.

Kanske har andelen välljudande anläggningar gått upp en smula, men
bara om man räknar bort alla de storsäljande mycket enkla anläggning-
arna i plast som står för majoriteten av musiklyssnandet. Gör man det
inte så veta tusan om det inte snarare gått baklänges. Alltså att det i
snitt inte låter bättre i dag om anläggningarna, än det gjorde säg 1975.

Och detta oavsett om man räknar in de förändringar i ljudkvalitet som
skett med avseende på ljudbärarna. Den digitala lagringstekniken har
förvisso erbjudit potentiella förbättringar, som dock med råga kastats
bort genom att musiksignalerna hanteras minst sagt styvmoderligt av
dagens skivbolag.

Extra uppenbart blir det om man spelar högklassiga inspelningar från
tidsperioden 1957 - 1967 (LP), i en högklassig anläggning från den
tiden, och jämför det med nymastrade versioner av samma inspelningar
spelade i en modern anläggning i ett modernt möblerat hem.

Har det skett någon meningsfull utveckling?

Jodå, visst har det gjort det, men tyvärr så har mycket gått baklänges
samtidigt, och om summan är plus eller minus vete tusan.

Ibland känns det som om skivbranschen gör stora ansträngningar för
att i varje tidsperiod se till att alla balanser så att all potantial till för-
bättringar elimineras.

Ungefär som pyttemjuk, som för varje generation operativsystem och
program, ser till att absorbera all utveckling av hårdvaran, således att
konsumenterna inte får avnjuta glädjen att se saker gå snabbare, trots
att hårdvaran ju har utvecklats hundrafaldigt de senaste 20 åren.

Kanske till och med mer.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-31 17:29

nadifierad skrev:Kul att du är tèbaks, Flint! :)

Tack! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-05-31 17:36

phloam skrev:
MichaelG skrev:
phloam skrev:Jag hade gärna sett att du inkluderat smileyn som avslutade det stycket i citatet. Utan den får det hela en tråkigare ton än avsett...!

Lustigt nog var inte min avsikt att ge dig en känga, men jag inser att det nog var det jag gjorde. Och jag vet inte ens hur jag ska krångla mig ur detta nu... :)

Du och jag verkar i sak vara ganska överens om en pragmatisk syn på det här med HiFi. Men du verkar störa dig mer på att inte alla tycker som du och därmed argumenterar för andra synsätt. Skit i det! "Live and let live", säger jag. :)

Hälsn. Michael

Det är lugnt, vi behöver nog alla en känga emellanåt :)

När man läser sådant där (båda eras inlägg) kan man inte annat än
känna hopp för mänsligheten!

Men jag tror inte vi behöver var rädda för att debatten skall dö bara
för att vi blir "för toleranta". ;)

Tror faktiskt väldigt få debatter vinner på att människor förnekar
varandra rätten till sina egna bedömningar, synsett och val. Tror
tvärtom att debatterna snarare skulle vinna på att helt befrias från
sådana komponenter som att någon påstår saker om vad andra skall
tycka.

Skippar man allt sådant så blir ju allt utrymme (både spaltmässigt och
mentalt) ledigt till att hantera de intressanta frågorna, de som i slut-
ändan kan identifiera och lösa problem - det vill säga göra att saker
blir bättre. :)

Inlägg som förnekar problemen tillför helt enkelt ingenting. Det är
kanske rent av bättre att den som inte uppfattar problemen, ser det
som ett bra skäl att INTE delta i debatten, så att den får en chans
att leva och göra någon nytta, för dem som såg problemen.

Därmed inte sagt att det kommer att lyckas ändå. ;) Men då finns i
varje fall chansen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-31 17:37

shifts skrev:Dra åt helvete vilken tråkig stämning det är här. Det skrivs mycket
intressanta inlägg men det enda folk verkar vara intresserade av är att
sprida duvspillning överallt. Ryck upp er för fan.

Tack för reality check :oops:

Det du skrev om nyfikenhet på vad som finns på inspelningen var bra; jag minns när man förr försökte krama fram så mycket som möjligt ur analoga källor som kassettbandskopior, LP till kassett, radioinspelning... kanske att det var mer utmaning då, roligare att skruva azimuth på ett tonhuvud än hålla på med filer på en dator. Eller inte :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-31 18:09

Jag är pragmatisk;

1. Jag vill lyssna på musik.

2. Jag skaffar utrustning efter förmåga.

3. Är den ok kör jag på den så länge som möjligt.

4. Ibland har utrustningen någon fatal brist som jag till sist börjar irritera mig på, då byter jag _inte_ ut hela utrustningen utan jag försöker åtgärda det som jag anser felar.

Saker som kan fela; olika typer av störningar, inte tillräckligt tung bas för rockmusik, inte tillräckligt djup bas för hög naturtrohet, dåligt stereoperspektiv, för hårt/vasst ljud, för luddigt ljud, otillräcklig detaljupplösning, för dålig "läsbarhet" av sångtexter och musikaliska figurer, det låter ansträngt, störande resonanser, något har helt enkelt gått sönder osv osv

Ett annat "fel" som inte är ett fel är tillräcklig tillgänglighet dvs alltefter att tekniken utvecklas så är det bara att anpassa sig så att man får tillgång till materialet typ nätåtkomst, nya ljudformat, hdmi osv

När jag anser att fonogrammet kommer till sin rätt igen, för den saken behöver inte återgivningen vara perfekt utan det är min subjektiva åsikt som bestämmer, så är jag nöjd tills nästa brist uppstår.

Fokus är hela tiden att kunna ha så smidig tillgång som möjlgt till min musik. Och så är jag en sucker för bang-for-the buck.

Självklart underlättar det att ha ett visst intresse och skaffa sig en rudimentär kunskap om ljudåtergivning och marknaden för att veta hur bristerna skall åtgärdas när de blir mig övermäktiga.

Ungefär så enkel är jag. Det jag inte vet om lider jag inte av. Riktig high-end-dyr-fi kommer aldrig att bli intressant förrän jag är ekonomiskt oberoende, om det någon gång inträffar, och då bara för att jag kan typ.

Jag försöker alltså hela tiden bara hålla mig flytande med "tillräckligt bra ljud", det är drivkraften :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-31 18:34

DVD-ai skrev:FBK, subben och Flint,
Ni får hemskt gärna delta i tråden på ett konstruktivt sätt och hålla er till topic.

Om ni inte kan fixa detta, oavsett anledning, om det är så att ni måste chata på varandra så gör detta någonannan stans.

Öh, varför drar du in mig?
Eftersom jag:
*Inte kan se vad dessa herrar skriver.
*Är totalt ointresserad av vad dom skriver.

Så kan jag knappast syssla med att chatta med dom.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-05-31 18:36

Signerar härmed i punkt 1, 2, 3 och 4!

Det gör att det blir väldigt mycket tid över, som jag använder till att titta
på film, lyssna på musik, äta god mat, se en massa fina saker och träffa
en förfärlig massa trevliga människor som man även kan göra en massa kul
saker tillsammans med.

Sen slösar jag bort resten på faktiskt. 8)

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi