Moderator: Redaktörer
kung skrev:TC-epic finns väl?
http://www.parts-express.com/pdf/293-650m.pdf
DVD-ai skrev:XXLS, i 110L br, 18Hz anstämning, har du några vidare kommentarer om den ?
hur mycket och vad för dämpmaterial har du räknat på ?
När jag ser den grafen så blir jag mycket intresserad, jag tycker att den grafen ser "bäst" ut men kanske är ute och cyklar..?!
Skulle gärna ha mer kommentarar om den respons som visas i simuleringen som borde bli mumma !
detta är väll utan rumsstöd ?
Edit: även L26ROY ser ju fin ut, lurades lite av grafen, denna ser ju ujt att få ett finare F3 än Peerless basen![]()
du skulle inte ha lust att lägga upp simuleringar på Max SPL också och även lufthastighet i portarna vid hög effekt inputt ?
Jag har inga program för tillfället att simulera med + att jag inte har gjort det på 100år och har glömt bort typ allt, så det vore jätte snällt
DVD-ai skrev:Men en fråga återstår dock, vad det blir för lufthastighet i porten
för det e väll GD som översta grafen visar.
Glebster skrev:Nästa steg är att testa lösningarnas begränsningar men det får bli en annan dag i en annan graf.
Glebster skrev:Bumpar denna tråd med en liten jämförelsesimulering av några populära basar som brukar komma på tal. Jag försökte få med SLS också men mina simuleringar kändes helt fel när jag jämförde med de tidigare i denna tråd så jag valde att hoppa över dessa element tills vidare.
Förutsättningar
- För alla slutna exempel har lådvolymen optimerats för ett Q på 0,5.
- Basreflexrördiameter 67mm. 1st för alla 10", 2st för 12".
- Talspolevärme: 20C
- Iso = 40%
- Ingen room gain.
- Source voltage: 2,83V
- Basreflexerna har jag optimerat enligt eget tycke och smak i egenskap av glad amatör. Kommentera gärna!
- Parametrar enligt text i graf.
- XXLS-element enligt nummer i text i graf.
Nästa steg är att testa lösningarnas begränsningar men det får bli en annan dag i en annan graf.
Jara skrev:Hur viktigt är är det att få till volymen, säg på litern/litrarna? Om simuleringen säger 110 liter, funkar då 108 och 112 liter till samma portlängd.
Jara skrev:Hur viktig är portlängden i simuleringen. Om den diffar på ett par cm, spelar detta roll?
Jara skrev:Exakt vad betyder avstäming? Och vad bestämmer avstämningen?
Jara skrev:Jag har tänkt bygga med XXLS 12 tum, men inte det i simuleringen angivna, utan ett jag inte har beteckningen på. Hur stor skillnad kan det vara på XXLS olika 12-tums element?
Jara skrev:Hur viktig är förresten portplaceringen? Samma sida som elementet är väl att föredra, men hur nära varandra och hur nära elementet?
Kraniet skrev:H-modellen ser mest intressant ut. Där verkar man ju tom kunna använda en mindre låda och fortfarande få ett lågt q-värde. Nu krävs det väl 115l för att minska lådans luftdist, om man har tänkt använda hela xmax..
Men den har högst BL och lägst qts.
Men det fungerar bra med fasplugg på ett sånt långslagit element? Vore jävligt tråkigt om man fick pysljud. (får det på Seas G17 som jag har med visst material)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster