Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:...
Prylintresset, såväl som teknik-ditot kan förvisso tangera musik-aspekten i större eller mindre grad.
...
IngOehman skrev:FBK skrev:phloam skrev:@IÖ: Mja, jag tycker det intressanta är att ifrågasättandet och känslan av att hålla på lite för maniskt med något kommer från olika håll, och absolut inte bara folk i "bytessvängen" eller offer för "dogmer" - utan även de som säger sig ha en högst vetenskaplig grundsyn, pragmatiker, LTS'are el.dyl.
+1
Ps. Sedan är jag ett levande bevis på att INO och LTS pryttlar inte är lösningen för alla. Men ifrån en del håll framhålls det som lösningen för alla.
Det där tror jag bara du inbillar dig. Har inte sett något sådant prat, annat
än från dig och några andra. Och att ni är så intresserade, nästan besatta
verkar det som ibland, av just Ino och LTS är nog någonting som ni får ta
på er själva.
Undrar du aldrig vad det beror på att du så ofta vill tala om Ino och LTS?
Du är ju fri att låta bli, men kan nog inte.
Oavsett det så är det rimligtvis bäst att var och en väljer vad som bäst
passar dem. Människor är inte bara olika utan de kan dessutom i olika tider
ha helt olika mål. Eftersom det inte är så att alla delar samma mål är det
självklart inte heller så att samma lösningar är bäst för alla.
Vh, iö
FBK skrev:IngOehman skrev:FBK skrev:phloam skrev:@IÖ: Mja, jag tycker det intressanta är att ifrågasättandet och känslan av att hålla på lite för maniskt med något kommer från olika håll, och absolut inte bara folk i "bytessvängen" eller offer för "dogmer" - utan även de som säger sig ha en högst vetenskaplig grundsyn, pragmatiker, LTS'are el.dyl.
+1
Ps. Sedan är jag ett levande bevis på att INO och LTS pryttlar inte är lösningen för alla. Men ifrån en del håll framhålls det som lösningen för alla.
Det där tror jag bara du inbillar dig. Har inte sett något sådant prat, annat
än från dig och några andra. Och att ni är så intresserade, nästan besatta
verkar det som ibland, av just Ino och LTS är nog någonting som ni får ta
på er själva.
Undrar du aldrig vad det beror på att du så ofta vill tala om Ino och LTS?
Du är ju fri att låta bli, men kan nog inte.
Oavsett det så är det rimligtvis bäst att var och en väljer vad som bäst
passar dem. Människor är inte bara olika utan de kan dessutom i olika tider
ha helt olika mål. Eftersom det inte är så att alla delar samma mål är det
självklart inte heller så att samma lösningar är bäst för alla.
Vh, iö
Du är bara för rolig IÖ, först så inbillar jag mig. Sedan så kommer du med kommentaren: "Människor är inte bara olika utan de kan dessutom i olika tider ha helt olika mål. Eftersom det inte är så att alla delar samma mål är det självklart inte heller så att samma lösningar är bäst för alla".
Bra att du insåg det så snabbt efter kommentaren att jag inbillar mig.
FBK skrev:Sedan så är jag inte besatt av Ino och LTS som du tror.
FBK skrev:Och om man nu skulle vända på påståendet, hur besatt är du av "branschen"?
FBK skrev:Du har ju gett den en del kängor här i tråden...
FBK skrev:...och om du nu är så mån om oss Musik och HIFI-intresserade och känner "massor av Hifi-handlare" (som du skrev tidigare i tråden) som alltid ser till kundens bästa så har du nu chansen att räkna upp minst 8-10st av dem, det skulle säkert vara en bra hjälp på vägen för många så vi slipper besöka dem som är oseriösa.
FBK skrev:Kommer själv om några år göra en del ganska dyra inköp inom denna hobby som vi delar så lite hjälp med gallring av butiker är välkommet.
CODY skrev:Det är lite ledsamt att så många med fina stereos inte tycker att
"inspelningarna" är tillräckligt bra. Jag tror att det beror på att man låst
sig vid att det inte är "fint" att uppgradera, att man inte hör skillnad på olika
saker och att man därför söker fel på "inspelningarna"; allt annat
sägs vara tillräckligt bra, ju.
Magnuz skrev:CODY skrev:Det är lite ledsamt att så många med fina stereos inte tycker att "inspel-
ningarna" är tillräckligt bra.
Jag tror att det beror på att man låst sig vid att det inte är "fint" att upp-
gradera, att man inte hör skillnad på olika saker och att man därför söker
fel på "inspelningarna"; allt annat sägs vara tillräckligt bra, ju.
