Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Hur definierar man en subwoofer? Jag menar då frekvensdjup/gång.
Och tillika ett basstöd?
schmutziger skrev:Nefilim skrev:Hur definierar man en subwoofer? Jag menar då frekvensdjup/gång.
Och tillika ett basstöd?
...
sub spelar under nått
stöd, hjälper nått
men vad är då basmodul
Nefilim skrev:Pontus91 skrev:Subwoofer spelar som namnet antyder under woofern. Basstöd spelar med woofern för att hjälpa den på traven i basen.
Fortfarande inte svar på min fråga.
xeizo skrev:Skall det vara ordagrant blir det under 20Hz alltså, "de andra" lådorna vi har vid stereon är bara basstöd utan "sub" ...
Subsonic betyder väll under ljudets hastighet? Vid vilka frekvenser rör sig ljudet långsammare än sig självt?nadifierad skrev:Subsonic woofer. Bas som spelar subsoniska frekvenser, oftast i mono
Alexi skrev:Subsonic betyder väll under ljudets hastighet? Vid vilka frekvenser rör sig ljudet långsammare än sig självt?nadifierad skrev:Subsonic woofer. Bas som spelar subsoniska frekvenser, oftast i mono
Pontus91 skrev:Basstöd spelar med woofern för att hjälpa den på traven i basen.
Bill50x skrev:perstromgren skrev:En "woofer" återger basområdet. En "sub-woofer" återger området under det som woofern återger. Inget annat.
Jaja, men var ligger gränserna?
/ B
perstromgren skrev:Bill50x skrev:perstromgren skrev:En "woofer" återger basområdet. En "sub-woofer" återger området under det som woofern återger. Inget annat.
Det finns inga, det är ingen idé att leta efter några! Har du en "woofer" som ger upp vid 40Hz, så har du gränsen där. Är du lycklig innehavare av en som ger 18Hz, så är det där!
Bill50x skrev:perstromgren skrev:Bill50x skrev:perstromgren skrev:En "woofer" återger basområdet. En "sub-woofer" återger området under det som woofern återger. Inget annat.
Det finns inga, det är ingen idé att leta efter några! Har du en "woofer" som ger upp vid 40Hz, så har du gränsen där. Är du lycklig innehavare av en som ger 18Hz, så är det där!
Så om mina ordinarie högtalare går ner till 18 Hz så är det inga subwoofrar men om jag har högtalare som stupar vid 50 och jag kopplar in en extra bashögtalare som orkar till typ 25 Hz så är det en subwoofer?
/ B
meanmachine skrev:Lysande. De mesta av problemen folk har är ju att de får inteferens mellan just huvudhögtalaren och subben eftersom de vägrar dela subben låg nog för att inte störa huvudhögtalaren.
steveo1234 skrev:Om man ska lyssna på Tom Nousaine (och det ska man alltid göra)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster