Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Vet ej om det var denna eller Majik 140 som det spelades på High End mässan, men det lät inte bra i de övre registren som lät orena/grötigt = lyssnings trötthet efter en minut.
mx skrev:Jag tycker att denna var lite mer balanserad än Majik. Majik tycker jag har en
skrikande diskant och bumlig bas.
Goldfinger skrev:mx skrev:Jag tycker att denna var lite mer balanserad än Majik. Majik tycker jag har en
Jobbiga uppåt har jag aldrig hört dom, däremot ibland taskig definition nedåt som du skriver, men om det berodde på högtalaren eller andra omständigheter låter jag vara osagt, med tanke på de lyssningsavstånd som de flesta använder och utan hjälp av akustikåtgärder så tror jag många drar förhastade slutsatser om vad somliga högtalare går för.
mx skrev:FBK skrev:Vet ej om det var denna eller Majik 140 som det spelades på High End mässan, men det lät inte bra i de övre registren som lät orena/grötigt = lyssnings trötthet efter en minut.
Kan du försöka utveckla lite? Vilken musik var det? Och så vidare.
mx skrev:Goldfinger skrev:mx skrev:Jag tycker att denna var lite mer balanserad än Majik. Majik tycker jag har en
Jobbiga uppåt har jag aldrig hört dom, däremot ibland taskig definition nedåt som du skriver, men om det berodde på högtalaren eller andra omständigheter låter jag vara osagt, med tanke på de lyssningsavstånd som de flesta använder och utan hjälp av akustikåtgärder så tror jag många drar förhastade slutsatser om vad somliga högtalare går för.
Fast Linn säger ju att akustikfix är förbjudet. Den ska ju använda väggarna,
golv och bakvägg för att spela. Och detta ska den ju göra bättre och "mer
exakt" än andra högtalare (även med akustikfix?)!
mx skrev:En annan tråd här på forumet tar upp det här med "smockan" i magen av
baskaggar och dylikt. Detta klarar ju Akurate 242 väldigt lätt. Den slåss mer
än vad den lirar lågbas.
Goldfinger skrev:mx skrev:Goldfinger skrev:mx skrev:Jag tycker att denna var lite mer balanserad än Majik. Majik tycker jag har en
Fast Linn säger ju att akustikfix är förbjudet. Den ska ju använda väggarna,
golv och bakvägg för att spela. Och detta ska den ju göra bättre och "mer
exakt" än andra högtalare (även med akustikfix?)!
Ingen högtalare är förskonad från rumspåverkan, däremot är somliga mindre känsliga för placering och omgivningens förutsättningar än andra, det har med bla spridning att göra, men ingen högtalare kommer ju undan ett rums fysiska mått, och vad det ställer till vid olika frekvenser, som tex stående vågor, resonansfrekvenser mm.
FBK skrev:Vet ej om det var denna eller Majik 140 som det spelades på High End mässan, men det lät inte bra i de övre registren som lät orena/grötigt = lyssnings trötthet efter en minut.
Flint skrev:mx skrev:En annan tråd här på forumet tar upp det här med "smockan" i magen av
än vad den lirar lågbas.
Tror jag stämmer. Smockan tycker jag ligger mer runt 50 än 30Hz. Linn kanske har prioriterat 50Hz området och "sväng" före lågbasen vilket är min egen favoritideologi, doch utan att nånsin har hört en Linn-högtalare. Borde synas på portavstämning och högtalarens impedanskurva.
FBK skrev:mx skrev:FBK skrev:Vet ej om det var denna eller Majik 140 som det spelades på High End mässan, men det lät inte bra i de övre registren som lät orena/grötigt = lyssnings trötthet efter en minut.
Minns ej vad det var för musik, men både Goldfinger och jag gick ut ur rummet ganska snabbt då det lät klart sämre än många andra rum även om vi inte var helt överens om återgivningens kvalite om jag nu minns rätt..
Goldfinger skrev:FBK skrev:mx skrev:FBK skrev:Vet ej om det var denna eller Majik 140 som det spelades på High End mässan, men det lät inte bra i de övre registren som lät orena/grötigt = lyssnings trötthet efter en minut.
Minns ej vad det var för musik, men både Goldfinger och jag gick ut ur rummet ganska snabbt då det lät klart sämre än många andra rum även om vi inte var helt överens om återgivningens kvalite om jag nu minns rätt..
De spelade något skränigt om jag inte minns fel, med sådan musik är det nästan lögn att dra några säkra slutsater, men en bit ned hade de något jag gillade, typ mellan 50-100hz sisådär.
mx skrev:Goldfinger skrev:FBK skrev:mx skrev:FBK skrev:Vet ej om det var denna eller Majik 140 som det spelades på High End mässan, men det lät inte bra i de övre registren som lät orena/grötigt = lyssnings trötthet efter en minut.
De spelade något skränigt om jag inte minns fel, med sådan musik är det nästan lögn att dra några säkra slutsater, men en bit ned hade de något jag gillade, typ mellan 50-100hz sisådär.
Ja, det där 50-100 Hz... grejen, saken! Svänget. Hur uppnår jag det? Jag vill
ha det här hemma. Linn har väl knappast något patent på svängteknologi?
DVD-ai skrev:Lätt... se till att ha en puckel i midbasen 80-200hz, och i "tryck området (som jag brukar kalla det) 50-70Hz.
Då får man värsta draget
Goldfinger skrev:Nej precis, i det ena fallet ändrar man basens arbetssätt, i det andra förstärker man befintligt sådant.
Flint skrev:mx skrev:En annan tråd här på forumet tar upp det här med "smockan" i magen av
än vad den lirar lågbas.
Tror jag stämmer. Smockan tycker jag ligger mer runt 50 än 30Hz. Linn kanske har prioriterat 50Hz området och "sväng" före lågbasen vilket är min egen favoritideologi, doch utan att nånsin har hört en Linn-högtalare. Borde synas på portavstämning och högtalarens impedanskurva.
sportbilsentusiasten skrev:Flint skrev:mx skrev:En annan tråd här på forumet tar upp det här med "smockan" i magen av
än vad den lirar lågbas.
Njae, snarare ligger "smockan" i förmåga att flytta luft över 100Hz
Goldfinger skrev:FBK skrev:mx skrev:FBK skrev:Vet ej om det var denna eller Majik 140 som det spelades på High End mässan, men det lät inte bra i de övre registren som lät orena/grötigt = lyssnings trötthet efter en minut.
mx skrev:Goldfinger skrev:FBK skrev:mx skrev:FBK skrev:Vet ej om det var denna eller Majik 140 som det spelades på High End mässan, men det lät inte bra i de övre registren som lät orena/grötigt = lyssnings trötthet efter en minut.
Ja, det där 50-100 Hz... grejen, saken! Svänget. Hur uppnår jag det? Jag vill
ha det här hemma. Linn har väl knappast något patent på svängteknologi?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster