Milstolpar i ert hifiintresse...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Milstolpar i ert hifiintresse...

Inläggav zapanasta » 2011-06-02 10:38

En sådan kom för mig så sent som för nåt år sen bara (Men bättre sent än aldrig :) )

Har alltid haft en förkärlek till stora högtalare,desto mer dån desto bättre.

Men när jag började lyssna mer ock mer på kompisens system som bla innehåller ett par Y-2 moduler så har det ändrats.

Brukade sitta där och lyssna och åkte sen hem och satt på samma musik på mina cerwin vegor,visst mellanreg och diskant lät väl ok även här tyckte jag.Men basen :?:

Hörde ju saker i lågbasområdet på kompisens anläggning som det inte fanns en tillstymmelse till här :?

Stor skillnad där faktiskt så det var ju inte kul att komma därifrån med färskt minne av hans återgivning och sätta sig här och lyssna.

Men nu kan jag åka därifrån och sätta mig härhemma och lyssna och känna mig nöjd,visst exakt lika låter det ju inte men skillnaden är betydligt mindre än för nåt år sen :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-06-02 10:42

När jag skaffade stativ till mina gamla stativare och ställde in dem ordentligt. Jag ska inte tala om hur de stod uppställda innan. :oops:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-02 10:48

När vi byggde vårat andra par Martinhorn 18 och kunde spela 6db starkare på samma 8-ohmsuteffekt :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-02 10:52

De viktiga punkterna (kronologisk ordning)

1) Voigthornen (spelades med kompaktstereo)
2) NAD 3100 till att driva dem
3) Magnaplanererna (upplösning & stereobild)
4) piP (rätt klang utan behova av digitalkorrigering)
5) cr80s
6) a2or i surrounden
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-06-02 10:55

1. NAD 3020b
2. MP Miniring
3. OA12
4. piP
5. Sonos
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-02 11:04

Byte till rörsteg i 18-19-årsåldern från att ha börjat med en sunkig transistorsmäck som första sk. HiFi. Sen dess har det inte varit några nämnvärda HiFi-milstolpar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-06-02 11:11

Första var nog när jag upptäckte att det här med ljud var väldigt intressant. Var kanske i 13-14års ålder och började experimentera med flera högtalare och hur det lät på olika platser i rummet. Även det här med att lyssna fick jag också upp ögonen för och har sen dess försökt öva mig i att lyssna.

Andra var nog när jag började läsa HiFi och Musik och High Fidelity och insåg hur mycket det fanns inom HiFi.

Sen var det nog kontakten med Linn här i Umeå där jag fick upp ögonen för att allt som stod i HiFi och musik och High Fidelity inte var sant.

Efter det var en väldigt viktig stolpe att inse att Linn inte erbjöd allt det där som det påstods.

Faktiskt kom nog sen där jag genom flertalet diskussioner fått upp ögonen för bredare horisont. Även kontakten med Ino audio faller ju in här.

Däremellan alla dessa stolpar har det varit en del byggen och annat förstås men de fem stolparna är kanske viktigast. Det ingår förstås en del lyssningsupplevelser under flera av de där punkterna också. :)

edit: just det, en sak till som hamnar under stolpe ett var att ljudintresset sporrade ett musikintresse och jag började lyssna på all möjlig musik istället för att begränsas av vad man ska lyssna på osv.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-06-02 12:26

Heybrook HB2

Accoustic Energy AE1

Ino piP

Ino 16s +px

Enbart högtalare alltså. Behöver inga fler stolpar heller. :)

Edit: Glömde Squeezebox och digital lagring på HD.
Senast redigerad av sprudel 2011-06-02 13:52, redigerad totalt 1 gång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-02 13:20

Mina första seriösa byggen. AH-1 En fullregistrig trevägare. 20-20000Hz +/-1.5dB

Mitt första delade system med egen ljudtryckskapablare variant av LTS lilla tvåvägare och ebs-basmoduler med 15"

Larsen 6

Ny milstolpe snart. :twisted:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-02 14:26

Intressant fråga.

Första milstolpen var när jag hörde stereo första gången 1962 Herb Albert Lonely Bull.
Nästa milstolpe var då jag fick min moppe stulen och köpte en stereo för pengarna, Lenco L75, Beomaster 1000 och Scandyna högtalaren. Sen blev det en Tandberg 64x också.
Nästa milstople blev då jag upptäckte att min stereo inte lät som en gitarr på riktigt.
Nästa milstolpe blev då jag hörde OA6II på PUB med Sonab förstärkare och skivspelare.
Nästa milstople blev då jag hörde Money på hemmabyggda horn.
Nästa milstolpe blev då jag hörde en remdriven Systemdek första gången.
Nästa milstople blev då jag hörde en Lowther PM4a första gången.
Nästa milstople blev då jag hörde Bosse Hanssons horn.
Nästa milstople blev då jag köpte en McIntosh Mc275.
Nästa milstople blev då jag köpte och upptäckte kraftfullheten i digitala elektroniska filter med peq.
Nästa milstople blev då jag köpte TAD drivers.
Nästa milstople blev hårddisklagrad musik och film.
Sen blir det värre att minnas och värdera vad som är milstoplar som jag missat på vägen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-06-02 15:46

1. JBL L19
2. Linkwitz Orion
3. Ino Audio a2 x 6
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-02 15:49

jag har nog inte stött på nån milstolpe än, tycker nog allt är för likt allt annat, kanske var videobandet en milstolpe och cd-skivan, och kanske clio mätsystemet
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-02 16:32

- Mina första riktiga stereo: Nad 310 + Nad cd-spelare + hemmabyggen
- LTS F1. Aha, det är så här högtalare kan låta. Jag hade inte lyssnat runt så
mycket när jag hade mina hemmabyggen och hade inte heller insett deras
begränsningar.
- Godspeed You Black Emperor! - Lift yr skinny fists like antennas to heaven!
- Ino Audio piP
- cr80s/-es
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-02 17:16

shifts skrev:- Godspeed You Black Emperor! - Lift yr skinny fists like antennas to heaven!

:D

Ok får dra mina:

- Tidigt 80tal, en dyr, läcker Autoreverse Toshiba Walkman och Audio Technica pilotlurar eller "Hur jag kärde mig att älska kassettbandet"
- Lenco L75 + Ortofon OM10 med talade "Vinyl Mania!" slipmat
- CD-spelare i persondator, första mp3'orna
- Första bärbara CD-spelaren, Sony Fontopia, MDR-741 osv
- Vintage med Pioneer PL-51, H/K 800+, Panasonic kassettgrotta och JWP P1
- faktiskt.se *yay*
- Nostalgitrippande med Technics SU-Z1 etc
- All You Need Is Spotify (och ett par bra hemmalurar)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-02 17:21

phloam skrev:- All You Need Is Spotify (och ett par bra hemmalurar)

Såg fel och läste "hemmafruar" istället för "hemmalurar". :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-02 17:24

@Flint - bra fru finnes redan, står bakom vintage-anläggningen bl.a...! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-02 17:25

phloam skrev:@Flint - bra fru finnes redan, står bakom vintage-anläggningen bl.a...! :)

Men bara en - mono.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-02 17:45

Surround? Tack men nej tack :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-06-02 18:02

- Provlyssning av Carlsson OA12 hos studiepolare som resulterade i en resa till Malmö och hifimässa. Köpte Carlsson oa51 från en snubbe i Sala ngt år efter.

- Spelar trummor i tre olika band med blandat intresse, fortsätter på allvar med elbas och avvecklar så smått intresset för hifi och blir renodlat musikintresse.

Teknikintresset däremot, gällande apparater, design och annat, är fortfarande helt fritt från milstolpar och har ökat stadigt sen jag dyngade i blöjan ungefär. ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-02 18:51

Att i Studio Blue för första gången få höra hur "Till there was you" med Beatles verkligen låter och inse att jag tidigare bara hade hört delar av denna och andra inspelningar. "Detta ska hädanefter bliva min musik", tänkte jag.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-02 18:57

Mitt Hifi-intresse grundlades i 7-8 års-åldern. Milstolpar är lätta att finna.

Första milstoplen var en morbror som hade en komplett Luxor-anläggning med separata delar i vitlackade trähöljen. Han hade både en stereo-receiver(innan reguljära stereo-sändningar börjat) och ett stereo-kassettdäck med brusreducering. Toppmatat såklart. Och cylindriska vita högtalare på kromade originalstativ. Typisk 60-tals space age-design.

Det lät mycket bra tyckte mina unga öron, och jag blev imponerad. Hemma hade vi ingen stereo.

Nästa flash var en annan morbror som hade en Inertia-anläggning med receiver, skivspelare och ett par OA-5. Dessutom hade han ett Akai-kassettdäck med GX-tonhuvud och körde bara Maxell-band. Han fick mig att börja gilla Beatles stort. Jag såg en Hifi-tidning i kiosken på väg därifrån och köpte den istället för Fantomen som det annars kunde ha blivit. I det numret testades de allra första stereo-kassettradio apparaterna.

Fortfarande ingen stereo hemma.

Fick i alla fall tag i en National mono-kassettradio, så jag kunde börja lyssna på toppliste-radio och spela in band. Den hade både in och utgångar, bland annat en 8 Ohms högtalarutgång. Jag byggde snart en lös mono-högtalare av elementet från en slaktad transistorradio, spånplattor som låda och frigolit som dämpmaterial. Jag gjorde tom en träram med tygfront till högtalaren, och det lät otroligt nog rätt mycket bättre än originalhögtalaren i National-kassettradion.

Fortfarande ingen stereo. Men kompisar var snälla och spelade in från skiva till kassetband grupper som Queen och Deep Purple mm mm åt mig så jag behövde inte försaka något musikintresse trots extrem low-end ljudutrustning.

I 12-års åldern skaffade familjen en toppmatad JVC-"casseiver" på 2x15W med DNL-brusreducering och med 2-vägs Heco-högtalare till. Vilket lyft!

Jag sparade efter ett tag ihop nog med pengar, genom diverse donationer och dörrförsäljning, för att kunna gå till Expert och köpa en ny direktdriven skivspelare. Jag hade tänkt köpa en Technics SL-2000, men de var slut och Hifi-utsvulten som jag var lyckades försäljaren övertyga mig att köpa en direktdriven Expert skivspelare istället. Trots att skivspelaren fungerade fläckfritt tills jag gjorde mig av med den har jag nog aldrig ångrat ett Hifi-köp så mycket. Jag ville verkligen ha en SL-2000. Det var traumatiskt.

Hursomhelst, det tog inte lång tid innan jag sparat ihop nog med pengar för att köpa en relativt påkostad Pickering-pickup med deras mest avancerade slipning samt ett par Philips-lurar som egentligen var AKG K-240 original-"sixpack" med en annan logga på.

Nu lät det faktiskt riktigt , riktigt bra, åtminstone i lurar, och därmed hade jag äntligen egen tillgång till bra ljud i 13-14 års åldern. Härligt!

Nästa milstolpe var i 15-års åldern när jag la mina pengar på en riktig stereo istället för på en moped.
Det största lyftet var mina nya högtalare, Ljudex 5 tillverkade i Nyköping. Vilket klipp det var i basen i dom burkarna, jag saknar det fortfarande(de försvann ur historiens glömska i något förråd när skumgummikanterna vittrat bort och efter andra paret diskanter). Riktiga rockhögtalare.
En Technics-receiver på 2x45W och ett Yamaha-kassettdäck samt en rullbandare från Sony fick göra högtalarna sällskap.

Rullbandaren och ett inköp av gitarr gjorde att jag började experimentera med sound-on-sound, i 16-års åldern spelade jag gitarr i ett band och stereon fick en undanskymd tillvaro till förmån för diverse dyrbar musikutrustning några år framöver. Byggde PA-förstärkare, hornhögtalare och gitarrlådor.

Nästa milstolpe var åren i en Hifi-butik när jag kunde låna hem det mesta av det bästa, störst avtryck gjorde Sansuis stora förstärkare och slutsteg. Saknar dem fortfarande.

Sen gick det många, många år utan Hifi-intresse. Ljudåtergivning blev såsmåningom synonymt med datorljud, och intresset började sakta vakna igen.

Jag var faktiskt helt inne på datorljud, bara.

Nästa milstolpe var faktiskt faktiskt.se. Se på fasen, det finns fler nördar där ute. Aha!

Men numera är intresset inte så mycket ett apparatintresse som ett rent akademiskt intresse, jag har inte skaffat mycket ny utrustning. En hemmabioreciever blev en nödvändighet med HDTV, HDMI och blu-ray. Men jag köpte en billig variant från Sony, jag tror fortfarande att högtalarna är det viktigaste och mina Avance duger bra för vardagsrummet bla eftersom WAF gör att jag har små möjligheter att akustikanpassa någonting där, än mindre sitta där och lyssna på sån musik jag gillar. För övrigt låter Avance-högtalarna överraskande bra.

Nästa milstolpe är alltså hur man lyssnar borta från WAF. I bilen tex, där tycker jag att originalstereon i V70 är tillräcklig medryckande för mig. Om än inte strictly-Hifi. Portabelt ljud, Iphone såklart, och Koss Porta Pro eller Creative EP-630. Hemma är smyglyssnandet i form av Philips SHP-8900-lurar, eller vid datorn med en Proson högtalarkombo med småhögtalare plus basmodul. De var den senaste uppgraderingen. Bra ljudkort presenterar ljudet, företrädesvis i Linux, och en Yamaha 2-kanalare av enligt mig godkänd kvalitet tillika Blocket-fynd får driva alltihopa.

Fast ofta har jag inte tid att lyssna alls.

Den sista milstolpen värd att nämna är förstår internet, trådlöst internet och Spotify. Och vi är framme vi nutid, nu är det bara att invänta nästa milstolpe.
Senast redigerad av xeizo 2011-06-02 19:00, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-02 18:59

Insikten i hur placeboeffekter kan påverka även mig.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-02 19:04

Fast det finns massor av små milstolpar, som när du är inne på placebo.

När jag jobbade i Hifi-butik brukade via roa oss med att ha ett par stora och dyra högtalare på bästa lyssningspositionen som folk givetvis ville höra på.

De tyckte att de lät fantastiskt bra. Det de inte visste var att vi egentligen spelade på ett par ganska små högtalare som stod en bit bakom :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-02 19:27

RogerJoensson
Kort OT.
Skulle du kunna tänka dig att bygga och sälja en rundkännande mätmick inkl. uppmätt kalibreringsinfo till ett hyfsat pris. Behovet verkar vara stort.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-06-02 19:28

xeizo skrev:Fast det finns massor av små milstolpar, som när du är inne på placebo.

När jag jobbade i Hifi-butik brukade via roa oss med att ha ett par stora och dyra högtalare på bästa lyssningspositionen som folk givetvis ville höra på.

De tyckte att de lät fantastiskt bra. Det de inte visste var att vi egentligen spelade på ett par ganska små högtalare som stod en bit bakom :)

Care to share? :)

(Fabrikat på respektive alltså).

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-06-02 20:12

Måste ha varit kring -99 eller 2000 som jag upptäckte vad bra högtalare kunde göra med upplösningen, minns särskilt ett byte från ett par B&W Dm 603 till ett par B&W Matrix 805 vilken fantastisk insyn man plötsligt fick.
Det är nog den största milstolpen, det grämer mig lite att jag nog aldrig kommer att uppleva något liknande, är alldeles för avtrubbad nu.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-02 20:18

Vete sjutton vad jag ska svara på den här tråden.

Jag tycker mest att kilometerräknaren snurrar på hela tiden, men ibland känner man igen omgivningarna väldigt tydligt. 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2011-06-03 09:41

Milstolpar och milstolpar. Det största var nog när jag bytte ut bilens pipande orginalhögtalare till två Philips 9710 och samtidigt monterade en BOOSTER på 2x25W. Detta tilldrog sig på tidigt åttital.
Första braiga hörluren (AKG k241) var också ett stort haksläpp. Annars så har väl vattnet runnit under broarna i maklig takt.
Salve

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-03 10:29

BB skrev:Care to share? :)

(Fabrikat på respektive alltså).

//BB

Jag försöker tänka efter, det var alltså över 20 år sen senast.

På premiumplatsen kunde det stå högtalare som Bose 901 IV, Quadral Montan, Infinity RS4b, JBL L240Ti, Yamaha NS2000 mm mm

Men jag kan tamejtusan inte komma på exakt vilka småhögtalare det brukade vara därbakom, om det var några KEF, B&W, AR, Mirage, Bose eller Infinity eller något annat. Egentligen kvittar det.

Poängen var att det var ett par objektivt sett mycket mindre kapabla högtalare som spelade, och det var inte svårt att få folk att tro att det lät stort och bra bara för att de såg ett par stora dyra lådor framför sig.

Förväntan gör underverk.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-03 10:49

Min viktigaste milstolpe anser jag vara när jag lade alla stora hemmabyggen, med bashorn,15", cerwinVega, och för klena förstärkare åt sidan.
I stället skaffade jag något så simpelt som ett par Dali 808 och delad förstärkarCombo, med lite muskler samt en mellanstegs CD. Då började det lossna! :)

Edit: Nästa milstolpe nådde jag i förrgår, efter att ha lyssnat på Ola68`s Linjekällor. Nu förstår jag effekten av Ljudbild. :)

Jo, en Edit till: En viktig milstolpe var att hitta Faktiskt.se :wink:
Senast redigerad av NADifierad 2011-06-03 10:54, redigerad totalt 2 gånger.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi