_Fredrik_ skrev:När ni säger att musik är bäst live, menar ni då popmusik uppspelad i en pa-anläggning eller den andra sorten som utgör kanske 1%?
Kan vi inte säga 2% . . . snälla . . .
* Eller den hårda varianten: Källa på det(1%) tack . . .
Moderator: Redaktörer
_Fredrik_ skrev:När ni säger att musik är bäst live, menar ni då popmusik uppspelad i en pa-anläggning eller den andra sorten som utgör kanske 1%?
Ok, då är jag med!_Fredrik_ skrev:Magnus, jag skulle aldrig sitta i sweetspot och lyssna om jag inte hade lite feta prylar som uppmuntrar detta, lite draghjälp helt enkelt. Vissa musikproduktioner kräver sweetspotlyssnande och är ganska intetsägande som bakgrundsmusik så jag skulle aldrig ha lyssnat på dom utan min fina anläggning. Tyvärr har jag lyssnat på en del skräp också, just pga min påkostade anläggning.
Om jag inte ville ha bioljud skulle jag skaffa mig ett par typ Larsen eller Carlsson som jag tycker är snygga och aldrig någonsin mer sitta i sweetspot och leta efter brister.
Jag tillgodogör mig musik bäst genom ej aktiv lyssning, helst gör jag nåt annat samtidigt.
I slutändan tror jag iaf att jag upptäckt mer musik, än jag skulle gjort utan hifiintresset. Fast jag är inte säker på det heller.
Svante skrev:
Alltså, den där frågan tycker jag är felvänd. Jag skulle vilja fråga:
När vill musiken bli distorderad, komprimerad och limiterad? När vill man att basljuden tas bort, när vill den bli diskanthöjd så att det skär i s-en?
Musik är som bäst live, när det finns någon som är duktig att spela, som har kul när han gör det. Vem skulle komma på idén att sätta upp en skärm mellan mig och honom för att mosa tonkurvan?

Strmbrg skrev:Jag ställde ut en liten Tivoli Model One-radio i garaget härom veckan.
Den hade ändå bara stått oanvänd i sovrummet i flera år.
Det enda tekniska krav jag egentligen ställer på dess uppförande där i garaget, är att det inte skall brusa. Eller skorra när jag rör mig i lokalen.
Det lite intressanta tycker jag är, att jag lyssnar på ett väldigt annorlunda sätt på denna lilla apparat, mot när jag lyssnar i den påkostade stereon i källaren.
Det är liksom, på sätt och vis, lättare att lyssna på garageradion än på stereon i källaren.
En av orsakerna till de vitt skilda sätten att lyssna är förmodligen inte av teknisk natur. (Apparatens egenskaper etc.)
Det kanske kan vara lätt att dra just den slutsatsen att skillnaden i upplevt ljud beror på tekniken - apparaternas tonkurvor, transientegenskaper, återgivande av detaljer, s-ljudshantering, baskapacitet etc mm.
Men, återigen vill jag åberopa (pröva tanken på) modellen om avsändare-transportör-mottagare.
Jag sysslar ju med annat då jag använder den enkla apparaten.
Jag kanske organiserar i en verktygslåda, skruvar i en skruv, eller sorterar bilvårdskem.
Parallellt med pulandet pågår Richard Strauss Alpsymfoni eller så är det någon mysko jazz som jag inte känner till.
Det är alltså inte givet att det enbart är skillnader i apparater och andra återgivningstekniska aspekter som orsakar upplevda skillnader.
Det kan lika gärna vara jag som mottagare som är förklaringen.
Kronkan skrev: För mig så lever modellen ett eget liv delvis frikopplat från ursprunget. Modellen har ett eget värde. Det blir närmast ett konstföremål helt likvärdigt statyn "Våren". Alltså modellen är inte ett museeföremål hemma hos mig. På liknande sätt ser jag på musikåtergivning hemma hos mig. Om resonemanget går att följa.
Kronkan skrev:För att problematisera åtegivning visar jag en bild på en av mina båtmodeller. När du skall göra en modell kommer du till en mängd problem. Är det så att den mest skalenliga återgivningen är den som bäst återger eexempelvis en båt. Uppelvelsen av proportiener m m förändras med skalan. Denna modell är inte skalenlig. Detaljerna är betydligt grovare än om den hade varit skalenlig. För mig så lever modellen ett eget liv delvis frikopplat från ursprunget. Modellen har ett eget värde. Det blir närmast ett konstföremål helt likvärdigt statyn "Våren". Alltså modellen är inte ett museeföremål hemma hos mig. På liknande sätt ser jag på musikåtergivning hemma hos mig. Om resonemanget går att följa.
subjektivisten skrev:Det känns som man har något fel i anläggningen om man anser att man tillgodogöra sig musiken bättre med en liten radio.
Jag tror dock inte det är ovanligt. Många audiofiler drivs av dogmer och myter, som tvättar åsikterna hur saker ska låta över vad man verkligen gillar. Typ "en lådhögtalare låter låda". Bygger man upp en anläggning och ett rum efter myter så kan det väl sluta illa.
Flint skrev:subjektivisten skrev:Det känns som man har något fel i anläggningen om man anser att man tillgodogöra sig musiken bättre med en liten radio.
Jag tror dock inte det är ovanligt. Många audiofiler drivs av dogmer och myter, som tvättar åsikterna hur saker ska låta över vad man verkligen gillar. Typ "en lådhögtalare låter låda". Bygger man upp en anläggning och ett rum efter myter så kan det väl sluta illa.
Ja, du kan ju inte läsa det jag skriver men kanske andra kan det.
Jag tycker att det är lättare att lyssna på musik i en enklare anläggning. Med audiofil och framför allt baskraftiga monsteranläggningar blir det mest att höra imponatorverkan som får sinnet att byta fokus från musik till ljud.
Flint skrev:sportbilsentusiasten skrev:Varför påstår du att subben inte förstår?
Jag skrev ordet "läsa" och inte ordet "förstår". Han brukar ha mig på ignore.
sportbilsentusiasten skrev:Flint skrev:sportbilsentusiasten skrev:Varför påstår du att subben inte förstår?
Jag skrev ordet "läsa" och inte ordet "förstår". Han brukar ha mig på ignore.
ok så du menar att han inte kan läsa dina inlägg och sålunda inte kan kommentera på ett relevant sätt?
Harryup skrev:Jag skulle dra parallellen till hur en hembio kan bli med och utan färgkalibrering.
Utan färgkalibrering så vill ägaren ofta dra upp ljuset för mycket för att man skall kunna se mer detaljer i skuggorna t.ex.
Det som då också händer är att man sänker kontrasten men den är tydligen inte lika viktig.
Men det största felet är att man skall inte se detaljer i skuggorna enligt regissören/producenten. Man har högst medveten gjort senen mörk kanske för att dölja en mikrofonbom men förmodligen helt enkelt för att man skall inte koncentrera sig på den delen av bilden för dom vill att man skall koncentera sig på handligen i dom ljusare partierna.
Samma utrustning olika injusterad får en att uppleva filmen på högst olika sätt. Och många hifianläggningar har nog dragit ljuset för mycket och man har ljudbilden som mickarna har snarare än där man är van att stå och sitta.
mvh/Harryup
celef skrev:jag tror jt behöver ett par rejäla linjekällor för att komma på spåret igen
subjektivisten skrev:Det känns som man har något fel i anläggningen om man anser att man tillgodogöra sig musiken bättre med en liten radio.
phloam skrev:subjektivisten skrev:Det känns som man har något fel i anläggningen om man anser att man tillgodogöra sig musiken bättre med en liten radio.
Här har vi då ett typexempel på en dogm, nämligen den att maximal Hifi alltid gör att man kan tillgodogöras sig musiken maximalt. I själva verket är det minst lika viktigt att se till lyssnaren och sammanhanget, inte bara anläggningens prestanda. Då förutsätter jag iofs att man som lyssnare vill bestämma vilken upplevelse man vill ha, medan andra kanske är mer tillfreds med att låta anläggningen bestämma hur man lyssnar
Flint skrev:Sinnet och upplevelsen verkar lite enkelspårigt och har svårt att hålla samma järnkoll på allt samtidigt. En musikupplevelse är inte detsamma som en ljudupplevelse. Den första är mer känsomässig och den andra mer fysisk. Stor risk alltså att dom inte sammanfaller i triggnivå. Öh...
celef skrev:betyder allt detta att ju bättre anläggning man har ju högre krav ställer man? om det låter dåligt i stereon så har man för högt ställda krav eller på tok för enkel anläggning, sänk kraven eller skaffa bättre prylar är då medicinen, att det låter bra i köksradion beror helt å hållet på att kraven är lägre ställda än faktisk ljudkvaliten i radion? ja det låter helrätt i mina öron
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster