Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-19 11:25

EngelholmAudio skrev:
IngOehman skrev:Försöker man gera hörnen ökar fogarnas fjädringsolinjäritet dramatiskt vid extrema påkänningar (tänk på att högtalarna kan hantera över 10 000W över 250 Hz och upp till delningen, vilket utsätter materialet för ganska stora påfrestningar) så fogarna elasticitetsegenskaper i olika dimensioner är vitala. Vh, Ing. Öhman
Hejsan,

Jag blev nyfiken på detta med 10k watt. Praktiska tester eller? Isf vad används för monsterapparat (labbutrustning) för att generera 10k watt vid ca 6 ohm?

230 V RMS i vägguttaget :lol: :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-19 11:28

Morello skrev:
EngelholmAudio skrev:
IngOehman skrev:Försöker man gera hörnen ökar fogarnas fjädringsolinjäritet dramatiskt vid extrema påkänningar (tänk på att högtalarna kan hantera över 10 000W över 250 Hz och upp till delningen, vilket utsätter materialet för ganska stora påfrestningar) så fogarna elasticitetsegenskaper i olika dimensioner är vitala. Vh, Ing. Öhman
Hejsan,

Jag blev nyfiken på detta med 10k watt. Praktiska tester eller? Isf vad används för monsterapparat (labbutrustning) för att generera 10k watt vid ca 6 ohm?

vad är det för tidsförlopp på denna extraordinära effekt.
Senast redigerad av Callisto 2005-05-19 11:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-05-19 11:29

Morello skrev:

8O :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-05-19 11:30

Hallå där, blir bara knappt 9000W ju, ynkligt!

Man kan med liknande metod skaffa sig 26,67 kW... :D vilket leder till följdfrågan... testas i56s med trefas? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-19 11:33

Nejdå, det blir över 15 kW (toppeffekt) :D
-Innehar F-skattsedel-

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-19 11:33

Morello skrev:
EngelholmAudio skrev:
Hejsan,

230 volt RMS och > 250Hz? Vad har du för vägguttag? :wink: 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-19 11:34

EngelholmAudio skrev:
Morello skrev:
EngelholmAudio skrev:
Hejsan,

230 volt RMS och > 250Hz? Vad har du för vägguttag? :wink: 8)

Skoja ju bara. Man kan ta ett stort slutsteg å koppla en trafo på utgången för att höja spänningen. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-19 11:43

endast 18volt vid 5ohm krävs för att välta en bäver !
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-19 11:43

Den trafon som kan mata ut mer effekt än den drar skulle jag gärna vilja ha... om det där var allvarligt så skulle jag gärna vilja ha lite mer detaljer för att hänga med...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-19 11:46

Nattlorden skrev:Den trafon som kan mata ut mer effekt än den drar skulle jag gärna vilja ha... om det där var allvarligt så skulle jag gärna vilja ha lite mer detaljer för att hänga med...

Den matar inte ut mer effekt än den får in.. transformerar man upp spänningen så blir det mer effekt till högtalaren, men trafon drar då mer ström på ingången => drar mer effekt (förstärkaren måste då klara att driva den lägre impedansen)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-05-19 11:46

Morello skrev:Nejdå, det blir över 15 kW (toppeffekt) :D

Jaja! Jag räknade såklart RMS.

8)

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-19 11:52

Morello skrev:Vad avses i sammanhanget med "ekonom" - det är ju ett ganska vitt begrepp. Är det en person med en formell utbildning på akademisk nivå eller helt enkelt någon som på något sätt arbetar med ekonomiska spörsmål? Är före dette chefen för LM Ericsson, Teknologi Doktor Lars Ramstedt ekonom? :D En ekonom kan ju ha en simpel uppgift som att bara betala firmans räkningar samt bokföra och en sådan ekonom kan ju knappast beskyllas för att fatta beslut som påverkar prdouktutveckling och resultat.

Tjena gustaf!

Var detta riktat till mig eller IÖ eller någon annan?

Jag vill i varje fall, för säkrhets skull förtydliga att mitt citat av IÖ och efteföljande svar:
"Citat:
Citat IÖ: "Man kan säga att ett sådant experiment vore en parodi på den företagsverklighet som dödat så mycket fina saker, bara för att ekonomer och marknadsmänniskor varit övertygade om att poängen med allt är att tjäna pengar, fast det i själva verket inte alls är så, utan det är att göra något värdefullt för dem man delar jorden med under sitt korta liv. Det är ju så kort att det är väldigt rimligt att tänka på vad man kommer att ha bidragit med när det är slut.

Missförstå mig inte, jag tycker det är jättekul att köpa saker som jag kanske kommer att ha kul med, för pengar, så jag skulle gärna vilja ha massor av pengar! Men inte hur som helst/till vilket pris som helst.

Jag tror det flesta förstår vad jag säger om jag yttrar hypotesen att det finns EN SAK i varje människas liv som har ett "större värde", som man inte kan kompromissa med, för då förstör man sin egen dröm, den där som växte fram när man var så liten att man ännu inte förstått att det finns korrumption och ondska.
"

OT: Det där var verkligen fint skrivet! Ibland tror jag att det ekonomiska tänkandet (ej endast åsyftande pengar, utan utan den korruption av själ som ofta förekommer när allt skall ha ett syfte, mål och mening) är så genomsyrande att många av oss har blivit blinda. Denna dialog i tråden visar enligt min mening på oförstånd och förvåning som följer när man har glömt värden bortom de rent ekonomiska och stöter på synpunkter vilka ej tar fasta på de 'gängse' sätten att resonera.

Tror jag...."

....inte var riktat mot någon person eller ett generalisernade av en yrkesgrupp, utan en reflektion och ett ifrågasättande av mentala programmeringar rörande ekonomi; allt som har med pengar, material, resurser, kunskaper etc att göra, och som individer tenderar att tolka världen utifrån. Självklart finns det en ekonomisk verklighet att ta hänsyn till, men det finns också andra mer reella värden i livet. Livet i sig t ex! 8)

Jag vill också förtydliga med ett exempel: Riktigt små barn har ännu inte lärt sig ekonomi; dvs beräkning av hur de skall få sina behov tillgodosedda. De bara är som de är, - av naturen. Senare lär sig de flesta människor att manipulera fram tillfredställelse, ibland reell men ofta kompensatorisk och det är detta jag menar med ekonomiskt tänkande. Någonstans här försvinner själen ner i glömskan. ....

OBS: Mitt svar kanske inte alls adresserar ditt inlägg, Gustaf, men jag skriver det för säkerhets skull ifall andra läsare för får sig att läsa in något i mitt föregående inlägg jag inte alls har avsett.

Mvh Mårten
sb17nbac till alla!

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-19 11:56

NNord skrev:endast 18volt vid 5ohm krävs för att välta en bäver !
:lol:

Bävrar är häftiga... En kompis får sin mark uppdämd varje år och varje år river han fördämmningen. Nästa år är de där igen och kapar rediga träd och bygger upp igen... sega små rackare
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-05-19 11:56

Har NNord Bäverfeber!?!?!? :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-19 12:28

Morello skrev:
Style skrev:
Morello skrev:Vad avses i sammanhanget med "ekonom" - det är ju ett ganska vitt begrepp. Är det en person med en formell utbildning på akademisk nivå eller helt enkelt någon som på något sätt arbetar med ekonomiska spörsmål? Är före dette chefen för LM Ericsson, Teknologi Doktor Lars Ramstedt ekonom? :D En ekonom kan ju ha en simpel uppgift som att bara betala firmans räkningar samt bokföra och en sådan ekonom kan ju knappast beskyllas för att fatta beslut som påverkar prdouktutveckling och resultat.

Ramstedt var Filosofie Doktor (kemi)

Dra på trissor. Han dokotrerade vid ESCA Laser Laboratoriet och där sysslar man ytterst lite med kemi :wink:

Är det möjligen Ramqvist ni pratar om :?:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-19 14:15

norman skrev:
Nattlorden skrev:Den trafon som kan mata ut mer effekt än den drar skulle jag gärna vilja ha... om det där var allvarligt så skulle jag gärna vilja ha lite mer detaljer för att hänga med...

Den matar inte ut mer effekt än den får in.. transformerar man upp spänningen så blir det mer effekt till högtalaren, men trafon drar då mer ström på ingången => drar mer effekt (förstärkaren måste då klara att driva den lägre impedansen)

Ja, precis... men då återstår ju frågan om vad det är för förstärkare som kan pytsa ur sig 10kW vid extrem låga laster, eller hur?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-19 14:18

Krell MRA, 16kW vid 0,5 Ohm 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-19 14:19

Tack. Är det en sådan IÖ nyttjar också?

En sån där MRA kostar mer än två tuggummipapper, va?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-19 14:22

Nattlorden skrev:Tack. Är det en sådan IÖ nyttjar också?
Hehe, nej troligtvis inte, men det finns ju steg som fixar det uppenbarligen. Sen kan de ju testkört elementet hos Vifa, de lär ju ha rejäla doningar där :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-19 14:24

Behöver man bara en liten spik med hög spänning går det att ordna på många sätt, utan att involvera hifi-slutsteg 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-19 14:43

Hej!

Intressant IÖ och Mårten om ekonomiskt tänk, låt intE* störa
annat än med ...

JonasNilsson skrev:pi60s kan inte köpas i byggsats ofanerade.
/Jonas

Enligt prislistan (men den har E* rättat fel i förr!) kan man köpa 1 st
par pi60s i rå MDF, dock ej utan låda (vilket man kan med pi60).

Men hörrni! Kalla Inos byggsatser för monteringssatser
i stället! Då blir ju allt bra å alla kan va' gla'. :)

Mårten,
Förklara gärna det där med "manipulera fram tillfredsställelse"
och "reell" samt "kompensatorisk", för det var lite knepigt att haja
här ... Men annars bra! Tack!

Glada efter falukorvsmacka-hälsningar,
E*

PS. Tillmans falukorv.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-19 14:48

rhenrics skrev:
Morello skrev:
Style skrev:

Dra på trissor. Han dokotrerade vid ESCA Laser Laboratoriet och där sysslar man ytterst lite med kemi :wink:

jag menade nog Ramquist. Det gjorde uppenbarligen inte Morello
Dogmatisk Mac-Taliban

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-19 15:33

Herr E skrev: "
Förklara gärna det där med "manipulera fram tillfredsställelse"
och "reell" samt "kompensatorisk", för det var lite knepigt att haja
här ... Men annars bra! Tack!"

Oj, svår men kul fråga... svårt att svara kort på utan att det blir för flummigt men jag försöker en vågad beskrivning: Verklig reell tillfredsställelse kommer ofta ur någon form av 'flow' och närvaro, ofta i samband med någon upplevelse/situation; t ex i samband med musiklyssning 8) , sex, mat, stilla natur etc. De allra flesta associerar tillfredsställelsen med situation och försöker därefter upprepa situationen för att återuppleva tillfredsställelsen. Förenklat sagt försöker man ibland gå en genväg och manipulera situationen/omvärlden för att uppfylla ett behov. Lite hårddraget kan detta liknas vid knarkarens försök till en 'snabb-fix'. Mycket överstimulering i dagens samhälle tror jag beror på detta fenomen, en mängd manipulering av sinnen och det kräver starkare doser för att överrösta bruset och avtrubbade sinnen.
Ett ekonomiskt sinne har lärt sig att manipulera sig själv och andra, tänker på världen i dessa banor och har även gjort synen till något eftersträvansvärt, - något att sälja.

I mångt och mycket är dessa avtrubbade sinnen ett resultat av kompensationer för förlust av närvaro och verklig kontakt. Riktigt små barn har ofta en mer naturlig och verklig kontakt och deras sinnen är ännu ej belamrade av diverse bråte. Tyvärr går detta under uppväxten förlorat mer eller mindre och förlusten faller sedan mer eller mindre i glömska, varefter kompensationer tar vid.

Ungefär nåt sånt, men jag kunde säkert ha skrivit bättre...
Senast redigerad av Maarten 2005-05-19 17:06, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-05-19 15:49

Style skrev:
rhenrics skrev:
Morello skrev:
Style skrev:

Pojkar, har ni druckit för mycket Ramlösa... :lol: :wink:

mvh Michael

Ps: Ang. 230 VAC in i elementet, för väldigt många år sedan pratade jag med några i Cerwin Vegas monter på Älvsjömässan, där fick jag höra att dom faktiskt hadde testat ett av deras element rakt i vägguttaget och det hadde tydligen klarat sig... 8)

PPs: tack för att du finns till Ingvar Öhman!

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 16:28

MKo skrev:
Style skrev:
rhenrics skrev:
Morello skrev:
Style skrev:

Pojkar, har ni druckit för mycket Ramlösa... :lol: :wink:

mvh Michael

Ps: Ang. 230 VAC in i elementet, för väldigt många år sedan pratade jag med några i Cerwin Vegas monter på Älvsjömässan, där fick jag höra att dom faktiskt hadde testat ett av deras element rakt i vägguttaget och det hadde tydligen klarat sig... 8)

PPs: tack för att du finns till Ingvar Öhman!

Kan intyga att det utan som helst problem klarar 110 Volt som det testas med i USA.
Jag har vid ett tillfälle matat samma element som atagligen avses med 170 volt från en vridtransformator och det gick åxå bra.Även då elementet stod på bänk , utan nån som helst låda.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-05-19 17:42

mike34 skrev:
MKo skrev:Ps: Ang. 230 VAC in i elementet, för väldigt många år sedan pratade jag med några i Cerwin Vegas monter på Älvsjömässan, där fick jag höra att dom faktiskt hadde testat ett av deras element rakt i vägguttaget och det hadde tydligen klarat sig... 8)

Kan intyga att det utan som helst problem klarar 110 Volt som det testas med i USA.
Jag har vid ett tillfälle matat samma element som atagligen avses med 170 volt från en vridtransformator och det gick åxå bra.Även då elementet stod på bänk , utan nån som helst låda.

...kanske skall förtydliga att det var dom som företrädde Cerwin Vega i Sverige, åtminstonne då, som hadde testat med, som jag skrev förut, 230 VAC.
Nu var jag o tittade på CW's hemsida o kunde konstatera att det finns 3 representanter/ÅF(?) i Sverige, vilka det var då för en drygt 10 år sedan som var på mässan o representerade CW vet jag inte mer än att dom talade allihopa svenska o sade att dom har gjort ett sådant test.

mvh Michael

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-05-19 20:46

Enligt prislistan (men den har E* rättat fel i förr!) kan man köpa 1 st
par pi60s i rå MDF, dock ej utan låda (vilket man kan med pi60).

Så sant, så sant, men med tanke på att detta skrevs av Öhman i ett tidigare inlägg:

att en ytterligare komplicerande faktor är att faneret används som skarvförband,

och detta från prislistan:

* Ino™ pi60s bör dock fanéras. Lackeras högtalaren direkt på MDF-ytan kan lacksprickor uppstå i hörnen på grund av små rörelser i de högdämpande laminerade lådväggarna.

Så trodde jag inte att ofanerat var något alternativ.
/Jonas

Edit: Vet inte om det är ok att citera från prislistan :oops: . Hojta till om jag gjort något fel.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-19 20:51

JonasNilsson skrev:

Så trodde jag inte att ofanerat var något alternativ.

Dessa är ofanerade pi60s... vet inte om de har klarat sig. Ludde kan väl yttra sig om han läser. :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 8795#28795
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-05-19 21:41

Man kan ju alltid fanéra med någon slät fanér (t.ex. björk), sprutspackla, finslipa och lämna in lådorna för lackering. :)

/Erik

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-05-19 21:49

...kanske skall förtydliga att det var dom som företrädde Cerwin Vega i Sverige, åtminstonne då, som hadde testat med, som jag skrev förut, 230 VAC.
Nu var jag o tittade på CW's hemsida o kunde konstatera att det finns 3 representanter/ÅF(?) i Sverige, vilka det var då för en drygt 10 år sedan som var på mässan o representerade CW vet jag inte mer än att dom talade allihopa svenska o sade att dom har gjort ett sådant test.

Alldeles riktigt Michael, det var i Sverige som man testade det. Alltså 230 VAC. Det var för övrigt Cerwin Vegas Stroker 18´ som testades.
/Jonas

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi