Äkta LTS:are!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-31 08:31

99 kronor i månaden, för obegränsat med okomprimerat musikmaterial.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-31 08:40

Almen skrev:En okomprimerad utgåva kräver ju färre arbetstimmar.

Knappast. Det går fort att komprimera och görs i alla fall (?) på de flesta ljuden på en skiva även om den är mer audiofilt inriktad.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-31 08:45

MagnusÖstberg skrev:
phloam skrev:LTS måste stoppas. Annars översköljs vi i framtiden av utgåvor av typen "Limahl - Unmastered hits" eller "Mässjazz som den borde låta" eller annat som mest har ett värde i att det just är omastrat, och kanske inte mycket annat.
Blev det mer än en låt från Limahl?

Visserliggen hette den ju "Neverending Storie" men nog måste låten ta slut? 8O :?

Kajagoogoo räknas väl? :)

Too shy shy, hush hush, eye to eye

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-31 09:40

mx skrev:
phloam skrev:LTS måste stoppas. Annars översköljs vi i framtiden av utgåvor av typen "Limahl - Unmastered hits" eller "Mässjazz som den borde låta" eller annat som mest har ett värde i att det just är omastrat, och kanske inte mycket annat.

Med rymden i blodet var ju riktigt dålig för övrigt. Ljudet kanske var okej, men
jag föredrar bra musik. :o

+1

AF spelade enbart tramsigt och enahanda skräp. Tillfällighetsmusik för pausutfyllnad i tramsiga pratprogram med syfte att förbättra skitsnackarens image.

Men visst låter det bra. Dom hade fin utrustning.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-31 09:43

Morello skrev:
Flint skrev:
Almen skrev:
Flint skrev:Hur mycket är du villig att betala per skiva för välproducerad musik med korrekt crestfaktor. Svar önskas i formen Kr ental, tiotal, hundtatal och tusental utan kommentarer och undanflykter.

[kr]
ental: 5
tiotal: 2
hundratal: 1
tusental: 0

Tack för svaret :), men du var mig en snål j¤vel. 125:- för ett välljudande mästerverk med onad crestfaktor. Haver du ingen respekt för vare sig knarkande artister eller de fria marknadskrafterna. Även en skivbolagsmogul måste ju borsta tänderna ibland och tandkräm kostar pengar.

Mellan 100 och 200 kr betalar jag gärna.

Det rimliga svaret bör väl ändå, för rimliga människor, vara att man betalar lite olika, beroende på musiken och artisten.

Jag har alldeles för många "ljudtekniskt fantastiska" (vilket dom inte alltid är) inspelningar av uselt spelad tråkig musik. Igor Kipnis: The Young Beethoven är väl absolut värst, men det finns mycket mer.

Om litteratur hörde jag en gång sägas:

Alla bär en bok inom sig. Lyckligtvis slipper vi läsa de flesta.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-31 10:07

n3mmr skrev:
mx skrev:

Med rymden i blodet var ju riktigt dålig för övrigt. Ljudet kanske var okej, men

+1

AF spelade enbart tramsigt och enahanda skräp. Tillfällighetsmusik för pausutfyllnad i tramsiga pratprogram med syfte att förbättra skitsnackarens image.

Nu låter du som en gammal sur gubbe :D

Det är ju fantastisk musik! Helt egen klang som står sig 25 år senare. Nämn någon annan artist/grupp som gör liknande musik. Om man sedan gillar vad man hör är en annan sak. Alla kan inte gilla allt. Men A&F är unika.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-31 11:10

Bill50x skrev:Nämn någon annan artist/grupp som gör liknande musik.

Mr. Jones Machine?

http://www.youtube.com/watch?v=iywTzPbcRj4

(Fast gruppnamnet avslöjar ju "arvet" tydligt...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Äkta LTS:are!

Inläggav paa » 2011-05-31 13:22

majjen04 skrev:Hej allihop!

Jag är LTS:are dock ej en rätttrogen sådan, har t ex inga gamla Sentec prylar.
Har inte ens en Denon cd- spelare. :cry:
Undrar nu om alla andra LTS:are på detta forum endast använder gamla Sentec Diana och andra LTS referencer?
Om inte vilka tillhör då de icke rättroga förutom mig?
Mvh
Kenth

Rättrogen eller icke rättrogen?
De som gör eller gjort en insats för LTS är väl dom rättrogna, samt dom medlemmar som uppskattar detta.
Vad dom sen har för prylar spelar ju verkligen ingen roll.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-31 13:27

Räcker med en bra köksradio, går ju att finlyssna hos andra. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-01 08:59

Det skrivs ibland litet nedvärderande om s.k. "mässjazz".

Och jag håller fullständigt med; FY FASIKEN VAD KÖNLÖST!

Jag har några skivor som kan kategoriseras som mässjazz hemma och när jag någon gång försöker spela någon ev dem (för att jag har dem) slutar det alltid med att jag sliter ur skivan efter ett par låtar och lägger i Machine Head (DP) eller Våroffer (IS) eller något annat med litet mer substans.

Ville bara säga detta. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-01 09:46

Mässjazz, är det sån där (iofs) välinspelad musik av fusionstyp där den obligatoriska saxofonisten spelar en helt annan melodi än de andra musikerna - utom trummisen förstås som spelar en tredje?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-01 10:34

KarlXII skrev:Mässjazz, är det sån där (iofs) välinspelad musik av fusionstyp där den obligatoriska saxofonisten spelar en helt annan melodi än de andra musikerna - utom trummisen förstås som spelar en tredje?

Ja, typ. Men det får inte bli för komplicerat. Då kan det plötsligt tippa över och bli musik av det. :twisted:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-01 10:37

Jag tror mässjazz är sånt som avr7000 lyssnar på hela kvällarna i New York. Stackarn.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-06-01 10:42

Mässjazz är för hifi, vad tecknad film är för tv-apparater.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-01 10:44

Kimpost skrev:Mässjazz är för hifi, vad tecknad film är för tv-apparater.

:!: :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-01 11:14

Bill50x skrev:
n3mmr skrev:
mx skrev:

+1

Nu låter du som en gammal sur gubbe :D

Det är ju fantastisk musik! Helt egen klang som står sig 25 år senare. Nämn någon annan artist/grupp som gör liknande musik. Om man sedan gillar vad man hör är en annan sak. Alla kan inte gilla allt. Men A&F är unika.

/ B

Liknande musik: Vilken j-a melodifestivalartist som helst.
Klang: Huset som faller ner runt den snart döde låter nog unikt. Det innebär inte att man vill höra det igen.
Det är tur att A&F är unika, om dom nu är det. Meningslöst är det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-01 12:50

Haha.... hur många melodifestivalsartister har någonstans ställt upp med lika tankfullt innehållsrika/poetiska texter?

Lite senare A&F: http://www.youtube.com/watch?v=h37O0qqqZ0w

(bilden som de lagt på kan man hoppa över att se)

Eller en unplugged-variant (lägre ljudkvalité): http://www.youtube.com/watch?v=jo8rcXj0cWE

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-01 12:57

Hur kommer det sig att det blev just A&F? Kollat igenom början av den tråden men hittar inget om det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-01 13:03

Hade nog varit svårare att få Beatlesboxen nysläppt i LTS-utgåva... :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-01 13:10

phloam skrev:Hur kommer det sig att det blev just A&F? Kollat igenom början av den tråden men hittar inget om det.

Det framgår av artiklarna i Musik & Ljudteknik, men mycket kortfattat var det så här: en kompis kom förbi med boxen "101010", jag sprang iväg och intervjuade A&F:s tekniker Dag Lundquist och passade på att ställa frågan om en specialutgåva för LTS.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Föregående

Återgå till Generellt om hifi