Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Nya HiFi-Klubben på Kungsgatan i Göteborg. En mycket trevlig och serviceminded tjej (snygg tatuering också).
Kaffekoppen skrev:Du läser gamla trådar du!
mats_semester skrev:Hm har inte varit på så mycket hifibutiker. Fast en vill jag nämna även om de är mer åt hembiohållet, nämligen The Rock i Lund. Sällan har jag blivit så välmottagen som där. Jag var nyfiken på projektorer och säljaren visade de olika (Sanyo 4, Sonyn Hs 50, Toshiba 400, Pannan osv). Jag fick lugn och ro fråga (även dumma frågor) säljaren stressade inte en till att köpa. Projektorrummet var i mitt tycke perfekt.
IngOehman skrev:Ett tips när du ändå skall läsa bibeln - passa då på att läsa alla de andra stora religionernas böcker också!
IngOehman skrev:... Det är intressant. Man inser bättre hur idéerna hänger samman då. Idén att de skulle vara oberoende idéer kan man t ex skrota rätt snabbt.![]()
IngOehman skrev:... Vissa religioner är kanske mindre intressanta än andra, men det kan ju å andra sidan vara väldigt intressant att veta just detta, inte minst hur pass ointressanta de är.Då behöver man ju läsa på om dem...
IngOehman skrev:... Några är väldigt lätta att "läsa på om", eftersom deras huvudverk är så litet och lättläst. Tänker då kanske främst på Koranen som man ju läser på en eftermiddag...
IngOehman skrev:... Själv tycker jag nog att man minst behöver läsa:
1. Så mycket man kan hitta som Konfusius skrivit (filosofi och religion är
svåra att betrakta oberoende av varandra, speciellt när religionen är
just den där Buddhismen...)
2. Och först sedan läsa på om Buddha.
3. Man skall förstås läsa Baghavadgita också. Kanske det rent av är den
man bör börja med? Ja, det bör man nog. (Fast det leder lätt till att det
blir en himla massa flera skrifter som tillhör samma religion, som man kan
uppleva att man behöver läsa sedan då också...)
4. Sen kan man ta Bibeln och Koranen (avsätt mera tid till Bibeln)...
IngOehman skrev:... En skön grej med Hinduismen är att den inte lägger sig så mycket i hur man tänker, utan den fokuserar på hur man faktiskt lever sitt liv - vad man gör (och hur andra och annat påverkas). Det finns varken någon åsiktscensur eller skam inbyggt i den, inte alls på samma sätt som inom Kristendomen i varje fall.
På sätt och vis kan jag tycka att Hiduismen är till och med fredligare än
Buddhismen, även om den framstår som en "fånigare saga". Gammal som tusan är den också, även om själva namnet Hinduism är nyare än till och med den yngsta av världsreligionerna (Islam).![]()
IngOehman skrev:... Bibeln är ju lite lustig eftersom den så klart relaterar till två olika religioner, där de dessutom är närbesläktade korsvis med de andra religionerna.
Korsvis i tiden alltså.
Det nya testamentet känns ju som om det tillkommit med stor inspiration från främst Buddhismen, medan gamla testamentet så uppenbart är även Islams grundpelare...
IngOehman skrev:... Att Judar och Muslimer ibland har haft lite svårt att... "komma överens"kan därför te sig lite underligt, kan jag tycka...
IngOehman skrev:...Men jag tror jag vet vad det beror på. Kan inte gå in på det här dock, eftersom det skulle riskera att sortera under religion då. Rejält politiskt inkorrekt skulle det nog vara också.![]()
Greensleeves skrev:IngOehman skrev:Ett tips när du ändå skall läsa bibeln - passa då på att läsa alla de andra stora religionernas böcker också!
Tack för tipset! Jesus vilken bredd du tycks ha som människa! Tekniker, naturvetare, samhällsdebattör och livsåskådare... samtidigt..! Snart framkommer det väl att du är gammal distriktsmästare på 400 m häck också...
Greensleeves skrev:IngOehman skrev:... Att Judar och Muslimer ibland har haft lite svårt att... "komma överens"kan därför te sig lite underligt, kan jag tycka...
Här kan ju jag ta i för kung och fosterland och säga följande: att judar och muslimer har lite svårt att komma överens, är knappast svårt att förstå. Det handlar om att vi människor alltid tycks ha svårt att resonera stillsamt, förnuftigt och konstruktivt, och därmed har svårt att komma överens.
Greensleeves skrev:Detta i sin tur är knappast svårt att förstå (nu är Greensleeves verkligen igång...), ty det handlar helt enkelt om det gamla vanliga. Det vill säga att vi människor, inte minst jag, ständigt underpresterar. Mentalt, mognadsmässigt och moraliskt.
Host.
IngOehman skrev:... Min häck är fin, men springa kan jag inte, annat än MYCKET långsamt...
IngOehman skrev:... För övrigt säger jag bara:Är ju bara gammal och lat (slösar minimalt med tid på arbete och städning och diskning sådant där som är besvärligt och tidskrävande) och dessutom sover jag väldigt lite, vilket allting i kombination har lett till att det uppstått en del "tid över", som jag hunnit med en del på...
IngOehman skrev:... Intressant. Du förstår alltså det jag har (i varje fall lite) svårt att förstå...
IngOehman skrev:... men då borde det ju (givet dina argument) var svårt för dig att förstå att Buddhister och Kristna har så lätt att komma överens?![]()
![]()
Greensleeves skrev:Detta i sin tur är knappast svårt att förstå (nu är Greensleeves verkligen igång...), ty det handlar helt enkelt om det gamla vanliga. Det vill säga att vi människor, inte minst jag, ständigt underpresterar. Mentalt, mognadsmässigt och moraliskt.
Host.
IngOehman skrev:Hmmm, jag är inte övertygad ännu.![]()
IngOehman skrev:Det nya testamentet känns ju som om det tillkommit med stor inspiration från främst Buddhismen...
...medan gamla testamentet så uppenbart är även Islams grundpelare.
johanrohm skrev:Återupptar trådens ämne.
Men, rör mig i det förgångna…![]()
Att besöka Glotta var fascinerande. Där fanns all den atmosfär man inte trodde kunde vara möjlig! Det var ingen plats för den som sökte den mer vanliga butikspulsen. Man gick ju ensam där i våningen med dess stora rum på Kammakargatan! Ambitionen var tydlig. Bemötandet var vänligt och intresserat. Det fanns ett behagligt lugn. Jag han aldrig bekanta mig djupare med Dimitri, men han gav ett intryck av att vara djupt passionerad av det han höll på med.
Hälsningar
JR
celef skrev:finns det stora förtjänster att göra som hifisäljare?
till exempel man nischar sig med bara amerikansk hifi och kanske bara har tjejjiga säljare
Flint skrev:celef skrev:finns det stora förtjänster att göra som hifisäljare?
till exempel man nischar sig med bara amerikansk hifi och kanske bara har tjejjiga säljare
30-40% bruttomarginal som ska frätas bort av skatter, avgifter och utgifter typ löner, hyra, sröm mm...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster