8st L26Roy, Sista kollen innan bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Antonic

8st L26Roy, Sista kollen innan bygge

Inläggav Antonic » 2011-06-01 15:37

Hej om 14dagar börja min semester och tänkt skulle bygga mina moduler under den tiden.

Har bestämt mig för 4st L26Roy 10" i varje sub.
Lådvolymen sattsar jag på 140-150Liter och kommer spela mot varandra
för att släcka ut lite av vibrationerna.
Kommer köra med något slags PA steg och någon form av EQ när
allt är inspelat.
Kommer bara köra 2st moduler pga utseendet i vardagsrummet

Håller på med ritningarna just nu.

Är det något jag ska tänka på ytterligare?
Hur ser lådvolymen ut?

Ska elementen spela framåt och bakåt eller mot sidorna?

Hjälp uppskattas :)

Mvh Anton
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-06-01 15:56

Har inget bra svar på din fråga...
Men ser fram emot bilder under projektets gång :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-01 16:04

Jag tror det blir finfint om elementen spelar mot varann och är placerade på sidorna. då får du ju två lådor med totalt fyra grupper högtalare utplacerade längs väggen, och det är säkert en bra fördel. Om dom blir lite breda är nog ingen nackdel heller för då fördelas ju högtalarelementen jämnare ut längs väggen. Blir det slutna lådor eller portar eller slavbasar?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-06-01 16:05

Vansinne!
Jättekul projekt!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-01 16:07

Kul projekt. Du får nog lägga upp lite skisser på rummet om du vill ha ordentlig hjälp. Jag skulle varit du skulle jag ha byggt 4 moduler som kan paras 2 + 2 både visuellt och elektriskt. Detta för att ha flexibilitet i framtiden.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-06-01 17:19

peetwa skrev: Jag skulle varit du skulle jag ha byggt 4 moduler som kan paras 2 + 2 både visuellt och elektriskt.

Inte jag, jag tycker att han tänker helt rätt.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Re: 8st L26Roy, Sista kollen innan bygge

Inläggav Glebster » 2011-06-01 18:09

Antonic skrev:Hej om 14dagar börja min semester och tänkt skulle bygga mina moduler under den tiden.

allt är inspelat.

Hur ser lådvolymen ut?

Mvh Anton

Kör så det ryker! Kul att fler och fler får upp ögonen för detta element.

När jag får lite tid över ska jag försöka simulera lite med dina värden ovan.

Antonic

Inläggav Antonic » 2011-06-01 18:24

Här kommer en ritning.

Bild

Måttena stämmer inte 100% och ritningen är gjord i Ipad2
Takhöjd är 2.3m

Jag kommer köra slutet är det tänkt.

Det svåra är att designa en som ser bra ut!
Ska man ha dom på sidorna så är det ännu svårare.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-01 19:36

jävlar vad jag blir imponerad, men allra mest på pengamängden som spenderats på basljud den senaste tiden

you guys are so crazy!
Bikinitider

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-01 19:46

Antonic skrev:Hej om 14dagar börja min semester och tänkt skulle bygga mina moduler under den tiden.

allt är inspelat.

Hur ser lådvolymen ut?

Mvh Anton

Låter bra. Men, jag hade nog byggt 4 lådor med 2 motriktade element per styck. Sen går de att stacka ovanpå varandra om man bara vill ha två torn. Det blir lätt opraktiskt tungt i annat fall och dessutom är det lättare att bygga ordentligt stagade lådor om de är små
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-01 19:47

celef skrev:jävlar vad jag blir imponerad, men allra mest på pengamängden som spenderats på basljud den senaste tiden

you guys are so crazy!

För oss med filmintresse så hade de senaste 5-10 årens utveckling av ljudspåren verkligen börjat motivera bassystem som med historiska musikmått kan ses som helsjuka. Men det går verkligen att använda nästan hur mycket kapacitet som helst nuförtiden...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-01 20:16

steveo1234 skrev:Men, jag hade nog byggt 4 lådor med 2 motriktade element per styck. Sen går de att stacka ovanpå varandra om man bara vill ha två torn. Det blir lätt opraktiskt tungt i annat fall och dessutom är det lättare att bygga ordentligt stagade lådor om de är små

Beredd att hålla med. Då kan man dessutom prova att ha fyra lådor på rad enligt Öhmans basplaceringsartikel;

http://www.sonicdesign.se/subplace.html

Antonic

Inläggav Antonic » 2011-06-01 20:29

celef skrev:jävlar vad jag blir imponerad, men allra mest på pengamängden som spenderats på basljud den senaste tiden

you guys are so crazy!