Jag tror snarare att det beror på att man vet vad en bra inspelning kan erbjuda.
shifts skrev:Kronkan: Det är kul att läsa om hur hifin finns med så självklart med i er
vardag hemma, mycket glädjande tycker jag! Det känns som anläggningen
hos er verkligen bara är verktyget att avnjuta godsakerna med, vilket inte
alltid känns vara fallet hos rätt många. Jag vill inte heller att anläggningen i
sig är själva njutningsmedlet, utan bara en hjälp på vägen.
DVD-ai skrev:FBK och Ingvar, jag tycker inte att det är speciellt givande att läsa om detta, det hör inte heller till trådens topic och tonen är trist...
Så, om ni kunde helt enkelt strunta i varandra så vore det bra
Nattlorden skrev:Conan skrev:att aldrig vara nöjd utan istället ha ett slags imaginärt "slutmål"
Vad betyder "nöjd"? Kan man inte uppgradera TROTS man är nöjd? Eller är inte nöjd hela alternativet till "missnöjd"?MEN... är det här vettigt har jag börjat fråga mig. Blir jag verkligen mer tillfreds (eller lyckligare om man vill säga det) av en mer "kompetent" ljudanläggning?
Om den mer kompetenta anläggningen medför att du ler stort varje gång du sätter igång och inte lyssnat på ett tag för att du blir småchockerad över hur bra det låter, men det du har inte gör det - så skulle jag säga ja på frågan.
Nattlorden skrev:Conan skrev: Jag tror det är där jag är just nu; min anläggning uppfyller mina behov med råge, och den låter mig avnjuta musik & filmer med mycket stort nöje. Att den inte är "perfekt" på något sätt m.a.p. vad som är möjligt att åstadkomma med dagens teknik, är inget som stör mig längre.
Toppen! Åk inte på besök till någon som her ett potentiellt mer kapabelt system bara!!!
Strmbrg skrev:Först en väldigt allmänt hållen reflexion:
Varför måste allting ständigt förbättras?
Det är en filosofisk undran. Inte ett ifrågasättande av förbättrandet i sig självt.
IngOehman skrev:Jag har märkt en sak, nämligen att en sak som bidrar väldigt mycket till
att göra hemmalyssnande spännande, för mig, är att ha en tillräckligt
stor fonogramsamling - i kombination med att vara en svårhejdad lyssnare
utan måsten i bakhuvudet.
Det sista låter säkert extra kryptiskt (till skillnad från det före som bara är
kryptiskt...) men vad jag menar är att jag kan lyssna på ett fonogram om
och om igen, ibland flera veckor i streck. Om jag inte har tröttnar så har
jag ingen spärr som säger att man "skall" variera sig.
Varför skall man det?, säger jag.
(Detsamma gäller mat, jag kan äta samma sak många gånger i streck, om
jag känner för det. För det mesta tröttnar jag dock snabbt, men gör jag
det inte så låter jag mig inte styras av några måsten, ens om de är väldigt
kulturellt populära måsten.)
Och jag har upptäckt att sådan "överexponering" (någon gång då och då,
inte heller det för att man måste, utan för att man kan, och låter sig, om
det känns rätt) låter musiken ta plats i hjärnan på något väldigt speciellt
sätt. Det vill säga det yttrar sig så om man hittar fonogrammet 20 eller 30
år senade, och spelar det igen. Hela alltihopa, inklusive konvolutets grafik,
allt bidrar! (Musik på hårddisk dödar massor av det som hela grejjen med
att arbeta ihop ett fonotek, som man liksom kan "leka med" med hjälp av
sin anläggning!)
Det kan bli nästan religiösa effekter!
Men som sagt - man måste ha så många fonogram att de kan komma bort
"naturligt", i några årtionden. Och inga förutfattade meningar om att det
skulle finns rätt och fel/regler om hur man skall använda sina fonogram,
t ex att man skall spela med shuffle-play eller enligt spellistor eller något
annat som "blandar bort" istället för att blanda in en själv!
Regellöst och modigt gäller, om något alls. Nä, inget gäller, och allt! Då blir
det kul.
En annan sak jag gillar är att agera så att man tillåter att viss musik får
"fastna" i händelser. Det gör nästan alla i åldern upp till 18, men sedan blir
den talangen förlorad, när hängivenheten ges upp, av de flesta. Man tror
att man måste spela olika musik bara för att man har mycket att välja
mellan, men jag tycker att man kan spela en och samma skiva (en bra en)
under en hel semester! Om det känns rätt vill säga. Då blir den semestern.
Och man har något mer i hyllan efteråt, än bara en CD.
Typ.
Vh, iö
- - - - -
PS. Fast jag undrar om någon kommer att förstå det jag just skrev...
Mindre underliga saker som jag skrivit, har missförståtts, eller svept förbi
utan att de knappt ens märkts. Kanske lika bra om det blir så även denna
gång.
DVD-ai skrev:
En del låtar spelar jag dock inte ofta då dom direkt påminner mig om något sorjligt, någon jag saknar svårt eller något jag ångrar.
Spelar jag dessa så kan det hända att jag fäller en tår, enbart för det minnen som låten knutit an till.
DVD-ai skrev:Strmbrg skrev:Först en väldigt allmänt hållen reflexion:
Det är en filosofisk undran. Inte ett ifrågasättande av förbättrandet i sig självt.
Alltså, det kanske måste det? Pga av "människans natur". Överlevnad, nyfikenhet, missnöje, tillfredsställelse, konkurrens av olika slag och vad det nu eventuellt kan vara.
---
And now over to the Stereoanläggning, och min egen reflexion över mitt eget förhållningssätt till denna apparatur:
I begynnelsen (sjuttitalet nånstans) var jag oerhört apparatfokuserad.
Jag funderade egentligen inte så mycket på vad de olika apparaterna kunde ge i form av musikalisk upplevelse.
Det var suktandet efter någon valnötsfanérad Pioneer-receiver eller Jakarandafanérad Luxor-allt-i-ett som jag var besatt av.
Musikaliskt var jag närmast analfabet. Ägde nästan inga skivor och kände knappt till någon musik utöver Bowie och Alice Cooper. (Brorsans plattor dessutom...)
Såhär i efterhand kan jag ju förstå föräldrarnas invändning:
Du lyssnar ju aldrig på musik, varför skall du lägga en massa pengar på en stereo?
Det var apparaterna jag fascinerades av.
Satt och tittade i kataloger och räknade antalet knappar och rattar på receivrar. Räknade därefter fram hur många reglage man fick för pengarna och rangordnade på så sätt apparaterna.
Jag saknade musikaliska referenser, hade inte en susning om hur bra det kunde låta om en riktigt bra anläggning.
I min föreställningsvärld var det väl egentligen bara högre ljud och mer bas som blev resultatet om man köpte större och dyrare apparater.
Och förstås fler knappar och inställningsmöjligheter, samt naturligtvis den pirrande tanken på att faktiskt äga den där allra största Pioneer-receivern. Som naturligtvis var helt oåtkomlig för min ekonomi.
Jag var inte intresserad av musik. Punkt.
Jag var bara intresserad av prylarna. Punkt.
---
En förändring kom då jag ganska snabbt fick upp öronen för sk klassisk musik i början av nittitalet.
Förr var musiken på skivorna bara ett verktyg för att kunna ägna mig åt anläggningen.
Jag tyckte att musik "utan bas" var fruktansvärt tråkigt.
Det var i min värld endast basegenskaper och ljudtryck som skilde anläggningar år. Punkt.
Nu, med den "klassiska musiken" blev jag plötsligt intresserad av musiken i sig självt.
Jag började plötsligt lägga mer pengar på skivor än på prylar.
Allteftersom så började jag inse att det fanns mängder av andra kvalitéer att ta hänsyn till än "bas och högt ljud".
Jag började fundera över hur verklighetstroget det lät. Jag fick lite referenser då jag börjat gå och lyssna på konserter i verkligheten.
Apparatfokuset fanns dock kvar, om än i mer dämpad form.
Nu var det framförallt högtalare som jag funderade kring.
Något senare kretsade tankarna mer kring hur högtalarna skulle placeras i rummet.
Allteftersom, så fick jag ett parallellfokus som komplement till detta:
Nämligen en grundsträvan mot enklast tänkbara lösningar.
Ett slags ambition att undvika komplexitet så långt det överhuvudtaget var möjligt utan att försaka ljudet.
Självklart inbegrep detta apparater med ett minimum av knappar och inställningsmöjligheter. Gärna med en formgivning så oansenlig som möjligt.
Jag ville inte distraheras av vare sig snygga eller imponerande prylar eller funderingar på olika inställningar.
Tyvärr var möjligheten att vrida och flytta på högtalarna något som fortfarande stod tillbuds.
Ett antal otroligt jobbiga år av ständiga flyttningar av högtalare följde. Det låter väldigt sjukt, nu när jag kommit över det och blickar tillbaks.
Emellanåt gav jag upp flyttandet, och skaffade ett par nya högtalare.
Och så började flyttandet igen...
---
Vad det beror på vet jag inte, men sedan ett antal år tillbaka så bryr jag mej inte speciellt mycket om vare sig apparaterna eller någon annan aspekt av själva tekniken.
Jo, det är fortfarande intressant med prylarna, rummet etc. Men när jag spelar musik, så sitter jag nästan aldrig och funderar på hur det låter numera.
Åtminstone inte på hur prylarna beter sig.
Emellanåt tänker jag dock på hur musiken låter.
Låter den inte tillfredsställande så byter jag hellre musik än börjar grotta med högtalarvinklarna.
Idag är drivkraften och nyfikenheten koncentrerad till ett bibliotek som har ett väldigt stort utbud av CD. Jag tittar in flera gånger i veckan och "rycker åt mig" plattor nästan helt slumpmässigt.
De jag gillar spelar jag in på hårddisk.
Har haft tankar på att lägga in bilder och en massa info om plattorna, men har bestämt mig för att inte göra det.
Skriver i princip bara in följande:
Kompositör/Verktitel/Ev solist/Dirigent/Orkester.
Har medvetet avstått från att skriva in skivbolag, inspelningsår etc.
Rätt eller fel, men allt i syfte att enbart fokusera på musiken.
Jag trodde att hårddiskspelandet skulle bli lite tråkigt. Inga CD-askar, bilder eller texter att ta del av. Men jag upplever snarare att denna avskalade metod att lyssna på musik ger mig en större musikalisk upplevelse.
strmbrg:
Intressant läsning, jag började precis likadant!
Det va apoaraterna som var den stora drivkraften och musik hade jag knappast något...![]()
Men det utvecklades, precis som för dig, till att musiken hamnade i focus och det jag hör i dag är att leta och samla på musik som jag tycker om.
Dock så drabbades jag för ca 2år sedan av någon slags perfektionist sjuka/ prylmani som blivit större och större och mossnöjet med det lika så... och ju är upphovet till bla denna tråd där jag försöker att dels komma på det klara till vad dom är en sund inställning till HiFi och dels tycker det är spännande att läsa era upplevelser och synsätt.
Edit: att vända och vrida på högtalare det är något jag är fruktansvärt bra på...
En stor del i det hela är att jag direkt märker om inte båda högtalarna har ganska nära EXAKT samma vinkel!
Jag kan sitta i nersläkt rum och störa mig på att ljudbilden inte är som den ska vara, tända lampan och konstatera att morsan knuffat till vänster piP så att den pekar in någon mm mindre än höger kanal.
Och jag tycker detta hörs vansinnigt tydligt, jag upplever invinkligen av högtalare i allmänhet som otroligt mycket viktigare än något annat i placeringen. Så därför så blir det ofta otroligt mycket testande innan jag hittar punkten som är bäst.
Jag markerar den med tejp och sedan e jag nöjd, tills att jag helt plötsligt en dag hör att något låter fel... och då ser jag att morsan varit på vänster kanal igen så att dess toe-in inte stämmer överens med höger kanals... Men då jag har en tejp så är det bara att ställa den rätt igen och så är jag nöjd
IngOehman skrev:
Och det tror jag, för de allra flesta (när de "upptäckt" musiken så till den
milda grad att den fått en nästan magisk roll) är att skaffa sig en klar bild
av vad man vill ha av sin anläggning. Det blir en sorts trestegsraket:
1. Man skaffar sig en bild av det mål man vill uppnå med sin anläggning.
2. Man känner att man vill nå målet för att bli klar. För att sedan kunna
släppa den biten och kunna börja använda anläggningen istället, till det
den är avsedd för: Lyssna på musik och titta på film (om dem är sådan).
3. Man startar färden mot målet. Och tar sig till sist fram.
4. Resan är (för tillfället*) slut och man kan äntligen börja ha kul med sin
anlägging!
*Små utflykter i framtiden är oundvikliga, eftersom apparater går sönder
och nya standarder som kräver förändringar i anläggningen kan dyka upp.
IngOehman skrev:Det finns goda skäl att försöka förstå vad det är som gör att vissa som
"håller på med hifi", istället för att känna glädje, känner frustration.
Flint skrev:Strmbrg skrev:
Först en väldigt allmänt hållen reflexion:
OK, filosofi.
I det lilla perspektivet - för att det är kul, och sett ur en något vidare anfallsvinkel - för att det är en av universuns grundlagar för att leva vidare.
Conan skrev:I ett länge perspektiv måste vi tänka ett varv till! Är "förbättringar" verkligen samma sak som ett starkare slutsteg eller ett par större högtalare? Kan det inte vara en förbättring att jobba mindre så att man får mer tid att vara med familj & vänner?
FBK skrev:@IngOehman
Noterat dina svar, bara ännu mer ordbajseri och hal som en ål som vanligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster