Mediaspelare som kan släppa igenom bit-perfect 7.1 24/192?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Mediaspelare som kan släppa igenom bit-perfect 7.1 24/192?

Inläggav n3mmr » 2011-05-30 20:16

Min WDTV Live HD är verkligen trevlig: den släpper igenom 44.1kHz CD-ljud bit-perfect till efterföljande enheter, via HDMI resp S/PDIF Toslink. Källan är då en UPnP-server.

Och så kan man fjärrkontrollera avspelningen via en SOAP/UPnP control point i en iPod eller Android, med låtlista och mute.

Det klarar jag mig ett tag på.

Men: vad finns det för Mediaspelare som faktiskt kan ta emot från mediaservern och skicka vidare bevisligen bit-perfect ljud upp till höga samplingfrekvenser och 24bitars djup, och i 7.1 kanaler, utan annan påverkan än (bortkopplingsbar) volymkontroll??
Vidaresändningen måste väl då göras över HDMI, antar jag?

Nåt som då kunde kopplas till typ en AVR2311 eller SR5005 för att bli den lates och skivhanteringsskygges perfekta anläggning. Och helst inte kosta mer än 1200 - 2000 :-
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-30 21:13

Om den är bitperfekt eller inte vet jag inte men en HDI Dune 3.0 funkar utmärkt för mig. Spelar mer eller mindre allt inkl. Bluray över nätverk.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-05-30 23:19

En PC.
Du vet att du kommer hamna där till slut ändå, så det är lika bra att köpa en direkt! :lol:

ta den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736 moderkort + cpu
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515204 minne
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=417592 låda + nätagg (finns hur många olika chassin som helst)

typ 2400:- men då tilkommer hårddisk samt frakt. Mjukvara tillkommer också, men kör man linux blir det gratis. Du har dessutom (beroende på vilken låda du väljer) möjlighet att sätta i ett expansionskort, t.ex ett fläskigt ljudkort om du vill.

Fördelar: Man får det precis som man vill.
Nackdelar: Lite dyrare, lite mer jobb.
Motstånd!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-30 23:28

Stor nackdel som jag ser det att ha en dator med diskar i vardagsrummet. Har en macmini med inbyggd hårddisk ifs men jag kör den bara för playkanaler. Media ifrån servern kör jag alltid till hårddisklösa spelare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-05-30 23:35

Det finns flera alternativ där:

- Ingen disk alls (kräver lite avancerat meck och boot över NFS från en server)
- USB-minne. Långsamt som fan men tyst och väldigt billigt. Passar bäst med linux av storleksskäl.
- Slö 2,5" disk. Liten och kanske slö, men väldigt tyst och relativt billig.
- Snabb 2,5" disk. Som ovan men lite dyrare och kanske låter mer. Ändå relativt tyst.
- 3,5" disk. Större men låter mer.
- SSD. Dyr, men väldigt snabb och helt ljudlös.

- Extern disk via USB eller esata. Som någon av ovanstående men man kan gömma undan den i skåpet datorn står på eller liknande för att dämpa ljudnivån. USB blir långsammare men kräver ingen extern ström jämfört med esata (då kanske man blir tvungen att stänga av disken separat).
Motstånd!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-31 09:33

I anledning av uslings inlägg:

Ett ytterligare önskemål är att det blir en liiiten pryl, som saknar rörliga delar. Dvs ingen snurrande disk, ingen fläkt.

OBS: Berätta nu inte att snurrande diskar kan man visst ha, och att en fläkt stör väl inte. Det är inte det jag frågar om!

Billigare har företräde, dessutom.
Det handlar om att ta in musik i t ex sovrummet: ingen dator där, tack.
Det är en psykologisk nödvändighet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-31 10:24

Inte bild också? Eller skall du ha 7.1 utan bild?
Sätter fortfarande en slant på en Dune http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=154130
Dåligt gränssnitt för musik för närvarande ifs men den löser allt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2011-05-31 11:15

Rekommenderar också Dune, den sväljer allt.

Usling, om man söker mediaspelare är det sista man vill ha en dator :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-05-31 12:31

Hur står sig Boxee mot Dune? Vad jag har förstått så har Boxee begåvats med ett öppet OS, och det brukar borga för god uppdateringsfrekvens vad gäller firmware och buggfixar.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-05-31 13:09

Strauss skrev:Rekommenderar också Dune, den sväljer allt.

Usling, om man söker mediaspelare är det sista man vill ha en dator :)

Haha jaså. Du får gärna förklara varför. Religösa skäl typ PC vs Mac? Min erfarenhet är att alla som köper mediaspelare förr eller senare kickar ut den och köper en liten HTPC. Vi har ju n3mmr själv här som redan köpt en, och nu börjat lessna pga nån funktion den saknar. Vill man inte ha windows/linux med dess vanliga gränssnitt, då fixar man windows media center eller XBMC och en sån där billig fjärrkontroll till :)

Jag försökte bara hjälpa till. Hade n3mmr sagt från början att han tydligen va allergisk mot datorer hade jag såklart inte sagt nåt.
Motstånd!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2011-05-31 13:25

usling skrev:Min erfarenhet är att alla som köper mediaspelare förr eller senare kickar ut den och köper en liten HTPC.

Min är precis tvärtom :)
Man vill slippa alla problem, då kör man en mediaspelare, en bra då. Ingen wd-live eller sånt skit.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-31 14:23

Strauss skrev:
usling skrev:Min erfarenhet är att alla som köper mediaspelare förr eller senare kickar ut den och köper en liten HTPC.

Man vill slippa alla problem, då kör man en mediaspelare, en bra då. Ingen wd-live eller sånt skit.

Japp 2+ på den.
Det räcker med en dator eller NAS att lagra filerna på sen funkar en mediaspelare bäst.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-05-31 16:24

Harryup skrev:Inte bild också? Eller skall du ha 7.1 utan bild?
Sätter fortfarande en slant på en Dune http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=154130
Dåligt gränssnitt för musik för närvarande ifs men den löser allt.

mvh/Harryup

Syskonet till den där, B1, har jag tittat på ett tag nu. Jag har någon gång för länge sedan läst
(minns givetvis inte var) att hela serien ska uppgraderas till en nyare och snabbare processor,
och att det skulle ske under sommar 2011. Någon som har någon mer info om detta?

Är ute efter ungefär detsamma som trådskaparen, helt enkelt den perfekta mediaspelaren.
Priset är inte så viktigt för mig, men jag har en del krav, såsom att kunna streama från en
UPnP-server, att den läser alla tänkbara musik och videofiler, kan läsa in .srt och dylikt,
spela isos och mkv, ett gränssnitt för musik som inte kräver att jag startar projektorn och
inte behöver förhålla mig till en liten display på enheten, samt gärna gigabit-nätverk.

Kanske har missat något nu, men på ett ungefär. Denna produkt borde verkligen finnas år 2011.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-01 11:41

Harryup skrev:
Strauss skrev:

Japp 2+ på den.
Det räcker med en dator eller NAS att lagra filerna på sen funkar en mediaspelare bäst.

mvh/Harryup

jag vill gärna att en mediaspelare ska räcka, det blir så bekvämt, tyst, och icke-skrymmande.

Mitt egentliga behov är att den kan skicka 48kHz/16bitar utan omsampling, och ta flac, wav och mp3.

Allt utöver det är bonusar, som kan påverka beslutet.
Dunes HD-spelare ser bra ut, men kostar en knapp tusing för mycket.

Återgå till Generellt om hifi