13000kr basar och säg 10-12tkr för resten.
Är väll inte spec mycket anser jag.

Kör ju med Pioneer EX så jämnför man så är det billigt.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-01 20:38

Antonic skrev:Det svåra är att designa en som ser bra ut!
Ska man ha dom på sidorna så är det ännu svårare.

Det finns exempel här på forumet där man låtit baselementen vara kraftigt försänkta så man på ett enkelt sätt kan täcka dem med tyg om så önskas. Det är ju inte nödvändigt att ha dem på sidorna men den positiva effekten man får genom att montera basar på motsatt sida (och på så sätt släcker vibrationer) är nog inte försumbar. Kolla igenom Piotrs "Big badabom"-tråd. Där hittar du sannolikt en del matnyttigt med tanke på ditt designval.

Jag tror du gör klokt i att räkna kring 40 liter per element för ett Q strax under 0,5 vid kall talspole och något högre vid varm dito. 50% iso.

Edit: missade iso.

Antonic

Inläggav Antonic » 2011-06-01 21:22

Nu har jag gjort en testritning på Dubbel 10".

Bild

85 liter exkl element och stag.
Dessa spelar dock framåt men går ju placera på sidorna.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-06-01 21:44

Inos prof z är ju annars en smart lösning för hur man ska montera elementen. Dels så har du motkopplade element för mindre vibrationer sen har du förmånen att kunna ha dem framåtriktade också.

Bild
Bild
Bild
Bild

Annars skulle jag nog fundera på att ha stående lådor. Det finns en fördel med att ha ett par basar högre upp från golvet än de andra för bättre motverkan rumsresonanser.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-01 23:21

Antonic skrev:Nu har jag gjort en testritning på Dubbel 10".

Bild

85 liter exkl element och stag.
Dessa spelar dock framåt men går ju placera på sidorna.

Jag hade satsat på kubiska lådor istället, tror man upplever de som mindre samt snyggare design. Skala upp en Sunfire minivee till 80 liter och göm/fäll in en bas i endera ände. Tror jag kan bli bra!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-01 23:36

Jag håller med Kraniet, vad avser Ino`sarna, men de ser ganska komplicerade ut att snickra till... :?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-02 10:28

Antonic: Ett förslag.
Flytta elementen till kortsidorna så de spelar mot varandra. Då slipper man dessutom se elementen från rummet vilket kan upplevas som extra trevligt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-02 10:30

Men det omöjliggör ju om han skulle vilja stapla dem ovanpå varandra...med kortändarna då..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-02 11:25

Antonic skrev:

you guys are so crazy!

13000kr basar och säg 10-12tkr för resten.
Är väll inte spec mycket anser jag.

Kör ju med Pioneer EX så jämnför man så är det billigt.

jag tycker det låter mycket för en chansning som jag anser alla självbyggen är, men vi är ju olika
Bikinitider

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-06-02 11:48

En liten tanke bara, har inte dom basarna lite väl lågt Qts för att köras i slutet?
Jag har själv en sådan med tillhörande slav, men den är inte inspelad än.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-06-02 11:52

vet inte om jag håller med om att det är en chansning. Det är ju väldigt bra element och fler är knappast sämre.
Man skulle ju möjligtvis kunna fråga sig om det inte är mer ekonomiskt med ett färre antal 12tummare (typ xxls) med L26 har en del fördelar i att det kan klara sig med en lite mindre låda med samma Q.

Ser man till pumpvolymen så borde man använda 50 liter för att minimera disten från den innestängda luften, men xmax vill man inte spela iaf så 40l blir bra. Speciellt om man ska använda 8 stycken.
Med en liten boost på 6db 20Hz q0.7 så får du full nivå ner till 20 Hz. Vid xmax så spelar du ca 117 dB på lyssningsplats vilket är mer än tillräckligt (tycker jag). Vid 60%av xmax har du fortfarande 113 dB på lyssningsplats och det är fortfarande tillräckligt för tex THX normen på 85dB +20dB med nästan 10dB headroom på det. Behövs inga monstereffekter heller vilket är bra.
Du skulle tom kunna boosta för lägre frekvenser också med tillräcklig headroom kvar.

Så en chansning tycker jag inte alls det är. Rejäl bas från en relativt liten lådvolym, helt enkelt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-02 11:55

som sagt, vi är olika och tycker olika :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-02 13:35

Kraniet skrev:vet inte om jag håller med om att det är en chansning. Det är ju väldigt bra element och fler är knappast sämre.
Man skulle ju möjligtvis kunna fråga sig om det inte är mer ekonomiskt med ett färre antal 12tummare (typ xxls) med L26 har en del fördelar i att det kan klara sig med en lite mindre låda med samma Q.

Ser man till pumpvolymen så borde man använda 50 liter för att minimera disten från den innestängda luften, men xmax vill man inte spela iaf så 40l blir bra. Speciellt om man ska använda 8 stycken.
Med en liten boost på 6db 20Hz q0.7 så får du full nivå ner till 20 Hz. Vid xmax så spelar du ca 117 dB på lyssningsplats vilket är mer än tillräckligt (tycker jag). Vid 60%av xmax har du fortfarande 113 dB på lyssningsplats och det är fortfarande tillräckligt för tex THX normen på 85dB +20dB med nästan 10dB headroom på det. Behövs inga monstereffekter heller vilket är bra.
Du skulle tom kunna boosta för lägre frekvenser också med tillräcklig headroom kvar.

Så en chansning tycker jag inte alls det är. Rejäl bas från en relativt liten lådvolym, helt enkelt.

Kraniet, du sätter ord på mina tankar. :wink:

Jag gjorde en liten jämförelse (simulering) med till L26Roy alternativa basar i denna tråden;

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 9&start=30

Äh, slänger upp simuleringen här med bara för att jag kan (kanske kan vara någon till glädje);

Bild

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-02 14:33

Kraniet skrev:vet inte om jag håller med om att det är en chansning. Det är ju väldigt bra element och fler är knappast sämre.

Med en liten boost på 6db 20Hz q0.7 så får du full nivå ner till 20 Hz. Vid xmax så spelar du ca 117 dB på lyssningsplats vilket är mer än tillräckligt (tycker jag). Vid 60%av xmax har du fortfarande 113 dB på lyssningsplats och det är fortfarande tillräckligt för tex THX normen på 85dB +20dB med nästan 10dB headroom på det.

Det där stämmer bara om man kör alla högtalarna full range. Det gör man inte. Och det stämmer ännu sämre när frekvensen sjunker.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-02 14:39

Hur tänker du nu steve1234, förutom att det är underförstått att det är basområdet som omtalas?

Under 15hz lär man inte kunna spela så starkt, men starkt nog över det. Eller det beror på, en oktav kräver väl 4x pumpkapaciteten för samma nivå.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-06-02 14:43, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-02 14:43

MagnusÖstberg skrev:Hur tänker du nu steve1234, förutom att det är underförstått att det är basområdet som omtalas?

Ref.nivå kräver strax över 120db från LFE från ett par Hz och upp till 80 (eller 120 beroende på vad vi pratar om) om man kör resten av högtalarna som small och flyttar basen till LFE-utgången.

Det är inte ett problem för de flesta att inte nå upp dit. Om man inte upplever det som ett problem så är det superbra. Det blir mycket billigare så, men, det nämnda systemet klarar inte av det kravet oavsett vilket.

Bättre att känna till det innan man börjar bygga så man inte har en felaktig bild av slutresultatet.

Med det säger jag inte att det inte kommer att bli bra, det blir säkert superbra på alls sätt och vis.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-02 14:49

Se min ändring som gjordes samtidigt som ditt inlägg.

Är inte säker på att referensnivån är särskillt eftersträvansvärt för de flesta. Det är nog en bra idé att se film först på den nivån och fundera på om man verkligen vill/behöver ha det.
Jag saknar dig.

Antonic

Inläggav Antonic » 2011-06-03 23:25

Nu har man gått igenom allt med sambon och undrade vad hon tyckte.

Hon gillade designen med 4st stående lådor som spelar framåt.
Element ska vara infrästa och sedan något snyggt galler för som på
Pioneer EX (använder inga galler idag på dom)

Kan väll bara hålla med fullt ut så blir såhär:
Bild

Hur mycket effekt skulle varje element behöva för att det inte skulle vara en
Begränsning.

Nästa

Återgå till DIY-forum