lennartj skrev:Några inlägg har snuddat vid vad jag tror är själva kärnpunkten, nämligen lyssnarens förväntan när han knäpper på radion ute i garaget för att pyssla lite jämfört att gå in i sitt musikrum, slå på rörförstärkarna, välja ut ett vinylalbum, se till att skivan är ren, lägga på den, sänka pickupen och ta plats i favoritfåtöljen i swetspot.
Jag tror också det handlar om förväntningar som kanske inte uppfylls. Har man lagt ner mycket möda och pengar på sin musikåtergivning så förväntar man sig att det ska låta "perfekt" varje gång man sätter på en skiva. Om det då av någon anledning inte upplevs låta "perfekt" så blir man missnöjd helt enkelt. Och missnöjd vill man ju inte vara så då närs lätt tanken på att kanske en uppgradering skulle kunna göra dig mer nöjd.
Det här är ju ett känt fenomen inom konsumtion i allmänhet; att förväntningar gör konsumenten mycket mer kritisk till hur varan faktiskt presterar. Har du 100 köksknivar att välja på, och du lägger ner 100 timmar på att läsa tester och omdömen, så förväntar du dig att den kniven du tillslut väljer ska vara helt "perfekt" i alla avseenden. Minsta lilla "fel" i hur kniven skär tomaten kommer då att göra dig mångdubbelt frustrerad och besviken, jämför med om du hade valt första bästa kniv på ICA istället.
lennartj skrev:Ett exempel från en annan bransch är att Audi och Skoda till stor del har likadana komponenter under ytan. Jag tror Skoda har större andel mycket nöjda kunder än Audi helt enkelt för att Skodaköparna har lägre förväntningar.
Så enkelt tror jag däremot inte det är - förväntan på en produkt kan fungera åt andra hållet också, med förstärkning av upplevd nöjdhet.

Om vi nu förutsätter att bägge bilarna inte bara presterar lika, men också ganska bra, kan audi-ägaren mycket väl vara mer nöjd med sin bil än den som köpt en Skoda.
Audi-ägaren tänker: "Klart att den funkar bra - det är ju en Audi. Jag har betalat för kvalitet och det är skönt att jag fått det också!" Att köpa en Skoda fanns aldrig med i beslutsprocessen.
Skoda-ägaren tänker: "Jo, visst funkar den bra. Jag tänker inte så mycket på det, men bilen är väl OK!". Att köpa en Audi fanns aldrig med i beslutsprocessen.