Va-fan, har lyssnat till höger kanal i mono utan vetskap

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 19:14

Strmbrg skrev:
Flint skrev:
Strmbrg skrev:Jag är nog alldeles för avtrubbad och icke-på, för att kunna kallas Hifi-entusiast. :)

Närå, fullt normalt att koppla fel och ju mer säker man är på att man har (kopplat) [min parentes] rätt ju mindre kritisk blir man.

Hm,

Internbetingad placebo?

:)

Jäpp. Tänkte skriva nåt sånt jag med men tyckte att inlägget kanske blev för långt då. Ev. hade jag fel.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2011-05-30 20:02

Teknik-Pata har liknande problem...

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=4447627
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-31 00:00

Jo, texten på en kabel, ska kopplas och kunna läsas från källa till mottagare, det vet väl alla.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-05-31 04:36

Jag trodde text, och kanske framförallt pilar, visar vilken riktning som är rätt:
Den riktning som pilarna pekar i är rätt, helt enkelt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-31 10:00

Apropå kablage med en viss riktning: :)

Jag köpte 10 m HDMI-kabel "High speed" igår. Dessa har aktiv EQ i ena änden och måste alltså vändas åt rätt håll för att fungera. Det konstiga är att kabeln är uppmärkt med "input" och "output". Det finns inga riktningspilar. Det beror då på hur man ser på kabeln, är det input in i kabeln, eller är det ut från kabeln ska ska till en ingång? Tydligen är det inputänden som ska till input på t ex en tv! :roll: 8O :lol: Smått förvirrande i alla fall. Jag tror jag märker upp kabeln med lite pilar istället. Hoppas att audio return channel fungerar trots att den signalen går åt andra hållet...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-05-31 10:17

Johan_Lindroos skrev:Apropå kablage med en viss riktning: :)

Jag köpte 10 m HDMI-kabel "High speed" igår. Dessa har aktiv EQ i ena änden och måste alltså vändas åt rätt håll för att fungera. Det konstiga är att kabeln är uppmärkt med "input" och "output". Det finns inga riktningspilar. Det beror då på hur man ser på kabeln, är det input in i kabeln, eller är det ut från kabeln ska ska till en ingång? Tydligen är det inputänden som ska till input på t ex en tv! :roll: 8O :lol: Smått förvirrande i alla fall. Jag tror jag märker upp kabeln med lite pilar istället. Hoppas att audio return channel fungerar trots att den signalen går åt andra hållet...

Här gäller det nog att hålla tummen mitt i munnen:
Risken är ju att dataströmmen fastnar i sladden om det inte blir rätt. Eller att informationen går fel väg, alternativt börjar oscillera och hela kabeln sätts i gungning.
Här ser vi då äntligen poängen med att säkerställa rätt mekanisk resonansfrekvens i kabeln.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-31 10:43

Men det vet väl alla att signalen i t.ex. en högt.kabel går från förstärkaren till högtalaren och inte tvärs om? Nåt annat vore ju absurt och nästan ockult ovetenskapligt att påstå! 8O

8)

//

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-31 10:58

MHz:en går oftast i andra riktningen. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-31 11:09

Ragnwald skrev:MHz:en går oftast i andra riktningen. :)

Vilket innebär att alla förstärkare har ett rejält överskot av MHz. Viktigt att tänka på. Där har vi en affärsidé. MHz-dränerare. En liten plastflaska med en valnöt i och en liten pip i toppen som träs in i ett lämpligt ventilationsgaller på förstärkaren. Option valmöjlighet - hasselnöt iställe för valnöt för att hitta optimalt MHz-område. Produktnamn - MNS - Mega Nut Sucker.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-31 13:07

I "hyfsad" form ser jag . . . . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-05-31 17:22

Såna däringa dundermissar har väl vi alla gjort någon gång.

Koppla fel asså. :? När man inser det, så undrar man, iaf jag
vilken idiot man är...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-05-31 18:07

Nefilim skrev:Såna däringa dundermissar har väl vi alla gjort någon gång.

Koppla fel asså. :? När man inser det, så undrar man, iaf jag
vilken idiot man är...

Ja, den här stärkaren är engelsk. Det betyder tydligen att anslutningarna sitter lite "annorlunda" än normalt.

Men, det intressanta i sammanhanget tycker jag är det faktum att jag inte for upp, spottade och fräste vid åhörandet av detta generalfel.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-01 00:21

Strmbrg skrev: Men, det intressanta i sammanhanget tycker jag är det faktum att jag inte for upp, spottade och fräste vid åhörandet av detta generalfel.

ja nu vill vi veta

Varför gjorde du inte det?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-01 01:24

Inte spotta, koppla i stället två högtalare till den andra kanalen också. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-01 07:59

phon skrev:
Strmbrg skrev: Men, det intressanta i sammanhanget tycker jag är det faktum att jag inte for upp, spottade och fräste vid åhörandet av detta generalfel.

ja nu vill vi veta

Jag vet inte. Men gissar:

1 Var parallellt upptagen med annat. Läste eller satt med datorn. Förvisso i lyssningsfåtöljen, men dock.

2 Vaxen var nya för mig. Bibliotekslån, som jag inte visste något om.

3 En undermedveten utgångspunkt i att det inte förelåg något fel. Jag hade nämligen inte en tanke på att det kunde vara felkopplat.

4 Kanske det viktigaste: När jag inte lyssnar efter felen så störs jag inte av dem.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-01 08:04

Strmbrg
Där tror jag att du sammanfattar de olika förutsättningarna och problemen för/med de två utvärderingsmetoderna a/b-test alt. långtidslyssning.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-01 08:29

Flint skrev:Strmbrg
Där tror jag att du sammanfattar de olika förutsättningarna och problemen för/med de två utvärderingsmetoderna a/b-test alt. långtidslyssning.

Inte omöjligt.

Brukar tänka på det enkla exemplet med att spisa via en "typ bordsradio":
I det läget skall det ju låta rejält illa, för att mitt fokus skall flyttas från "innehållet" till "återgivningen".

Nu hävdar kanske vän av ordning (eller vän av vadhelst annat som triggar en invändning) att innehållet beror av återgivningen.
Men då hävdar jag - enbart baserat på resonemang - att upplevelsekedjan även består av mottagningen. Dvs processen efter att ljudvågen nått hörselgången.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-01 08:42

Strmbrg skrev:Nu hävdar kanske vän av ordning (eller vän av vadhelst annat som triggar en invändning) att innehållet beror av återgivningen.
Men då hävdar jag - enbart baserat på resonemang - att upplevelsekedjan även består av mottagningen. Dvs processen efter att ljudvågen nått hörselgången.

Håller med. Det sista "mätinstrumentet" i signalkedjan är ju lyssnarens upplevelseförmåga och den är allt annat än objektiv.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-01 08:49

Apropå koppling...

Jag har lagt märke till en lustig sak; När jag lyssnar till anläggningar där vänster och höger bytt plats märker jag inget konstigt på pop/rockmusik. Känner jag till inspelningen, noterar jag bara att gitarren kommer från höger i stället för vänster, osv.

Men när jag lyssnar på symfonisk musik blir inte bara ljudbilden spegelvänd - dvs violinerna hörs till höger och kontrabasarna till vänster - utan hela ljudbilden blir alldeles konstig. Det känns ungefär på samma sätt som när högtalarna är kopplade i fel fas. Det blir litet som att mitt referenssystem är satt ur spel. Litet småskumt! :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-01 08:58

MichaelG skrev:Apropå koppling...

Jag har lagt märke till en lustig sak; När jag lyssnar till anläggningar där vänster och höger bytt plats märker jag inget konstigt på pop/rockmusik. Känner jag till inspelningen, noterar jag bara att gitarren kommer från höger i stället för vänster, osv.

Men när jag lyssnar på symfonisk musik blir inte bara ljudbilden spegelvänd - dvs violinerna hörs till höger och kontrabasarna till vänster - utan hela ljudbilden blir alldeles konstig. Det känns ungefär på samma sätt som när högtalarna är kopplade i fel fas. Det blir litet som att mitt referenssystem är satt ur spel. Litet småskumt! :)

Känner igen det där. Jag har olika mottagning i höger och vänster öra. Märks med hörlurar. Att skifta höger-vänster ger rejäl skillnad i intryck förutsatt att det är en relativt tydlig stereoinspelning då. Märkte det redan i tonåren innan det egna gitarrylandet hade börjat sätta sin spår.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-01 09:34

Strmbrg skrev:
phon skrev:

ja nu vill vi veta

Jag vet inte. Men gissar:

1 Var parallellt upptagen med annat. Läste eller satt med datorn. Förvisso i lyssningsfåtöljen, men dock.

2 Vaxen var nya för mig. Bibliotekslån, som jag inte visste något om.

3 En undermedveten utgångspunkt i att det inte förelåg något fel. Jag hade nämligen inte en tanke på att det kunde vara felkopplat.

4 Kanske det viktigaste: När jag inte lyssnar efter felen så störs jag inte av dem.

Jag tycker du haft tur Strmberg som inte fick en månads avstängning för en sådan blunder men moddsen är väl snällare då det är lite varmare ute.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-01 09:46

Harryup skrev: Jag tycker du haft tur Strmberg som inte fick en månads avstängning för en sådan blunder men moddsen är väl snällare då det är lite varmare ute.

mvh/Harryup

Ja, men det kanske kommer en avstängning?
En sån här praktfadäs måste kanske upp på måndagsmötet?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-01 09:50

Strmbrg skrev:
Harryup skrev: Jag tycker du haft tur Strmberg som inte fick en månads avstängning för en sådan blunder men moddsen är väl snällare då det är lite varmare ute.

mvh/Harryup

Ja, men det kanske kommer en avstängning?
En sån här praktfadäs måste kanske upp på måndagsmötet?

Det är fan snudd på varning iaf asså. :evil:

Äh, jag är inte förvånad. Ett nytt och främmande programmaterial vet man ju ingenting om, och vissa inspelningar har ju inte mycket till stereoperspektiv.
Det finns ju de som spelat med högtalarna ur fas också. I åratal.

Jag tycker det var bra jobbat ändå, att höra detta efter en så relativt kort stund. Jag är inte säker på att jag gjort det med okänt material. Nästan så jag måste prova för att se hur det låter. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Föregående

Återgå till Generellt om hifi