Braun PS 600

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-30 01:15

Handic skrev:Jag kollade närmare på min TD-150 häromkvällen....skruvade ite på armen, vilken visade sig vara svårinställd, det är svårt att vara exakt på grammet eftersom finjusteringsratten inte tycks åstadkomma något.
Så la jag märke till att hela upphängningen var väldigt sladdrig/lös....ska det vara så?

Nu har det hunnit gå några år sedan jag bytte armen och jag använde originalarmen bara som hastigast.
Men visst är det två rattar, den ena på baksidan av motvikten och den andra sitter under densamma.
Undrar om inte den ena ratten enbart låser fast motvikten mot armen.
Kanske därför du upplever sladdrigheten? Verkar så enligt användarmanualen PDF-sidan 13 (11 i manualen).
Manual TD-150 mk1.

Jag kan ha fel, men jag vet att några på forumet använder originalarmen, vi får hoppas att de kommer och undsätter.
Den som vet mest, tror minst.

Handic

Inläggav Handic » 2011-05-30 16:59

Nu har det hunnit gå några år sedan jag bytte armen och jag använde originalarmen bara som hastigast.
Men visst är det två rattar, den ena på baksidan av motvikten och den andra sitter under densamma.
Undrar om inte den ena ratten enbart låser fast motvikten mot armen.
Kanske därför du upplever sladdrigheten? Verkar så enligt användarmanualen PDF-sidan 13 (11 i manualen).
Manual TD-150 mk1.

Jag kan ha fel, men jag vet att några på forumet använder originalarmen, vi får hoppas att de kommer och undsätter.[/quote]

Jo jag märkte att den ena den undre håller fast vikten, men den andra som sitter baktill på vikten gör varken eller när det gäller inställningen av rätta nåltrycket...så trycket blir då inte det man vill utan mer närliggande...men trycket är nu ok så det är ingen fara för vinylen

När det gäller sladdrigheten så tänker på själva tonarmsplattans upphängning....den dallrar så att man nästan blir "åksjuk"....inte för att det stör själva spelandet, det är mest då man råka ta i armen som den kommer i gungning.
Jag hittade något på ett annat forum att någon stört sig på detta.

Men jag tänkte då på din spelare som du rustat upp om du haft detta problem?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2011-05-30 18:26

Thorens hade tyvärr några knäppa lösningar på TD150.Den allra största tabben tycker jag är just armplattan som man ju så lätt kommer åt och som sätter hela verket i gungning när man lyfter pickupen.Jag retade mig vansinnig på det när jag köpte min Mk2 på Elfa en gång i tiden att jag sågade plattan i två delar,monterade den främre halvan fast i lådan och den bakre fastsatt som vanligt.Problemet löst.Precis som i den senare TD160.Dessutom var hållaren för tonarmen ganska hård,så jag lättade lite på det också.

Viktens justering är lite tokigt beskriven i manualen.Den bakre muttern måste ju skruvas ut en bit först,annars kan man ju inte finjustera åt bägge hållen.Tyvärr går den ofta lite för lätt,så man kan behöva "tröga ner" den lite.Där finns det ju lite olika metoder.Har man tur räcker det med en liten bit gummisnodd.Å andra sidan kan man strunta i det här,låsa fast muttern,och justera enbart med att skjuta hela motvikten.

Tredje felet var att på min saknades avstörningskonding över brytaren,så in åkte en 0,01uF över brytaren och så blev det betydligt mindre smällar i Sentecen.

Handic

Inläggav Handic » 2011-05-31 00:52

rolfzetterberg skrev:Thorens hade tyvärr några knäppa lösningar på TD150.Den allra största tabben tycker jag är just armplattan som man ju så lätt kommer åt och som sätter hela verket i gungning när man lyfter pickupen.Jag retade mig vansinnig på det när jag köpte min Mk2 på Elfa en gång i tiden att jag sågade plattan i två delar,monterade den främre halvan fast i lådan och den bakre fastsatt som vanligt.Problemet löst.Precis som i den senare TD160.Dessutom var hållaren för tonarmen ganska hård,så jag lättade lite på det också.

Viktens justering är lite tokigt beskriven i manualen.Den bakre muttern måste ju skruvas ut en bit först,annars kan man ju inte finjustera åt bägge hållen.Tyvärr går den ofta lite för lätt,så man kan behöva "tröga ner" den lite.Där finns det ju lite olika metoder.Har man tur räcker det med en liten bit gummisnodd.Å andra sidan kan man strunta i det här,låsa fast muttern,och justera enbart med att skjuta hela motvikten.

Tredje felet var att på min saknades avstörningskonding över brytaren,så in åkte en 0,01uF över brytaren och så blev det betydligt mindre smällar i Sentecen.

Dallret plattan är ju inte så farligt. Thorens kanske hade en anledning till det...det finns ju värre..t.ex. vissa Dual modeller.

Tack för tipset gällande vikt, jag kollade i manual å kunde inte riktigt fatta vad de menar som du säger...ska testa med gummisnodd, för det vore fint att kunna finjustera än att dra stor vikt fram å tillbaka med för stora förändringar i trycket.

Brytaren upplever jag inte som något problem...det tar en stund innan tallrik kommer upp i varv...men det kan ju har sin förklaring i att tallriken är tung å tvådelad.

Pickup lyften däremot är en märklig variant på en sådan...speciella egenheter som känns lite halvdant i konstruktionen, men inget stort störande utan mer en märklig upplevelse.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-31 12:50

Handic skrev:Dallret plattan är ju inte så farligt. Thorens kanske hade en anledning till det...det finns ju värre..t.ex. vissa Dual modeller.

Brytaren upplever jag inte som något problem...det tar en stund innan tallrik kommer upp i varv...men det kan ju har sin förklaring i att tallriken är tung å tvådelad.

Pickup lyften däremot är en märklig variant på en sådan...speciella egenheter som känns lite halvdant i konstruktionen, men inget stort störande utan mer en märklig upplevelse.

Med dallret i plattan, antar jag att du menar hela verkets upphängning?
Beror ju en del på vad spelaren varit med om, men dessa fjädrar bör justeras (dras ut något) eller bytas mot friska nya.
Principen är densamma på Linn LP12, Ariston, etc, så reservdelar finns att hämta där.
Om upphängningen dallrar medan du spelar musik, står spelaren olämpligt placerad. Ett stumt direktdrivet verk, får ju ta emot samma vibrationer och då går de direkt till nålen.

Remdrivna verk med tunga tallrikar, bör man ge en lite starthjälp med ett finger.

Pickupliften har förmodligen sina bästa dagar bakom sig. Minns att den jag hade, saknade hydraulik, man fick dra spaken sakta till nålen mötte skivan. Ska man spela en hel LP från första spår, kan man lika gärna strunta i liften och göra det helt manuellt. Dock är armen bra när man ska lyfta ur spår.
En av anledningarna att jag bytte till bättre arm.

Handic

Inläggav Handic » 2011-05-31 23:14

Med dallret i plattan, antar jag att du menar hela verkets upphängning?
Beror ju en del på vad spelaren varit med om, men dessa fjädrar bör justeras (dras ut något) eller bytas mot friska nya.
Principen är densamma på Linn LP12, Ariston, etc, så reservdelar finns att hämta där.
Om upphängningen dallrar medan du spelar musik, står spelaren olämpligt placerad. Ett stumt direktdrivet verk, får ju ta emot samma vibrationer och då går de direkt till nålen.

Remdrivna verk med tunga tallrikar, bör man ge en lite starthjälp med ett finger.

Pickupliften har förmodligen sina bästa dagar bakom sig. Minns att den jag hade, saknade hydraulik, man fick dra spaken sakta till nålen mötte skivan. Ska man spela en hel LP från första spår, kan man lika gärna strunta i liften och göra det helt manuellt. Dock är armen bra när man ska lyfta ur spår.
En av anledningarna att jag bytte till bättre arm.[/quote]

Ja det är verkets upphängning jag menar. Den dallra inte när jag spelar musik.
Dock om jag råka röra bordet den står på...ska kolla fjädrarna.

Pickuplyften på min kan man börjar använda först när man nått mitten på en 33 varvare...innan dess får man lägga på den manuellt. Verkar som om den är konstruerad så, för jag kan inte se någon annan möjlighet med den.
Men det gör inte så mycket...det går bra ändå.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-01 01:15

Att den vibrerar när du kommer åt bordet den står på, är ju bordets och ditt eget fel. Verket är lättupphängt och ska så vara, för att eliminera vibrationer från musiken etc.

Att liften inte fungerar förrän en bit in på tallriken, tyder antingen på att någon del saknas, eller att armen ska vridas utåt i infästningen i plattan. Den kan vara felmonterad helt enkelt.

Lägg in en detaljbild, så får vi titta mekanismen, hur den är vinklad i förhållande till plattan.

Handic

Inläggav Handic » 2011-06-08 12:25

Ragnwald skrev:Att den vibrerar när du kommer åt bordet den står på, är ju bordets och ditt eget fel. Verket är lättupphängt och ska så vara, för att eliminera vibrationer från musiken etc.

Att liften inte fungerar förrän en bit in på tallriken, tyder antingen på att någon del saknas, eller att armen ska vridas utåt i infästningen i plattan. Den kan vara felmonterad helt enkelt.

Lägg in en detaljbild, så får vi titta mekanismen, hur den är vinklad i förhållande till plattan.

Problemet med liften har löst sig...det var ett enkelt fel. Hade inte lagt märke till en skruv som håller fast själva liften i armen. Så nu funkar liften över hela skivan.

Ska nu kolla verkets fjädringar för att se om det går att stabilisera det...för som det är nu, så kan man om man inte är extremt försiktig med liften, lätt komma åt skivytan på ett dåligt sätt...

Föregående

Återgå till Vintage-hifi