Byta kondensatorer i rotelförsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pommfritts

Byta kondensatorer i rotelförsteg

Inläggav Pommfritts » 2011-06-04 21:27

Hejsan.

Tänkte byta elektrolytkondningar i ett RC-972 försteg, för att dom läcker sirap eller nått.
2st Rubycon 4700uf 50v och 2st Rubycon BlackgateF 470uf 35v sitter där nu.
Finns det något att vinna på att byta till bättre kondningar?
Blackgate är kanske svåra att få tag i ? Vad ska man ha istället ?
När jag ändå har lödkolven framme funderar jag på att byta opamparna AD712JN och OPA2604AP.
Vad kan jag byta till eller är det bra grejer?

Användarvisningsbild
Pommfritts

Inläggav Pommfritts » 2011-06-05 10:29

Har kollat runt lite mer på nätet och det verkar som den bruna geggan som jag trodde hade runnit ur kondensatorn kanske är antivibrationsgegga. Jättebra i så fall. Men jag skulle behöva lite tips om opamarna ändå och kanske andra moddnings tips. Jag behöver något att löda på under semestern.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-05 10:40

Det är ju "bra" IC som sitter där redan. Testa med att byta ner dig till sämre bara på skoj. Det ger en uppfattning om vad som kan skilja. Löd i hållare så att det är lätt att byta. Etiskt kanske mitt förslaget är näst intill åtalbart men i verkligheten kan det vara kul att labba och vad jag har märkt så händer det inte så mycket i katastrofväg om man skiftar lite mellan några kretsar och det låter ju inte på dig som att steget är heligt för då hade du nog inte startat tråden.

Användarvisningsbild
Pommfritts

Inläggav Pommfritts » 2011-06-05 17:57

Jag får nog löda dit hållare och skaffa några opampar att testa med. Jag trodde halva forumet skulle rekomendera opampar till höger och vänster, men där misstog jag mig :) . Som vanligt är det väl bäst att testa själv.

Återgå till DIY-forum